Rezolucja Rady pt. "Kształcenie i szkolenie a europejski semestr: zapewnienie rzeczowych debat na temat reform i inwestycji".

Rezolucja Rady pt. "Kształcenie i szkolenie a europejski semestr: zapewnienie rzeczowych debat na temat reform i inwestycji"

(2020/C 64/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

przypominając polityczne tło tego zagadnienia przedstawione w załączniku,

PODKREŚLAJĄC, ŻE:

europejski semestr jest procesem zarządzania, który przede wszystkim pomaga państwom członkowskim koordynować ich polityki gospodarcze, polityki zatrudnienia i polityki fiskalne; zgodnie ze strategią "Europa 2020" proces ten dotyczy zatem również reform strukturalnych w innych obszarach polityki, takich jak kształcenie i szkolenie, które mogą przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia, wzrostu i konkurencyjności oraz przynieść pozytywny efekt mnożnikowy;
niedługo po ustanowieniu ram europejskiego semestru ministrowie edukacji podkreślili swoją gotowość do wnoszenia wkładu w realizację strategii "Europa 2020" i europejskiego semestru. W minionej dekadzie odbywało się to w różnych formach i wyrażało w różnorodny sposób;
na koniec strategicznego okresu 2020 i z myślą o przyszłości należy zwiększyć wkład sektora kształcenia i szkolenia w dyskusje prowadzone w ramach europejskiego semestru, po to by zapewnić oparte na rzetelnych informacjach debaty na temat reform i inwestycji w kształcenie i szkolenie, nie sprawiając przy tym, by proces ten stał się zbyt skomplikowany ani zbyt wymagający z administracyjnego punktu widzenia;
europejska współpraca w dziedzinie kształcenia i szkolenia odpowiada na wspólne wyzwania związane z kształceniem i szkoleniem, respektując przy tym kompetencje państw członkowskich i zasadę pomocniczości, która również powinna znaleźć odzwierciedlenie w procesie europejskiego semestru.

ORAZ W ŚWIETLE:

nowej strategii na rzecz wzrostu, znanej jako "Zielony ład europejski", zakładającej uwzględnianie kwestii zrównoważonego rozwoju we wszystkich unijnych politykach, w tym w kształceniu i szkoleniu;
rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r., ponownie ukierunkowującej europejski semestr na zrównoważony rozwój, i w świetle uwagi, jaką w tej strategii zwraca się na:
poprawę włączającego charakteru oraz jakości systemów kształcenia i szkolenia w celu lepszego włączenia wszystkich osób w społeczeństwa przyszłości;
zaradzenie deficytowi umiejętności cyfrowych;
reformy w kształceniu i szkoleniu służące odwróceniu tendencji spadkowej, jeśli chodzi o wyniki osiągane w czytaniu ze zrozumieniem, matematyce i naukach przyrodniczych;
opracowanie kompleksowych strategii na rzecz umiejętności, które to strategie powinny koncentrować się na indywidualnych potrzebach w zakresie podnoszenia kwalifikacji i zmiany kwalifikacji;
wspieranie dorosłych pracowników w rozwijaniu szerszych zestawów umiejętności na wyższym poziomie;
ograniczenie zjawiska wczesnego kończenia nauki oraz podnoszenie jakości i atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego;
inwestowanie w rozwój umiejętności i w wysokiej jakości kształcenie i szkolenie w celu osiągnięcia większej produktywności i innowacyjności, a także znaczenie tego inwestowania dla propagowania sprawiedliwości, wspierania włączenia społecznego i zapewniania spójności w Unii;
poprawę jakości finansów publicznych, w szczególności w dziedzinach, które sprzyjają długoterminowemu wzrostowi, w tym w dziedzinie edukacji;
przeprowadzonej po raz pierwszy w historii wspólnej debaty orientacyjnej ministrów finansów i edukacji zorganizowanej 8 listopada 2019 r. w Brukseli pod hasłem "Silna baza gospodarcza dla Europy: działania na rzecz skuteczności, efektywności i jakości kształcenia i szkolenia", podczas której ministrowie:
podkreślili, że kapitał ludzki jest jednym z kluczowych czynników zwiększania wzrostu gospodarczego, konkurencyjności, szans na zatrudnienie, spójności społecznej i włączenia społecznego, a także odporności społeczeństw;
położyli nacisk na potrzebę zwiększenia skuteczności i efektywności inwestycji w kształcenie i szkolenie, umiejętności i kompetencje z punktu widzenia jakości, ilości, włączenia społecznego i równości szans;
zwrócili uwagę na szerszy efekt mnożnikowy inwestowania w kształcenie i szkolenie, które wpływa pozytywnie na obecne i przyszłe wydatki w dziedzinach takich jak zatrudnienie, opieka zdrowotna i usługi społeczne, prowadząc do sprawiedliwości społecznej i dobrobytu.

PRZYZNAJE, ŻE:

1.
Jeśli chodzi o postępy w kierunku realizacji poziomów odniesienia w dziedzinie kształcenia i szkolenia określonych w ET 2020 1 , średnia unijna została już osiągnięta w przypadku wskaźników odnoszących się do szkolnictwa wyższego oraz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem. Ponadto blisko jest do osiągnięcia poziomów odniesienia dotyczących zatrudnionych nowych absolwentów i zmniejszenia odsetka osób wcześnie kończących naukę. Jednak jeśli chodzi o słabe wyniki 15-latków w badaniu PISA 2  oraz uczenie się dorosłych, osiągnięcie wyznaczonych poziomów odniesienia wciąż stanowi wyzwanie.
2.
Postępy poczynione przez Unię w kierunku osiągnięcia poziomów odniesienia ET 2020 stanowią cenny wkład w realizację pierwszej zasady Europejskiego filaru praw socjalnych 3  oraz określonego przez ONZ celu zrównoważonego rozwoju nr 4 4 .

ODNOTOWUJE, ŻE:

3.
W ostatniej dekadzie w treści polityki formułowanej w ramach europejskiego semestru zwracano większą uwagę na wyzwania i cele dotyczące kształcenia i szkolenia, co znalazło odzwierciedlenie w większej liczbie wiążących się z tym zaleceń dla poszczególnych krajów. 5  Stopniowo wzrastała również liczba państw członkowskich otrzymujących takie zalecenia i w cyklu europejskiego semestru 2019 objęto nimi wszystkie 28 państw członkowskich.
4.
W cyklu europejskiego semestru 2019 w sprawozdaniach krajowych wprowadzono nowy załącznik przedstawiający wstępne opinie służb Komisji na temat priorytetowych obszarów inwestycji objętych europejskim semestrem i na temat finansowania polityki spójności na lata 2021-2027, który to załącznik wskazuje m.in. na potrzebę priorytetowego traktowania inwestycji w kształcenie i szkolenie.
5.
Niektóre tendencje w zakresie kształcenia i szkolenia związane z Europejskim filarem praw socjalnych są monitorowane za pośrednictwem tablicy wyników zawierającej wskaźniki społeczne.

UWAŻA, ŻE:

6.
Kształcenie i szkolenie mają zasadnicze znaczenie dla zrównoważonego wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia w przyszłości, a rozwój kompetencji kluczowych 6 , jak też promowanie mobilności i uczenia się przez całe życie są istotne z punktu widzenia rozwoju kapitału ludzkiego. Ponadto wysokiej jakości i włączające kształcenie i szkolenie stanowią nie tylko odpowiedź na potrzeby rynku pracy, lecz przyczyniają się też do samorealizacji, spójności społecznej i tworzenia inkluzywnych społeczeństw.
7.
Należy przyjąć całościowe podejście oraz opracować i realizować kompleksowe strategie i polityki w zakresie uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem uczenia się we wszystkich kontekstach i warunkach - czy to formalnych, pozaformalnych, czy nieformalnych - i na wszystkich poziomach: od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem i edukacji szkolnej po szkolnictwo wyższe, kształcenie i szkolenie zawodowe oraz uczenie się dorosłych.
8.
Inwestycje w kształcenie i szkolenie to najpotężniejszy z możliwych sposób inwestowania w ludzi i w przyszłość, a społeczne i gospodarcze korzyści płynące ze skutecznych i efektywnych inwestycji w kształcenie i szkolenie dla poszczególnych osób, pracodawców i ogółu społeczeństwa są niezaprzeczalne.
9.
Strategiczne ramy współpracy ET 2020 zapewniają możliwości w zakresie partnerskiej wymiany opinii ekspertów na temat kwestii analitycznych między państwami członkowskimi. Wspierają również realizację strategii "Europa 2020" poprzez rzeczowe debaty polityczne na temat wyzwań i priorytetów związanych z kształceniem i szkoleniem, także tych zidentyfikowanych w ramach europejskiego semestru.
10.
Kształcenie i szkolenie odgrywają ważną rolę w realizacji celów strategii "Europa 2020". Dwa poziomy odniesienia wyznaczone w ramach ET 2020 stanowią bowiem odzwierciedlenie głównych celów strategii "Europa 2020" w dziedzinie edukacji (ograniczenie zjawiska wczesnego kończenia nauki i zwiększenie odsetka osób z wykształceniem wyższym). Wkładem procesu ET 2020 w europejski semestr są również kompleksowe dane tematyczne i dane przedstawione w podziale na poszczególne kraje, przekazywane co roku za pośrednictwem Monitora Kształcenia i Szkolenia.
11.
Poziomy odniesienia ET 2020 mogą być postrzegane jako ważne bodźce kształtowania polityki i wraz z wymianą najlepszych praktyk między państwami członkowskimi mogą inspirować i motywować do opracowywania i wdrażania reform w dziedzinie kształcenia i szkolenia skutkujących zmianami w polityce. Prowadzone w ramach ET 2020 działania w zakresie partnerskiego uczenia się, wzajemne oceny i wzajemne doradztwo - będące cenną szansą na uczenie się i na przegląd polityki - mogą być przydatne w udzielaniu wsparcia dostosowanego do specyfiki danego kraju lub w udzielaniu wsparcia grupom państw członkowskich w odpowiedzi na problemy zidentyfikowane również w kontekście europejskiego semestru.
12.
Misje informacyjne Komisji mogą stanowić dodatkową okazję, by wesprzeć Komisję w zrozumieniu - z perspektywy faktycznej i analitycznej - priorytetów, specyfiki i rozwoju polityki w zakresie kształcenia i szkolenia w państwach członkowskich, co pozwala dokładniej oddać stan faktyczny.

PODKREŚLA, ŻE:

13.
Poczyniono obiecujące, choć nierównomierne postępy w kierunku osiągnięcia poziomów odniesienia ET 2020 na szczeblu Unii, przy czym państwa członkowskie czynią postępy w różnym tempie i w różnym zakresie. Aby skonsolidować postępy i dokonać dalszych usprawnień, niezbędne będą dodatkowe i odnowione wysiłki, stosownie do uwarunkowań krajowych. Konieczne jest kontynuowanie przez państwa członkowskie starań na rzecz dalszej poprawy jakości, sprawiedliwości, inkluzywności i adekwatności kształcenia i szkolenia.
14.
Aby pomyślnie przeprowadzić reformy w dziedzinie kształcenia i szkolenia i by ich wyniki stały się wymierne, potrzebny jest wystarczający czas, często dłuższy niż roczny cykl monitorowania w ramach europejskiego semestru. W trakcie przygotowywania zaleceń dla poszczególnych krajów niezbędne jest uznanie odpowiedzialności państw członkowskich oraz zapewnienie im elastyczności w kształtowaniu swoich reform, jak i dostatecznie dużo czasu i możliwości na ich wdrożenie i ocenę.
15.
W dyskusjach na temat reform w dziedzinie kształcenia i szkolenia w ramach europejskiego semestru ważne jest, by zapewnić odpowiednią kontekstualizację, a także zrozumienie krajowych wyzwań i już podjętych działań reformatorskich. Jednak w analizach krajowych systemów kształcenia i szkolenia oraz odnośnych odpowiedzi politycznych, które to analizy prowadzone są w ramach misji informacyjnych, zakres dwustronnych briefingów i sprawozdań uzupełniających powinien być ukierunkowany i niezbyt obszerny, aby uniknąć tworzenia dodatkowych obciążeń administracyjnych.
16.
Wystarczające i skuteczne inwestycje w kształcenie i szkolenie są niezbędne do utrzymania konkurencyjnej przewagi gospodarki Unii oraz do zapewnienia dobrobytu jej obywateli i umożliwienia im wykorzystania w pełni swojego potencjału. Konieczne są większa dostępność i porównywalność danych, a także dalsze wysiłki na rzecz opracowania wspólnych kryteriów i solidnych metod pomiaru efektywności inwestycji, co pozwoli zapewnić argumenty gospodarcze i społeczne na rzecz kształcenia i szkolenia.
17.
Unijne środki finansowe powinny nadal być ważnym instrumentem wspierania modernizacji systemów kształcenia i szkolenia oraz reagować na krajowe i regionalne wyzwania wskazane w procesie europejskiego semestru, a także na inne wyzwania i potrzeby określone przez państwa członkowskie.

ZGADZA SIĘ, ŻE:

18.
Rotacyjna prezydencja Rady UE powinna zapewnić nieprzerwane prace sektora kształcenia i szkolenia w odniesieniu do kwestii związanych z europejskim semestrem poprzez terminowe przygotowywanie swojego wkładu, jeśli kwestie te dotyczą kształcenia i szkolenia i o ile są istotne, m.in. poprzez:
ułatwianie dialogu zarówno na szczeblu politycznym, jak i technicznym, w tym organizowanie ewentualnych wspólnych posiedzeń ministerialnych, podczas których prowadzone będą debaty dotyczące kierunków polityki w kwestiach przekrojowych odnoszących się do kształcenia i szkolenia, takich jak te związane z badaniami, zatrudnieniem lub inwestowaniem w kapitał ludzki i infrastrukturę edukacyjną;
zbadanie możliwości wykorzystania posiedzeń grupy wysokiego szczebla ds. kształcenia i szkolenia jako forum nieformalnych dyskusji na temat kwestii związanych z europejskim semestrem. Omawianie postępów poczynionych w odpowiedzi na zalecenia dla poszczególnych krajów mogłoby również odbywać się w ramach Komitetu ds. Edukacji, ze szczególnym naciskiem na kwestie przekrojowe wspólne dla kilku państw członkowskich i za zgodą zainteresowanych państw członkowskich;
zwracanie się do Komisji, w sposób regularny i w odpowiednim czasie, o dostarczenie informacji na temat kwestii związanych z kształceniem i szkoleniem, w związku z poszczególnymi kluczowymi etapami europejskiego semestru, na przykład wskazanych w rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego i sprawozdaniach krajowych.
19.
W istniejących ramach zarządzania zapewnianych przez europejski semestr należy zacieśnić współpracę między sektorem kształcenia i szkolenia a innymi sektorami, których także dotyczą pewne kwestie polityczne, aby umożliwić bardziej konstruktywne i rzeczowe dyskusje na temat reform i inwestycji związanych z kształceniem i szkoleniem. Pomocne może być wspieranie lepszego dialogu między Komitetem ds. Edukacji a Komitetem ds. Zatrudnienia oraz - w stosownych przypadkach i jeśli dotyczy ich dana kwestia polityczna - innymi wiodącymi komitetami w ramach europejskiego semestru. W związku z tym rotacyjna prezydencja Rady UE powinna nadal prowadzić prace i dalej analizować sposoby:
zapewnienia współpracy Komitetu ds. Edukacji z Komitetem ds. Zatrudnienia, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do wielostronnych przeglądów zaleceń dla poszczególnych krajów dotyczących kształcenia i szkolenia oraz w odniesieniu do tematów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, istotnych z punktu widzenia procesu europejskiego semestru;
stworzenia możliwości udzielania przez Komitet ds. Edukacji wsparcia Komitetowi ds. Zatrudnienia przy analizie projektu zaleceń dla poszczególnych krajów, z uwzględnieniem wartości dodanej, jaką jest zapewnienie głębszego wglądu w polityki państw członkowskich w dziedzinie kształcenia i szkolenia;
przygotowania, w razie potrzeby i w stosownych przypadkach, pisemnych uwag Komitetu ds. Edukacji skierowanych do Komitetu ds. Zatrudnienia w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia, w odniesieniu do kwestii związanych z kształceniem i szkoleniem;
zapewnienia terminowej wymiany informacji i wspólnego planowania w zakresie przewidywanych priorytetów i działań, a także wyników osiągniętych przez komitety, w szczególności między przewodniczącymi Komitetu ds. Edukacji i Komitetu ds. Zatrudnienia, z uwzględnieniem harmonogramu procesu europejskiego semestru;
zachęcenia przewodniczących wiodących komitetów w ramach europejskiego semestru - w szczególności przewodniczącego Komitetu ds. Zatrudnienia - do udziału w stosownych przypadkach w posiedzeniach Komitetu ds. Edukacji, na przykład na początku i na końcu cyklu europejskiego semestru, tak by mogli przekazać informacje o aktualnej sytuacji i zmianach, które mają znaczenie dla kształcenia i szkolenia.

ORAZ WYRAŻA WOLĘ, BY:

20.
Kontynuować wysiłki na rzecz poprawy jakości, sprawiedliwości, inkluzywności kształcenia i szkolenia i jego dopasowania do potrzeb rynku pracy, w tym poprzez rozwijanie wszechstronnych strategii w zakresie umiejętności i uczenia się przez całe życie - w stosownych przypadkach i zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi.
21.
W celu większego wyeksponowania kształcenia i szkolenia oraz dalszego uznawania roli kształcenia i szkolenia jako wspomagającej polityki strukturalnej, kontynuować wnoszenie wkładu w europejski semestr i we wdrażanie nowej strategii na rzecz wzrostu czyli "Zielonego ładu europejskiego" w odniesieniu do kwestii dotyczących kształcenia i szkolenia.
22.
Nadal prowadzić monitorowanie postępów w dążeniu do wspólnie uzgodnionych celów na szczeblu Unii w dziedzinie kształcenia i szkolenia, w razie potrzeby uwzględniając wyniki tego monitorowania w procesie europejskiego semestru.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

23.
Informowała Komitet ds. Edukacji o harmonogramie procesu europejskiego semestru, w tym jego poszczególnych kluczowych etapów.
24.
Nadal promowała Monitor Kształcenia i Szkolenia, w tym jego wkład w większą rzetelność danych dotyczących kształcenia i szkolenia gromadzonych w ramach europejskiego semestru, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby podstawą tego monitora były ustalenia oparte na rzetelnych informacjach i solidnych metodologiach - w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.
25.
W ramach przygotowywania corocznego Monitora Kształcenia i Szkolenia dbała o to, by współpraca z państwami członkowskimi prowadzona była w sposób terminowy, a także by Monitor Kształcenia i Szkolenia dokładnie odzwierciedlał realizowane reformy oraz specyfikę krajowych systemów kształcenia i szkolenia.
26.
Zbadała możliwość przyjmowania, w stosownych przypadkach, komunikatu Komisji, który towarzyszyłby Monitorowi Kształcenia i Szkolenia, służącego jako podstawa opracowania przez Radę jej przesłań politycznych dotyczących najważniejszych kwestii wskazanych w Monitorze.
27.
Dążyła do synergii i komplementarności różnych działań analitycznych dotyczących dziedziny kształcenia i szkolenia, w szczególności poprzez zapewnienie silniejszego zaangażowania stałej grupy ds. wskaźników i benchmarków w prace związane ze wskaźnikami wykorzystywanymi w ramach europejskiego semestru.
28.
Przedstawiła komunikat na temat europejskiego obszaru edukacji, w tym strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na okres po 2020 r., obejmujący wszystkie poziomy i sektory kształcenia i szkolenia z perspektywy uczenia się przez całe życie. Komunikat powinien zawierać poziomy odniesienia i wskaźniki, które odzwierciedlają priorytety wskazane przez państwa członkowskie, oraz uwzględniać dostępność i porównywalność danych wśród państw członkowskich i wyniki wcześniejszych konsultacji.
29.
Uaktualniła plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej i europejski program na rzecz umiejętności, tak by odpowiedzieć na obecne pilne wyzwania w zakresie umiejętności, a także - w świetle zmian technologicznych i społecznych - by sprostać przyszłym potrzebom.
30.
Zbadała możliwości przeprowadzania pomiarów różnych gospodarczych i społecznych korzyści z inwestycji w sposób pozwalający łatwiej dokonywać porównań, poprzez opracowanie metod pomiaru wydatków publicznych na kształcenie i szkolenie i wskaźników takich wydatków, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.
31.
Ściśle współpracowała z OECD i UNESCO z myślą o poprawie jakości analiz opartych na wynikach badań oraz wzmocnieniu ogólnego procesu monitorowania i sprawozdawczości tam, gdzie to możliwe i niezbędne.
32.
Nadal wspierała otwarty dialog między Komisją a państwami członkowskimi na temat zaleceń dla poszczególnych krajów związanych z kształceniem i szkoleniem, uwzględniając przy tym specyfikę krajowych systemów kształcenia i szkolenia.

ZAŁĄCZNIK

TŁO POLITYCZNE

1.
Konkluzje Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") (12 maja 2009 r.)
2.
Komunikat Komisji - Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu (3 marca 2010 r.)
3.
Konkluzje Rady w sprawie roli kształcenia i szkolenia w realizacji strategii "Europa 2020" (14 lutego 2011 r.)
4.
Konkluzje Rady pt. "Kształcenie i szkolenie a strategia Europa 2020" - rola kształcenia i szkolenia w naprawie gospodarczej, we wzroście gospodarczym oraz w pobudzaniu zatrudnienia (26 listopada 2012 r.)
5.
Konkluzje Rady w sprawie inwestowania w kształcenie i szkolenie - odpowiedź na komunikat pt. "Nowe podejście do edukacji: inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych" oraz na roczną analizę wzrostu gospodarczego 2013 (15 lutego 2013 r.)
6.
Konkluzje Rady - Skuteczne i innowacyjne kształcenie i szkolenie służące inwestowaniu w umiejętności - wspieranie europejskiego semestru 2014 (24 lutego 2014 r.)
7.
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") - Nowe priorytety współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (23 i 24 listopada 2015 r.)
8.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 (24 lutego 2016 r.)
9.
Konkluzje Rady Europejskiej (14 grudnia 2017 r.)
10.
Rada Europejska: Nowy program strategiczny na lata 2019-2024 (20 czerwca 2019 r.)
11.
Konkluzje Rady w sprawie kluczowej roli polityk uczenia się przez całe życie we wzmacnianiu społeczeństw z myślą o technologicznej i ekologicznej transformacji wspierającej trwały i włączający wzrost (8 listopada 2019 r.)
12.
Rezolucja Rady w sprawie dalszego rozwijania europejskiego obszaru edukacji w celu wsparcia zorientowanych na przyszłość systemów kształcenia i szkolenia (8 listopada 2019 r.)
13.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Europejski Zielony Ład" (11 grudnia 2019 r.)
14.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego pt. "Roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r." (17 grudnia 2019 r.)
15.
Zalecenia dla poszczególnych krajów w ramach europejskiego semestru (2019)
16.
Monitor Kształcenia i Szkolenia (2019)
17.
Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów - PISA, OECD (2018)
1 Zgodnie z najnowszymi danymi zawartymi w Monitorze Kształcenia i Szkolenia 2019 odsetek osób w wieku od 30 do 34 lat posiadających wykształcenie wyższe lub równoważne - przy wartości docelowej wynoszącej 40 % - wynosi 40,7 %. W odniesieniu do odsetka dzieci w wieku od czterech lat do wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego uczestniczących we wczesnej edukacji - przy wartości docelowej wynoszącej 95 % - wskaźnik ten wynosi 95,4 %. Odsetek osób wcześnie kończących naukę wynosi obecnie 10,6 %, przy czym wyznaczonym celem jest nieprzekroczenie 10 %. Jeśli chodzi o zatrudnionych nowych absolwentów, odsetek ten wynosi 81,6 %, a wyznaczony cel - 82 %. W odniesieniu do udziału dorosłych w uczeniu się, wskaźnik ten wzrósł jedynie do 11,1 %, a więc poniżej wyznaczonego celu wynoszącego 15 %.
2 Zgodnie z najnowszym badaniem PISA z 2018 r. nadal wysoki jest odsetek osób osiągających słabe wyniki w czytaniu ze zrozumieniem (21,7 %), matematyce (22,4 %) i naukach przyrodniczych (21,6 %), co oznacza, że w UE jedna piąta osób w wieku 15 lat nadal jest daleka od osiągnięcia odnośnego celu unijnego.
3 Każda osoba ma prawo do dobrej jakości i włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą jej w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy. (Pierwsza zasada Europejskiego filaru praw socjalnych (2017)).
4 Zapewnić wszystkim włączającą edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie. (Oenzetowski cel zrównoważonego rozwoju nr 4).
5 Z dokumentu pt. "Ocena strategii »Europa 2020« - wspólne sprawozdanie Komitetu ds. Zatrudnienia i Komitetu Ochrony Socjalnej" (2019) wynika, że, w stosunku do całkowitej liczby zaleceń dla poszczególnych krajów, stale rośnie liczba takich zaleceń w dziedzinie zatrudnienia i polityki społecznej. W 2018 r. ponad połowa zaleceń dla poszczególnych krajów obejmowała kwestie zatrudnieniowe lub społeczne. W całym okresie 2011-2018 zalecenia dla poszczególnych krajów obejmujące elementy dotyczące zatrudnienia i kwestii społecznych odnosiły się głównie do umiejętności, kształcenia i szkolenia (20 %).
6 Zgodnie z definicją w zaleceniu Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.64.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady pt. "Kształcenie i szkolenie a europejski semestr: zapewnienie rzeczowych debat na temat reform i inwestycji".
Data aktu: 20/02/2020
Data ogłoszenia: 27/02/2020