Rezolucja Rady pt. "Kształcenie i szkolenie a europejski semestr: zapewnienie rzeczowych debat na temat reform i inwestycji".

Rezolucja Rady pt. "Kształcenie i szkolenie a europejski semestr: zapewnienie rzeczowych debat na temat reform i inwestycji"

(2020/C 64/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

przypominając polityczne tło tego zagadnienia przedstawione w załączniku,

PODKREŚLAJĄC, ŻE:

europejski semestr jest procesem zarządzania, który przede wszystkim pomaga państwom członkowskim koordynować ich polityki gospodarcze, polityki zatrudnienia i polityki fiskalne; zgodnie ze strategią "Europa 2020" proces ten dotyczy zatem również reform strukturalnych w innych obszarach polityki, takich jak kształcenie i szkolenie, które mogą przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia, wzrostu i konkurencyjności oraz przynieść pozytywny efekt mnożnikowy;
niedługo po ustanowieniu ram europejskiego semestru ministrowie edukacji podkreślili swoją gotowość do wnoszenia wkładu w realizację strategii "Europa 2020" i europejskiego semestru. W minionej dekadzie odbywało się to w różnych formach i wyrażało w różnorodny sposób;
na koniec strategicznego okresu 2020 i z myślą o przyszłości należy zwiększyć wkład sektora kształcenia i szkolenia w dyskusje prowadzone w ramach europejskiego semestru, po to by zapewnić oparte na rzetelnych informacjach debaty na temat reform i inwestycji w kształcenie i szkolenie, nie sprawiając przy tym, by proces ten stał się zbyt skomplikowany ani zbyt wymagający z administracyjnego punktu widzenia;
europejska współpraca w dziedzinie kształcenia i szkolenia odpowiada na wspólne wyzwania związane z kształceniem i szkoleniem, respektując przy tym kompetencje państw członkowskich i zasadę pomocniczości, która również powinna znaleźć odzwierciedlenie w procesie europejskiego semestru.

ORAZ W ŚWIETLE:

nowej strategii na rzecz wzrostu, znanej jako "Zielony ład europejski", zakładającej uwzględnianie kwestii zrównoważonego rozwoju we wszystkich unijnych politykach, w tym w kształceniu i szkoleniu;
rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r., ponownie ukierunkowującej europejski semestr na zrównoważony rozwój, i w świetle uwagi, jaką w tej strategii zwraca się na:
poprawę włączającego charakteru oraz jakości systemów kształcenia i szkolenia w celu lepszego włączenia wszystkich osób w społeczeństwa przyszłości;
zaradzenie deficytowi umiejętności cyfrowych;
reformy w kształceniu i szkoleniu służące odwróceniu tendencji spadkowej, jeśli chodzi o wyniki osiągane w czytaniu ze zrozumieniem, matematyce i naukach przyrodniczych;
opracowanie kompleksowych strategii na rzecz umiejętności, które to strategie powinny koncentrować się na indywidualnych potrzebach w zakresie podnoszenia kwalifikacji i zmiany kwalifikacji;
wspieranie dorosłych pracowników w rozwijaniu szerszych zestawów umiejętności na wyższym poziomie;
ograniczenie zjawiska wczesnego kończenia nauki oraz podnoszenie jakości i atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego;
inwestowanie w rozwój umiejętności i w wysokiej jakości kształcenie i szkolenie w celu osiągnięcia większej produktywności i innowacyjności, a także znaczenie tego inwestowania dla propagowania sprawiedliwości, wspierania włączenia społecznego i zapewniania spójności w Unii;
poprawę jakości finansów publicznych, w szczególności w dziedzinach, które sprzyjają długoterminowemu wzrostowi, w tym w dziedzinie edukacji;
przeprowadzonej po raz pierwszy w historii wspólnej debaty orientacyjnej ministrów finansów i edukacji zorganizowanej 8 listopada 2019 r. w Brukseli pod hasłem "Silna baza gospodarcza dla Europy: działania na rzecz skuteczności, efektywności i jakości kształcenia i szkolenia", podczas której ministrowie:
podkreślili, że kapitał ludzki jest jednym z kluczowych czynników zwiększania wzrostu gospodarczego, konkurencyjności, szans na zatrudnienie, spójności społecznej i włączenia społecznego, a także odporności społeczeństw;
położyli nacisk na potrzebę zwiększenia skuteczności i efektywności inwestycji w kształcenie i szkolenie, umiejętności i kompetencje z punktu widzenia jakości, ilości, włączenia społecznego i równości szans;
zwrócili uwagę na szerszy efekt mnożnikowy inwestowania w kształcenie i szkolenie, które wpływa pozytywnie na obecne i przyszłe wydatki w dziedzinach takich jak zatrudnienie, opieka zdrowotna i usługi społeczne, prowadząc do sprawiedliwości społecznej i dobrobytu.

PRZYZNAJE, ŻE:

1.
Jeśli chodzi o postępy w kierunku realizacji poziomów odniesienia w dziedzinie kształcenia i szkolenia określonych w ET 2020 1 , średnia unijna została już osiągnięta w przypadku wskaźników odnoszących się do szkolnictwa wyższego oraz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem. Ponadto blisko jest do osiągnięcia poziomów odniesienia dotyczących zatrudnionych nowych absolwentów i zmniejszenia odsetka osób wcześnie kończących naukę. Jednak jeśli chodzi o słabe wyniki 15-latków w badaniu PISA 2  oraz uczenie się dorosłych, osiągnięcie wyznaczonych poziomów odniesienia wciąż stanowi wyzwanie.
2.
Postępy poczynione przez Unię w kierunku osiągnięcia poziomów odniesienia ET 2020 stanowią cenny wkład w realizację pierwszej zasady Europejskiego filaru praw socjalnych 3  oraz określonego przez ONZ celu zrównoważonego rozwoju nr 4 4 .

ODNOTOWUJE, ŻE:

3.
W ostatniej dekadzie w treści polityki formułowanej w ramach europejskiego semestru zwracano większą uwagę na wyzwania i cele dotyczące kształcenia i szkolenia, co znalazło odzwierciedlenie w większej liczbie wiążących się z tym zaleceń dla poszczególnych krajów. 5  Stopniowo wzrastała również liczba państw członkowskich otrzymujących takie zalecenia i w cyklu europejskiego semestru 2019 objęto nimi wszystkie 28 państw członkowskich.
4.
W cyklu europejskiego semestru 2019 w sprawozdaniach krajowych wprowadzono nowy załącznik przedstawiający wstępne opinie służb Komisji na temat priorytetowych obszarów inwestycji objętych europejskim semestrem i na temat finansowania polityki spójności na lata 2021-2027, który to załącznik wskazuje m.in. na potrzebę priorytetowego traktowania inwestycji w kształcenie i szkolenie.
5.
Niektóre tendencje w zakresie kształcenia i szkolenia związane z Europejskim filarem praw socjalnych są monitorowane za pośrednictwem tablicy wyników zawierającej wskaźniki społeczne.

UWAŻA, ŻE:

6.
Kształcenie i szkolenie mają zasadnicze znaczenie dla zrównoważonego wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia w przyszłości, a rozwój kompetencji kluczowych 6 , jak też promowanie mobilności i uczenia się przez całe życie są istotne z punktu widzenia rozwoju kapitału ludzkiego. Ponadto wysokiej jakości i włączające kształcenie i szkolenie stanowią nie tylko odpowiedź na potrzeby rynku pracy, lecz przyczyniają się też do samorealizacji, spójności społecznej i tworzenia inkluzywnych społeczeństw.
7.
Należy przyjąć całościowe podejście oraz opracować i realizować kompleksowe strategie i polityki w zakresie uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem uczenia się we wszystkich kontekstach i warunkach - czy to formalnych, pozaformalnych, czy nieformalnych - i na wszystkich poziomach: od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem i edukacji szkolnej po szkolnictwo wyższe, kształcenie i szkolenie zawodowe oraz uczenie się dorosłych.
8.
Inwestycje w kształcenie i szkolenie to najpotężniejszy z możliwych sposób inwestowania w ludzi i w przyszłość, a społeczne i gospodarcze korzyści płynące ze skutecznych i efektywnych inwestycji w kształcenie i szkolenie dla poszczególnych osób, pracodawców i ogółu społeczeństwa są niezaprzeczalne.
9.
Strategiczne ramy współpracy ET 2020 zapewniają możliwości w zakresie partnerskiej wymiany opinii ekspertów na temat kwestii analitycznych między państwami członkowskimi. Wspierają również realizację strategii "Europa 2020" poprzez rzeczowe debaty polityczne na temat wyzwań i priorytetów związanych z kształceniem i szkoleniem, także tych zidentyfikowanych w ramach europejskiego semestru.
10.
Kształcenie i szkolenie odgrywają ważną rolę w realizacji celów strategii "Europa 2020". Dwa poziomy odniesienia wyznaczone w ramach ET 2020 stanowią bowiem odzwierciedlenie głównych celów strategii "Europa 2020" w dziedzinie edukacji (ograniczenie zjawiska wczesnego kończenia nauki i zwiększenie odsetka osób z wykształceniem wyższym). Wkładem procesu ET 2020 w europejski semestr są również kompleksowe dane tematyczne i dane przedstawione w podziale na poszczególne kraje, przekazywane co roku za pośrednictwem Monitora Kształcenia i Szkolenia.
11.
Poziomy odniesienia ET 2020 mogą być postrzegane jako ważne bodźce kształtowania polityki i wraz z wymianą najlepszych praktyk między państwami członkowskimi mogą inspirować i motywować do opracowywania i wdrażania reform w dziedzinie kształcenia i szkolenia skutkujących zmianami w polityce. Prowadzone w ramach ET 2020 działania w zakresie partnerskiego uczenia się, wzajemne oceny i wzajemne doradztwo - będące cenną szansą na uczenie się i na przegląd polityki - mogą być przydatne w udzielaniu wsparcia dostosowanego do specyfiki danego kraju lub w udzielaniu wsparcia grupom państw członkowskich w odpowiedzi na problemy zidentyfikowane również w kontekście europejskiego semestru.
12.
Misje informacyjne Komisji mogą stanowić dodatkową okazję, by wesprzeć Komisję w zrozumieniu - z perspektywy faktycznej i analitycznej - priorytetów, specyfiki i rozwoju polityki w zakresie kształcenia i szkolenia w państwach członkowskich, co pozwala dokładniej oddać stan faktyczny.

PODKREŚLA, ŻE:

13.
Poczyniono obiecujące, choć nierównomierne postępy w kierunku osiągnięcia poziomów odniesienia ET 2020 na szczeblu Unii, przy czym państwa członkowskie czynią postępy w różnym tempie i w różnym zakresie. Aby skonsolidować postępy i dokonać dalszych usprawnień, niezbędne będą dodatkowe i odnowione wysiłki, stosownie do uwarunkowań krajowych. Konieczne jest kontynuowanie przez państwa członkowskie starań na rzecz dalszej poprawy jakości, sprawiedliwości, inkluzywności i adekwatności kształcenia i szkolenia.
14.
Aby pomyślnie przeprowadzić reformy w dziedzinie kształcenia i szkolenia i by ich wyniki stały się wymierne, potrzebny jest wystarczający czas, często dłuższy niż roczny cykl monitorowania w ramach europejskiego semestru. W trakcie przygotowywania zaleceń dla poszczególnych krajów niezbędne jest uznanie odpowiedzialności państw członkowskich oraz zapewnienie im elastyczności w kształtowaniu swoich reform, jak i dostatecznie dużo czasu i możliwości na ich wdrożenie i ocenę.
15.
W dyskusjach na temat reform w dziedzinie kształcenia i szkolenia w ramach europejskiego semestru ważne jest, by zapewnić odpowiednią kontekstualizację, a także zrozumienie krajowych wyzwań i już podjętych działań reformatorskich. Jednak w analizach krajowych systemów kształcenia i szkolenia oraz odnośnych odpowiedzi politycznych, które to analizy prowadzone są w ramach misji informacyjnych, zakres dwustronnych briefingów i sprawozdań uzupełniających powinien być ukierunkowany i niezbyt obszerny, aby uniknąć tworzenia dodatkowych obciążeń administracyjnych.
16.
Wystarczające i skuteczne inwestycje w kształcenie i szkolenie są niezbędne do utrzymania konkurencyjnej przewagi gospodarki Unii oraz do zapewnienia dobrobytu jej obywateli i umożliwienia im wykorzystania w pełni swojego potencjału. Konieczne są większa dostępność i porównywalność danych, a także dalsze wysiłki na rzecz opracowania wspólnych kryteriów i solidnych metod pomiaru efektywności inwestycji, co pozwoli zapewnić argumenty gospodarcze i społeczne na rzecz kształcenia i szkolenia.
17.
Unijne środki finansowe powinny nadal być ważnym instrumentem wspierania modernizacji systemów kształcenia i szkolenia oraz reagować na krajowe i regionalne wyzwania wskazane w procesie europejskiego semestru, a także na inne wyzwania i potrzeby określone przez państwa członkowskie.

ZGADZA SIĘ, ŻE:

18.
Rotacyjna prezydencja Rady UE powinna zapewnić nieprzerwane prace sektora kształcenia i szkolenia w odniesieniu do kwestii związanych z europejskim semestrem poprzez terminowe przygotowywanie swojego wkładu, jeśli kwestie te dotyczą kształcenia i szkolenia i o ile są istotne, m.in. poprzez:
ułatwianie dialogu zarówno na szczeblu politycznym, jak i technicznym, w tym organizowanie ewentualnych wspólnych posiedzeń ministerialnych, podczas których prowadzone będą debaty dotyczące kierunków polityki w kwestiach przekrojowych odnoszących się do kształcenia i szkolenia, takich jak te związane z badaniami, zatrudnieniem lub inwestowaniem w kapitał ludzki i infrastrukturę edukacyjną;
zbadanie możliwości wykorzystania posiedzeń grupy wysokiego szczebla ds. kształcenia i szkolenia jako forum nieformalnych dyskusji na temat kwestii związanych z europejskim semestrem. Omawianie postępów poczynionych w odpowiedzi na zalecenia dla poszczególnych krajów mogłoby również odbywać się w ramach Komitetu ds. Edukacji, ze szczególnym naciskiem na kwestie przekrojowe wspólne dla kilku państw członkowskich i za zgodą zainteresowanych państw członkowskich;
zwracanie się do Komisji, w sposób regularny i w odpowiednim czasie, o dostarczenie informacji na temat kwestii związanych z kształceniem i szkoleniem, w związku z poszczególnymi kluczowymi etapami europejskiego semestru, na przykład wskazanych w rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego i sprawozdaniach krajowych.
19.
W istniejących ramach zarządzania zapewnianych przez europejski semestr należy zacieśnić współpracę między sektorem kształcenia i szkolenia a innymi sektorami, których także dotyczą pewne kwestie polityczne, aby umożliwić bardziej konstruktywne i rzeczowe dyskusje na temat reform i inwestycji związanych z kształceniem i szkoleniem. Pomocne może być wspieranie lepszego dialogu między Komitetem ds. Edukacji a Komitetem ds. Zatrudnienia oraz - w stosownych przypadkach i jeśli dotyczy ich dana kwestia polityczna - innymi wiodącymi komitetami w ramach europejskiego semestru. W związku z tym rotacyjna prezydencja Rady UE powinna nadal prowadzić prace i dalej analizować sposoby:
zapewnienia współpracy Komitetu ds. Edukacji z Komitetem ds. Zatrudnienia, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do wielostronnych przeglądów zaleceń dla poszczególnych krajów dotyczących kształcenia i szkolenia oraz w odniesieniu do tematów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, istotnych z punktu widzenia procesu europejskiego semestru;
stworzenia możliwości udzielania przez Komitet ds. Edukacji wsparcia Komitetowi ds. Zatrudnienia przy analizie projektu zaleceń dla poszczególnych krajów, z uwzględnieniem wartości dodanej, jaką jest zapewnienie głębszego wglądu w polityki państw członkowskich w dziedzinie kształcenia i szkolenia;
przygotowania, w razie potrzeby i w stosownych przypadkach, pisemnych uwag Komitetu ds. Edukacji skierowanych do Komitetu ds. Zatrudnienia w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia, w odniesieniu do kwestii związanych z kształceniem i szkoleniem;
zapewnienia terminowej wymiany informacji i wspólnego planowania w zakresie przewidywanych priorytetów i działań, a także wyników osiągniętych przez komitety, w szczególności między przewodniczącymi Komitetu ds. Edukacji i Komitetu ds. Zatrudnienia, z uwzględnieniem harmonogramu procesu europejskiego semestru;
zachęcenia przewodniczących wiodących komitetów w ramach europejskiego semestru - w szczególności przewodniczącego Komitetu ds. Zatrudnienia - do udziału w stosownych przypadkach w posiedzeniach Komitetu ds. Edukacji, na przykład na początku i na końcu cyklu europejskiego semestru, tak by mogli przekazać informacje o aktualnej sytuacji i zmianach, które mają znaczenie dla kształcenia i szkolenia.

ORAZ WYRAŻA WOLĘ, BY:

20.
Kontynuować wysiłki na rzecz poprawy jakości, sprawiedliwości, inkluzywności kształcenia i szkolenia i jego dopasowania do potrzeb rynku pracy, w tym poprzez rozwijanie wszechstronnych strategii w zakresie umiejętności i uczenia się przez całe życie - w stosownych przypadkach i zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi.
21.
W celu większego wyeksponowania kształcenia i szkolenia oraz dalszego uznawania roli kształcenia i szkolenia jako wspomagającej polityki strukturalnej, kontynuować wnoszenie wkładu w europejski semestr i we wdrażanie nowej strategii na rzecz wzrostu czyli "Zielonego ładu europejskiego" w odniesieniu do kwestii dotyczących kształcenia i szkolenia.
22.
Nadal prowadzić monitorowanie postępów w dążeniu do wspólnie uzgodnionych celów na szczeblu Unii w dziedzinie kształcenia i szkolenia, w razie potrzeby uwzględniając wyniki tego monitorowania w procesie europejskiego semestru.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

23.
Informowała Komitet ds. Edukacji o harmonogramie procesu europejskiego semestru, w tym jego poszczególnych kluczowych etapów.
24.
Nadal promowała Monitor Kształcenia i Szkolenia, w tym jego wkład w większą rzetelność danych dotyczących kształcenia i szkolenia gromadzonych w ramach europejskiego semestru, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby podstawą tego monitora były ustalenia oparte na rzetelnych informacjach i solidnych metodologiach - w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.
25.
W ramach przygotowywania corocznego Monitora Kształcenia i Szkolenia dbała o to, by współpraca z państwami członkowskimi prowadzona była w sposób terminowy, a także by Monitor Kształcenia i Szkolenia dokładnie odzwierciedlał realizowane reformy oraz specyfikę krajowych systemów kształcenia i szkolenia.
26.
Zbadała możliwość przyjmowania, w stosownych przypadkach, komunikatu Komisji, który towarzyszyłby Monitorowi Kształcenia i Szkolenia, służącego jako podstawa opracowania przez Radę jej przesłań politycznych dotyczących najważniejszych kwestii wskazanych w Monitorze.
27.
Dążyła do synergii i komplementarności różnych działań analitycznych dotyczących dziedziny kształcenia i szkolenia, w szczególności poprzez zapewnienie silniejszego zaangażowania stałej grupy ds. wskaźników i benchmarków w prace związane ze wskaźnikami wykorzystywanymi w ramach europejskiego semestru.
28.
Przedstawiła komunikat na temat europejskiego obszaru edukacji, w tym strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na okres po 2020 r., obejmujący wszystkie poziomy i sektory kształcenia i szkolenia z perspektywy uczenia się przez całe życie. Komunikat powinien zawierać poziomy odniesienia i wskaźniki, które odzwierciedlają priorytety wskazane przez państwa członkowskie, oraz uwzględniać dostępność i porównywalność danych wśród państw członkowskich i wyniki wcześniejszych konsultacji.
29.
Uaktualniła plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej i europejski program na rzecz umiejętności, tak by odpowiedzieć na obecne pilne wyzwania w zakresie umiejętności, a także - w świetle zmian technologicznych i społecznych - by sprostać przyszłym potrzebom.
30.
Zbadała możliwości przeprowadzania pomiarów różnych gospodarczych i społecznych korzyści z inwestycji w sposób pozwalający łatwiej dokonywać porównań, poprzez opracowanie metod pomiaru wydatków publicznych na kształcenie i szkolenie i wskaźników takich wydatków, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.
31.
Ściśle współpracowała z OECD i UNESCO z myślą o poprawie jakości analiz opartych na wynikach badań oraz wzmocnieniu ogólnego procesu monitorowania i sprawozdawczości tam, gdzie to możliwe i niezbędne.
32.
Nadal wspierała otwarty dialog między Komisją a państwami członkowskimi na temat zaleceń dla poszczególnych krajów związanych z kształceniem i szkoleniem, uwzględniając przy tym specyfikę krajowych systemów kształcenia i szkolenia.

ZAŁĄCZNIK

TŁO POLITYCZNE

1.
Konkluzje Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") (12 maja 2009 r.)
2.
Komunikat Komisji - Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu (3 marca 2010 r.)
3.
Konkluzje Rady w sprawie roli kształcenia i szkolenia w realizacji strategii "Europa 2020" (14 lutego 2011 r.)
4.
Konkluzje Rady pt. "Kształcenie i szkolenie a strategia Europa 2020" - rola kształcenia i szkolenia w naprawie gospodarczej, we wzroście gospodarczym oraz w pobudzaniu zatrudnienia (26 listopada 2012 r.)
5.
Konkluzje Rady w sprawie inwestowania w kształcenie i szkolenie - odpowiedź na komunikat pt. "Nowe podejście do edukacji: inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych" oraz na roczną analizę wzrostu gospodarczego 2013 (15 lutego 2013 r.)
6.
Konkluzje Rady - Skuteczne i innowacyjne kształcenie i szkolenie służące inwestowaniu w umiejętności - wspieranie europejskiego semestru 2014 (24 lutego 2014 r.)
7.
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") - Nowe priorytety współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (23 i 24 listopada 2015 r.)
8.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 (24 lutego 2016 r.)
9.
Konkluzje Rady Europejskiej (14 grudnia 2017 r.)
10.
Rada Europejska: Nowy program strategiczny na lata 2019-2024 (20 czerwca 2019 r.)
11.
Konkluzje Rady w sprawie kluczowej roli polityk uczenia się przez całe życie we wzmacnianiu społeczeństw z myślą o technologicznej i ekologicznej transformacji wspierającej trwały i włączający wzrost (8 listopada 2019 r.)
12.
Rezolucja Rady w sprawie dalszego rozwijania europejskiego obszaru edukacji w celu wsparcia zorientowanych na przyszłość systemów kształcenia i szkolenia (8 listopada 2019 r.)
13.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Europejski Zielony Ład" (11 grudnia 2019 r.)
14.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego pt. "Roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r." (17 grudnia 2019 r.)
15.
Zalecenia dla poszczególnych krajów w ramach europejskiego semestru (2019)
16.
Monitor Kształcenia i Szkolenia (2019)
17.
Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów - PISA, OECD (2018)
1 Zgodnie z najnowszymi danymi zawartymi w Monitorze Kształcenia i Szkolenia 2019 odsetek osób w wieku od 30 do 34 lat posiadających wykształcenie wyższe lub równoważne - przy wartości docelowej wynoszącej 40 % - wynosi 40,7 %. W odniesieniu do odsetka dzieci w wieku od czterech lat do wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego uczestniczących we wczesnej edukacji - przy wartości docelowej wynoszącej 95 % - wskaźnik ten wynosi 95,4 %. Odsetek osób wcześnie kończących naukę wynosi obecnie 10,6 %, przy czym wyznaczonym celem jest nieprzekroczenie 10 %. Jeśli chodzi o zatrudnionych nowych absolwentów, odsetek ten wynosi 81,6 %, a wyznaczony cel - 82 %. W odniesieniu do udziału dorosłych w uczeniu się, wskaźnik ten wzrósł jedynie do 11,1 %, a więc poniżej wyznaczonego celu wynoszącego 15 %.
2 Zgodnie z najnowszym badaniem PISA z 2018 r. nadal wysoki jest odsetek osób osiągających słabe wyniki w czytaniu ze zrozumieniem (21,7 %), matematyce (22,4 %) i naukach przyrodniczych (21,6 %), co oznacza, że w UE jedna piąta osób w wieku 15 lat nadal jest daleka od osiągnięcia odnośnego celu unijnego.
3 Każda osoba ma prawo do dobrej jakości i włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą jej w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy. (Pierwsza zasada Europejskiego filaru praw socjalnych (2017)).
4 Zapewnić wszystkim włączającą edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie. (Oenzetowski cel zrównoważonego rozwoju nr 4).
5 Z dokumentu pt. "Ocena strategii »Europa 2020« - wspólne sprawozdanie Komitetu ds. Zatrudnienia i Komitetu Ochrony Socjalnej" (2019) wynika, że, w stosunku do całkowitej liczby zaleceń dla poszczególnych krajów, stale rośnie liczba takich zaleceń w dziedzinie zatrudnienia i polityki społecznej. W 2018 r. ponad połowa zaleceń dla poszczególnych krajów obejmowała kwestie zatrudnieniowe lub społeczne. W całym okresie 2011-2018 zalecenia dla poszczególnych krajów obejmujące elementy dotyczące zatrudnienia i kwestii społecznych odnosiły się głównie do umiejętności, kształcenia i szkolenia (20 %).
6 Zgodnie z definicją w zaleceniu Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024