Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14283/2019 - C9-0186/2019 - 2019/2028(BUD)).

Procedura budżetowa 2020: wspólny projekt

P9_TA(2019)0071

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14283/2019 - C9-0186/2019 - 2019/2028(BUD))

(2021/C 232/24)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wspólny projekt zatwierdzony przez komitet pojednawczy oraz odnoszące się do niego oświadczenia Parlamentu, Rady i Komisji (14283/2019 - C9-0186/2019),
uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, przyjęty przez Komisję dnia 5 lipca 2019 r. (COM(2019)0400),
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, przyjęte przez Radę w dniu 3 września 2019 r. i przekazane Parlamentowi w dniu 13 września 2019 r. (11734/2019 - C9-0119/2019),
uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2020 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, przedstawiony przez Komisję w dniu 15 października 2019 r.,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 października 2019 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020 1  i zawarte w niej poprawki budżetowe,
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
uwzględniając art. 95 i art. 96 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie swojej delegacji do komitetu pojednawczego (A9-0035/2019),
1.
zatwierdza wspólny projekt;
2.
potwierdza wspólne oświadczenia Parlamentu, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
3.
przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

WERSJA OSTATECZNA

Budżet na rok 2020 - Treść wspólnych wniosków

Wspólne wnioski dotyczą następujących punktów:

1.
Budżet na rok 2020
2.
Oświadczenia

Ogólny zarys

Zgodnie z treścią wspólnych wniosków:

Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2020 r. ustalono na poziomie 168 688,1 mln EUR, co pozostawia margines poniżej pułapów WRF na 2020 r. w wysokości 1 492,3 mln EUR.

Odpowiada to ogólnemu zwiększeniu środków o 400,0 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2020 r. ustalono na poziomie 153 566,2 mln EUR.

Odpowiada to ogólnemu zmniejszeniu środków o 49,1 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.

Zobowiązania Płatności
Ostateczny poziom środków (w mln EUR) 168 688,1 153 566,2
Jako % DNB w UE-28 0,99 % 0,90 %

Uruchamia się instrument elastyczności na rok budżetowy 2020 w wysokości 778,1 mln EUR w środkach na zobowiązania w dziale 3 Bezpieczeństwo i obywatelstwo.

Stosuje się łączny margines na zobowiązania w wysokości 269,6 mln EUR w dziale 1a Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia i w dziale 1b Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna.
Margines na nieprzewidziane wydatki uruchomiony w 2017 r. zostaje skompensowany kwotą 252,0 mln EUR z nieprzydzielonych marginesów w dziale 5 Administracja.
Środki na płatności w 2020 r. związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności w latach 2017, 2018, 2019 i 2020 wyniosą - według szacunków Komisji - 849,8 mln EUR.
Pozostałe dostępne środki na 2020 r. zestawiono w poniższej tabeli:
w mln EUR (wg cen z 2019 r.)
Margines na zobowiązania poniżej pułapów WRF na 2020 r. 1 492,3
Obecnie dostępne instrumenty szczególne 1 216,9
Instrument elastyczności 141,3
Łączny margines na zobowiązania (od 2018 r.) 1 075,6
Dodatkowe instrumenty szczególne dostępne w 2020 r. 1 463,5
Instrument elastyczności
z wygasających kwot (2019 r.) Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji 173,5
z wygasających kwot (2018 r.) Funduszu Solidarności Unii Europejskiej -
Łączny margines na zobowiązania (od 2019 r.) 1 290,0
Ogółem 4 172,7
1.
Budżet na rok 2020
1.1.
Zamknięte pozycje budżetowe

O ile w poniższych wnioskach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz linie, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady w trakcie odnośnego czytania, uznaje się za zatwierdzone.

W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.

1.2.
Kwestie horyzontalne

Agencje zdecentralizowane

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z wyjątkiem:

w dziale 1a:
Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA, artykuł budżetu 02 03 03), której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 1 000 000 EUR.
Agencji Europejskiego GNSS (GSA, artykuł budżetu 02 05 11), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk i zwiększono poziom środków na zobowiązania i środków na płatności o 370 000 EUR.
Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop, artykuł budżetu 04 03 13), któremu poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 300 000 EUR.
w dziale 2:
Europejskiej Agencji Środowiska (EEA, artykuł budżetu 07 02 06), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk i zwiększono poziom środków na zobowiązania i środków na płatności o 1 300 000 EUR.
w dziale 3:
Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol, artykuł budżetu 18 02 04), której przydzielono 10 dodatkowych stanowisk i zwiększono poziom środków na zobowiązania i środków na płatności o 13 000 000 EUR.
Europejskiej Agencji Leków (EMA, artykuł budżetu 17 03 12 01), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk i zwiększono poziom środków na zobowiązania i środków na płatności o 2 000 000 EUR.
Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO, artykuł budżetu 18 03 02), któremu poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 24 685 306 EUR.
Europejskiej Jednostki Współpracy Sądowej (Eurojust, artykuł budżetu 33 03 04), której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 1 700 000 EUR.
Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (Frontex, artykuł budżetu 18 02 03), której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 8 734 813 EUR.
Prokuratury Europejskiej (EPPO, artykuł budżetu 33 03 05), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk.

Agencje wykonawcze

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.

Projekty pilotażowe / działania przygotowawcze

Uzgodniono kompleksowy pakiet 78 projektów pilotażowych / działań przygotowawczych na łączną kwotę 140,0 mln EUR w środkach na zobowiązania.

Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.

Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.

1.3.
Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania

Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.

Dział 1a - Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet na rok 2020 Różnica
1.1.31 Horyzont 2020 302 000 000
02 04 03 01 Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców 93 815 989 131 326 358 37 510 369
05 09 03 01 Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduktów 322 162 041 358 411 695 36 249 654
06 03 03 01 Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w za- sobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system 82 293 876 102 593 682 20 299 806
08 02 02 02 Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje 463 764 801 390 264 801 - 73 500 000
08 02 03 01 Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia 648 685 745 675 046 838 26 361 093
08 02 03 03 Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny 378 723 375 437 834 269 59 110 894
08 02 03 04 Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny 266 184 054 291 118 104 24 934 050
08 02 03 05 Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców 335 790 132 357 285 003 21 494 871
08 02 04 Upowszechnianie doskonałości i zapewnianie szerszego uczestnictwa 133 166 041 138 566 660 5400619
08 02 07 32 Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Drugiej Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (IMI2) 249 947 970 243 447 970 - 6 500000
08 02 08 Instrument MŚP 587 742 199 659 742 199 72 000 000
09 04 01 01 Wzmacnianie badań w zakresie przysmetodologia - Prawdopodobny błąd (myślnik w wyrazie):informacyjno-komuzłych i powstających technologii 446 952 871 453 036 200 6 083 329
09 04 02 01 Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych 877 375 691 893 597 902 16222 211
09 04 03 01 Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia 179 751 775 187 862 880 8111105
09 04 03 02 Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich 53 632 314 54 632 314 1 000 000
09 04 03 03 Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich 78 153 053 68 153 053 - 10 000 000
15 03 01 01 Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności 1 024 532 312 1 032 643 417 8111105
18 05 03 01 Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich 195 504 220 185 504 220 - 10 000 000
32 04 03 01 Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny 397 880 594 456 991 488 59 110 894
1.1.32 Program badawczo-szkoleniowy Euratom - 2 200 000
08 03 01 02 Euratom - Rozszczepienie jądrowe i ochrona przed promieniowaniem 74 754 023 73 354023 - 1 400 000
10 03 01 Badania bezpośrednie w ramach działań programu Euratom 13 701 830 12 901 830 - 800 000
1.1.4 Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) 5 000 000
02 02 02 Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych 264 160 000 269 160 000 5 000 000
1.1.5 Kształcenie, szkolenie i sport (Erasmus+) 50 000 000
15 02 01 01 Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy 2 497 651 602 2 538 161 453 40 509 851
15 02 01 02 Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym 187 211 158 194 795 054 7 583 896
15 02 02 Wspieranie udoskonalania nauczania i badań dotyczących integracji europejskiej poprzez realizację na całym świecie działań "Jean Monnet" 47 056 540 48 962 793 1 906 253
1.1.6 Zatrudnienie i innowacje społeczne ("EaSI") - 2 000 000
04 03 02 01 Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy 78 400 000 77 900 000 - 500000
04 03 02 03 Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - Zwiększanie dostępu do finansowania i jego dostępności dla osób prawnych i fizycznych, szczególnie najbardziej oddalonych od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym 15 735 000 14 235 000 - 1 500000
1.1.81 Energia 95 800 000
32 02 01 01 Dalsza integracja rynku wewnętrznego energii oraz interope- racyjność transgranicznych sieci energii elektrycznej i gazu 394 706 000 450 506 000 55 800 000
32 02 01 02 Zapewnienie Unii większego bezpieczeństwa dostaw energii 394 528 000 414 528 000 20 000 000
32 02 01 03 Przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska 394 498 586 414 498 586 20 000 000
1.1.82 Transport 37 000 000
06 02 01 01 Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych 1 732 979 805 1 764 429 805 31 450000
06 02 01 02 Zapewnienie zrównoważonych i efektywnych systemów transportu 333 547 370 339 097 370 5 550000
1.1.DAG Agencje zdecentralizowane - 930 000
02 03 03 Europejska Agencja Chemikaliów - Przepisy dotyczące chemikaliów 59 827 657 58 827 657 - 1 000 000
02 05 11 Agencja Europejskiego GNSS 34 232 619 34 602 619 370000
04 03 13 Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) 18 115 490 17 815 490 - 300000
1.1.OTH Inne działania i programy - 200 000
26 02 01 Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi 7 200 000 7 000 000 - 200 000
1.1.PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 85 365 000
1.1.SPEC Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji - 1 500 000
02 03 01 Funkcjonowanie i rozwój rynku wewnętrznego towarów i usług 32 027000 31 027000 - 1 000 000
09 02 01 Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej 3815000 3 315 000 - 500000
Ogółem 568 335 000

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 25 284,8 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 1a i z wykorzystaniem łącznego marginesu na zobowiązania na kwotę 93,8 mln EUR.

Komitet pojednawczy postanawia również nie udostępniać ponownie środków na zobowiązania zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego.

Dział 1b - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet na rok 2020 Różnica
1.2.5 Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny 28 333 333

przydział na zapewnienie kwoty równoważnej)

04 02 64 Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 116 666 667 145 000 000 28 333 333
1.2.PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 5 600 000
Ogółem 33 933 333

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 58 645,8 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 1b i z wykorzystaniem łącznego marginesu na zobowiązania na kwotę 175,8 mln EUR.

Dział 2 - Trwały wzrost gospodarczy: Zasoby naturalne

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet na rok 2020 Różnica
2.0.10 Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) - wydatki - 72 000 000

związane z rynkiem i płatności bezpośrednie

05 03 01 10 System płatności podstawowej 16 189 000 000 16 117 000 000 - 72 000 000
2.0.4 Działania na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) 10 000 000
34 02 01 Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii 80 328 388 85 883 944 5 555 556
34 02 02 Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu 44 350 000 47 524 603 3174603
w EUR
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet na rok 2020 Różnica
34 02 03 Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach 16 298 500 17 568 341 1 269 841
2.0.DAG Agencje zdecentralizowane 1 300 000
07 02 06 Europejska Agencja Środowiska 40 418 782 41 718 782 1 300000
2.0.PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 22 514 881
Ogółem - 38 185 119

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 59 907,0 mln EUR, co daje margines w wysokości 514,0 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.

Dział 3 - Bezpieczeństwo i obywatelstwo

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet na rok 2020 Różnica
3.0.11 Kreatywna Europa 7 500 000
09 05 01 Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności 115 923 000 120 923 000 5 000 000
15 04 01 Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych 38 241 000 39 241 000 1 000 000
15 04 02 Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności 75 246 000 76 746 000 1 500000
3.0.5 Prawa, równość i obywatelstwo 1 200 000
33 02 01 Zapewnienie ochrony praw i wzmocnienie pozycji obywateli 28 605 000 29 805 000 1 200 000
3.0.6 Unijny mechanizm ochrony ludności - 15 000 000
23 03 01 01 Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk w Unii 137 788 000 122 788 000 - 15000000
3.0.7 Europa dla obywateli 1 000 000
18 04 01 01 Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii 25 959 000 26 959 000 1 000 000
3.0.8 Żywność i pasze - 1 500 000
17 04 01 Zapewnienie poprawy statusu zdrowia zwierząt oraz wysokiego poziomu ochrony zwierząt w Unii 171 000 000 169 500 000 - 1 500000
3.0.DAG Agencje zdecentralizowane - 16 720 119
17 03 12 01 Wkład Unii w Europejską Agencję Leków 32 285 000 34 285 000 2 000 000
18 02 03 Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) 420 555 842 411 821 029 - 8 734 813
18 02 04 Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol) 139 964 760 152 964 760 13 000000
18 03 02 Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) 133 012 725 108 327 419 - 24 685 306
33 03 04 Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) 39 640 496 41 340 496 1 700000
3.0.PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 22 520 119
3.0.SPEC Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji 1 000 000
09 05 05 Działania multimedialne 20 732 000 21 732 000 1 000 000
Ogółem 0

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 3 729,1 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 3 i z uruchomieniem instrumentu elastyczności na kwotę 778,1 mln EUR.

Dział 4 - Globalny wymiar Europy

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet na rok 2020 Różnica
4.0.1 Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) - 85 000 000
05 05 04 02 Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego 28 178 364 18 178 364 - 10 000 000
22 02 03 01 Turcja - Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego 160 000 000 150 000 000 - 10 000 000
22 02 03 02 Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego 65 000 000 0 - 65 000 000
4.0.10 Pomoc makrofinansowa - 7 000 000
01 03 02 Pomoc makrofinansowa 27 000 000 20 000 000 - 7 000 000
4.0.2 Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI) 25 000 000
22 04 01 03 Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich 401 220 115 421 220 115 20 000 000
22 04 02 01 Partnerstwo Wschodnie - Prawa człowieka, dobre rządy i mobilność 251 379 012 252 879 012 1 500000
22 04 02 02 Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój 385 828 623 389 328 623 3 500000
4.0.3 Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) 20 000 000
21 02 07 01 Środowisko i zmiana klimatu 216 473 403 222 473 403 6 000 000
21 02 07 02 Zrównoważona energia 96 210 401 110 210 401 14 000000
4.0.5 Europejski Instrument na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (EIDHR) - 5 000 000
19 04 01 Poprawa wiarygodności procesów wyborczych, w szczególności poprzez misje obserwacji wyborów 48 442 462 43 442 462 - 5 000 000
4.0.OTH Inne działania i programy 2 000 000
13 07 01 Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich 33 762 000 35 762 000 2 000 000
4.0.PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 4 000 000
Ogółem - 46 000 000

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 10 261,6 mln EUR, co daje margines w wysokości 248,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 4.

Dział 5 - Administracja

Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z następującymi wyjątkami:

Sekcja Parlamentu, dla której zatwierdza się następujące zwiększenie środków na zobowiązania i środków na płatności wynikające ze statutu posła oraz odroczenia wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, przyjętych przez Radę Europejską w dniu 28 października 2019 r.: 410 000 EUR na linię budżetową 1 0 0 0 Wynagrodzenia, 408 000 EUR na linię budżetową 1 0 0 4 Zwykłe koszty podróży, 12 000 EUR na linię budżetową 1 0 0 5 Inne koszty podróży, 900 000 EUR na linię budżetową 1 0 0 6 Zwrot kosztów ogólnych, 6 050 000 EUR na linię budżetową 1 0 2 Odprawy przejściowe, 12 000 EUR na linię budżetową 3 2 2 Wydatki na dokumentację, 68 000 EUR na linię budżetową 3 2 4 4 Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw trzecich oraz 1 463 000 EUR na linię budżetową 4 2 2 Wydatki związane z asystentami posłów;
Sekcja Rady, dla której zatwierdzono czytanie.

Ponadto w budżecie na 2020 r. uwzględniono skutki automatycznego dostosowania wynagrodzeń z mocą od dnia 1 lipca 2019 r. (2,0 % zamiast 3,1 %) we wszystkich sekcjach instytucji w następujący sposób:

w EUR
Parlament - 10 922 000
Rada - 3 627 000
Komisja (łącznie z emeryturami) - 52 453 000
Trybunał Sprawiedliwości - 3 393 000
Trybunał Obrachunkowy - 1 380 000
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny - 819 672
Komitet Regionów - 610000
Rzecznik Praw Obywatelskich - 111000
Europejski Inspektor Ochrony Danych - 64 000
Europejska Służba Działań Zewnętrznych - 3 529 000
Ogółem - 76 908 672

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 10 272,1 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 729,9 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5, przy czym w ramach marginesu wykorzystano kwotę 252,0 mln EUR w celu skompensowania uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2017 r.

Instrumenty szczególne: Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG), rezerwa na pomoc nadzwyczajną (EAR) oraz Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE)

Środki na zobowiązania dla EFG, EAR i FSUE ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.

1.4.
Środki na płatności

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2020 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:

1.
Po pierwsze, uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania na wydatki niezróżnicowane, w ramach których poziom środków na płatności jest równy poziomowi środków na zobowiązania. Obejmuje to dodatkowe ograniczenie wydatków na rolnictwo o 72,0 mln EUR. Podejście to stosuje się analogicznie do wkładu UE w agencje zdecentralizowane. Łączny wynik oznacza obniżenie środków o 156,4 mln EUR.
2.
Środki na płatności z myślą o wszystkich nowych projektach pilotażowych i działaniach przygotowawczych zaproponowanych przez Parlament ustala się na poziomie 25 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. W przypadku przedłużenia istniejących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom środków na płatności ustala się na poziomie określonym w projekcie budżetu plus 25 % odpowiednich nowych środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. Łączny wynik oznacza podwyższenie środków o 35,0 mln EUR;
3.
Korekty w następujących liniach budżetowych uzgadnia się w wyniku zmian w kwocie środków na zobowiązania na wydatki zróżnicowane:
w EUR
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na płatności
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet na rok 2020 Różnica
1.1.31 Horyzont 2020 87 754 856
02 04 03 01 Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców 68 500 000 79 753 000 11 253 000
05 09 03 01 Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduktów 246 618 066 257 493 066 10 875 000
06 03 03 01 Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w za- sobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system 72 392254 78 482 254 6 090 000
08 02 02 02 Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje 120 856 938 98 806 938 - 22 050 000
08 02 03 01 Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia 597 667 007 605 575 007 7 908 000
08 02 03 03 Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny 371 904 517 389 637 517 17 733 000
08 02 03 04 Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny 281 336 863 288 816 863 7480000
08 02 03 05 Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców 270 375 566 276 823 566 6 448 000
08 02 04 Upowszechnianie doskonałości i zapewnianie szerszego uczestnictwa 134 355 325 135 975 325 1 620 000
08 02 07 32 Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Drugiej Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (IMI2) 184 313 342 179 520 198 - 4 793 144
08 02 08 Instrument MŚP 532 049 827 553 649 827 21 600 000
09 04 01 01 Wzmacnianie badań w zakresie przyszłych i powstających technologii 466 500 000 468 325 000 1 825 000
09 04 02 01 Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komu- nikacyjnych 711 700 000 716 567 000 4867000
09 04 03 01 Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia 147 200 000 149 633 000 2433000
09 04 03 02 Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich 47 700 000 48 000000 300000
09 04 03 03 Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich 55 400 000 52 400 000 - 3 000 000
15 03 01 01 Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności 862 725 632 865 158 632 2433000
18 05 03 01 Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich 168 549 256 165 549 256 - 3 000 000
32 04 03 01 Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny 398 861 189 416 594 189 17 733 000
1.1.32 Program badawczo-szkoleniowy Euratom - 1 100 000
08 03 01 02 Euratom - Rozszczepienie jądrowe i ochrona przed promieniowaniem 92 297 374 91 597 374 - 700000
10 03 01 Badania bezpośrednie w ramach działań programu Euratom 12 000 000 11 600 000 - 400000
1.1.4 Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) 5 000 000
02 02 02 Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych 210 000 000 215 000 000 5 000 000
1.1.5 Kształcenie, szkolenie i sport (Erasmus+) 50 000 000
15 02 01 01 Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy 2 375 000 000 2 415 509 851 40 509 851
15 02 01 02 Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym 180 000 000 187 583 896 7 583 896
15 02 02 Wspieranie udoskonalania nauczania i badań dotyczących integracji europejskiej poprzez realizację na całym świecie działań "Jean Monnet" 46 000 000 47 906 253 1 906 253
1.1.6 Zatrudnienie i innowacje społeczne ("EaSI") - 2 000 000
04 03 02 01 Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy 59 400 000 58 900000 - 500000
04 03 02 03 Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - Zwiększanie dostępu do finansowania i jego dostępności dla osób prawnych i fizycznych, szczególnie najbardziej oddalonych od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym 23 000 000 21 500 000 - 1 500000
1.1.81 Energia 28 740 000
32 02 01 01 Dalsza integracja rynku wewnętrznego energii oraz interope- racyjność transgranicznych sieci energii elektrycznej i gazu 131 500 000 148 240 000 16 740000
32 02 01 02 Zapewnienie Unii większego bezpieczeństwa dostaw energii 128 200 000 134 200 000 6 000 000
32 02 01 03 Przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska 128 300 000 134 300 000 6 000 000
1.1.82 Transport 11 100 000
06 02 01 01 Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych 980 000 000 989 435 000 9435000
06 02 01 02 Zapewnienie zrównoważonych i efektywnych systemów transportu 95 000 000 96 665 000 1 665 000
1.1.OTH Inne działania i programy - 200 000
26 02 01 Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi 7 200 000 7 000 000 - 200 000
1.1.SPEC Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji - 1 200 000
02 03 01 Funkcjonowanie i rozwój rynku wewnętrznego towarów i usług 26 610 000 25 810 000 - 800 000
09 02 01 Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej 3 000 000 2 600 000 - 400000
1.2.5 Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny przydział na zapewnienie kwoty równoważnej) 3 000 000
04 02 64 Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 600 000 000 603 000 000 3 000 000
2.0.4 Działania na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) 5 000 001
34 02 01 Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii 42 000 000 44 777 778 2777778
34 02 02 Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu 22 500 000 24 087 302 1 587 302
34 02 03 Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach 15 000 000 15 634921 634 921
3.0.11 Kreatywna Europa 6 000 000
09 05 01 Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności 99 200 000 103 200 000 4 000 000
15 04 01 Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych 29 200 000 30 000000 800 000
15 04 02 Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności 66 000 000 67 200 000 1 200 000
3.0.5 Prawa, równość i obywatelstwo 1 200 000
33 02 01 Zapewnienie ochrony praw i wzmocnienie pozycji obywateli 28 800 000 30 000000 1 200 000
3.0.6 Unijny mechanizm ochrony ludności - 15 000 000
23 03 01 01 Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk w Unii 63 000 000 48 000000 - 15000000
3.0.7 Europa dla obywateli 1 000 000
18 04 01 01 Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii 25 000 000 26 000 000 1 000 000
3.0.SPEC Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji 1 000 000
09 05 05 Działania multimedialne 22 000 000 23 000 000 1 000 000
4.0.1 Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) - 75 000 000
22 02 03 01 Turcja - Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego 58 772 300 48 772 300 - 10 000 000
22 02 03 02 Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego 463 786 099 398 786 099 - 65 000 000
4.0.3 Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) 20 000 000
21 02 07 01 Środowisko i zmiana klimatu 157 900 000 163 900 000 6 000 000
21 02 07 02 Zrównoważona energia 50 250 000 64 250000 14 000000
4.0.5 Europejski Instrument na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (EIDHR) - 5 000 000
19 04 01 Poprawa wiarygodności procesów wyborczych, w szczególności poprzez misje obserwacji wyborów 42 000 000 37 000 000 - 5 000 000
4.0.OTH Inne działania i programy 2 000 000
13 07 01 Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich 35 000 000 37 000 000 2 000 000
9.0.3 Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) - 50 000 000
13 06 01 Wspieranie państw członkowskich w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę 100 000 000 50 000000 - 50 000 000
Ogółem 72 294 857
1.5.
Rezerwy

Rezerwy w budżecie na 2020 r. ustala się zgodnie z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020 z wyjątkiem artykułu budżetu 13 06 01 (Fundusz Solidarności Unii Europejskiej) i 18 03 02 (Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO), dla których odpowiednie rezerwy są anulowane.

1.6.
Uwagi do budżetu

Z zastrzeżeniem wyraźnych, odmiennych uregulowań w ustępach poprzedzających, poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do brzmienia uwag do budżetu zostały uzgodnione, z wyjątkiem poprawek do linii budżetowych wymienionych w poniższych tabelach:

Linie budżetowe, dla których zatwierdza się zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski wraz z modyfikacją zaproponowaną w piśmie Komisji w sprawie wykonalności.
Linia budżetowa Nazwa
15 02 01 01 Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy
19 05 01 Współpraca z państwami trzecimi w celu promowania interesów Unii oraz wzajemnych interesów
21 02 07 03 Rozwój społeczny
21 02 08 01 Społeczeństwo obywatelskie - Rozwój
21 07 01 Współpraca z Grenlandią
Linie budżetowe, dla których zatwierdza się odpowiednią uwagę do budżetu zaproponowaną w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.
Linia budżetowa Nazwa
02 04 03 01 Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców
06 01 04 01 Wydatki pomocnicze na instrument "Łącząc Europę" (CEF) - Transport
07 02 06 Europejska Agencja Środowiska
08 02 03 03 Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny
08 02 03 05 Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców
08 02 07 33 Wspólne przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (BBI) - Wydatki pomocnicze
09 02 01 Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej
13 04 61 01 Fundusz Spójności - Operacyjna pomoc techniczna
21 01 04 05 Wydatki pomocnicze na Instrument Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa Jądrowego (INSC)
32 04 03 01 Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny
Linie budżetowe, dla których zatwierdza się odpowiednią uwagę do budżetu zaproponowaną w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek wraz z następującymi zmianami.
Linia budżetowa Nazwa
04 03 02 01 Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy

Zmienić tekst w następujący sposób: - zachęcanie do tworzenia miejsc pracy, promowanie zatrudnienia młodych i zwalczanie ubóstwa dzięki promowaniu rosnącej konwergencji społecznej za pomocą znaku społecznego godnych miejsc pracy pod względem stabilnego zatrudnienia i praw socjalnych, promowanie akceptowalnego zatrudnienia dla młodych ludzi oraz zwalczanie ubóstwa poprzez promowanie konwergencji społecznej.

08 02 03 01 Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia
Zmienić tekst w następujący sposób: Cel tych działań stanowią: zdrowie i dobrostan przez całe życie i dla wszystkich obywateli, gospodarczo zrównoważone systemy opieki zdrowotnej wysokiej jakości, przy czym opieka zdrowotna staje się bardziej spersonalizowana dla większej skuteczności, oraz możliwości tworzenia nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w sektorze zdrowia i powiązanych sektorach. Z tego względu działania te będą dotyczyć głównie efektywnego propagowania zdrowia i zapobiegania chorobom (np. zrozumienia czynników warunkujących stan zdrowia, opracowania skuteczniejszych szczepionek). Szczególna uwaga zostanie poświęcona specyficznym aspektom zdrowotnym związanym z płcią i wiekiem podeszłym. Nacisk zostanie ponadto położony na leczenie i skuteczną terapię chorób (zwłaszcza dzięki większemu spersonalizowaniu medycyny), w tym walkę z rakiem, niepełnosprawności i ograniczeń w funkcjonowaniu oraz radzenie sobie z nimi (np. poprzez transfer wiedzy w celu wykorzystania w praktyce klinicznej i skalowalne działania w zakresie innowacji, lepsze wykorzystanie danych medycznych, życie niezależne i wspomagane). Ponadto podjęte zostaną wysiłki na rzecz poprawy procesu podejmowania decyzji dotyczących zapobiegania chorobom i leczenia, określania i pomocy w upowszechnianiu najlepszych praktyk w sektorze ochrony zdrowia oraz wspierania opieki zintegrowanej i wdrażania innowacji technologicznych, organizacyjnych i społecznych, które zwłaszcza osobom starszym, a także niepełnosprawnym, umożliwią zachowanie aktywności i niezależności. Wreszcie, działania będą realizowane z zastosowaniem podejścia uwzględniającego aspekt płci, w ramach którego uznaje się między innymi pozycję kobiet zarówno w nieformalnym, jak i formalnym sektorze opieki.
08 02 03 03 Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny
Dodać następujący tekst:Należy zwrócić uwagę na pomoc w zlikwidowaniu przepaści w dziedzinie badań naukowych i innowacji w Europie, bez podważania kryteriów doskonałości.
08 02 08 Instrument MŚP
Zmienić tekst w następujący sposób:Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 72 000 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszego artykułu w związku z umorzeniami dokonanymi w 2018 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.
09 04 02 01 Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych
Dodać następujący tekst:Mogłoby to objąć dalsze prace badawcze w dziedzinie rozwoju europejskich wyszukiwarek internetowych.
09 04 03 02 Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich
Zmienić tekst w następujący sposób: Celem drugiego działania jest "przyczynienie się do zrozumienia podstaw intelektualnych i dziedzictwa kulturowego Europy: jej historii i wielu wpływów, europejskich i nieeuropejskich, jako inspiracji dla naszego dzisiejszego życia'", jak również ułatwienie dostępu do tego dziedzictwa kulturowego i czerpanie z niego, w tym z myślą o przyszłej chmurze europejskiego dziedzictwa kulturowego.
32 04 03 01 Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny
Dodać następujący tekst:Należy zwrócić uwagę na pomoc w zlikwidowaniu przepaści w dziedzinie badań naukowych i innowacji w Europie, bez podważania kryteriów doskonałości.
32 02 77 12 Działanie przygotowawcze - Zapewnienie kompleksowego wsparcia dla regionów wysokoemisyj- nych, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, znajdujących się w okresie przejściowym
Dodać następujący tekst:

- powołanie zespołu międzydyrekcyjnego w celu a) wskazania obszarów, w których możliwa jest synergia polityk lub programów Unii w kontekście zapewnienia jak najskuteczniejszego wsparcia finansowego i politycznego po 2020 r.; (b) wspierania regionów (organów centralnych i lokalnych) w opracowywaniu zrównoważonych strategii transformacji poprzez zapewnienie bardziej ukierunkowanych narzędzi wewnątrzregionalnej wymiany najlepszych praktyk, w tym w zakresie kompleksowych planów działania na rzecz niskoemisyjnej reindustrializacji;

- przeorientowanie istniejących forów zainteresowanych stron, w tym dotyczących dialogu społecznego i dialogu z ogółem społeczeństwa obywatelskiego, na ustanowienie sprawiedliwej transformacji i strategii gospodarczych;

- udzielenie dodatkowego wsparcia finansowego, oprócz istniejących systemów finansowania, bez przeniesienia środków z innych programów, na ustanowienie regionalnych/lokalnych planów działania na rzecz sprawiedliwej transformacji w dążeniu do zapewnienia neutralności emisyjnej UE do 2050 r. w najbardziej narażonych regionach i społecznościach; dodatkowe finansowanie powinno być również przeznaczone na wspieranie istniejących lub przyszłych projektów terytorialnych/wspólnotowych opartych na zaangażowaniu pracowników i społeczności, których dotyczą te projekty, poprzez konsultacje i wzmocnienie pozycji;

- wzmocnienie platformy dla regionów górniczych w okresie transformacji i jej sekretariatu (ustanowionych w ramach działania przygotowawczego podjętego w 2018 r. i kontynuowanego w 2019 r.), tak aby osiągnąć cele klimatyczne UE i wywiązać się z unijnych zobowiązań podjętych na mocy porozumienia paryskiego, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwej transformacji energetyki, podczas której regiony górnicze nie pozostaną w tyle, poprzez zwiększenie budżetu w 2020 r. i rozszerzenie zakresu działania na:

- dalszą pomoc techniczną i budowanie zdolności w regionach wysokoemisyjnych w Unii, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, w takich obszarach jak opracowanie strategii, rozwój i finansowanie projektu oraz wspieranie inwestycji prywatnych (w marcu 2019 r. w inicjatywie UE uczestniczyło 20 regionów pilotażowych w porównaniu z czterema regionami w 2017 r.);

- współpracę z członkami i obserwatorami Wspólnoty Energetycznej w obszarze transformacji regionów górniczych w postaci organizacji regionalnej, wraz z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i partnerami międzynarodowymi;

- rozwój wymiaru społecznego platformy dla regionów górniczych w okresie transformacji przy użyciu najlepszych innowacyjnych praktyk społecznych; przekwalifikowanie i doszkolenie pracowników oraz programy dla młodych i emerytowanych górników.

34 02 01 Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii
Dodać następujący tekst:

W odniesieniu do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich.

34 02 02 Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu

Dodać następujący tekst:W odniesieniu, do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich.

34 02 03 Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach

Dodać następujący tekst:W odniesieniu do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich.

Rozumie się, że poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działania można pokryć z dostępnych zasobów.

1.7.
Nomenklatura budżetowa

Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu, zmienioną listem w sprawie poprawek nr 1/2020, wraz z włączeniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych z uwzględnieniem następujących zmian.

Linia budżetowa zgodnie z czytaniem w PE Dział Nazwa / nowa nazwa Nowa linia budżetowa Nowy dział
02 04 77 08 1a Projekt pilotażowy - Odporność lotnictwa na zakłócenia GNSS i spoofingcyberzagrożenia 02 04 77 08 1a
06 02 77 25 1a Projekt pilotażowy - Oznakowanie ekologiczne w lotnictwie / Projekt demonstracyjny dotyczący wprowadzenia dobrowolnego oznakowania ekologicznego w lotnictwie w oparciu o portal ekologiczny EASA 06 02 77 25 1a
06 02 77 26 2 Projekt pilotażowy - Integracja mobilności miejskiej z infrastrukturą transportu lotniczego 06 02 77 26 1a
06 02 77 27 2 Projekt pilotażowy - Rewitalizacja transgranicznych pociągów nocnych 06 02 77 27 1a
06 02 77 28 2 Projekt pilotażowy - Możliwości ekologizacji europejskich portów morskich 06 02 77 28 1a
09 02 77 15 2 Projekt pilotażowy - Inteligentna mobilność miejska dzięki autonomicznym pojazdom 09 02 77 15 1a
13 03 77 30 1b Projekt pilotażowy - BEST Kultura: Program wsparcia różnorodności kulturowej europejskich obszarów zamorskich 13 03 77 30 1b
14 03 77 05 1a Projekt pilotażowy - Studium wykonalności europejskiego rejestru aktywów w kontekście walki z praniem pieniędzy i uchylaniem się od opodatkowania 12 02 77 11 1a
15 04 77 22 1a Działanie przygotowawcze - Finansowanie, nauka, innowacje i patenty z myślą o sektorze kultury i sektorze kreatywnym 15 04 77 22 3
15 04 77 23 1a Działanie przygotowawcze - Ochrona cmentarzy żydowskich w Europie: pełny proces identyfikacji wraz z badaniami i monitorowaniem oraz indywidualne wnioski o ochronę z uwzględnieniem związanych z nimi kosztów 15 04 77 23 3
32 02 77 16 1a Działanie przygotowawcze - Zapewnienie kompleksowego wsparcia dla regionów wysokoemisyjnych, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, znajdujących się w okresie przejściowym 32 02 77 12 1a
32 02 77 17 1a Działanie przygotowawcze - Nauczyć wyspy, jak ogłaszać przetargi na projekty w dziedzinie energii odnawialnej 32 02 77 16 1a
32 02 77 18 1a Działanie przygotowawcze - Zacieśnienie współpracy w zakresie działań w dziedzinie klimatu między wsiami na terytorium UE i poza nią poprzez stworzenie tożsamości wiejskiej w ramach Porozumienia Burmistrzów 32 02 77 17 1a
32 02 77 19 1b Projekt pilotażowy - Repozytorium wspólnot energetycznych - monitorowanie i wspieranie wspólnot energetycznych w UE 32 02 77 18 1a
32 02 77 20 2 Projekt pilotażowy - Angażowanie przedsiębiorstw w transformację energetyczną 32 02 77 19 1a
33 04 77 07 3 Projekt pilotażowy - Włączająca dostępność internetu dla osób z niepełnosprawnością poznawczą (sprzyjanie włączeniu internetowemu - dostępność dla wszystkich) 09 04 77 29 3
33 04 77 08 2 Działanie przygotowawcze - Ocena rzekomych różnic w jakości produktów sprzedawanych na jednolitym rynku 33 04 77 07 1a
2.
Oświadczenia
2.1.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie finansowania EASO

Parlament Europejski i Rada przyjmują do wiadomości wyrażony przez Komisję zamiar dokonania przeglądu wymogów dotyczących finansowania Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu (EASO) na rok budżetowy 2020 po przyjęciu wniosku ustawodawczego z dnia 12 września 2018 r. mającego na celu wzmocnienie zdolności agencji w zakresie wsparcia operacyjnego.

Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do rozpatrzenia ewentualnego wniosku o zwiększenie wkładu UE na rzecz EASO w 2020 r., co może wymagać dokonania przez władzę budżetową przesunięcia lub przyjęcia projektu budżetu korygującego, z należytym uwzględnieniem pilnego charakteru tej sprawy.

2.2.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie środków na płatności

Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie zapewnienia - w świetle wykonywania budżetu - regularnego realizowania płatności w odniesieniu do środków na zobowiązania, tak aby nie dopuścić do ewentualnego anormalnego poziomu niezapłaconych faktur na koniec roku budżetowego.

Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by nadal uważnie i aktywnie monitorowała wdrażanie programów na lata 2014-2020 (zwłaszcza w ramach poddziału 1b i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich). W tym celu zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące stanu wdrożenia i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2020 r.

Jeżeli dane wskażą, że środki zapisane w budżecie na 2020 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Parlament Europejski i Rada zwrócą się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi budżetu korygującego, aby umożliwić władzy budżetowej podjęcie w odpowiednim czasie wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Parlament Europejski i Rada wezmą pod uwagę pilny charakter danej sprawy. W przypadku Rady może to oznaczać skrócenie ośmiotygodniowego okresu na podjęcie decyzji, jeżeli zostanie to uznane za konieczne.

2.3.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że obniżenie poziomu bezrobocia wśród młodzieży pozostaje jednym z ważnych i wspólnych priorytetów politycznych, w związku z czym potwierdzają swoją zdecydowaną wolę optymalnego wykorzystywania zasobów budżetowych dostępnych w celu rozwiązania tego problemu, w szczególności w ramach inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o uważne obserwowanie tendencji w zakresie wdrażania tej inicjatywy oraz o przedłożenie sprawozdania przed dniem 30 czerwca 2020 r.

Jeżeli ocena Komisji potwierdzi potrzebę zwiększenia środków na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, Komisja przedstawi równolegle projekt budżetu korygującego przewidującego zwiększenie szczególnej alokacji na tę inicjatywę o 50 mln EUR.

Rada i Parlament Europejski zobowiązują się do szybkiego rozpatrzenia takiego ewentualnego projektu budżetu korygującego na 2020 r. przedłożonego przez Komisję.

2.4.
Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

Zwiększenie szczególnej alokacji na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych wymaga wprowadzenia zmiany technicznej w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów.

Podobnie jak w poprzednich latach zmiana ta będzie bezwzględnie ograniczać się do modyfikacji niezbędnych w celu uwzględnienia dodatkowej puli środków przeznaczonych na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i nie będzie miała ona wpływu na realizację polityki spójności.

2.5.
Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie dążenia do osiągnięcia docelowego 20-procentowego poziomu wydatków na działania związane ze zmianą klimatu w latach 2014-2020

Komisja będzie ściśle monitorować wykonanie budżetu w 2020 r. W przypadku niepełnego wykorzystania środków w odnośnych działach Komisja, w miarę możliwości, przedstawi odpowiednie wnioski budżetowe mające na celu zwiększenie wydatków na działania związane ze zmianą klimatu.

1 Teksty przyjęte w tym dniu, P9_TA(2019)0038.
2 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.232.85

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14283/2019 - C9-0186/2019 - 2019/2028(BUD)).
Data aktu: 27/11/2019
Data ogłoszenia: 16/06/2021