Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Plan odbudowy dla Europy w obliczu pandemii COVID-19: Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Instrument Wsparcia Technicznego.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Plan odbudowy dla Europy w obliczu pandemii COVID-19: Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Instrument Wsparcia Technicznego (2020/C 440/24)

(2020/C 440/24)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

Sprawozdawca generalny: Christophe ROUILLON (FR/PES), mer Coulaines
Dokumenty źródłowe: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności

COM(2020) 408 final

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Wsparcia Technicznego

COM(2020) 409 final

I.
ZALECANE POPRAWKI

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności

Poprawka 1

COM(2020) 408 final, motyw 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Na poziomie Unii europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej ("semestr europejski"), obejmujący zasady Europejskiego filaru praw socjalnych, zapewnia ramy określania krajowych priorytetów w zakresie reform oraz monitorowania ich realizacji. Państwa członkowskie opracowują swoje własne krajowe wieloletnie strategie inwestycyjne wspierające realizację tych reform. Strategie te powinny być przedstawiane wraz z rocznymi krajowymi programami reform jako sposób na określenie i skoordynowanie priorytetowych projektów inwestycyjnych, które mają być wspierane ze środków krajowych lub unijnych. Na poziomie Unii europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej ("semestr europejski"), łączący cele zrównoważonego rozwoju i zasady Europejskiego filaru praw socjalnych, zapewnia ramy określania krajowych i regionalnych priorytetów w zakresie reform oraz monitorowania ich realizacji za pośrednictwem jasnych wskaźników krajowych i regionalnych. Państwa członkowskie, we współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi zgodnie z ich kompetencjami i z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych reprezentowanych przez nie obszarów, opracowują swoje własne krajowe wieloletnie strategie inwestycyjne wspierające realizację tych reform. Strategie te - opracowywane we współpracy z samorządami terytorialnymi na podstawie kodeksu postępowania zawierającego wytyczne w sprawie dobrego zarządzania programowaniem planów odbudowy i projektów - powinny być przedstawiane wraz z rocznymi krajowymi programami reform jako sposób na określenie i skoordynowanie priorytetowych projektów inwestycyjnych, które mają być wspierane ze środków krajowych lub unijnych. W ramach tych strategii niezbędne jest również wykorzystywanie finansowania unijnego w spójniejszy sposób oraz maksymalizowanie wartości dodanej wsparcia finansowego otrzymywanego zwłaszcza za pośrednictwem europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, Funduszu Odbudowy i Programu InvestEU.

Uzasadnienie

Treść tego ustępu należy ujednolicić z treścią proponowanego rozporządzenia i porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie programu InvestEU, w szczególności w odniesieniu do uznania roli władz lokalnych i regionalnych w europejskim semestrze oraz spójności wykorzystania funduszy i instrumentów unijnych. Należy również przypomnieć, że semestr musi uwzględniać cele zrównoważonego rozwoju.

Poprawka 2

COM(2020) 408 final, motyw 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wybuch pandemii COVID-19 na początku 2020 r. zmienił prognozy gospodarcze na nadchodzące lata w Unii i na całym świecie i przyniósł konieczność pilnej i skoordynowanej reakcji Unii w celu przezwyciężenia poważnych konsekwencji gospodarczych i społecznych dla wszystkich państw członkowskich. [...] Reformy i inwestycje mające na celu zaradzenie strukturalnym słabościom gospodarek oraz wzmocnienie ich odporności będą zatem miały zasadnicze znaczenie dla powrotu na ścieżkę trwałej odbudowy gospodarczej i uniknięcia dalszego pogłębiania się rozbieżności w Unii. Wybuch pandemii COVID-19 na początku 2020 r. zmienił prognozy gospodarcze i społeczne na nadchodzące lata w Unii i na całym świecie i przyniósł konieczność pilnej i skoordynowanej reakcji Unii w celu przezwyciężenia poważnych konsekwencji gospodarczych i społecznych dla wszystkich państw członkowskich, których stopień nasilenia jest różny w zależności od obszaru. [...] Wsparcie Unii Europejskiej dla wdrażania reform i inwestycji w państwach członkowskich, które realizują cele Unii Europejskiej, zaradzają strukturalnym słabościom gospodarek, wzmacniają ich odporność i przyczyniają się do modelu gospodarczego zgodnego z celami zrównoważonego rozwoju i Europejskim Zielonym Ładem, będzie zatem miało zasadnicze znaczenie dla powrotu na ścieżkę trwałej i solidarnej odbudowy gospodarczej, zwiększenia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej i uniknięcia dalszego pogłębiania się rozbieżności w Unii.

Uzasadnienie

Ze względu na to, że podstawą prawną wniosku dotyczącego rozporządzenia jest art. 175 ust. 3 TFUE, konieczne jest wyraźne uwzględnienie spójności w jego celach.

Poprawka 3

COM(2020) 408 final, motyw 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wśród priorytetów politycznych Unii znajduje się wdrażanie reform prowadzących do wysokiej odporności gospodarek krajowych, wzmocnienie zdolności dostosowawczych i wykorzystanie potencjału wzrostu gospodarczego. Działania te mają kluczowe znaczenie dla trwałej odbudowy i wspierania procesu pozytywnej konwergencji społeczno-gospodarczej. Są one tym bardziej konieczne podczas wychodzenia z kryzysu epidemiologicznego, aby utorować drogę do szybkiej odbudowy.

Uzasadnienie

Ze względu na wcześniejszą treść motyw ten jest zbędny.

Poprawka 4

COM(2020) 408 final, motyw 6

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Jak pokazują dotychczasowe doświadczenia, podczas kryzysu inwestycje są często drastycznie ograniczane. W tej konkretnej sytuacji konieczne jest jednak wspieranie inwestycji w celu przyspieszenia odbudowy gospodarczej i wzmocnienia długoterminowego potencjału wzrostu.. Inwestowanie w zielone i cyfrowe technologie, zdolności i procesy wspierające przejście na czystą energię, zwiększenie efektywności energetycznej w mieszkalnictwie i w innych kluczowych sektorach gospodarki są ważne dla osiągnięcia trwałego wzrostu i tworzenia miejsc pracy. Działania te zwiększą także odporność Unii i zmniejszą jej zależność dzięki dywersyfikacji kluczowych łańcuchów dostaw. Jak pokazują dotychczasowe doświadczenia, podczas kryzysu inwestycje, w tym większość inwestycji publicznych dokonywanych przez władze lokalne i regionalne, są często drastycznie ograniczane, co ma szkodliwy wpływ na rozwój gospodarczy oraz spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną. By osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu, trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu, umocnić infrastrukturę usług podstawowych dla obywateli i przyczynić się do tworzenia miejsc pracy, konieczne jest jednak ożywienie inwestycji w projekty dotyczące zrównoważonego rozwoju, poprawienia jakości życia, gospodarki opartej na wiedzy oraz wsparcia transformacji cyfrowej i przejścia na czystą energię, między innymi poprzez zwiększenie efektywności energetycznej w mieszkalnictwie. Inwestycje te zwiększą także odporność Unii i zmniejszą jej zależność dzięki dywersyfikacji kluczowych łańcuchów dostaw.

Uzasadnienie

Władze lokalne i regionalne odpowiadają za ponad połowę inwestycji publicznych w UE i je w szczególności dotykają cięcia inwestycji w czasie kryzysu. Istotne wydaje się również przypomnienie o negatywnych skutkach tego niedoinwestowania.

Poprawka 5

COM(2020) 408 final, motyw 7

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Obecnie żaden instrument nie przewiduje bezpośredniego wsparcia finansowego powiązanego z osiągnięciem rezultatów i wdrożeniem reform i inwestycji publicznych państw członkowskich w odpowiedzi na wyzwania wskazane w ramach europejskiego semestru oraz mającego na celu wywarcie trwałego wpływu na wydajność i odporność gospodarek państw członkowskich.

Uzasadnienie

Stwierdzenie to jest dyskusyjne, szczególnie biorąc pod uwagę rolę, jaką europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne odgrywają w rozwiązywaniu problemów stwierdzonych w ramach europejskiego semestru.

Poprawka 6

COM(2020) 408 final, motyw 8

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
W tym kontekście konieczne jest wzmocnienie obecnych ram udzielania wsparcia państwom członkowskim i zaoferowanie im bezpośredniego wsparcia finansowego za pomocą innowacyjnego narzędzia. W tym celu na mocy niniejszego rozporządzenia należy ustanowić Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ("Instrument "), aby zapewnić skuteczne i znaczące wsparcie finansowe na rzecz szybszego wdrażania reform i związanych z nimi inwestycji publicznych w państwach członkowskich. Instrument powinien mieć kompleksowy charakter i wykorzystywać doświadczenia zebrane przez Komisję i państwa członkowskie podczas korzystania z innych instrumentów i programów. W tym kontekście konieczne jest wzmocnienie obecnych ram udzielania wsparcia państwom członkowskim i zaoferowanie im oraz władzom lokalnym i regionalnym bezpośredniego wsparcia finansowego za pomocą innowacyjnego narzędzia. W tym celu na mocy niniejszego rozporządzenia należy ustanowić Fundusz Odbudowy i Zwiększania Odporności ("Fundusz "), aby zapewnić skuteczne i wystarczające wsparcie finansowe na rzecz szybszego wdrażania reform i związanych z nimi inwestycji publicznych w państwach członkowskich i samorządach lokalnych i regionalnych, zwłaszcza w kontekście realizacji nowych strategii zrównoważonego wzrostu przedstawionych w Europejskim Zielonym Ładzie, jak również w celu zapewnienia, aby państwa członkowskie oraz samorządy lokalne i regionalne miały niezbędne zdolności umożliwiające skoordynowaną reakcję poprzez finansowanie ustanowienia monitorowania na poziomie regionalnym lub lokalnym.

Uzasadnienie

Określenie "Instrument" wydaje się zbyt technokratyczne i niewystarczająco zakorzenione w realiach terytorialnych. Ponadto władze lokalne i regionalne odpowiadają za ponad połowę inwestycji publicznych w UE. Odgrywają one kluczową rolę w spójności, realizacji celów zrównoważonego rozwoju oraz transformacji ekologicznej i cyfrowej. Muszą być w stanie w pełni korzystać z tego mechanizmu. Należy wyjaśnić potencjalnie "ogólny" charakter "Instrumentu".

Poprawka 7

COM(2020) 408 final, motyw 11

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Odzwierciedlając fakt, że Europejski Zielony Ład jest strategią Europy na rzecz trwałego wzrostu gospodarczego i wyrazem zobowiązania Unii na rzecz realizacji porozumienia paryskiego i celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, ustanowiony niniejszym rozporządzeniem Instrument przyczyni się do uwzględnienia działań w dziedzinie klimatu i zrównoważenia środowiskowego oraz do osiągnięcia celu ogólnego, w ramach którego wydatki na realizację celów klimatycznych w budżecie UE mają sięgnąć 25 %. Odzwierciedlając fakt, że Europejski Zielony Ład jest strategią Europy na rzecz trwałego wzrostu gospodarczego i wyrazem zobowiązania Unii na rzecz realizacji porozumienia paryskiego i celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, ustanowiony niniejszym rozporządzeniem Fundusz przyczyni się do uwzględnienia działań w dziedzinie klimatu i zrównoważenia środowiskowego oraz do osiągnięcia celu ogólnego, w ramach którego wydatki na realizację celów klimatycznych w budżecie UE mają sięgnąć przynajmniej 30 %. Ponieważ potencjalny wkład niektórych polityk UE w realizację tego celu jest zawyżony (1), Fundusz powinien zrekompensować ten deficyt poprzez przeznaczenie co najmniej 40 % wydatków na działania w dziedzinie klimatu.

(1) Zob. sprawozdanie Europejskiego Trybunatu Obrachunkowego na ten temat (z dnia 2 lipca 2020 r.) https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/RW20_01/ RW_Tracking_climate_spending_PL.pdf.

Uzasadnienie

Jest to ponowne przywołanie stanowiska KR-u przyjętego w październiku 2019 r. w rezolucji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027, a także w opinii w sprawie wieloletnich ram finansowych przedstawionej w październiku 2018 r. przez Nikolę Dobroslavića (HR/EPL).

Poprawka 8

COM(2020) 408 final, motyw 13

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Aby umożliwić wprowadzenie środków, które łączą Instrument z należytym zarządzaniem gospodarczym, w celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania należy powierzyć Radzie uprawnienia do zawieszenia - na wniosek Komisji i w drodze aktów wykonawczych - okresu przeznaczonego na przyjęcie decyzji w sprawie wniosków dotyczących planów odbudowy i zwiększania odporności oraz do zawieszenia płatności dokonywanych na podstawie tego Instrumentu w przypadku znacznej niezgodności w odniesieniu do odpowiednich spraw związanych z procesem zarządzania gospodarczego określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) XXX/XX [rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów] [...]. Należy również powierzyć Radzie uprawnienia do cofnięcia tych zawieszeń w drodze aktów wykonawczych, na wniosek Komisji, w odniesieniu do tych samych odpowiednich spraw.

Poprawka 9

COM(2020) 408 final, motyw 14

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Ogólnym celem Instrumentu powinno być promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Powinien on zatem przyczyniać się do zwiększania odporności i zdolności dostosowawczych państw członkowskich, łagodzenia społecznych i gospodarczych skutków kryzysu oraz wspierania transformacji ekologicznej i cyfrowej zmierzającej do osiągnięcia do 2050 r. neutralnej klimatycznie Europy, a tym samym prowadzić do odbudowy potencjału wzrostu gospodarczego Unii podczas wychodzenia z kryzysu, pomóc tworzyć miejsca pracy i wspierać zrównoważony wzrost gospodarczy. Ogólnym celem Funduszu powinno być promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Powinien on zatem przyczyniać się do zwiększania odporności państw członkowskich i wszystkich obszarów w całej Unii Europejskiej, łagodzenia społecznych i gospodarczych skutków kryzysu, które są nierównomiernie rozłożone między państwami członkowskimi i w obrębie każdego z nich, oraz wspierania transformacji ekologicznej i cyfrowej zmierzającej do osiągnięcia do 2030 r. celów zrównoważonego rozwoju oraz stworzenia do 2050 r. neutralnej klimatycznie Europy, a tym samym prowadzić do odbudowy potencjału wzrostu gospodarczego Unii podczas wychodzenia z kryzysu, pomóc tworzyć miejsca pracy i wspierać zrównoważony wzrost gospodarczy.

Poprawka 10

COM(2020) 408 final, motyw 16

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Aby plan odbudowy i zwiększania odporności mógł wnieść wkład w realizację celów Instrumentu, powinien obejmować środki na rzecz wdrażania reform i inwestycji publicznych poprzez spójny plan odbudowy i zwiększania odporności. Plan odbudowy i zwiększania odporności powinien być spójny z odpowiednimi, specyficznymi dla danego kraju wyzwaniami i priorytetami określonymi w kontekście europejskiego semestru, z krajowymi programami reform, krajowymi planami w dziedzinie energii i klimatu, planami w dziedzinie sprawiedliwej transformacji, umowami partnerstwa i programami operacyjnymi przyjętymi w ramach funduszy unijnych. Aby pobudzić działania, które wchodzą w zakres priorytetów Europejskiego Zielonego Ładu i Europejskiej agendy cyfrowej, plan powinien również określać środki, które są istotne z punktu widzenia transformacji ekologicznej i cyfrowej. Środki te powinny umożliwiać szybkie osiągnięcie celów, założeń i wkładów określonych w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu oraz ich aktualizacjach. Wszystkie wspierane działania powinny być wdrażane z pełnym poszanowaniem priorytetów Unii w zakresie klimatu i ochrony środowiska. Aby plan odbudowy i zwiększania odporności mógł wnieść wkład w realizację celów Instrumentu, powinien obejmować środki na rzecz wdrażania reform i inwestycji publicznych poprzez spójny, istotny, efektywny i skuteczny plan odbudowy i zwiększania odporności. Plan odbudowy i zwiększania odporności powinien być spójny z odpowiednimi, specyficznymi dla danego kraju wyzwaniami i priorytetami określonymi w kontekście europejskiego semestru, z krajowymi programami reform, krajowymi planami w dziedzinie energii i klimatu, planami w dziedzinie sprawiedliwej transformacji, umowami partnerstwa i programami operacyjnymi przyjętymi w ramach funduszy unijnych. Ponadto plany odbudowy i zwiększania odporności powinny być spójne z zasadą europejskiej wartości dodanej. Aby pobudzić działania, które wchodzą w zakres priorytetów Europejskiego Zielonego Ładu, Europejskiej agendy cyfrowej, europejskiego programu na rzecz umiejętności, gwarancji dla dzieci i gwarancji dla młodzieży, plan powinien również określać środki, które są istotne z punktu widzenia transformacji ekologicznej i cyfrowej. Wszystkie wspierane działania powinny być wdrażane z pełnym poszanowaniem priorytetów Unii w zakresie klimatu i ochrony środowiska. Co najmniej 40 % planów odbudowy i zwiększania odporności należy przeznaczyć na uwzględnianie działań w dziedzinie klimatu i różnorodności biologicznej oraz celów zrównoważenia środowiskowego .

Poprawka 11

COM(2020) 408 final, motyw 18

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Aby mieć wpływ na przygotowanie i realizację przez państwa członkowskie planów odbudowy i zwiększania odporności, Rada powinna być w stanie przedyskutować w kontekście europejskiego semestru stan odbudowy, odporności i zdolności dostosowawczych w Unii. Aby zapewnić odpowiednią podstawę dowodową, taka dyskusja powinna opierać się na strategicznych i analitycznych informacjach Komisji dostępnych w kontekście europejskiego semestru oraz, w miarę dostępności, na informacjach o realizacji planów w poprzednich latach. Aby mieć wpływ na przygotowanie i realizację przez państwa członkowskie planów odbudowy, Rada i Parlament Europejski powinny być w stanie podejmować decyzje na równych zasadach w kontekście europejskiego semestru stan odbudowy i zdolności w zakresie odporności w Unii. Taka decyzja powinna opierać się na strategicznych i analitycznych informacjach przedstawionych przez Komisję w kontekście europejskiego semestru oraz na informacjach o realizacji planów w poprzednich latach, a zwłaszcza na zestawie wskaźników ilościowych i jakościowych dotyczących realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Decyzja powinna się również opierać na udziale Europejskiego Komitetu Regionów w opracowywaniu europejskich ram planów odbudowy i na jego uczestnictwie w organach monitorujących przestrzeganie europejskiego semestru; ponadto powinien on być upoważniony do przeprowadzania dwa razy w roku oceny realizacji planów odbudowy na szczeblu terytorialnym.

Poprawka 12

COM(2020) 408 final, motyw 21

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
W celu zapewnienia odpowiedzialności krajowej i skoncentrowania środków na istotnych reformach i inwestycjach państwa członkowskie, które chcą otrzymać wsparcie, powinny przedłożyć Komisji plan odbudowy i zwiększania odporności, który będzie należycie umotywowany i uzasadniony. Plan odbudowy i zwiększania odporności powinien zawierać szczegółowy zestaw środków służących jego realizacji, w tym cele końcowe i pośrednie, oraz oczekiwany wpływ planu na potencjał wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz odporność gospodarczą i społeczną. Plan powinien także zawierać środki dotyczące transformacji ekologicznej i cyfrowej, jak również wyjaśnienie zgodności proponowanego planu odbudowy i zwiększania odporności z odpowiednimi, specyficznymi dla danego kraju wyzwaniami i priorytetami określonymi w europejskim semestrze. W trakcie całego procesu należy dążyć do ścisłej współpracy między Komisją a państwami członkowskimi i ją osiągnąć. W celu zapewnienia odpowiedzialności krajowej i skoncentrowania środków na istotnych reformach i inwestycjach państwa członkowskie, które chcą otrzymać wsparcie, powinny przedłożyć Komisji plan odbudowy, który będzie należycie umotywowany i uzasadniony. Zgodnie z zasadami pomocniczości i partnerstwa należy ustanowić plan odbudowy w ścisłej i zorganizowanej współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi, gdyż wymagające wsparcia reformy i inwestycje wchodzą w zakres ich kompetencji określonych w prawie krajowym. Plan odbudowy powinien zawierać szczegółowy zestaw środków służących jego realizacji, w tym cele końcowe i pośrednie, oraz oczekiwany wpływ planu na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną, potencjał wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz odporność gospodarczą i społeczną. Plan powinien także zawierać środki dotyczące transformacji ekologicznej i cyfrowej, jak również wyjaśnienie zgodności proponowanego planu odbudowy z odpowiednimi, specyficznymi dla danego kraju wyzwaniami i priorytetami określonymi w europejskim semestrze. W trakcie całego procesu należy dążyć do ścisłej współpracy między Komisją, państwami członkowskimi, Europejskim Komitetem Regionów oraz władzami lokalnymi i regionalnymi i ją osiągnąć.

Uzasadnienie

Władze lokalne i regionalne mają kompetencje polityczne i zobowiązania finansowe o kluczowym znaczeniu dla osiągnięcia celów Funduszu (spójność, zrównoważony rozwój itp.), w związku z czym plany odbudowy muszą zostać opracowane w ścisłej i zorganizowanej współpracy z nimi. Chodzi nie tylko o legitymizację i sprawiedliwość instrumentu, lecz również o jego skuteczność. Jego podstawa prawna wymaga ponadto, by w planach określono wpływ, jaki finansowane działania wywrą na spójność.

Poprawka 13

COM(2020) 408 final, motyw 33

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
W celu skutecznego monitorowania wdrażania, państwa członkowskie powinny co kwartał składać sprawozdania w ramach europejskiego semestru na temat postępów w realizacji planu odbudowy i zwiększania odporności. Takie sprawozdania przygotowane przez państwa członkowskie powinny zostać odpowiednio odzwierciedlone w krajowych programach reform, które powinny służyć jako narzędzie sprawozdawczości z postępów w realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności. W celu skutecznego monitorowania wdrażania, państwa członkowskie powinny co pół roku składać sprawozdania na temat postępów w realizacji planu odbudowy. Takie sprawozdania przygotowane przez państwa członkowskie powinny zostać odzwierciedlone w krajowych programach reform, które powinny służyć jako narzędzie sprawozdawczości z postępów w realizacji planów odbudowy.

Uzasadnienie

Kwartalne sprawozdania mogą wydawać się nadmiernym obciążeniem biurokratycznym.

Poprawka 14

COM(2020) 408 final, motyw 37

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Jest wskazane, aby Komisja przedstawiała Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie z wdrażania Instrumentu określonego w niniejszym rozporządzeniu. Sprawozdanie to powinno zawierać informacje na temat postępów poczynionych przez państwa członkowskie w realizacji zatwierdzonych planów odbudowy i zwiększania odporności, jak również informacje na temat wielkości wpływów przeznaczonych na Instrument zgodnie z Instrumentem Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w poprzednim roku, w rozbiciu na linie budżetowe, oraz na temat wkładu kwot pozyskanych za pośrednictwem Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w realizację celów Instrumentu. Jest wskazane, aby Komisja przedstawiała Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Regionów i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu roczne sprawozdanie z wdrażania Instrumentu określonego w niniejszym rozporządzeniu. Sprawozdanie to powinno zawierać informacje na temat postępów poczynionych przez państwa członkowskie w realizacji planów odbudowy oraz ocenę wdrażania tych planów na szczeblu terytorialnym, jak również informacje na temat wielkości wpływów przeznaczonych na Instrument zgodnie z Instrumentem Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w poprzednim roku, w rozbiciu na linie budżetowe, oraz na temat wkładu kwot pozyskanych za pośrednictwem Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w realizację celów Instrumentu.

Poprawka 15

COM(2020) 408 final, art. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Niniejsze rozporządzenie ustanawia Instrument na rzecz

Odbudowy i Zwiększania Odporności ("Instrument"). [...]

Niniejsze rozporządzenie ustanawia Fundusz Odbudowy (" Fundusz "). [...]

Uzasadnienie

Zgodnie z poprawką do motywu 8 określenie "Instrument" wydaje się zbyt technokratyczne i może wprowadzać w błąd w związku z tym, że fundusz opiera się na dotacjach i pożyczkach.

Poprawka 16

COM(2020) 408 final, art. 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Definicje Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje: Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
1. "fundusze unijne" oznaczają fundusze objęte rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) RRRR/XX [nowym rozporządzeniem w sprawie wspólnych przepisów]; 1. "fundusze unijne" oznaczają fundusze objęte rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) RRRR/XX [nowym rozporządzeniem w sprawie wspólnych przepisów];
2. "wkład finansowy" oznacza bezzwrotne wsparcie finansowe dostępne do celów przydzielenia lub przydzielone państwom członkowskim w ramach Instrumentu; 2. "wkład finansowy" oznacza bezzwrotne wsparcie finansowe dostępne do celów przydzielenia lub przydzielone państwom członkowskim w ramach Instrumentu;
3. "europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej" (zwany dalej "europejskim semestrem") oznacza proces określony w art. 2-a rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. 3. "europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej" (zwany dalej "europejskim semestrem") oznacza proces określony w art. 2-a rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r.;
4. "reformy" kwalifikujące się do wsparcia z Funduszu to reformy, które:
(i) realizują cele Traktatu UE;
(ii) mają znaczenie dla konwergencji i zmniejszania dysproporcji regionalnych, w tym łagodzenia strukturalnych ograniczeń terytorialnych, w duchu podstawy prawnej rozporządzenia, którą jest art. 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);
(iii) są w stanie pobudzić inwestycje publiczne i stymulować długoterminowy zrównoważony wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju.
5. Zgodność z zasadą "nie czyń poważnych szkód" oznacza powstrzymanie się od wspierania lub prowadzenia działalności gospodarczej, która poważnie szkodzi celom środowiskowym, zgodnie z przepisami art. 17 rozporządzenia (UE) 2020/852 (rozporządzenie w sprawie systematyki).
6. "Minimalne gwarancje" oznaczają procedury określone w art. 18 rozporządzenia (UE) 2020/852 (rozporządzenie w sprawie systematyki).

Uzasadnienie

Jest to powtórzenie definicji zaproponowanej już przez KR w przyjętej 5 grudnia 2018 r. opinii "Program wspierania reform i Europejski Instrument Stabilizacji Inwestycji" (ECON-VI/037).

Poprawka 17

COM(2020) 408 final, art. 4 ust. 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Aby osiągnąć ten ogólny cel, celem szczegółowym Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom członkowskim z myślą o osiągnięciu pośrednich i końcowych celów reform i inwestycji określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności. Cel ten jest realizowany w ścisłej współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi. Aby osiągnąć ten ogólny cel, celem szczegółowym Funduszu Odbudowy jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom członkowskim oraz władzom lokalnym i regionalnym z myślą o osiągnięciu pośrednich i końcowych celów reform i inwestycji określonych w planach odbudowy. Cel ten jest realizowany w ścisłej współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi.

Poprawka 18

COM(2020) 408 final, art. 5 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Środki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy], są realizowane w ramach niniejszego Instrumentu: Środki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy], są realizowane w ramach niniejszego Funduszu:
a) kwotą 334 950 000 000 EUR, o której mowa w art. 3 ust. 2 lit. a) ppkt (ii) rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy], w cenach bieżących, dostępną w odniesieniu do wsparcia bezzwrotnego, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 4 i 8 rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy]. Kwoty te stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 5 rozporządzenia finansowego; a) kwotą 360 000 000 000 EUR, o której mowa w art. 3 ust. 2 lit. a) ppkt (ii) rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy], w cenach z 2018 r., dostępną w odniesieniu do wsparcia bezzwrotnego, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 4 i 8 rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy]. Kwoty te stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 5 rozporządzenia finansowego;
b) kwotą 267 955 000 000 EUR, o której mowa w art. 3 ust. 2 lit. b) rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy], w cenach bieżących, dostępną w odniesieniu do wsparcia w formie pożyczki dla państw członkowskich zgodnie z art. 12 i 13, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 5 rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy]. b) kwotą 312 500 000 000 EUR, o której mowa w art. 3 ust. 2 lit. b) rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy], w cenach z 2018 r., dostępną w odniesieniu do wsparcia w formie pożyczki dla państw członkowskich zgodnie z art. 12 i 13, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 5 rozporządzenia [dotyczącego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy].

Uzasadnienie

Aktualizacja na podstawie konkluzji Rady Europejskiej z 17-21 lipca 2020 r.

Poprawka 19

COM(2020) 408 final, art. 6

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Środki z programów objętych zarządzaniem dzielonym

Środki przydzielone państwom członkowskim w ramach zarządzania dzielonego mogą, na ich wniosek, zostać przeniesione do Instrumentu. Komisja wykonuje te środki bezpośrednio zgodnie z art. 62 ust. 1 lit. a) rozporządzenia finansowego. Środki te wykorzystuje się na rzecz danego państwa członkowskiego.

Uzasadnienie

Możliwość przeniesienia środków z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do Funduszu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności grozi ponowną centralizację i podważeniem zarządzania funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi w oparciu o zasadę partnerstwa.

Poprawka 20

COM(2020) 408 final, art. 9

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u

Środki łączące Instrument z ochroną budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności

1. W przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwie członkowskim mających wpływ na zasady należytego zarządzania finansami lub ochronę interesów finansowych Unii, jak określono w art. 3 rozporządzenia [.../....] w sprawie ochrony budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich, Komisja przyjmuje decyzję w drodze aktu wykonawczego o zawieszeniu biegu terminu na przyjęcie decyzji, o których mowa w art. 17 ust. 1 i art. 17 ust. 2, lub o zawieszeniu płatności w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Decyzja o zawieszeniu płatności, o której mowa w ust. 1, ma zastosowanie do wniosków o płatność złożonych po dacie decyzji o zawieszeniu.

Zawieszenie terminu, o którym mowa w art. 17, stosuje się od dnia następującego po dniu przyjęcia decyzji, o której mowa w ust. 1. W przypadku zawieszenia płatności stosuje się art. 4 ust. 3 rozporządzenia [.../....] w sprawie ochrony budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich.

2. W przypadku pozytywnej oceny Komisji zgodnie z art. 6 rozporządzenia [.../....] w sprawie ochrony budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich Komisja przyjmuje w drodze aktu wykonawczego decyzję o zniesieniu zawieszenia biegu terminu lub płatności, o których mowa w poprzednim ustępie.

Odpowiednie procedury lub płatności są wznawiane w dniu następującym po cofnięciu zawieszenia.

3. W przypadku gdy dane państwo członkowskie niewłaściwie wykorzystuje przyznane środki finansowe lub gdy występują niedociągnięcia w zakresie praworządności, z Instrumentu nadal korzystają działania na szczeblu regionalnym i lokalnym, które przyczyniają się do rozwiązania tych problemów.

Poprawka 21

COM(2020) 408 final, art. 10

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Maksymalny wkład finansowy Maksymalny wkład finansowy
Maksymalny wkład finansowy oblicza się dla każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do przydziału kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. a), z zastosowaniem metodyki określonej w załączniku I, w oparciu o liczbę ludności, odwrotność produktu krajowego brutto (PKB) na mieszkańca oraz względną stopę bezrobocia w poszczególnych państwach członkowskich. Maksymalny wkład finansowy oblicza się dla każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do przydziału w okresie do 31 grudnia 2022 r. kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. a), z zastosowaniem metodyki określonej w załączniku I, w oparciu o liczbę ludności i negatywny wpływ kryzysu zdrowotnego na produkt krajowy brutto (PKB) na mieszkańca oraz stopę bezrobocia w poszczególnych państwach członkowskich.

Poprawka 22

COM(2020) 408 final, art. 11

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Przydział wkładu finansowego Przydział wkładu finansowego
1. Na okres do dnia 31 grudnia 2022 r. Komisja udostępnia do przydziału kwotę 334 950 000 000 EUR, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. a). Każde państwo członkowskie może składać wnioski do wysokości maksymalnego wkładu finansowego, o którym mowa w art. 10, w celu wdrażania planów odbudowy i zwiększania odporności . 1. Na okres do dnia 31 grudnia 2022 r. Komisja udostępnia do przydziału kwotę 252 000 000 000 EUR, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. a). Każde państwo członkowskie może składać wnioski do wysokości maksymalnego wkładu finansowego, o którym mowa w art. 10, w celu wdrażania planów odbudowy.
2. Na okres rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2022 r. i trwający do dnia 31 grudnia 2024 r., w przypadku gdy dostępne są środki finansowe, Komisja może organizować zaproszenia do składania wniosków zgodnie z kalendarzem europejskiego semestru. W tym celu publikuje ona orientacyjny kalendarz zaproszeń do składania wniosków, które mają być zorganizowane w tym okresie, oraz wskazuje w każdym zaproszeniu kwotę dostępną do przydziału. W celu wdrażania planu odbudowy i zwiększania odporności każde państwo członkowskie może zaproponować otrzymanie kwoty do maksymalnej wysokości odpowiadającej jego udziałowi w kwocie dostępnej do przydziału, o której mowa w załączniku I. 2. Na okres rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2022 r. i trwający do dnia 31 grudnia 2024 r. Komisja proponuje przegląd metody określonej w załączniku I do 15 czerwca 2022 r. w celu uzgodnienia podziału wciąż dostępnych 108 000 000 000 EUR i uwzględnienia wpływu terytorialnego, gospodarczego i społecznego pandemii w latach 2020-2021 na podstawie skonsolidowanych danych statystycznych.

Uzasadnienie

Rozdysponowanie wciąż dostępnych środków nie powinno opierać się na "zaproszeniu do składania wniosków", lecz na faktycznych danych statystycznych z lat 2020-2021.

Poprawka 23

COM(2020) 408 final, art. 14 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Na potrzeby realizacji celów określonych w art. 4 państwa członkowskie przygotowują krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności. Plany te zawierają program reform i inwestycji danego państwa członkowskiego na kolejne cztery lata. Plany odbudowy i zwiększania odporności, kwalifikujące się do finansowania w ramach niniejszego Instrumentu, obejmują środki służące wdrażaniu reform i projektów inwestycji publicznych w postaci spójnego pakietu. Na potrzeby realizacji celów określonych w art. 4 państwa członkowskie przygotowują krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności. Plany te zawierają program reform i inwestycji danego państwa członkowskiego na kolejne cztery lata. Plany odbudowy i zwiększania odporności, kwalifikujące się do finansowania w ramach niniejszego Instrumentu, obejmują środki służące wdrażaniu reform i projektów inwestycji publicznych w postaci spójnego pakietu. Do przygotowania planów odbudowy i zwiększania odporności państwa członkowskie mogą korzystać z Instrumentu Wsparcia Technicznego zgodnie z rozporządzeniem XX/YYY [ustanawiającym Instrument Wsparcia Technicznego]. Do pomocy kwalifikują się środki, obowiązujące od dnia 1 lutego 2020 r., związane ze skutkami gospodarczymi i społecznymi pandemii COVID-19. Odzwierciedlając Europejski Zielony Ład jako strategię zrównoważonego wzrostu gospodarczego Europy oraz przełożenie zobowiązań Unii na rzecz realizacji porozumienia paryskiego i celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, co najmniej 40 % kwoty każdego planu odbudowy i zwiększania odporności przyczynia się do uwzględnienia działań w dziedzinie klimatu i różnorodności biologicznej oraz celów zrównoważenia środowiskowego. W drodze aktu delegowanego Komisja przyjmuje odpowiednią metodologię, aby pomóc państwom członkowskim w spełnieniu tego wymogu.

Odzwierciedlając zorientowany na przyszłość charakter unijnego instrumentu Next Generation EU oraz uznając znaczenie programu na rzecz umiejętności cyfrowych, gwarancji dla dzieci i gwarancji dla młodzieży, tak aby zapobiec sytuacji, w której młodzi ludzie żyjący dziś staną się "pokoleniem blokady", każdy plan odbudowy i zwiększania odporności powinien przyczyniać się do radzenia sobie z ryzykiem długotrwałych szkód dla perspektyw młodych ludzi na rynku pracy i dla ich ogólnego dobrostanu poprzez kompleksowe rozwiązania i reakcje w zakresie zatrudnienia, kształcenia i umiejętności skierowane do młodych ludzi.

Poprawka 24

COM(2020) 408 final, art. 15 ust. 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Plan odbudowy i zwiększania odporności przedstawiony przez dane państwo członkowskie stanowi załącznik do jego krajowego programu reform i jest przedkładany oficjalnie najpóźniej do dnia 30 kwietnia. Państwo członkowskie może przedłożyć projekt planu począwszy od dnia 15 października poprzedniego roku wraz z projektem budżetu na kolejny rok. Plan odbudowy przedstawiony przez dane państwo członkowskie jest przedkładany oficjalnie najpóźniej do dnia 30 kwietnia.

Uzasadnienie

Terminy wyznaczone w ramach europejskiego semestru utrudniają przedstawienie planów odbudowy w postaci załącznika, a tym bardziej wstępne zgłoszenie z ponad sześciomiesięcznym wyprzedzeniem. Właściwe organy muszą mieć większą elastyczność i możliwość dostosowania w zakresie przedstawiania planów.

Poprawka 25

COM(2020) 408 final, art. 15 ust. 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Plan odbudowy i zwiększania odporności musi być należycie umotywowany i uzasadniony. Wskazuje się w nim w szczególności następujące informacje:

[...]

Plan odbudowy musi być należycie umotywowany i uzasadniony. Wskazuje się w nim w szczególności następujące informacje:

[...]

c) wyjaśnienie, w jaki sposób środki przewidziane w planie mają przyczynić się do transformacji ekologicznej i cyfrowej lub do sprostania wyzwaniom, które są z tymi transformacjami związane; c) wyjaśnienie, w jaki sposób środki przewidziane w planie pomagają w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i mają przyczynić się do transformacji ekologicznej i cyfrowej lub do sprostania wyzwaniom, które są z tymi transformacjami związane;

Poprawka 26

COM(2020) 408 final, art. 15 ust. 3 (nowy)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
d) szczegółowe wyjaśnienie, w jaki sposób środki mają zapewnić, by co najmniej 40 % kwoty wnioskowanej na plan odbudowy i zwiększania odporności przyczyniało się do uwzględnienia działań w dziedzinie klimatu i różnorodności biologicznej oraz celów zrównoważenia środowiskowego, w oparciu o metodykę przedstawioną przez Komisję zgodnie z art. 14 ust. 1;

Poprawka 27

COM(2020) 408 final, art. 15 ust. 4 (nowy)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Ze względu na to, że reformy i inwestycje wymagające wsparcia wchodzą w zakres kompetencji władz lokalnych i regionalnych, określonych w krajowych ramach prawnych, podczas przygotowywania wniosków w sprawie planu odbudowy państwa członkowskie ustanawiają mechanizm zorganizowanej współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi, mający na celu ich pełne uczestnictwo w tym procesie oraz przestrzeganie zasady pomocniczości. Państwa członkowskie składają z tego sprawozdanie w planie odbudowy.

Uzasadnienie

Zob. poprawka do motywu 21.

Poprawka 28

COM(2020) 408 final, art. 16 ust. 3 lit. b)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Komisja ocenia znaczenie i spójność planu odbudowy i zwiększania odporności oraz jego wkład w transformację ekologiczną i cyfrową i w tym celu bierze pod uwagę następujące kryteria:

[...]

Komisja ocenia znaczenie i spójność planu odbudowy oraz jego wkład w transformację ekologiczną i cyfrową i w tym celu bierze pod uwagę następujące kryteria:

[...]

b) czy plan zawiera środki, które skutecznie przyczyniają się do transformacji ekologicznej i cyfrowej lub do sprostania wyzwaniom, które są z tymi transformacjami związane; b) czy plan zawiera środki, które skutecznie przyczyniają się do transformacji ekologicznej i cyfrowej, do realizacji celów zrównoważonego rozwoju lub do sprostania wyzwaniom, które są z tymi transformacjami związane;

Poprawka 29

COM(2020) 408 final, art. 20

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Artykuł 20

Sprawozdawczość państwa członkowskiego w ramach europejskiego semestru

Artykuł 20

Sprawozdawczość państwa członkowskiego w ramach europejskiego semestru

Państwa członkowskie składają co kwartał w ramach europejskiego semestru sprawozdanie z postępów w realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności, w tym ustaleń operacyjnych, o których mowa w art. 17 ust. 6. W tym celu sprawozdania kwartalne państw członkowskich muszą być odpowiednio odzwierciedlone w krajowych programach reform, które wykorzystuje się jako narzędzie sprawozdawczości z postępów w realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności. Państwa członkowskie składają co pół roku sprawozdanie z postępów w realizacji planów odbudowy, w tym ustaleń operacyjnych, o których mowa w art. 17 ust. 6. W tym celu sprawozdania państw członkowskich muszą być odpowiednio odzwierciedlone w krajowych programach reform, które wykorzystuje się jako narzędzie sprawozdawczości z postępów w realizacji planów odbudowy.

Uzasadnienie

Zob. poprawka do motywu 33.

Poprawka 30

COM(2020) 408 final, art. 15 ust. 22 (nowy)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Tabela wyników dotycząca planów odbudowy i zwiększania odporności

1. Komisja ustanawia tabelę wyników dotyczącą odbudowy i odporności ("tabelę wyników") przedstawiającą stan wdrożenia uzgodnionych reform i inwestycji za pośrednictwem planów odbudowy i zwiększania odporności każdego państwa członkowskiego.

2. Tablica wyników zawiera kluczowe wskaźniki, takie jak wskaźniki społeczne, gospodarcze i środowiskowe, służące do oceny postępów odnotowanych w planach odbudowy i zwiększania odporności w każdym z priorytetowych obszarów polityki, które określają zakres niniejszego rozporządzenia, a także podsumowanie procesu monitorowania zgodności z minimalnymi udziałami wydatków na cele klimatyczne i inne cele środowiskowe.

3. Tabela wskaźników wskazuje stopień realizacji odpowiednich celów pośrednich planów odbudowy i zwiększania odporności oraz stwierdzone niedociągnięcia w ich realizacji, a także zalecenia Komisji dotyczące wyeliminowania odnośnych niedociągnięć.

4. W tabeli wyników podsumowuje się również główne zalecenia skierowane do państw członkowskich w odniesieniu do ich planów odbudowy i zwiększania odporności.

5. Tabela wskaźników służy jako podstawa stałej wymiany najlepszych praktyk między państwami członkowskimi, która będzie realizowana w formie ustruktury- zowanego dialogu organizowanego regularnie.

6. Tabela wskaźników jest stale aktualizowana i udostępniana publicznie na stronie internetowej Komisji. Wskazuje się w niej status wniosków o płatność, płatności, zawieszenia i anulowania wkładów finansowych.

7. Komisja przedstawia tabelę wyników podczas wysłuchania zorganizowanego przez właściwe komisje Parlamentu Europejskiego.

Uzasadnienie

Skuteczność środków powinna być mierzalna i przejrzysta.

Wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Instrument Wsparcia Technicznego

Poprawka 31

COM(2020) 409 final, motyw 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Na poziomie Unii europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej zapewnia ramy określania krajowych priorytetów w zakresie reform oraz monitorowania ich realizacji. Państwa członkowskie opracowują swoje własne krajowe wieloletnie strategie inwestycyjne wspierające realizację tych priorytetów. Strategie te są przedstawiane wraz z rocznymi krajowymi programami reform w celu określenia i skoordynowania priorytetów, które mają być wspierane ze środków krajowych lub unijnych. Powinny też służyć wykorzystywaniu finansowania unijnego w spójny sposób oraz maksymalizowaniu wartości dodanej wsparcia finansowego pochodzącego w szczególności z programów wspieranych przez Unię w ramach funduszy strukturalnych i spójności, a także z innych programów. Na poziomie Unii europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej ("europejski semestr"), w tym zasady Europejskiego filaru praw socjalnych, z uwzględnieniem celów zrównoważonego rozwoju, zapewnia ramy określania krajowych priorytetów w zakresie reform oraz monitorowania ich realizacji. Państwa członkowskie, we współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi zgodnie z ich kompetencjami, opracowują swoje własne krajowe wieloletnie strategie inwestycyjne wspierające realizację tych reform. Strategie te są przedstawiane wraz z rocznymi krajowymi programami reform w celu określenia i skoordynowania priorytetów, które mają być wspierane ze środków krajowych lub unijnych. Powinny też służyć wykorzystywaniu finansowania unijnego w spójny sposób oraz maksymalizowaniu wartości dodanej wsparcia finansowego pochodzącego w szczególności z programów wspieranych przez Unię w ramach funduszy strukturalnych i spójności, Funduszu Odbudowy, programu InvestEU, a także z innych programów.

Uzasadnienie

Treść tego ustępu należy ujednolicić z treścią wniosku dotyczącego rozporządzenia i porozumienia międzyinstytucjonal- nego w sprawie programu InvestEU oraz wniosku dotyczącego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, między innymi jeżeli chodzi o uznanie roli władz lokalnych i regionalnych w europejskim semestrze. Należy również przypomnieć, że semestr musi uwzględniać cele zrównoważonego rozwoju.

Poprawka 32

COM(2020) 409 final, motyw 8

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Celem ogólnym Instrumentu Wsparcia Technicznego powinno być promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii poprzez wspieranie wysiłków państw członkowskich w realizacji reform niezbędnych do odbudowy gospodarczej i społecznej, a także budowania odporności i konwergencji. W tym celu powinien on wzmacniać zdolności administracyjne państw członkowskich do wdrażania prawa Unii w związku z wyzwaniami, przed którymi stają instytucje, sprawujący rządy, administracja publiczna oraz sektory gospodarczy i społeczny. Celem ogólnym Instrumentu Wsparcia Technicznego powinno być promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii poprzez wspieranie wysiłków państw członkowskich i władz lokalnych i regionalnych w realizacji reform niezbędnych do odbudowy gospodarczej i społecznej, a także budowania odporności i konwergencji. W tym celu powinien on wzmacniać zdolności administracyjne państw członkowskich oraz władz lokalnych i regionalnych do wdrażania prawa Unii w związku z wyzwaniami, przed którymi stają instytucje, sprawujący rządy, administracja publiczna oraz sektory gospodarczy i społeczny.

Uzasadnienie

Konieczne jest zapewnienie spójności z art. 2 i 4 wniosku dotyczącego rozporządzenia, które stanowią, że celem tego Instrumentu jest wspieranie wszystkich organów publicznych państw członkowskich, w tym władz lokalnych i regionalnych, które odpowiadają za wdrażanie znacznej części prawa Unii, a także za ponad połowę inwestycji publicznych oraz jedną trzecią ogółu wydatków publicznych.

Poprawka 33

COM(2020) 409 final, motyw 10

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Aby pomóc państwom członkowskim w sprostaniu potrzebom w zakresie reform we wszystkich kluczowych obszarach gospodarczych i społecznych, Komisja powinna nadal udzielać wsparcia technicznego - na wniosek państwa członkowskiego - w szerokim zakresie polityk, w tym związanych z zarządzaniem finansami i aktywami publicznymi, reformami instytucjonalnymi i administracyjnymi, otoczeniem biznesowym, sektorem finansowym, rynkami produktów i usług, rynkami pracy, kształceniem i szkoleniem, zrównoważonym rozwojem, zdrowiem publicznym i dobrobytem społecznym. Należy położyć szczególny nacisk na działania, które sprzyjają transformacji ekologicznej i cyfrowej. Komisja powinna nadal udzielać wsparcia technicznego - na wniosek organu krajowego - w obszarach niezbędnych do realizacji celów Traktatu o Unii Europejskiej i związanych z zarządzaniem finansami i aktywami publicznymi, reformami instytucjonalnymi i administracyjnymi, otoczeniem biznesowym, sektorem finansowym, rynkami lokalnych produktów i usług, rynkami pracy, kształceniem i szkoleniem, zrównoważonym rozwojem, zdrowiem publicznym, dobrobytem społecznym i równością płci. Należy położyć szczególny nacisk na działania, które sprzyjają transformacji ekologicznej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem zmniejszania przepaści cyfrowej, która dotyka kobiety.

Uzasadnienie

Spójność z poprawkami legislacyjnymi do art. 2 i 4. Zob. poprawka do motywu 8.

Poprawka 34

COM(2020) 409 final, art. 2 ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

(1) "wsparcie techniczne" oznacza środki, które pomagają państwom członkowskim wdrażać reformy o charakterze instytucjonalnym i administracyjnym oraz mające na celu pobudzenie wzrostu gospodarczego i zwiększenie odporności gospodarczej;

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

(1) "wsparcie techniczne" oznacza środki, które pomagają władzom krajowym, regionalnym i lokalnym wdrażać reformy o charakterze instytucjonalnym i administracyjnym oraz reformy mające na celu pobudzenie zrównoważonego wzrostu gospodarczego i zwiększenie spójności i odporności. Aby zakwalifikować się do korzystania z Instrumentu Wsparcia Technicznego, reformy muszą spełniać następujące kryteria:

(i) być niezbędne do realizacji celów Traktatu o Unii Europejskiej;

(ii) przyczyniać się do konwergencji i zmniejszania dysproporcji regionalnych w duchu podstawy prawnej rozporządzenia, art. 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);

(iii) być w stanie uruchamiać inwestycje i wspierać długoterminowy zrównoważony wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju;

Uzasadnienie

Celem jest zachowanie spójności z art. 2 pkt 2 i art. 4 odnośnie do beneficjentów Instrumentu oraz z art. 3, 4 i 5 odnośnie do celu reform.

Poprawka 35

COM(2020) 409 final, art. 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
Celem ogólnym Instrumentu jest promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii poprzez wspieranie wysiłków państw członkowskich w realizacji reform niezbędnych do odbudowy gospodarczej i społecznej, zwiększania odporności i osiągnięcia większej konwergencji gospodarczej i społecznej, a także wspieranie wysiłków państw członkowskich służących wzmocnieniu ich zdolności administracyjnych w zakresie wdrażania prawa Unii w związku z wyzwaniami, jakie stoją przed instytucjami, rządem, administracją publiczną oraz sektorem gospodarczym i społecznym. Celem ogólnym Instrumentu jest promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii poprzez wspieranie wysiłków państw członkowskich oraz władz lokalnych i regionalnych w realizacji reform niezbędnych do odbudowy gospodarczej i społecznej, zwiększania odporności i osiągnięcia większej konwergencji gospodarczej i społecznej, a także wspieranie wysiłków państw członkowskich oraz władz lokalnych i regionalnych służących wzmocnieniu ich zdolności administracyjnych w zakresie wdrażania prawa Unii w związku z wyzwaniami, jakie stoją przed instytucjami, rządem, administracją publiczną oraz sektorem gospodarczym i społecznym.

Poprawka 36

COM(2020) 409 final, art. 5 lit. e)

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka KR-u
polityki dotyczące wdrażania działań na rzecz transformacji ekologicznej i cyfrowej, rozwiązań w obszarze administracji elektronicznej, e-zamówień, konektywności, dostępu do danych i zarządzania danymi, e-uczenia się, stosowania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, środowiskowego filaru zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, działań w dziedzinie klimatu, mobilności, propagowania gospodarki o obiegu zamkniętym, efektywności energetycznej i zasobooszczędności, odnawialnych źródeł energii, osiągnięcia dywersyfikacji źródeł energii i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, a także dotyczące sektora rolnictwa, ochrony gleb i bioróżnorod- ności, rybołówstwa i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich; oraz polityki dotyczące wdrażania działań na rzecz transformacji ekologicznej i cyfrowej, rozwiązań w obszarze administracji elektronicznej, e-zamówień, konektywności, dostępu do danych i zarządzania danymi, e-uczenia się, stosowania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, środowiskowego filaru zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, działań w dziedzinie klimatu, mobilności, propagowania gospodarki o obiegu zamkniętym, całego cyklu zarządzania wodą" efektywności energetycznej i zasobooszczędności, odnawialnych źródeł energii, osiągnięcia dywersyfikacji źródeł energii i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, a także dotyczące sektora rolnictwa, ochrony gleb i bioróżnorodności, rybołówstwa i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich; oraz

Uzasadnienie

Sektor wodny ma podstawowe znaczenie strategiczne dla dobrobytu obywateli i gospodarki europejskiej, ponieważ jest podstawowym zasobem, a także sektorem gospodarki generującym trwałe zatrudnienie wysokiej jakości. Wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych jest podstawowym celem przeciwdziałania zmianie klimatu.

Poprawka 37

COM(2020) 409 final, art. 8

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
1. Państwo członkowskie, które chce skorzystać ze wsparcia technicznego w ramach tego Instrumentu, składa wniosek o wsparcie techniczne skierowany do Komisji, określając obszary polityki i priorytety wsparcia w zakresie, o którym mowa w art. 5. Wnioski składa się do dnia 31 października danego roku kalendarzowego. Komisja może przedstawić wytyczne dotyczące głównych elementów ujmowanych we wniosku o udzielenie wsparcia. 1. Władze krajowe, regionalne lub lokalne, które chcą skorzystać ze wsparcia technicznego w ramach tego Instrumentu, składają wniosek o wsparcie techniczne skierowany do Komisji, określając obszary polityki i priorytety wsparcia w zakresie, o którym mowa w art. 5. Wnioski składa się do dnia 31 października danego roku kalendarzowego. Komisja może przedstawić wytyczne dotyczące głównych elementów ujmowanych we wniosku o udzielenie wsparcia.
2. Państwa członkowskie mogą złożyć wniosek o wsparcie techniczne w następujących okolicznościach związanych z: 2. Władze krajowe, regionalne lub lokalne mogą złożyć wniosek o wsparcie techniczne w następujących okolicznościach związanych z:
a) wdrażaniem przez państwa członkowskie reform podjętych z ich własnej inicjatywy, zwłaszcza mających na celu wsparcie odbudowy gospodarki [zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr YYY/XX], osiągnięcie zrównoważonego wzrostu gospodarczego i tworzenie miejsc pracy, a także wzmocnienie odporności gospodarczej;

[...]

a) wdrażaniem przez władze krajowe, regionalne lub lokalne reform podjętych z ich własnej inicjatywy, zwłaszcza mających na celu wsparcie odbudowy gospodarki [zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr YYY/XX], osiągnięcie zrównoważonego wzrostu gospodarczego i tworzenie miejsc pracy, a także wzmocnienie odporności gospodarczej;

[...]

II.
ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR)

Odnośnie do tzw. Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności

1.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że budżet na nowy Instrument w wysokości 360 mld EUR w dotacjach i 312,5 mld EUR w pożyczkach udzielanych do końca 2024 r. stanowi odpowiedź makroekonomiczną na największą w historii Unii Europejskiej recesję i spadek PKB o 8,3 % w 2020 roku 1 . KR popiera również osiągniętą we wniosku równowagę między dotacjami a pożyczkami. Ryzyko dalszego pogłębienia się dysproporcji społeczno-gospodarczych uzasadnia szybkie - już jesienią 2O20 r. - przyjęcie i wdrożenie planu odbudowy dla Europy oraz budżetu UE na okres po 2020 r.
2.
KR podkreśla, że podstawa prawna wniosku (art. 175 TFUE) dotyczy celu spójności, i wyraża zaniepokojenie z powodu bagatelizowania aspektu terytorialnego we wniosku Komisji, choć konsekwencje społeczne i gospodarcze kryzysu wywołanego przez koronawirusa są nierównomiernie rozłożone między państwami członkowskimi i również w ich obrębie, między poszczególnymi obszarami. Po pierwsze jest tak dlatego, że skutki zdrowotne i ludzkie są w dużej mierze zależne od obszaru, a możliwości opieki, w tym opieki zdrowotnej, są nierówno rozłożone, po drugie, środki zapobiegawcze wobec koronawirusa również różnią się pod względem czasu trwania i surowości w zależności od regionalnej sytuacji zdrowotnej, a po trzecie, niektóre sektory gospodarcze ucierpiały wskutek kryzysu w sposób nieproporcjonalny i wpływ społeczno-gospodarczy na szczeblu lokalnym i regionalnym jest zależny od sektorów o największej aktywności, struktury zatrudnienia i narażenia na światowe łańcuchy wartości każdego z obszarów. Bez konkretnych środków łagodzących kryzys wywołany przez koronawirusa może zatem spowodować lub pogłębić dysproporcje regionalne wewnątrz państw członkowskich i między nimi. Spójność i solidarność muszą znaleźć się wśród naszych priorytetów inwestycyjnych.
3.
Przestrzega, że europejski semestr jako mechanizm zarządzania Funduszem o nazwie Instrument pozostaje odgórnym i scentralizowanym procesem, który nie jest odpowiedni dla narzędzia mającego służyć wzmacnianiu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej; podkreśla zatem swą propozycję kodeksu postępowania w celu zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w europejski semestr 2 . Kodeks ten jest bardziej niż kiedykolwiek pilny i konieczny, aby semestr stał się bardziej przejrzysty, inkluzywny i demokratyczny, a także skuteczniejszy dzięki zaangażowaniu samorządów terytorialnych.
4.
Uznaje, że szczególne środki na rzecz odbudowy w ramach Next Generation EU dają wszystkim terytoriom, zwłaszcza tym najbardziej dotkniętym kryzysem gospodarczym wynikającym z pandemii COVD-19, możliwość wspierania modernizacji ich modelu gospodarczego i uczynienia go bardziej wydajnym i odpornym. Ubolewa jednak, że proponowany klucz przydziału dla pierwszej transzy 70 % zobowiązań, w formie przesunięć z Funduszu Odbudowy, opiera się na wskaźnikach społeczno-gospodarczych odnoszących się do sytuacji sprzed kryzysu zdrowotnego i nie uwzględnia wpływu pandemii na te wskaźniki, zważywszy że wynikające z pandemii skutki gospodarcze są od początku asymetryczne pod względem terytorialnym.
5.
Zwraca uwagę, że pogorszenie koniunktury gospodarczej ma miejsce w czasach, gdy wiele kluczowych sektorów przemysłu już boryka się z poważnymi wyzwaniami wynikającymi z transformacji cyfrowej i środowiskowej. Aby doprowadzić do zmian, UE nie może pozostawać w tyle w globalnej konkurencji o innowacje. Wymaga to znacznych inwestycji w badania i rozwój, jak również w nabywanie i podnoszenie kwalifikacji. Aby umożliwić te inwestycje, należy również wykorzystać Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
6.
Nalega w związku z tym, aby władze lokalne i regionalne uczestniczyły w opracowywaniu planów odbudowy w drodze zorganizowanej współpracy z państwami członkowskimi, ponieważ reformy i inwestycje wymagające wsparcia wchodzą w zakres kompetencji lokalnych i regionalnych, zgodnie z krajowymi ramami prawnymi dotyczącymi podziału kompetencji między poziomami sprawowania rządów. Komitet zachęca Komisję, by w porozumieniu z nim przedstawiła wytyczne w tym zakresie jesienią 2020 r. Ze swojej strony zobowiązuje się przeprowadzać dwa razy w roku ocenę realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności na szczeblu terytorialnym.
7.
Uważa ponadto, że terminy wyznaczone w ramach europejskiego semestru utrudniają przedstawienie planów odbudowy w postaci załącznika do krajowych programów reform, a tym bardziej ich wstępne zgłoszenie z ponad sześciomiesięcznym wyprzedzeniem. By przedstawić swe plany, właściwe organy muszą mieć większą elastyczność i możliwość dostosowania.
8.
Przyjmuje do wiadomości, że 17 września 2020 r. Komisja przedstawiła równocześnie wytyczne dotyczące planów odbudowy i zwiększania odporności 3  oraz roczną strategię zrównoważonego wzrostu gospodarczego. W związku z tym podkreśla, że:
wydaje się, że Komisja proponuje obecnie połączenie krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności z krajowymi programami reform i że nie planuje już proponować zaleceń dla poszczególnych krajów,
Komisja zachęca państwa członkowskie do opisania charakteru instytucjonalnego ich planów odbudowy i zwiększania odporności, a także roli ich parlamentów narodowych/regionalnych, innych władz lokalnych/regionalnych i krajowych organów doradczych, takich jak krajowe rady budżetowe i krajowe rady ds. produktywności, w procesach decyzyjnych prowadzących do przyjęcia/przedłożenia planów odbudowy i zwiększania odporności, lecz nie stawia żadnych wymogów co do udziału samorządów terytorialnych w ich sporządzaniu;
wymiar terytorialny w tych dokumentach nie wydaje się stanowić priorytetu z punktu widzenia programowania;
Komisja przedstawia siedem inicjatyw przewodnich 4 , w których mają zostać uwzględnione plany odbudowy i zwiększania odporności. Inicjatywy przewodnie mogą się wydawać dodatkowymi ograniczeniami w programowaniu strategicznym planów odbudowy i zwiększania odporności. Ponadto żadna z siedmiu inicjatyw przewodnich nie dotyczy spójności społecznej, która ucierpiała przecież wskutek pandemii COVID-19.

Proponuje, że wspólnie z Komisją Europejską zorganizuje Forum na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, aby zwiększyć zaangażowanie społeczności terytorialnych w plan odbudowy i ocenić wkład planu w spójność oraz w transformację ekologiczną i cyfrową.

9.
Przypomina wreszcie, że władze lokalne i regionalne odpowiadają za ponad połowę inwestycji publicznych w UE - wiele z nich w kluczowych sektorach, takich jak zdrowie, kształcenie, usługi społeczne, mieszkalnictwo, transport czy turystyka - w związku z czym absurdem byłoby uniemożliwienie im korzystania ze wsparcia dla inwestycji publicznych. Wsparcie tego rodzaju jest szczególnie potrzebne w czasach kryzysu. Ostatnie dziesięciolecie pokazało negatywne konsekwencje procykliczne cięć w inwestycjach publicznych, które są zbyt często wykorzystywane jako zmienna dostosowawcza w obliczu ograniczeń budżetowych.
10.
Podkreśla rolę, jaką proponowany instrument musi odgrywać z punktu widzenia klimatu, ale uważa, że co najmniej 40 % środków w ramach planów odbudowy należy przeznaczyć na działania w dziedzinie klimatu, aby Unia Europejska mogła wywiązać się ze swoich zobowiązań klimatycznych. KR uważa również, że we wniosku Komisji należy uwzględnić wszystkie cele zrównoważonego rozwoju jako ramy planowania strategicznego.
11.
Wyraża sprzeciw wobec możliwości przeniesienia środków z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (art. 6), gdyż grozi to ponowną centralizacją i podważeniem zarządzania funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi zgodnie z zasadą partnerstwa.
12.
Dostrzega w pomyśle poddania Instrumentu warunkowości makroekonomicznej właściwe narzędzie, by zapewnić ukierunkowane wykorzystanie środków UE w państwach członkowskich.
13.
Ponawia apel o jasne określenie reform, na które można przeznaczyć środki z Funduszu Odbudowy lub Instrumentu Wsparcia Technicznego, zgodnie z zasadą pomocniczości, wraz z zaznaczeniem, że muszą one spełniać następujące kryteria:
(i)
mieć znaczenie dla osiągnięcia celów Traktatu UE;
(ii)
mieć znaczenie dla konwergencji i zmniejszania dysproporcji regionalnych w duchu podstawy prawnej, którą jest art. 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);
(iii)
być w stanie uruchomić inwestycje i tym samym pobudzić zrównoważony i długoterminowy wzrost gospodarczy zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju.
14.
Podkreśla, że by wdrożyć fundusz odbudowy i zwiększania odporności samorządy terytorialne realizujące projekt potrzebują stabilnych ram prawnych w dziedzinie pomocy państwa na szczeblu europejskim i krajowym. W szczególności muszą wiedzieć, czy europejskie ramy pomocy państwa zostaną ustanowione na zasadzie ad hoc w celu uwzględnienia wzrostu wysokości pomocy, oraz uzyskać gwarancje co do zakresu odpowiedzialności i terminów zgłaszania pomocy.
15.
Zaznacza, że określenie "Instrument" wydaje się zbyt technokratyczne, niezrozumiałe dla zwykłych obywateli i dwuznaczne w niektórych językach urzędowych Unii Europejskiej i stanowi przeszkodę w zdecentralizowanej komunikacji na temat działań podejmowanych przez Unię Europejską z myślą o odbudowie i zwiększaniu odporności. Proponuje zatem, by określenie "Instrument" zostało zastąpione "Funduszem".

Odnośnie do Instrumentu Wsparcia Technicznego

16.
Z zadowoleniem przyjmuje przedstawienie przez Komisję wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Instrument Wsparcia Technicznego, który może przyczynić się do wzmocnienia zdolności administracyjnych władz publicznych, a tym samym do lepszego wdrażania reform i skuteczniejszego zarządzania publicznego.
17.
Zdecydowanie popiera fakt, że Instrument ten jest przeznaczony nie tylko dla administracji krajowych, ale również dla władz lokalnych i regionalnych, o czym mowa w art. 2 wniosku.
18.
Jest jednak zdania, że należy doprecyzować wniosek dotyczący rozporządzenia i zwiększyć jego spójność, w szczególności w odniesieniu do art. 8 dotyczącego wniosku o wsparcie techniczne, który powinien zostać złożony przez władze krajowe w rozumieniu art. 2, a nie wyłącznie przez państwo członkowskie.

Bruksela, dnia 14 października 2020 r.

Apostolos TZITZIKOSTAS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
1 Prognozy ekonomiczne Komisji z lata (lipiec 2020 r.): https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ip132_en.pdf.
2 Opinia KR-u "Ulepszenie zarządzania europejskim semestrem - kodeks postępowania dotyczący udziału władz lokalnych i regionalnych" -sprawozdawca: Rob JONKMAN (NL/EKR), przyjęta 11 maja 2017 r. Sygn.: COR-2016-05386.
3 Dostępne na tym etapie wyłącznie w języku angielskim.
4 Czyste technologie i energia ze źródeł odnawialnych; efektywność energetyczna zasobów budowlanych; innowacyjna mobilność; łączność (5G, światłowody); modernizacja administracji publicznej; rozwój europejskiej chmury obliczeniowej dla danych przemysłowych oraz potężnych mikroprocesorów; cyfryzacja systemów kształcenia oraz rozwój umiejętności cyfrowych.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024