Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 31 maja 2018 r. w sprawie filaru transportowego instrumentu Łącząc Europę po 2020 r. (2018/2718(RSP)).

Instrument "Łącząc Europę" po 2020 r.

P8_TA(2018)0237

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 31 maja 2018 r. w sprawie filaru transportowego instrumentu "Łącząc Europę" po 2020 r. (2018/2718(RSP))

(2020/C 76/18)

(Dz.U.UE C z dnia 9 marca 2020 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 311, 312 i 323 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 1  oraz zmieniające rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2017/1123 z dnia 20 czerwca 2017 r. 2 ,
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie przygotowania powyborczej rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020: wkład Parlamentu przed wnioskiem Komisji 4 ,
uwzględniając dokument Komisji z dnia 28 czerwca 2017 r. otwierający debatę na temat przyszłości finansów UE (COM(2017)0358),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 października 2017 r. w sprawie dokumentu otwierającego debatę na temat przyszłości finansów UE 5 ,
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 14 września 2016 r. dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 (COM(2016)0604), komunikat Komisji (COM(2016)0603) i dołączony do niego dokument roboczy służb Komisji (SWD(2016)0299),
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 14 września 2016 r. dotyczący zmiany Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (COM(2016)0606),
uwzględniając ratyfikację porozumienia paryskiego przez Parlament Europejski w dniu 4 października 2016 r. oraz przez Radę w dniu 5 października 2016 r.,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 26 października 2016 r. w sprawie śródokresowej rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 6 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów z dnia 15 czerwca 2016 r. w sprawie śródokresowego przeglądu wieloletnich ram finansowych 7 ,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 2 maja 2018 r. pt. "Nowoczesny budżet Unii, która chroni, wspiera i broni - wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027" (COM(2018)0321),
uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z dnia 28 marca 2018 r. pt. "Plan działania na rzecz mobilności wojskowej" (JOIN(2018)0005),
uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 14 lutego 2018 r. w sprawie oceny śródokresowej wdrażania instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) (COM(2018)0066),
uwzględniając art. 123 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że rozwój i modernizacja infrastruktury transportowej w UE mają nadal dość fragmentaryczny charakter i stanowią duże wyzwanie pod względem możliwości i finansowania, ale mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia zarówno trwałego wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i konkurencyjności, jak i spójności społecznej i terytorialnej w Unii, i w ten sposób przeciwdziałają nierównościom pomiędzy regionami;
B.
mając na uwadze, że instrument "Łącząc Europę" to wspólny, zarządzany centralnie program finansowania mający na celu promowanie rozwoju wysoko wydajnych, zrównoważonych i połączonych sieci transeuropejskich (TEN) w obszarach infrastruktury transportowej, energetycznej i cyfrowej;
C.
mając na uwadze, że przedterminowe zakończenie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) znacznie przyczyni się do osiągnięcia przez UE celów w zakresie redukcji emisji określonych w porozumieniu klimatycznym z Paryża, do dekarbonizacji gospodarki europejskiej oraz do realizacji celów UE 20-20-20 w dziedzinie polityki energetycznej i klimatycznej; mając na uwadze, że sieć bazowa powinna zostać ukończona do 2030 r. a sieć kompleksowa do 2050 r.;
D.
mając na uwadze, że jeden na dziesięciu Europejczyków pracuje w szeroko rozumianym sektorze transportu, oraz mając na uwadze, że inwestycje w infrastrukturę transportową doprowadzą do powstania nowych miejsc pracy, gdyż szacuje się, że każdy miliard euro zainwestowany w sieć bazową TEN-T pozwoli stworzyć do 20 000 nowych miejsc pracy;
E.
mając na uwadze, że instrument "Łącząc Europę" koncentruje się na ułatwieniu połączeń transgranicznych, tworzeniu węzłów multimodalnych i miejskich oraz na usuwaniu niedoskonałości rynku i wąskich gardeł; mając na uwadze, że instrument "Łącząc Europę" zapewnił realizację projektów, które w przeciwnym razie nie zostałyby zrealizowane, co daje wyraźną unijną wartość dodaną, gdyż sprzyja transnarodowej współpracy i koordynacji;
F.
mając na uwadze, że sektor transportu stanowił największą część budżetu instrumentu "Łącząc Europę" w okresie 2014- 2020; mając na uwadze, że udział transportu został podzielony na ogólną pulę środków dla wszystkich państw członkowskich i pulę środków na spójność dostępnych dla państw członkowskich objętych polityką spójności i pochodzących bezpośrednio z Funduszu Spójności;
G.
mając na uwadze, że instrument "Łącząc Europę" jest jednym z najbardziej udanych programów UE, jako że zainteresowanie zaproszeniami do składania wniosków znacznie przekroczyło możliwości finansowania; mając na uwadze, że do końca 2017 r. instrument "Łącząc Europę" - Transport przeznaczył już 21,3 mld EUR w postaci dotacji na projekty TEN-T, co pociągnęło za sobą inwestycje o łącznej wartości 41,6 mld EUR; mając na uwadze, że w 2018 r. zostaną podpisane dodatkowe umowy w sprawie przyznania dotacji w ramach mieszanego zaproszenia do składania wniosków łączącego dotacje z instrumentu "Łącząc Europę" z finansowaniem prywatnym, w tym z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS); mając na uwadze, że pierwotny budżet w wysokości 1 mld EUR na to zaproszenie do składania wniosków zwiększono w listopadzie 2017 r. o 350 mln EUR w celu wspierania priorytetu "Innowacje i nowe technologie", zgodnie z celami planu działania dotyczącego paliw alternatywnych;
H.
mając na uwadze, że wprowadzenie zasady "wykorzystaj albo strać" przyczyniło się w znacznym stopniu do sukcesu instrumentu "Łącząc Europę"; mając jednakże na uwadze, że należy przyspieszyć odzyskiwanie środków budżetowych przeznaczonych na projekty, które nie zostały zrealizowane;
I.
mając na uwadze, że instrument "Łącząc Europę" ma na celu przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę transportową i innowacji oraz pozyskanie funduszy zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego, przy jednoczesnym zwiększeniu pewności prawa i poszanowaniu zasady neutralności technologicznej;
J.
mając na uwadze, że Komisja ma opublikować w czerwcu 2018 r. wnioski ustawodawcze dotyczące europejskich inwestycji strategicznych, w tym zaktualizowanego instrumentu "Łącząc Europę";
1.
podkreśla, że inwestowanie w infrastrukturę transportową oznacza inwestowanie w trwały zrównoważony wzrost gospodarczy, spójność, konkurencyjność i zatrudnienie; podkreśla w związku z tym strategiczne znaczenie programu dotyczącego instrumentu "Łącząc Europę" pod względem integracji rynku wewnętrznego, inteligentnej mobilności i możliwości zapewnienia obywatelom przez UE wymiernej wartości dodanej za pośrednictwem tego programu;
2.
podkreśla, że instrument "Łącząc Europę" był, jest i musi pozostać skutecznym i ukierunkowanym instrumentem inwestycji w transeuropejską infrastrukturę w sektorze transportu, energii i usług cyfrowych, a także przyczyniać się do realizacji priorytetów UE w zakresie miejsc pracy, wzrostu gospodarczego i inwestycji, rynku wewnętrznego, unii energetycznej, klimatu i jednolitego rynku cyfrowego;
3.
podkreśla sukces programu dotyczącego instrumentu "Łącząc Europę" na lata 2014-2020 pod względem wysokiej europejskiej wartości dodanej poprzez wspieranie projektów dotyczących połączeń o wymiarze transgranicznym, interoperacyjnym i multimodalnym oraz projektów służących zwiększaniu łączności między wszystkimi rodzajami transportu, w tym na morzu, w portach śródlądowych i na śródlądowych drogach wodnych, nadając priorytetowe znaczenie projektom polegającym na uzupełnianiu brakujących ogniw i usuwaniu wąskich gardeł w celu stworzenia dostępnego dla wszystkich jednolitego europejskiego obszaru transportu i innowacyjnego sektora transportu; wzywa Komisję, aby zwiększyła transgraniczną wartość dodaną węzłów, takich jak porty morskie, a także aby wspierała projekty poprawiające łączność z partnerskimi państwami trzecimi;
4.
uznaje, że korzyści i potencjał unijnych inwestycji w sieć TEN-T można w pełni wykorzystać jedynie po ukończeniu siec i bazowej i sieci kompleksowej; wzywa Komisję, aby pamiętała, że ukończenie budowy tych sieci będzie wymagało znacznych inwestycji, częściowo uzależnionych od ciągłego wsparcia ze strony UE, bez którego istnieje ryzyko, że projekty te utkną w martwym punkcie; podkreśla, że należy utrzymać presję wywieraną w celu ich zakończenia nie później niż, odpowiednio, w 2030 r. i 2050 r., stosując przez cały czas trwania procesu standardy XXI w.;
5.
wzywa Komisję do dopilnowania, by program dotyczący instrumentu "Łącząc Europę" w ramach wniosku dotyczącego wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 opierał się na obecnym programie i na jeszcze większych ambicjach, jeśli chodzi o cele polityki i zasoby finansowe; podkreśla, że konieczne jest przyspieszenie inwestycji w cyfrowe, innowacyjne i zrównoważone projekty transportowe, aby przybliżyć się do przejścia na bardziej ekologiczny, prawdziwie zintegrowany, nowoczesny, dostępny dla wszystkich, bezpieczniejszy i wydajny system transportu;
6.
przyznaje, że udział instrumentu "Łącząc Europę" był decydujący dla uruchomienia większości projektów, zwłaszcza w przypadku projektów dotyczących sieci połączeń na poziomie transgranicznym, krajowym, regionalnym i lokalnym; podkreśla, że instrument "Łącząc Europę" okazał się ważnym katalizatorem inwestycji publicznych i prywatnych; uważa jednak, że należy podjąć dalsze działania w celu uwolnienia jego pełnego potencjału;
7.
wzywa Komisję do rozważenia dalszych sposobów promowania instrumentu "Łącząc Europę" jako instrumentu ukierunkowanego na realizację polityki z konkretnymi celami sektorowymi, co pozwala realizować złożone projekty o transgranicznym lub ogólnounijnym wymiarze interoperacyjności;
8.
uważa, że w kolejnych WRF, w oparciu o szczegółowy przegląd okresu 2014-2020 i konsekwencji złożonego powiązania między instrumentem "Łącząc Europę" a innymi programami i instrumentami finansowymi, takimi jak "Horyzont 2020", europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne oraz EFIS, a w szczególności uwzględniając efekt substytucji między instrumentem "Łącząc Europę" a EFIS, Komisja powinna jeszcze bardziej wzmocnić i zapewnić komplementarność instrumentu "Łącząc Europę" i innych programów, takich jak "Horizon Europe" i funduszu InvestEU, w celu utrzymania i promowania jasnych celów programu, unikania powielania działań oraz zoptymalizowania zasobów budżetowych;
9.
podkreśla, że za niedopuszczalne uznane zostałyby wszelkie cięcia środków kolejnego instrumentu "Łącząc Europę" na korzyść innych programów, tak jak miało to miejsce w przypadku tego instrumentu na lata 2014-2020 oraz EFIS i Europejskiego programu rozwoju przemysłu obronnego; zachęca Komisję do dalszego przyznawania finansowania z instrumentu "Łącząc Europę" w formie dotacji, ponieważ znaczna większość finansowania z tego instrumentu związana jest z projektami przynoszącymi szersze korzyści regionalne i unijne, ale brakuje na nie środków krajowych lub finansowania rynkowego;
10.
dostrzega powodzenie pierwszych wyników mieszanego zaproszenia do składania wniosków ogłoszonego w ramach bieżącego programu CEF; zdecydowanie zachęca w związku z tym Komisję do powtórzenia takich zaproszeń w przyszłości i do dalszego stosowania silniejszego instrumentu "Łącząc Europę" w formie dotacji oraz w połączeniu z instrumentami finansowymi UE i innych podmiotów; zwraca się ponadto do Komisji o znalezienie sposobów skuteczniejszego wspierania udziału współinwestorów prywatnych oraz do państw członkowskich o usunięcie barier legislacyjnych i administracyjnych utrudniających taki proces;
11.
wzywa Komisję do dalszego wspierania synergii na szczeblu projektów między trzema sektorami, gdyż synergia ta jest obecnie ograniczona ze względu na sztywność ram budżetowych w odniesieniu do kwalifikowalności projektów i kwalifikowalności kosztów; nalega, aby Komisja dostosowała infrastrukturę do przyszłych potrzeb czystej i inteligentnej mobilności; oczekuje, że przyszłe wytyczne polityki sektorowej i instrument "Łącząc Europę" staną się bardziej elastyczne, aby ułatwiać synergie i lepiej reagować na rozwój nowych technologii i priorytety, takie jak cyfryzacja, a jednocześnie przyspieszyć tworzenie gospodarki niskoemisyjnej i stawić czoła wspólnym wyzwaniom społecznym, takim jak cyberbezpieczeństwo;
12.
podkreśla znaczenie zarządzania bezpośredniego dla celów związanych z zapewnianiem wspólnych procedur we wszystkich trzech sektorach, szybkiego przydzielania funduszy i bardzo rzetelnego wykonania budżetu; wskazuje, że bezpośrednie zarządzanie dotacjami z instrumentu "Łącząc Europę" okazało się bardzo wydajne dzięki mocnej sekwencji projektów i konkurencyjnej procedurze wyboru, koncentracji na celach polityki UE, skoordynowanemu wdrażaniu i pełnemu zaangażowaniu państw członkowskich; uznaje kluczową rolę Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci w sukcesie instrumentu "Łącząc Europę" dzięki optymalizacji budżetu, a w szczególności dzięki jego elastyczności w szybkim przekierowywaniu niewykorzystanych środków z jednych działań na finansowanie innych; domaga się wzmocnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci, żeby zapewnić właściwe wykorzystanie środków UE;
13.
popiera stosowanie zasady "wykorzystaj albo strać" w zarządzaniu instrumentem "Łącząc Europę"; jednocześnie nalega na utrzymanie możliwości ponownego wykorzystywania zobowiązań w przypadkach, w których projekty nie są realizowane zgodnie z planem, aby zwiększyć efektywność instrumentu;
14.
zdaje sobie sprawę, jak złożone jest zgłoszenie projektu, zwłaszcza w przypadku dużej infrastruktury transportowej, oraz jak ważne jest udzielanie pomocy technicznej, np. za pośrednictwem działań wspierających w ramach instrumentu "Łącząc Europę", w szczególności na rzecz państw członkowskich objętych polityką spójności, w celu promowania kwalifikowalności zaawansowanych projektów i projektów wysokiej jakości; wzywa Komisję do dalszego udzielania tego typu pomocy i do ponownego zastanowienia się nad kryteriami oceny, które sprzyjałyby jaśniejszemu określaniu wartości dodanej projektów; zwraca się ponadto do Komisji o podjęcie dalszych kroków w celu znacznego uproszczenia wymogów administracyjnych nie tylko w przypadku niewielkich dotacji oraz w celu dostosowania pomocy technicznej udzielanej wnioskodawcom zgłaszającym mniejsze projekty;
15.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w programie na lata 2014-2020 z Funduszu Spójności przesunięto kwotę 11,3 mld EUR do puli środków filaru transportowego instrumentu "Łącząc Europę", i zwraca uwagę na wyjątkowy sukces zaproszeń do składania wniosków w dziedzinie spójności;
16.
zauważa propozycję Komisji, by przeznaczyć 42 265 mln EUR na instrument "Łącząc Europę" w latach 2021-2027, w tym 7 675 mln EUR na projekty w dziedzinie energetyki i 2 662 mln EUR (obydwie kwoty w cenach stałych) na projekty telekomunikacyjne i cyfrowe; wyraża jednak ubolewanie, że w cenach stałych przydział środków dla filaru transportowego instrumentu "Łącząc Europę" wynosi 11 384 mln EUR, a wkład z Funduszu Spójności - 10 000 mln EUR, co stanowi cięcia odpowiednio o 12 % i 13 %; zauważa i nie może zaakceptować faktu, że fundusze przeznaczone na filar transportowy są jedynymi, które zostały zmniejszone; podkreśla, że brak jest zgodności między wyzwaniami, przed jakimi stoi sektor transportu na rynku wewnętrznym, i sukcesem instrumentu "Łącząc Europę" a zmniejszeniem puli środków finansowych przeznaczonych na transport, i zwraca się do Komisji o ponowne rozważenie zaproponowanej kwoty;
17.
uważa, że w celu utrzymania wysokiego poziomu wiarygodności i atrakcyjności programu dotyczącego instrumentu "Łącząc Europę" dla inwestorów należy zwiększyć jego możliwości finansowe w kolejnych wieloletnich ramach finansowych; podkreśla, że niewystarczający budżet na transport naraziłby na szwank zakończenie tworzenia sieci TEN-T oraz że w rzeczywistości obniżyłoby to wartość poczynionych już inwestycji ze środków publicznych;
18.
podkreśla ponadto, że pula środków finansowych przeznaczonych na spójność ma silny wymiar regionalny, odpowiadający potrzebom lokalnym, oraz posiada kluczowe znaczenie dla ukończenia sieci bazowej w państwach członkowskich objętych polityką spójności i w związku z tym dla spójności terytorialnej UE; zauważa, że inwestycje w infrastrukturę transportową UE, jeżeli zostaną zrealizowane z udziałem Funduszu Spójności, powinny pozostać dobrze wyważonym połączeniem centralnie i wspólnie zarządzanych źródeł finansowania; podkreśla, że kwota przyznana w ramach zarządzania bezpośredniego ramami instrumentu "Łącząc Europę" z Funduszu Spójności w kolejnych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 musi pozostać przynajmniej na tym samym poziomie co w poprzednich wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020 oraz że kwota ta musi być wystarczająca do ukończenia, w okresie obowiązywania następnych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027, projektów finansowanych z przydziałów przyznanych z Funduszu Spójności w ramach obecnego instrumentu "Łącząc Europę";
19.
przypomina, że ukończenie transportowej sieci bazowej w UE i realizacja priorytetów polityki będą nadal wymagać udziału zainteresowanych obywateli i podmiotów w procesie decyzyjnym, przejrzystości w ocenie i monitorowaniu środowiskowej i finansowej realizacji projektów, poprawy integracji modalnej oraz promowania operacji współmodalnych;
20.
wzywa Komisję i państwa członkowskie, by utrzymały zaangażowanie w realizację głównych celów politycznych instrumentu "Łącząc Europę" w sektorze transportu: do 2030 r. - ukończenie sieci bazowej TEN-T, w tym wdrożenie jednolitego europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR), autostrad morskich (MoS) i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), oraz przejście na czystą, konkurencyjną, innowacyjną i połączoną mobilność obejmującą szkielet unijnej infrastruktury ładowania paliw alternatywnych do 2025 r.; postępy na drodze do ukończenia kompleksowej sieci TEN-T do 2050 r.;
21.
podkreśla konieczność większego skupienia się na inteligentnych projektach horyzontalnych; zwraca się zatem do Komisji o rozważenie ustanowienia konkretnych, specjalnych i międzynarodowych inicjatyw w celu przyspieszenia i zapewnienia prawidłowego wdrażania priorytetów horyzontalnych takich jak ERTMS dzięki przyciąganiu inwestycji prywatnych, a częściowo przez łączenie dotacji i instrumentów finansowych;
22.
przypomina, w kontekście sektora transportu, że ważne jest skupienie się na połączeniach multimodalnych i transgranicznych, rozwiązaniach cyfrowych, zmianie rodzaju transportu i bardziej zrównoważonym transporcie; uważa, że w ramach aktualizacji instrumentu "Łącząc Europę" należy również w sposób priorytetowy potraktować bardziej bezpośrednie połączenia między siecią bazową a kompleksową; uważa, że cele te powinny znaleźć to odzwierciedlenie w wykazach wstępnie określonych projektów, które znajdą się w następnym rozporządzeniu w sprawie instrumentu "Łącząc Europę";
23.
uznaje, że sektor transportu powinien w pełni korzystać z możliwości oferowanych przez technologie cyfrowe i innowacyjne, oraz stwierdza, że nowa i innowacyjna infrastruktura transportowa jest zawsze bardziej atrakcyjna dla inwestorów, zwłaszcza z sektora prywatnego; niemniej zwraca uwagę, że istniejąca infrastruktura pozostaje filarem unijnej sieci, oraz podkreśla pilną potrzebę zwiększenia inwestycji w utrzymanie istniejącej infrastruktury; w związku z tym wzywa Komisję do zapewnienia atrakcyjności modernizacji lub unowocześnienia istniejącej infrastruktury poprzez bardzo ambitne podejście do kwestii innowacji;
24.
wzywa Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na regiony najbardziej oddalone, o których mowa w art. 349 TFUE, przez wydłużenie sieci bazowej portów, aby poprawić połączenia w obrębie ich akwenów geograficznych, między samymi regionami, z kontynentem i z państwami trzecimi; uważa, że regiony najbardziej oddalone powinny korzystać z współfinansowania w wysokości do 85 % na wszystkie rodzaje transportu, aby usprawnić ich dostęp do zaproszeń do składania wniosków oraz aby utworzyć regularne połączenia morskie między tymi regionami i obszarami położonymi na kontynencie; wzywa Komisję do rozważenia ogłoszenia odrębnego zaproszenia do składania wniosków dla regionów najbardziej oddalonych, a także do rozważenia przyznania środków na technologie innowacyjne regionalnym portom lotniczym w regionach najbardziej oddalonych, aby zapewnić bezpieczeństwo i utrzymanie infrastruktury lotnisk;
25.
z zadowoleniem przyjmuje cele określone we wspólnym komunikacie w sprawie planu działania na rzecz mobilności wojskowej pod względem zarówno poprawy infrastruktury, jak i ułatwiania synergii; wzywa Komisję, aby wykorzystywała instrument "Łącząc Europę" do wspierania rozwoju infrastruktury obrony cywilnej podwójnego zastosowania wzdłuż sieci TEN-T;
26.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji oraz państwom członkowskim.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
2 Dz.U. L 163 z 24.6.2017, s. 1.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Dz.U. C 101 z 16.3.2018, s. 64.
5 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0401.
6 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0412.
7 Dz.U. C 17 z 18.1.2017, s. 20.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024