Ogłoszenie w związku z decyzją Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 17 marca 2020 r. w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. (SRB/EES/2020/52) (decyzja).

Ogłoszenie w związku z decyzją Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 17 marca 2020 r. w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. (SRB/EES/2020/52) ("decyzja")

(2020/C 91/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2020 r.)

Za pośrednictwem decyzji Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji postanawia, że akcjonariusze i wierzyciele, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. ("zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele"), nie będą uprawnieni do otrzymania rekompensat na podstawie art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady. 1

Streszczenie decyzji Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji

W dniu 7 czerwca 2017 r. Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("SRB") przyjęła decyzję dotyczącą przyjęcia programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. ("Instytucja") 2 , który został zatwierdzony przez Komisję Europejską 3 . Zgodnie z art. 5 i 6 tej decyzji działanie w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do tej instytucji polegało na zastosowaniu instrumentu zbycia działalności w celu przeniesienia akcji instytucji do Banco Santander S.A. (na mocy art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 806/2014), w wyniku wykonywania uprawnień do umarzania i konwersji instrumentów kapitałowych instytucji (na mocy art. 21 rozporządzenia (UE) nr 806/2014).

W następstwie wdrożenia wyżej wymienionego działania podjętego przez FROB w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zgodnie z art. 20 ust. 16 i 17 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/344 4 , SRB miał zapewnić przeprowadzenie wyceny przez niezależnego rzeczoznawcę w celu oceny, czy zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele zostaliby lepiej potraktowani, gdyby instytucja została poddana standardowemu postępowaniu upadłościowemu ("Wycena różnicy w traktowaniu" lub "Wycena 3").

Deloitte Reviseurs d'Entreprises (Deloitte) 5  był niezależnym rzeczoznawcą zatrudnionym w celu przeprowadzenia wymaganych wycen w kontekście restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji. W dniu 14 czerwca 2018 r. 6  SRB otrzymała pocztą sprawozdanie końcowe Deloitte na temat wyceny różnicy w traktowaniu odnośnie do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji ("Sprawozdanie z wyceny 3"), dołączone do Decyzji jako załącznik 1. Ze "Sprawozdania z wyceny 3" wynika, że nie ma różnicy między obecnym traktowaniem zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli a traktowaniem, jakie otrzymaliby, gdyby instytucję poddano standardowemu postępowaniu upadłościowemu w momencie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

W świetle powyższych faktów za pośrednictwem komunikatu z dnia 2 sierpnia 2018 r. 7  ("Komunikat") SRB wydała wstępną decyzję, że zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie jest zobowiązana do wypłaty rekompensat zaangażowanym akcjonariuszom i wierzycielom.

Ponadto, aby SRB mogła podjąć ostateczną decyzję w sprawie konieczności przyznania rekompensaty i) SRB zwróciła się za pośrednictwem komunikatu do zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli do wyrażenia zainteresowania ze skorzystania z prawa do bycia wysłuchanym (etap rejestracji) oraz ii) na późniejszym etapie SRB zwróciła się do zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli, którzy wyrazili swoje zainteresowanie i których status został potwierdzony przez SRB, o przedstawienie swoich uwag dotyczących wstępnej decyzji SRB i towarzyszącego jej uzasadnienia w sposób określony w komunikacie (etap konsultacji).

Pod koniec etapu konsultacji, uwzględniając, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele poruszyli kilka punktów niezwiązanych ze wstępną decyzją SRB ani z towarzyszącym jej uzasadnieniem w sposób określony w komunikacie, SRB najpierw oceniła związek tych uwag ze sprawą. W rezultacie SRB uszeregowała wszelkie istotne uwagi, biorąc pod uwagę fakt, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele przedstawili identyczne lub podobne uwagi. SRB uważnie przyjrzała się stosownym uwagom związanym ze wstępną decyzją, ale nie ze "Sprawozdaniem z wyceny 3". Jeśli chodzi o stosowne uwagi dotyczące "Sprawozdania z wyceny 3", aby móc wyciągnąć wnioski, czy te uwagi mogłyby wpłynąć na wstępną decyzję, SRB zwróciła się do Deloitte jako niezależnego rzeczoznawcy, o przedstawienie dokumentu zawierającego niezależną ocenę stosownych uwag i rozważenie czy "Sprawozdanie z wyceny 3" nadal pozostaje ważne w świetle tych uwag.

W dniu 18 grudnia 2019 r. Deloitte przedstawił SRB własną ocenę ("dokument wyjaśniający") dołączoną do decyzji jako aneks II. W dokumencie wyjaśniającym, po dokonaniu analizy uwag zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli odnoszących się do "Sprawozdania z wyceny 3", przekazanym przez SRB, Deloitte potwierdza, że zarówno strategia, jak i różne hipotetyczne scenariusze upadłości opisane w "Sprawozdaniu z wyceny 3" oraz zastosowane tam metodologie i analizy pozostają ważne.

W świetle oceny stosownych uwag przedstawionych w trakcie procedury w związku z prawem do bycia wysłuchanym dotyczącej niezależności Deloitte, SRB uznaje, że w związku z wykonywaniem zadań w odniesieniu do Wyceny 3, Deloitte działał jako niezależny rzeczoznawca zgodnie z wymogami określonymi w art. 20 ust.1 rozporządzenia nr 806/2014 i rozdziału IV rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1075 8 .

Ponadto, biorąc pod uwagę "Sprawozdanie z wyceny 3" i dokument objaśniający, SRB uznaje, że ww. sprawozdanie stanowi odpowiednią podstawę do przyjęcia decyzji. SRB na zakończenie podkreśla, że nie ma różnicy między obecnym traktowaniem zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli a traktowaniem, jakie otrzymaliby, gdyby instytucję poddano standardowemu postępowaniu upadłościowemu w momencie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Uwzględniając powyższe, SRB postanawia, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele nie będą uprawnieni do otrzymania rekompensat z jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 76 ust.1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014.

Niniejsza decyzja jest skierowana do FROB działającego w charakterze krajowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Więcej informacji na temat decyzji SRB i załączników do niej, tj. Sprawozdania z wyceny 3 (załącznik I) oraz dokumentu objaśniającego (załącznik II) znajduje się na oficjalnej stronie SRB: https://srb.europa.eu/en/content/banco-popular

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
2 SRB/EES/2017/08 (Dz.U. C 222 z 11.7.2017, s. 3).
3 Decyzja Komisji (UE) 2017/1246 z dnia 7 czerwca 2017 r. zatwierdzająca program restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. (Dz.U. L 178 z 11.7.2017, s. 15).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/344 z dnia 14 listopada 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody wyceny różnicy w traktowaniu w przypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 67 z 9.3.2018, s. 3).
5 Na podstawie stosownej określonej umowy Deloitte zaangażował personel ze swoich biur w Belgii, Hiszpanii i Zjednoczonym Królestwie.
6 Załączone "Sprawozdanie z wyceny 3" odzwierciedla zmiany dokonane przez Deloitte w dodatku, w którym poprawiono jedynie błędy pisarskie, otrzymane przez SRB emailem dnia 31 lipca 2018 r.
7 Komunikat Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 2 sierpnia 2018 r. dotyczący wstępnej decyzji w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A., i rozpoczęcia procedury w związku z prawem do bycia wysłuchanym (SRB/EES/2018/132) (Dz.U. C 277 I, 7.8.2018, s. 1).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz. U. L 184, 8.7.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.91.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Ogłoszenie w związku z decyzją Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 17 marca 2020 r. w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. (SRB/EES/2020/52) (decyzja).
Data aktu: 17/03/2020
Data ogłoszenia: 20/03/2020