Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

(2020/C 298/08)

(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2020 r.)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA STANDARDOWEJ ZMIANY

"Leithaberg"

Numer referencyjny: PDO-AT-A0216-AM01

Data przekazania informacji:

21.2.2020

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1.
Ponieważ rejestrem winnic zarządza się obecnie w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, należy dostosować maksymalną wydajność z hektara.

JEDNOLITY DOKUMENT

1.
Nazwa produktu

Leithaberg

2.
Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3.
Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

4.
Opis wina lub win

Nazwę pochodzenia "Leithaberg" można stosować wyłącznie do win uzyskanych z odmian o charakterystycznie wysokich poziomach owocowości, mineralności i korzenności (o znacznie mniej wyrazistym pierwotnym aromacie owocowym). Pozostałe właściwości organoleptyczne określono w specyfikacji produktu. Do produkcji win białych można wykorzystać wyłącznie odmiany Pinot blanc, Chardonnay, Neuburger i Grüner Veltliner lub kupaż tych odmian. W przypadku win czerwonych dozwolona jest tylko odmiana Blaufränkisch.

Ogólne analityczne cechy charakterystyczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr)
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)
5.
Praktyki winiarskie
a.
Podstawowe praktyki enologiczne

Odpowiednie ograniczenia dotyczące produkcji win

W przypadku nazwy pochodzenia "Leithaberg" dopuszcza się stosowanie wszystkich praktyk enologicznych odnoszących się do wina objętego chronioną nazwą pochodzenia dozwolonych na podstawie rozporządzeń (UE) 2019/934 i (UE) 2019/935, z wyjątkiem obróbki sorbinianem potasu i diwęglanem dimetylu. Zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2019/934 i (UE) 2019/935 możliwe jest odkwaszanie win. O ewentualnym zakwaszeniu w zależności od warunków klimatycznych w sezonie wegetacyjnym decyduje Federalny Minister Rolnictwa, Regionów i Turystyki. Warunki dotyczące ewentualnego zakwaszenia w tym przypadku regulowane są rozporządzeniami (UE) 2019/934 i (UE) 2019/935.

Szczególne praktyki enologiczne (w tym wzbogacanie) wynikają z wybranej tradycyjnej metody produkcji i zostały opisane w specyfikacji produktu.

b.
Maksymalna wydajność

10 000 kg winogron z hektara

6.
Wyznaczony obszar geograficzny

Region winiarski Leithaberg obejmuje powiat Eisenstadt Umgebung, miasta statutarne Eisenstadt i Rust, gminy Jois i Winden, a także winnice Hausberg, Neuberg, Marthal i Landstraße Hutweide w gminie Neusiedl am See.

7.
Główne odmiany winorośli

Weißer Burgunder - Pinot blanc

Neuburger

Weißer Burgunder - Weißburgunder

Weißer Burgunder - Klevner

Grüner Veltliner - Weißgipfler

Blaufränkisch - Frankovka

Chardonnay - Morillon

8.
Opis związku lub związków

Gleba powstała na krystalicznych gnejsach i łupkach łyszczykowych, na których przez miliony lat gromadziły się trzeciorzędowe stwardniałe wapienie litawskie. Piętnaście milionów lat temu wzdłuż linii Thermenregionu (region winiarski Dolnej Austrii) powstała szczelina, po której pozostało podłoże skalne i łupki łyszczykowe. Obecnie te zwietrzałe gleby skalne, które zawierają piaszczystą glinę, a przede wszystkim łupki i wapienie muszlowe, wpływają na charakter wina z tego regionu. Gleba nadaje winom mineralną korzenność.

Strukturę produkcji w regionie winiarskim Leithaberg tworzą rodzinne przedsiębiorstwa zajmujące się uprawą winorośli, które przetwarzają głównie winogrona z własnej produkcji i często również sprzedają je bezpośrednio z gospodarstw. Istnieje ścisły związek między wysokim poziomem turystyki a przemysłem winiarskim. Winorośl uprawia się niemal wyłącznie przy wykorzystaniu systemu prowadzenia w wysokich formach i drucianych rusztowań.

Wino musi wykazywać następujące cechy charakterystyczne: Smak: typowy dla regionu, zwarty, korzenny, elegancki, mineralny, o ledwo wyczuwalnych nutach drzewnych lub bez takich nut. Zapach: bukiet typowy dla regionu, owocowy, korzenny i świeży, mniej wyrazisty pierwotny aromat owocowy. Na wina "Leithaberg DAC" wpływają dwa czynniki - Góry Litawskie na północnym zachodzie i Jezioro Nezyderskie na południowym wschodzie. Ciepłe wiatry znad Jeziora Nezyderskiego nadają winu wyraźną dojrzałość. Dzięki Górom Litawskim noce są chłodne, co nadaje owocowego charakteru, świeżości, finezji i żywości. Gleby, na których powstają wina "Leithaberg DAC", składają się głównie z wapieni i łupków. Wapienie muszlowe sprawiają, że wina nabierają lekko słonej nuty i elegancji. Natomiast łupki zapewniają niezbędną sprężystość i kręgosłup wina.

Ponadto przeważający udział rodzinnych przedsiębiorstw zajmujących się uprawą winorośli sprawia, że tradycyjny styl produkcji wina jest przekazywany z pokolenia na pokolenie, co dodatkowo wyróżnia wina Leithaberg.

9.
Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Ramy prawne:

przepisy krajowe

Rodzaj wymogów dodatkowych:

odstępstwo dotyczące produkcji na wyznaczonym obszarze geograficznym

Opis wymogu

Zgodnie z austriacką ustawą w sprawie wina wino objęte nazwą pochodzenia "Leithaberg" można wprowadzić do obrotu tylko wtedy, gdy posiada oficjalny numer kontroli jakości [staatliche Prüfnummer]. Aby uzyskać numer kontroli jakości, próbka każdego wina, które ma być wprowadzone do obrotu pod nazwą pochodzenia "Leithaberg" (systematyczna kontrola), musi zostać poddana badaniom analitycznym i organoleptycznym (zob. specyfikacja produktu). Podmioty, które zamierzają ubiegać się o nadanie winu o nazwie handlowej "Leithaberg" oficjalnego numeru kontroli jakości, muszą co roku na piśmie powiadomić o tym Regionalny Komitet Winiarski w Burgenlandzie. Degustacja w celu przyznania numeru kontroli jakości może odbyć się wyłącznie w Federalnym Urzędzie ds. Uprawy Winorośli w Eisenstadt. Wszyscy degustatorzy zasiadający w oficjalnej komisji degustacyjnej muszą zostać przeszkoleni przez Regionalny Komitet Burgenlandu w zakresie oceny profilu aromatu typowego dla win "Leithaberg DAC". Wino uznaje się za odpowiednie pod względem organoleptycznym, jeżeli co najmniej pięciu z sześciu degustatorów odda głos za. W przypadku odrzucenia wina jako "Leithaberg DAC" i stosunku opinii negatywnych do pozytywnych wynoszącym 4:2 próbkę należy ponownie przekazać do oceny innej komisji degustacyjnej.

Link do specyfikacji produktu

https://www.bmlrt.gv.at/land/produktion-maerkte/pflanzliche-produktion/wein/Weinherkunft.html

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.298.14

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
Data aktu: 08/09/2020
Data ogłoszenia: 08/09/2020