Zawiadomienie Komisji Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2021 r.

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2021 r.

(2020/C 437/02)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

W art. 8 przyjętego w 2012 r. rozporządzenia w sprawie normalizacji europejskiej 1  przewidziano, że Komisja powinna przyjąć "roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej".

W związku z tym w niniejszym zawiadomieniu Komisji określono normy europejskie i europejskie dokumenty normalizacyjne, o które Komisja zamierza wystąpić w kontekście roku 2021, a także szczegółowe cele i polityki dotyczące tych norm i dokumentów.

Przedmiotowe działania w zakresie normalizacji europejskiej wpisują się w polityki Unii, takie jak "dwojaka transformacja" (ekologiczna i cyfrowa), a także rynek cyfrowy i jednolity rynek, odbudowa gospodarki po pandemii COVID-19, efektywność energetyczna i klimat oraz handel międzynarodowy. Normy stanowią wsparcie dla tych obszarów polityki w celu zapewnienia, aby europejskie produkty i usługi były konkurencyjne na całym świecie i odzwierciedlały najnowsze osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa, ochrony, zdrowia i kwestiach środowiskowych.

Konkretne normy i dokumenty, o które Komisja zamierza wystąpić, przedstawiono w załączniku do niniejszego zawiadomienia i dotyczą one następujących obszarów polityki:

Ekoprojekt i etykiety energetyczne
Baterie
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
Dźwigi
Metrologia
Usługi pocztowe
Zamówienia publiczne
Artykuły pielęgnacyjne dla dzieci
Punkty tankowania paliw, punkty ładowania
Wyposażenie morskie
Wyroby medyczne
Woda pitna
Usługa opłaty elektronicznej
Systemy sztucznej inteligencji
Platformy internetowe
Tożsamość cyfrowa
Inteligentne umowy

Na szczeblu międzynarodowym Komisja będzie nadal śledzić procesy normalizacji w Chinach i Stanach Zjednoczonych Ameryki, a także u innych głównych partnerów handlowych UE. Komisja będzie również wspierać normalizację jako istotną część rozdziału poświęconego barierom technicznym w handlu (TBT) w każdej negocjowanej obecnie umowie o wolnym handlu (FTA) i będzie tak też czynić w przyszłości.

ZAŁĄCZNIK

Priorytety normalizacji europejskiej na 2021 r. skupiają się na opracowaniu norm europejskich w ramach wsparcia dwojakiej transformacji - neutralności klimatycznej i przywództwa cyfrowego - oraz na odbudowie gospodarczej i zwiększeniu odporności przemysłu europejskiego.

Biorąc pod uwagę okoliczności związane z COVID-19, niezwykle istotne jest opracowywanie norm odpowiednio do rozwoju technologicznego i zgodnie z rynkowym zapotrzebowaniem na wyroby medyczne. Normy te posłużą jako wsparcie przy wdrażaniu rozporządzenia (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych oraz rozporządzenia (UE) 2017/746 w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro - zob. działanie 16 w tabeli poniżej.

Dążąc do poprawy bezpieczeństwa dźwigów w związku z najnowszymi postępami technologicznymi, Komisja wystąpi o dokonanie przeglądu prac normalizacyjnych w tym sektorze. Normy te posłużą jako wsparcie przy wdrażaniu dyrektywy 2014/33/UE w sprawie dźwigów, w tym elementów bezpieczeństwa do dźwigów - zob. działanie 8 w tabeli poniżej.

Jeśli chodzi o przyrządy pomiarowe, Komisja wystąpi o opracowanie norm dostosowanych do najnowocześniejszych technologii w tej dziedzinie. Normy te posłużą jako wsparcie przy wdrażaniu dyrektywy 2014/31/UE w sprawie wag nieautomatycznych oraz dyrektywy 2014/32/UE w sprawie przyrządów pomiarowych - zob. działanie 9 w tabeli poniżej.

Osiągnięcie postępów w łączeniu sieci pocztowych i interesy użytkowników wymagają wspierania normalizacji technicznej. Komisja wystąpi o opracowanie norm związanych z wdrożeniem dyrektywy 97/67/WE w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych UE oraz poprawy jakości usług - zob. działanie 10 w tabeli poniżej.

W dziedzinie zamówień publicznych Komisja wystąpi o opracowanie norm ułatwiających interoperacyjność między nabywcami i dostawcami, w szczególności na poziomie transgranicznym. Normy te posłużą jako wsparcie przy wdrażaniu dyrektywy 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych - zob. działanie 11 w tabeli poniżej.

W ramach wdrażania dyrektywy 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów Komisja wystąpi o przeprowadzenie prac normalizacyjnych w zakresie nowych wymogów bezpieczeństwa, które uwzględnią najnowszą wiedzę naukową i techniczną - zob. działanie 12 w poniższej tabeli.

Dyrektywa 2009/125/WE w sprawie ekoprojektu i rozporządzenie (UE) 2017/1369 w sprawie etykietowania energetycznego okazały się bardzo skuteczne i w ciągu ostatnich dziesięciu lat doprowadziły do znacznych oszczędności energii dzięki zapewnieniu wprowadzania na rynek europejski wytrzymalszych i trwalszych produktów. Z jednej strony ekoprojekt określa minimalne progi dla produktów odnośnie do spełnienia wymogów w zakresie efektywności energetycznej i materiałowej. Z drugiej strony etykiety efektywności energetycznej zachęcają konsumentów do wybierania najbardziej efektywnych produktów.

W tym kontekście Komisja wystąpi o opracowanie kolejnych norm na potrzeby szeregu wymogów w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego dotyczących określonych produktów, obejmujących m.in. źródła światła i oddzielny osprzęt sterujący, wentylatory przemysłowe, wyświetlacze elektroniczne, urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej lub inne urządzenia chłodnicze.

Zgodnie z celami rozporządzenia (UE) 2017/1369 w sprawie etykietowania energetycznego oraz dyrektywy 2009/125/WE w sprawie wymogów dotyczących ekoprojektu Komisja zaproponuje opracowanie norm pomiaru charakterystyki energetycznej wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW, źródeł światła i oddzielnego osprzętu sterującego, urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej, serwerów i produktów do przechowywania danych oraz ewentualnie produktów fotowoltaicznych (modułów, falowników i systemów). Normy te posłużą jako wsparcie aktów wykonawczych związanych z poszczególnymi kategoriami produktów - zob. działania 1-5 w poniższej tabeli.

Na potrzeby wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wymogów dotyczących zrównoważoności, odbioru i recyklingu baterii Komisja wystąpi o przygotowanie norm zawierających szczegółowe specyfikacje techniczne dotyczące projektowania i produkcji baterii elektrochemicznych wielokrotnego ładowania z wewnętrznym magazynowaniem energii - zob. działanie 6 w tabeli poniżej.

Komisja wystąpi o opracowanie norm dotyczących projektowania i produkcji baterii elektrochemicznych wielokrotnego ładowania z wewnętrznym magazynowaniem energii, które poprawią ich wydajność, trwałość, zwiększą możliwości ponownego użycia, ponownego wykorzystania do innych celów i recyklingu. Normy te posłużą jako wsparcie przy wdrażaniu przyszłego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylającego dyrektywę 2006/66/WE - zob. działanie 7 w poniższej tabeli.

Konieczne będzie wystąpienie o przygotowanie nowych norm w celu zapewnienia interoperacyjności elektrycznych i wodorowych punktów ładowania pojazdów ciężkich, w tym interoperacyjności i bezpieczeństwa punktów tankowania paliw/ punktów ładowania w żegludze morskiej i śródlądowej. Normy te posłużą jako wsparcie przy wdrażaniu dyrektywy 2014/ 94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych - zob. działanie 13 w tabeli poniżej.

Zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu 2  w zakresie obniżenia emisyjności transportu oraz na potrzeby dyrektywy 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych Komisja zainicjuje również i będzie wspierać opracowanie norm zawierających szczegółowe specyfikacje techniczne dotyczące punktów ładowania i tankowania paliwa w celu upowszechniania stosowania bezemisyjnych pojazdów ciężkich, jak również wprowadzania innowacyjnych statków żeglugi morskiej i śródlądowej. Normy te posłużą jako wsparcie przy odbudowie ekosystemu mobilności 3  - zob. działanie 14 w tabeli poniżej.

W ramach odbudowy ekosystemu przemysłowego "Mobilność-przemysł motoryzacyjny" oraz na potrzeby dyrektywy 2014/90/UE w sprawie wyposażenia morskiego Komisja będzie wspierać opracowywanie norm dotyczących stałych proszkowych instalacji gaśniczych na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa na statkach przewożących skroplone gazy luzem. Normy te zwiększą bezpieczeństwo na morzu nie tylko na gazowcach, ale również na statkach pasażerskich napędzanych gazem - zob. działanie 15 w tabeli poniżej.

Jeżeli chodzi o jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, Komisja wystąpi o opracowanie norm służących ograniczeniu zużycia energii i niepotrzebnej utraty wody. Normy te posłużą jako wsparcie przy wdrażaniu przyszłej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi - zob. działanie 17 w poniższej tabeli.

Komisja wystąpi o opracowanie norm służących zapewnieniu wysokiego poziomu interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych w odniesieniu do użytkowników objętych zakresem stosowania dyrektywy (UE) 2019/ 520 - zob. działanie 18 w tabeli poniżej.

Komisja wystąpi również o opracowanie norm dotyczących wiarygodności systemów sztucznej inteligencji 4 , poprawy bezpieczeństwa platform internetowych 5 , wsparcia ram odniesienia europejskiej tożsamości cyfrowej 6  oraz wdrożenia inteligentnych umów 7  - zob. działania 19-22 w tabeli poniżej.

Nr ref. Tytuł działania Odniesienie do polityki/przepisów Normy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjne, o które należy wystąpić Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych, o które należy wystąpić
1 Ekoprojekt Rozporządzenie Komisji (UE) nr 327/2011 z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW Przegląd istniejących norm i opracowanie nowych norm dotyczących wentylatorów przemysłowych. Głównym celem jest określenie wystarczającej liczby punktów pracy i metody interpolacji/ obliczania, ale także ograniczenie wpływu na środowisko w przypadku wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW oraz zwiększenie penetracji rynku przez technologie, które ograniczają wpływ tego rodzaju wentylatorów na środowisko w całym cyklu życia.
2 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2019 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych na podstawie dyrektywy 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2016 dotyczące etykietowania energetycznego urządzeń chłodniczych Opracowanie nowych norm dotyczących pomiaru odpowiednich parametrów produktu przy użyciu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarów i obliczeń, z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów. Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia chłodnicze i osiągnięcie w 2030 r. szacowanych rocznych oszczędności energii końcowej na poziomie 10 TWh.
3 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2021 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla wyświetlaczy elektronicznych zgodnie z dyrektywą 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2013 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznych Przegląd istniejących norm i opracowanie nowych norm dotyczących wyświetlaczy elektronicznych obejmujących funkcję kodowania w szerokim zakresie dynamicznym (HDR) i rozdzielczości powyżej k (lub HD), określenie specjalnej metody testowania działania ABC oraz dostosowanie metod weryfikacji w odniesieniu do dodatków do tworzyw sztucznych. Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii w przypadku telewizorów, monitorów i cyfrowych wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści.
4 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2020 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla źródeł światła i oddzielnego osprzętu sterującego na podstawie dyrektywy 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2015 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego źródeł światła Przegląd istniejących norm i opracowanie nowych norm w zakresie procedur i metod pomiaru wymaganych parametrów lamp dotyczących fluorescencyjnych i wysokoprężnych lamp wyładowczych, stateczników służących do zasilania takich lamp, opraw oświetleniowych służących do zasilania takich lamp, opraw oświetleniowych przeznaczonych do oświetlania biur oraz dla opraw oświetleniowych przeznaczonych do oświetlania ulic. Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii przez źródła światła i osiągnięcie w 2030 r. szacowanych rocznych oszczędności energii końcowej na poziomie 41,9 TWh.
5 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2024 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej na podstawie dyrektywy 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2018 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej Przegląd istniejących norm i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej, obejmujących metody i obliczenia pomiarów wymaganych parametrów. Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej i osiągnięcie w 2030 r. szacowanych rocznych oszczędności energii końcowej na poziomie 48 TWh.
6 Baterie PLAN/2019/5391 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów dotyczących zrównoważo- ności, odbioru i recyklingu baterii i uchylającego dyrektywę 2006/66/WE w sprawie baterii Opracowanie nowych norm europejskich obejmujących badania pomiarowe zestawów/ modułów baterii w odniesieniu do projektowania i produkcji baterii elektrochemicznych wielokrotnego ładowania z wewnętrznym magazynowaniem energii. Głównym celem jest zapewnienie zgodności z wymogami dotyczącymi działania zawartymi w obowiązujących przepisach, w szczególności opisanie niezbędnych kroków i warunków odnośnie do pomiaru następujących parametrów: pojemności, mocy, oporu wewnętrznego, utrzymania pojemności, zmniejszenia mocy, wzrostu oporu wewnętrznego, całkowitej sprawności energetycznej. Wymagane normy powinny również stanowić źródło wskazówek sposobu, w jaki można zapewnić, aby konstrukcja modułowa i techniki montażu odwracalnego ułatwiały konserwację, naprawę zestawów i modułów baterii oraz ich ponowne wykorzystanie do innych celów.
7 Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny PLAN/2019/5391 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów dotyczących zrównoważoności, odbioru i recyklingu baterii i uchylającego dyrektywę 2006/66/WE w sprawie baterii Przegląd istniejących norm europejskich i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) oraz zużytych baterii w odniesieniu do (i) materiałooszczędnego recyklingu wysokiej jakości i przygotowania kluczowych strumieni odpadów do ponownego użycia: zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego - WEEE (w tym paneli fotowoltaicznych), zużytych baterii, pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz zużytych wiatraków, a także (ii) ogólnounijnych wymogów jakościowych dotyczących surowców wtórnych. Głównym celem tego działania pomocniczego jest wspieranie założeń Europejskiego Zielonego Ładu w zakresie ułatwienia przestawienia przemysłu na neutralną dla klimatu gospodarkę o obiegu zamkniętym. W tym kontekście kluczowe znaczenie mają zrównoważone technologie i dlatego należy opracować strategie odzyskiwania cennych zasobów, takich jak surowce krytyczne dla procesów. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) oraz zużyte baterie są dwoma dobrze znanymi strumieniami odpadów obejmującymi zużyte produkty zawierające surowce krytyczne. Utworzenie lub uzupełnienie norm europejskich dotyczących zarządzania m.in. tymi strumieniami odpadów byłoby istotne dla uczynienia bardziej zamkniętym obiegu surowców krytycznych w produktach elektronicznych, bateriach i innych strumieniach odpadów.
8 Dźwigi Dyrektywa 2014/33/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących dźwigów i elementów bezpieczeństwa do dźwigów Przegląd istniejących norm zharmonizowanych, w szczególności serii EN 81, i opracowanie nowych norm dotyczących dźwigów. Głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie dostępu do rynku, w szczególności w przypadku MŚP. Przyczyni się to do zwiększenia konkurencyjności unijnych przedsiębiorstw na rynku światowym, gdzie normy się powszechnie uznaje. Konsumenci i właściciele budynków skorzystają na dalszej poprawie bezpieczeństwa. Podmioty gospodarcze odniosą korzyści z pewności prawa. Dzięki usunięciu elementów innych niż specyfikacje techniczne produktów zbędne obciążenia administracyjne ulegną ograniczeniu. Zwiększona zostanie dostępność środowiska zbudowanego.
9 Metrologia Dyrektywa 2014/31/UE w sprawie wag nieautomatycznych

Dyrektywa 2014/32/UE w sprawie przyrządów pomiarowych

Przegląd istniejących norm zharmonizowanych. Głównym celem jest dostosowanie istniejących norm do postępu technicznego zgodnie z najnowocześniejszą technologią.
10 Usługi pocztowe Dyrektywa 97/67/WE w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych UE oraz poprawy jakości usług Przegląd istniejących norm europejskich i opracowanie nowych norm europejskich w dziedzinie jakości usług. Głównym celem jest wspieranie świadczenia powszechnych usług pocztowych w ramach rynku wewnętrznego.
11 Zamówienia publiczne Dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych. Opracowanie nowych norm europejskich w zakresie formatów technicznych, standardów dotyczących procesów i przesyłania komunikatów w dziedzinie zamówień publicznych. Głównym celem jest zapewnienie interoperacyjności formatów technicznych oraz standardów dotyczących procesów i przesyłania komunikatów w dziedzinie zamówień publicznych. Celem norm europejskich, które mają zostać opracowane, jest ułatwienie interoperacyjności między nabywcami i dostawcami w ramach zamówień publicznych, w szczególności na poziomie transgranicznym. Osiągnięcie interoperacyjności ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia funkcjonowania jednolitego rynku w Europie.
12 Artykuły pielęgnacyjne dla dzieci Dyrektywa 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących produktów dla dzieci, które nie są zabawkami. Głównym celem jest ochrona bezpieczeństwa lub zdrowia dzieci. Normy europejskie, które mają zostać opracowane, pomogą również organom publicznym, zapewniając im poziomy odniesienia na potrzeby prowadzenia działań w zakresie nadzoru rynku, i zapewnią przedsiębiorstwom (w tym MŚP) pewność prawa.
13 Punkty tankowania paliw i ładowania PLAN/2019/6184 - Rewizja dyrektywy 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących:

- punktów ładowania elektrycznego dla pojazdów ciężkich

- punktów tankowania wodoru dla pojazdów ciężkich, w tym odpowiednich złączy

- komunikacji pojazd-sieć (V2G)

Głównym celem jest rozwiązanie obecnych problemów związanych z interoperacyjnością i technicznym funkcjonowaniem infrastruktury paliw alternatywnych i ich zużyciem. Normy europejskie, o których przygotowanie wystąpi Komisja, przyczynią się również do poprawy wprowadzania na rynek bezemisyjnych pojazdów ciężkich, zgodnie z celami Zielonego Ładu.
14 Punkty tankowania paliw i ładowania Rewizja dyrektywy 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych Opracowanie nowych norm europejskich w zakresie interoperacyjności i bezpieczeństwa punktów tankowania paliw/punktów ładowania wykorzystywanych w żegludze morskiej i śródlądowej w odniesieniu do:

- punktów ładowania elektrycznego dla statków morskich

- punktów ładowania elektrycznego dla statków żeglugi śródlądowej

- wymiany baterii w przypadku statków żeglugi śródlądowej

- punktów tankowania wodoru dla statków morskich zasilanych ogniwami paliwowymi i wodorowymi

- punktów tankowania wodoru dla statków żeglugi śródlądowej zasilanych ogniwami paliwowymi i wodorowymi

- bunkrowania metanolu

- bunkrowania amoniaku

Głównym celem jest wspieranie wprowadzania innowacyjnych statków żeglugi morskiej i śródlądowej, aby zrealizować cele Zielonego Ładu w zakresie obniżenia emisyjności w sektorze transportu. Normy europejskie, o których przygotowanie wystąpi Komisja, zapewnią większą pewność w zakresie interoperacyjności w dziedzinie tankowania innowacyjnego paliwa w portach śródlądowych i morskich UE.
15 Wyposażenie morskie Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1170 w sprawie wymogów w zakresie projektu, budowy i działania oraz norm dotyczących badań dla wyposażenia morskiego; dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej badania stałych proszkowych i podobnych instalacji gaśniczych przeznaczonych do ochrony przeciwpożarowej statków przewożących skroplone gazy luzem oraz statków napędzanych gazem. Głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa na morzu. Międzynarodowa Organizacja Morska dokonuje przeglądu wytycznych dotyczących zatwierdzania stałych proszkowych instalacji gaśniczych przeznaczonych do ochrony przeciwpożarowej przewożących skroplone gazy luzem, ale dotychczas nie istnieje żadna zatwierdzona norma dotycząca próby ogniowej w odniesieniu do pożaru strumieniowego/półki kablowej. Opracowanie takiej normy, w ścisłej koordynacji z ISO, powinno poprawić bezpieczeństwo na morzu nie tylko w przypadku gazowców, ale również statków pasażerskich napędzanych gazem.
16 Wyroby medyczne Rozporządzenie (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych oraz rozporządzenie (UE) 2017/746 w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro Przegląd istniejących norm i opracowanie nowych norm dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Głównym celem jest dostosowanie istniejących norm do najnowszych technologii stosowanych w sektorze, aby zapewnić użytkownikom i pacjentom najwyższy poziom bezpieczeństwa.
17 Woda pitna Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (wersja przekształcona)

COM/2017/0753 final - 2017/0332 (COD)

Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących metod analitycznych, w tym granic wykrywalności, wartości parametrów i częstotliwości pobierania próbek na potrzeby monitorowania istotnych substancji, w szczególności substancji peri polifluoroalkilowych. Głównym celem jest zapewnienie powszechnego dostępu do minimalnego zaopatrzenia w wodę oraz zasobooszczędne i zrównoważone gospodarowanie wodą pitną, co przyczyni się do ograniczenia zużycia energii i niepotrzebnych strat wody.
18 Europejska usługa opłaty elektronicznej Dyrektywa (UE) 2019/520 w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych i ułatwiania transgranicznej wymiany informacji na temat przypadków nieuiszczenia opłat drogowych w Unii; rozporządzenie delegowane (UE) 2020/203 w sprawie klasyfikacji pojazdów, obowiązków użytkowników europejskiej usługi opłaty elektronicznej, wymogów dotyczących składników interoperacyjności oraz minimalnych kryteriów kwalifikowalności jednostek notyfikowanych oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/204 w sprawie szczegółowych obowiązków dostawców europejskiej usługi opłaty elektronicznej, minimalnej treści informacji o obszarze europejskiej usługi opłaty elektronicznej, interfejsów elektronicznych, wymogów dotyczących składników interoperacyjności Opracowanie nowych norm europejskich w zakresie interfejsów elektronicznych wykorzystywanych przez dostawców europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz podmioty pobierające opłaty w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ARTR). Głównym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych w całej Unii oraz zagwarantowanie równych warunków konkurencji wszystkim odpowiednim podmiotom gospodarczym zajmującym się pobieraniem opłat drogowych i elektronicznym poborem opłat, w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom. Pośrednio wspomniane normy przyczynią się również do obniżenia kosztów z korzyścią przede wszystkim dla konsumentów.
19 Systemy sztucznej inteligencji Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wymogi w zakresie sztucznej inteligencji https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/ publication/e4c43528-ccfc-11ea-adf7- 01aa75ed71a1 Opracowanie nowych norm europejskich i wytycznych w zakresie systemów sztucznej inteligencji odnoszących się do kwestii wiarygodności, w tym np. aspektów związanych z odpowiedzialnością, przejrzystością, stabilnością, dostępnością i włączaniem osób niepełnosprawnych, sprawiedliwością, prywatnością oraz etycznym wykorzystywaniem. Głównym celem jest zagwarantowanie, aby dzięki ustaleniu norm systemy sztucznej inteligencji były wiarygodne, przynosiły korzyści obywatelom i ogółowi społeczeństwa, przyczyniały się do zapewnienia poszanowania podstawowych wartości i praw człowieka uznawanych w Europie, wzmacniały europejską konkurencyjność oraz były odpowiednio zarządzane przez cały cykl ich życia.
20 Platformy internetowe PLAN/2020/7444: Wniosek dotyczący aktu prawnego o usługach cyfrowych https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/ digital-services-act-package Opracowanie nowych norm europejskich na potrzeby szeregu procedur związanych z treściami tworzonymi przez użytkowników, np. składania powiadomień przez użytkowników prywatnych lub przez zaufane podmioty sygnalizujące, wydawania nakazów usunięcia treści przez właściwe organy, obowiązków sprawozdawczych lub mechanizmów wnoszenia skarg. Głównym celem jest ułatwienie przestrzegania zobowiązań ustanowionych w akcie prawnym o usługach cyfrowych w odniesieniu do niektórych rodzajów usług społeczeństwa informacyjnego dzięki przyjęciu wspólnych norm o zasięgu ogólnounijnym, a także poprawa bezpieczeństwa platform internetowych.
21 Tożsamość cyfrowa PLAN/2020/8518: Wniosek w sprawie europejskiej tożsamości cyfrowej (EUeID) https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/ publication/35274ac3-cd1b-11ea-adf7- 01aa75ed71a1 Opracowanie nowych norm europejskich, specyfikacji i wytycznych w zakresie ram odniesienia europejskiej tożsamości cyfrowej, odnoszących się np. do kwestii uwierzytelniania użytkowników, bezpieczeństwa komunikacji i urządzeń, przekazywania i zatwierdzania danych uwierzytelniających, a także wymogów polityki dotyczących dostawców tożsamości oraz sposobu poddawania ich ocenie zgodności. Normy będą regulowały kwestie związane z wymogami w zakresie funkcjonalności, interoperacyjności, użyteczności i wydajności, a także bezpieczeństwa, ochrony danych osobowych i prywatności. Głównym celem jest zapewnienie wsparcia przy wdrażaniu europejskiego ekosystemu tożsamości cyfrowej za pośrednictwem wspólnych ram odniesienia/norm, a także poprzez wprowadzenie systemów tożsamości, aby zagwarantować opracowanie cieszącej się zaufaniem i bezpiecznej europejskiej tożsamości elektronicznej (EUeID), która umożliwi obywatelom i przedsiębiorstwom łatwe uwierzytelnianie się na potrzeby korzystania z usług online, ograniczając do minimum konieczność ujawniania danych osobowych i pozwalając zachować pełną kontrolę nad tymi danymi.
22 Inteligentne umowy PLAN/2020/7444: Pakiet dotyczący aktu prawnego o usługach cyfrowych: pogłębienie rynku wewnętrznego i wyjaśnienie obowiązków związanych ze świadczenie usług cyfrowych https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/ digital-services-act-package Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących inteligentnych umów i walidatorów uzupełniających kluczowe wymogi art. 42 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 dla elektronicznych znaczników czasu i kwalifikowanych elektronicznych znaczników czasu w oparciu o wymogi w zakresie łańcucha bloków i kluczowe wymogi, które mają zostać określone w nowych przepisach dyrektywy o handlu elektronicznym (w przyszłości: "akt prawny o usługach cyfrowych") dla inteligentnych umów bazujących na "tokenizacji" aktywów. Głównym celem jest zagwarantowanie, aby dzięki wspólnym normom o zasięgu ogólnounijnym inteligentne umowy dotyczące łańcuchów bloków były równoważne pod względem prawnym umowom pisemnym zawieranym poza łańcuchem oraz aby były uznawane za prawnie wiążące przez sądy we wszystkich państwach członkowskich UE, a także zapewnienie prawidłowości i zgodności z prawem cyfrowej reprezentacji aktywów w postaci tokenów w ramach inteligentnych umów dzięki wykorzystaniu walidatora tokenów.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
2 COM(2019) 640 final.
3 SWD(2020) 98 final.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024