[Odesłanie prejudycjalne - Transport lotniczy - Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Artykuł 5 ust. 3 - Wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia lotów - Zwolnienie z obowiązku odszkodowania - Pojęcie "nadzwyczajnych okoliczności" - Strajk pilotów zorganizowany w ramach prawa - Okoliczności "wewnętrzne" i "zewnętrzne" wobec działalności obsługującego przewoźnika lotniczego - Artykuły 16, 17 i 28 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Brak naruszenia wolności prowadzenia działalności gospodarczej, prawa własności i prawa do rokowań przewoźnika lotniczego]Język postępowania: szwedzki
(2021/C 189/05)
(Dz.U.UE C z dnia 17 maja 2021 r.)
Sąd odsyłający
Attunda tingsrätt
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: Airhelp Ltd
Strona pozwana: Scandinavian Airlines System SAS
Sentencja
Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 należy interpretować w ten sposób, że strajk rozpoczęty w związku z wezwaniem związku zawodowego pracowników obsługującego przewoźnika lotniczego z poszanowaniem warunków ustanowionych w przepisach krajowych, w szczególności z dochowaniem przewidzianego w nich terminu zapowiedzenia, mający na celu dochodzenie żądań pracowników tego przewoźnika, podjęty przez kategorię pracowników, których obecność jest niezbędna do wykonania lotu, nie jest objęty zakresem pojęcia "nadzwyczajnych okoliczności" w rozumieniu tego przepisu.