Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie stawek podatku od wartości dodanej (COM(2018)0020 - C8-0023/2018 - 2018/0005(CNS)).

Stawki podatku od wartości dodanej *

P8_TA(2018)0371

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie stawek podatku od wartości dodanej (COM(2018)0020 - C8-0023/2018 - 2018/0005(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

(2020/C 11/24)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2018)0020),
-
uwzględniając art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C8-0023/2018),
-
uwzględniając art. 78c Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0279/2018),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3.
zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
4.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(1) Przepisy dotyczące stawek podatku od wartości dodanej (VAT), określone obecnie w dyrektywie Rady 2006/112/WE (27), mają na celu utrzymanie funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcie zakłócenia konkurencji. Przepisy te zostały opracowane ponad dwadzieścia lat temu w oparciu o zasadę opodatkowania w miejscu pochodzenia. W swoim planie działania w sprawie VAT (28) i w ramach działań następczych (29) Komisja ogłosiła swój zamiar dostosowania tych przepisów do potrzeb docelowego systemu VAT dla transgranicznego świadczenia usług między przedsiębiorcami handlu towarami między państwami członkowskimi, który miał być oparty na zasadzie opodatkowania w państwie członkowskim przeznaczenia. (1) Przepisy dotyczące stawek podatku od wartości dodanej (VAT), określone obecnie w dyrektywie Rady 2006/112/WE (27), mają na celu utrzymanie funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcie zakłócenia konkurencji. Przepisy te zostały opracowane ponad dwadzieścia lat temu w oparciu o zasadę opodatkowania w miejscu pochodzenia i nie są już adekwatne do zakładanych celów. W swoim planie działania w sprawie VAT (28) i w ramach działań następczych (29) Komisja ogłosiła swój zamiar dostosowania tych przepisów do potrzeb docelowego systemu VAT dla transgranicznego świadczenia usług między przedsiębiorcami handlu towarami między państwami członkowskimi, który miał być oparty na zasadzie opodatkowania w państwie członkowskim przeznaczenia.
______________

(27) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

___________

(27) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

(28) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący planu działania w sprawie VAT "W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje" (COM(2016)0148 z dnia 7 kwietnia 2016 r.). (28) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący planu działania w sprawie VAT "W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje" (COM(2016)0148 z dnia 7 kwietnia 2016 r.).
(29) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący działań następczych w odniesieniu do planu działania w sprawie VAT "W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje" (COM(2017)0566 z dnia 4 października 2017 r.). (29) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący działań następczych w odniesieniu do planu działania w sprawie VAT "W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT - czas na decyzje" (COM(2017)0566 z dnia 4 października 2017 r.).

Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2) W ramach docelowego systemu, w którym dostawy towarów i świadczenie usług podlegałyby opodatkowaniu w państwie członkowskim przeznaczenia, usługodawcy nie czerpią znaczących korzyści z prowadzenia przedsiębiorstwa w państwie członkowskim o niższej stawce podatku. W systemie takim większe zróżnicowanie w zakresie stawek VAT nie prowadziłob y do zakłócenia funkcjonowania jednolitego rynku ani nie powodowałoby zakłócenia konkurencji. W związku z tym należałoby przyznać państwom członkowskim większą elastyczność w zakresie ustalania stawek. (2) W ramach docelowego systemu, w którym dostawy towarów i świadczenie usług podlegałyby opodatkowaniu w państwie członkowskim przeznaczenia, usługodawcy czerpią mniejsze korzyści z prowadzenia przedsiębiorstwa w państwie członkowskim o niższej stawce podatku. W systemie takim większe zróżnicowanie w zakresie stawek VAT powinno stanowić mniejsze zakłócenie funkcjonowania jednolitego rynku i powodowałoby mniej zakłóceń konkurencji. W związku z tym powinna istnieć możliwość przyznania państwom członkowskim większej elastyczności w zakresie ustalania stawek. Państwa członkowskie nie powinny jednak przy tym zapominać o celu, jakim jest zapewnienie większej zbieżności stawek VAT.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(3) Usunięcie ograniczeń równolegle z wejściem w życie ostatecznych przepisów dotyczących opodatkowania handlu między państwami członkowskimi powinno pozwolić państwom członkowskim na dalsze stosowanie obniżonych stawek podatku VAT, które są obecnie przyznane w drodze odstępstwa na mocy tytułu VIII rozdział 4 dyrektywy 2006/112/WE i załącznika X do dyrektywy 2006/112/WE i które w przeciwnym wypadku straciłby ważność wraz z wejściem w życie przedmiotowych przepisów. (3) Usunięcie ograniczeń równolegle z wejściem w życie ostatecznych przepisów dotyczących opodatkowania handlu między państwami członkowskimi powinno pozwolić państwom członkowskim na dalsze stosowanie obniżonych stawek podatku VAT zastępujących odstępstwa przyznane na mocy tytułu VIII rozdział 4 dyrektywy 2006/112/WE i załącznika X do dyrektywy 2006/112/WE, które w przeciwnym wypadku straciłby ważność wraz z wejściem w życie przedmiotowych przepisów.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4) W docelowym systemie VAT wszystkie państwa członkowskie powinny być traktowane równo i w związku z tym powinny je obowiązywać takie same ograniczenia w stosowaniu obniżonych stawek podatku VAT, przy czym stawki obniżone powinny pozostać wyjątkiem od stawki podstawowej. Takie równe traktowanie bez og raniczania obecnej elastyczności państw członkowskich w ustalaniu stawek VAT można osiągnąć dzięki umożliwieniu wszystkim tym państwom stosowania, obok maksymalnie dwóch stawek obniżonych wynoszących co najmniej 5 %, dodatkowej stawki obniżonej, do której wymóg minimalnej wartości nie ma zastosowania, a także zwolnienia z prawem do odliczenia naliczonego VAT. (4) W docelowym systemie VAT wszystkie państwa członkowskie powinny być traktowane równo i w związku z tym powinny je obowiązywać takie same ograniczenia w stosowaniu obniżonych stawek podatku VAT, przy czym stawki obniżone powinny pozostać wyjątkiem od stawki podstawowej, aby uniknąć niewspółmiernego rozdrobnienia systemu VAT na rynku wewnętrznym. Takie równe traktowanie - mając na względzie interes ogólny, na przykład pozytywne skutki różnych usług i towarów dla kultury, społeczeństwa i środowiska, i nie ograniczając obecnej elastyczności państw członkowskich w ustalaniu stawek VAT - można osiągnąć dzięki umożliwieniu wszystkim tym państwom stosowania, obok maksymalnie dwóch stawek obniżonych wynoszących co najmniej 5 %, dodatkowej stawki obniżonej, do której wymóg minimalnej wartości nie ma zastosowania, a także zwolnienia z prawem do odliczenia naliczonego VAT. W granicach przewidzianych niniejszą dyrektywą państwa członkowskie powinny mieć możliwość utrzymania istniejących lub wprowadzenia nowych obniżonych stawek VAT. Niniejsza dyrektywa zwiększy pomocniczość w ramach systemu VAT, umożliwiając państwom członkowskim dostosowanie go do lokalnych warunków, preferencji i tradycji bądź wybór prostej i jednolitej stawki podatkowej. Jednakże państwa członkowskie powinny unikać stosowania obniżonych stawek VAT w przypadku produktów szkodliwych lub towarów luksusowych.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4a) Zgodnie z realizowaną przez Komisję strategią jednolitego rynku cyfrowego (1a)oraz aby nadążyć za postępem technologicznym w gospodarce cyfrowej, pobudzić innowacje i zachęcić do tworzenia i produkowania nowych treści oraz do inwestowania w nie, a także aby ułatwić cyfrowe uczenie się, transfer wiedzy oraz dostęp do kultury w środowisku cyfrowym oraz jej promocję, należy umożliwić państwom członkowskim zrównanie stawek VAT na publikacje dostarczane drogą elektroniczną z niższymi stawkami VAT na publikacje dostarczane na nośnikach fizycznych..
________________

(1a) COM(2015)0192.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4b) Możliwość stosowania przez państwa członkowskie obniżonych stawek podatkowych, w tym obniżonych stawek bez minimalnego progu, w odniesieniu do publikacji drukowanych i publikacji elektronicznych powinna doprowadzić do transferu korzyści ekonomicznych na konsumentów (a tym samym promocji czytelnictwa) oraz na wydawców, co zachęci ich do inwestycji w nowe treści, a w przypadku gazet i czasopism powinno zmniejszyć zależność od reklamodawców.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4 c (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4c) Mając na uwadze znaczenie ułatwienia dostępu do książek, gazet i czasopism osobom niewidomym, słabowidzącym i osobom z niepełnosprawnością uniemożliwiającą zapoznawanie się z drukiem, książki, gazety i czasopisma w formie dostosowanej do potrzeb tych osób oraz w elektronicznej wersji audio należy uznawać za materiały, które nie składają się w całości lub w przeważającej mierze z treści muzycznych lub filmowych. W związku z tym powinno być możliwe stosowanie obniżonych stawek VAT do publikacji w tych formatach.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5) Zakłócenia konkurencji mogą się pojawić, gdy mechanizm stosowany do celów podatkowych nie będzie opierać się na zasadzie opodatkowania w miejscu przeznaczenia. Jest tak zwłaszcza w przypadku usług turystycznych świadczonych jako pojedyncze usługi w ramach procedury marży dla biur podróży oraz w przypadku towarów dostarczanych na mocy uregulowań szczególnych dla towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ale również w niektórych przypadkach dotyczących towarów lub usług, na przykład usług finansowych, które są zwolnione bez prawa do odliczenia a w odniesieniu do których może być przyznane prawo do opodatkowania. W celu złagodzenia wszelkich takich zakłóceń należy ustanowić wykaz dostaw towarów i usług objętych podstawową stawką VAT ("wykaz negatywny") w oparciu o klasyfikację statystyczną produktów według działalności. Wykaz ten powinien być poddawany przeglądowi co pięć lat. (5) Zakłócenia konkurencji mogą się pojawić, gdy mechanizm stosowany do celów podatkowych nie będzie opierać się na zasadzie opodatkowania w miejscu przeznaczenia. Jest tak zwłaszcza w przypadku usług turystycznych świadczonych jako pojedyncze usługi w ramach procedury marży dla biur podróży oraz w przypadku towarów dostarczanych na mocy uregulowań szczególnych dla towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ale również w niektórych przypadkach dotyczących towarów lub usług, na przykład usług finansowych, które są zwolnione bez prawa do odliczenia a w odniesieniu do których może być przyznane prawo do opodatkowania. W celu złagodzenia wszelkich takich zakłóceń należy ustanowić wykaz dostaw towarów i usług objętych podstawową stawką VAT ("wykaz negatywny") w oparciu o klasyfikację statystyczną produktów według działalności. Wykaz ten powinien być poddawany przeglądowi co dwa lata w drodze aktu wykonawczego, w oparciu o dowody przedstawione przez Komisję.

Poprawka 9

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6) W celu uniknięcia nadmiernej złożoności i w efekcie wzrostu kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności w odniesieniu do handlu wewnątrzwspólnotowego, towary i usługi, które mogą być wykorzystane wyłącznie jako nakłady pośrednie w działalności gospodarczej, nie powinny kwalifikować się do stawek obniżonych w ramach docelowego systemu VAT. Takie stawki powinny być stosowane wyłącznie na korzyść konsumentów końcowych, a sposób ich ustalania powinien zapewniać równe traktowanie podobnych towarów i usług dostarczanych przez różnych podatników. Należy je zatem stosować dla konsekwentnej realizacji celu leżącego w interesie ogólnym. (6) Obecne rozdrobnienie systemu VAT w ramach rynku wewnętrznego stanowi przeszkodę w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). W celu uniknięcia dodatkowej nadmiernej złożoności i w efekcie wzrostu kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności w odniesieniu do handlu wewnątrzwspólnotowego, towary i usługi, które mogą być wykorzystane wyłącznie jako nakłady pośrednie w działalności gospodarczej, nie powinny kwalifikować się do stawek obniżonych w ramach docelowego systemu VAT. Takie stawki powinny być stosowane na korzyść konsumentów końcowych, a sposób ich ustalania powinien zapewniać równe traktowanie podobnych towarów i usług dostarczanych przez różnych podatników. Należy je zatem stosować dla konsekwentnej realizacji celu leżącego w interesie ogólnym.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 6 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6a) Aby skoncentrować się w szczególności na potrzebach MŚP, które prowadzą wewnątrzwspólnotową transgraniczną działalność gospodarczą, oraz aby ułatwić handel i zwiększyć pewność prawa w obrębie jednolitego rynku, Komisja we współpracy z państwami członkowskimi powinna stworzyć kompleksowy i publicznie dostępny unijny internetowy portal informacyjny dla przedsiębiorstw dotyczący VAT. Ten wielojęzyczny portal powinien umożliwić szybki dostęp do dokładnych, aktualnych i istotnych informacji o funkcjonowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich, a w szczególności o prawidłowych stawkach VAT na różne produkty i usługi w poszczególnych państwach członkowskich, a także o warunkach stosowania stawki zerowej. Portal taki mógłby również pomóc w rozwiązaniu obecnego problemu luki w podatku VAT.

Poprawka 11

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 6 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6b) Niektóre sektory działalności gospodarczej w obrębie Unii postawiły w ramach swojego rozwoju na zrównoważony wzrost bazujący z jednej strony na bardziej ekologicznej gospodarce, a z drugiej na wzroście sprzyjającym włączeniu społecznemu. Sektory te odgrywają pierwszorzędną rolę w zrównoważonym rozwoju obszarów wiejskich i peryferyjnych. Biorą one także udział w dynamizowaniu życia gospodarczego i społecznego obszarów wiejskich. Szczególny charakter tych sektorów działalności odpowiada w pełni potrzebom opisanym w strategii "Europa 2020" oraz celom przyjętym przez Komisję z tego względu, że sektory te kładą nacisk na aspekty społeczne, zdrowotne, środowiskowe, żywnościowe i kulturowe oraz na kwestię równouprawnienia kobie t i mężczyzn. Dlatego też z punktu widzenia wyżej wspomnianych sektorów działalności byłoby wskazane, by państwa członkowskie korzystały z możliwości oferowanych na mocy art. 98 ust. 1 i 2 niniejszej dyrektywy, pod warunkiem przestrzegania zasad, na których się ona opiera, a w szczególności przy uwzględnieniu ich wpływu na finanse publiczne i na budżet Unii.

Poprawka 12

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(7) Aby zachować finanse publiczne państw członkowskich w dobrej kondycji i zapobiec nadmiernym zaburzeniom równowagi makroekonomicznej, należy zapewnić odpowiedni poziom dochodów. Z uwagi na fakt, że VAT jest istotnym źródłem dochodów, kluczowe znaczenie ma - jako środek ochronny dla budżetów krajowych - ustalenie minimalnej wartości średniej ważonej stawek, której państwa członkowskie muszą zawsze przestrzegać. (7) Aby zachować finanse publiczne państw członkowskich w dobrej kondycji i zapobiec nadmiernym zaburzeniom równowagi makroekonomicznej, należy zapewnić odpowiedni poziom dochodów. Z uwagi na fakt, że VAT jest istotnym źródłem dochodów, kluczowe znaczenie ma - jako środek ochronny dla budżetów krajowych i budżetu Unii - ustalenie minimalnej wartości średniej ważonej stawek, której państwa członkowskie muszą zawsze przestrzegać.

Poprawka 13

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 8

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(8) Mimo że w dalszym ciągu możliwe będzie stosowanie innych stawek w niektórych obszarach oddalonych, należy zapewnić, by stawka podstawowa wynosiła minimum 15 %. (8) Mimo że w dalszym ciągu możliwe będzie stosowanie innych stawek w niektórych obszarach oddalonych, należy zapewnić, by stawka podstawowa wynosiła minimum 15 % i maksymalnie 25 %.

Poprawka 14

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 a (nowy)

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 97

Tekst obowiązujący Poprawka
Stawka podstawowa nie może być niższa niż 15 %.. 1a) art. 97 otrzymuje brzmienie:
"Stawka podstawowa musi stale wynosić co najmniej 15 % i nie może przekraczać 25 %.";

Poprawka 15

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 98 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 państwa członkowskie mogą, oprócz tych dwóch stawek obniżonych, stosować stawkę obniżoną niższą niż stawka minimalna w wysokości 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie. 2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 państwa członkowskie mogą, oprócz tych dwóch stawek obniżonych, stosować stawkę obniżoną niższą niż stawka minimalna w wysokości 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie.

Poprawka 16

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 98 - ustęp 3 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Stawki obniżone i zwolnienia stosowane na mocy ust. 1 i 2 muszą być korzystne wyłącznie dla konsumenta końcowego i stosowane są w celu konsekwentnej realizacji celu leżącego w interesie ogólnym. Stawki obniżone i zwolnienia stosowane na mocy ust. 1 i 2 muszą być korzystne dla konsumenta końcowego i stosowane są w celu konsekwentnej realizacji celu leżącego w interesie ogólnym. Pierwszeństwo przyznaje się towarom lub usługom mającym pozytywny wpływ na interes ogólny, na przykład przynoszącym korzyści kulturowe, społeczne lub środowiskowe.

Poprawka 17

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 100 - akapit -1 (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Komisja jest uprawniona do zmiany zakresu załącznika IIIa w drodze aktu wykonawczego w razie potrzeby i pod warunkiem, że istnieją dowody na zakłócanie konkurencji uzasadniające aktualizację wykazu dostaw towarów i usług.

Poprawka 18

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 100 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Do dnia 31 grudnia 2026 r., a następnie co pięć lat, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie zakresu załącznika IIIa oraz, w razie potrzeby, wszelkie wnioski dotyczące zmiany tego załącznika. Do dnia 31 grudnia 2021 r., a następnie co dwa lata, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie zakresu załącznika IIIa oraz, w razie potrzeby, wszelkie wnioski dotyczące zmiany tego załącznika.

Poprawka 19

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 a (nowy)

Dyrektywa 2006/112/WE

Artykuł 100 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
5a) dodaje się artykuł w brzmieniu:
"Artykuł 100a
Komisja we współpracy z państwami członkowskimi uruchamia kompleksowy, wielojęzyczny i publicznie dostępny unijny internetowy portal informacyjny dotyczący VAT, umożliwiający przedsiębiorstwom i konsumentom końcowym uzyskanie w szybki i efektywny sposób szczegółowych informacji na tema t stawek VAT - w tym na temat tego, które towary i usługi są objęte stawkami obniżonymi lub zwolnieniami - oraz wszelkich stosownych informacji na temat wdrożenia docelowego systemu VAT we wszystkich państwach członkowskich.";

Poprawka 20

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik

Dyrektywa 2006/112/WE

Załącznik IIIa - wiersz 5 - kolumna B

Tekst proponowany przez Komisję Popra wk a
11.01 11.01
11.02 11.02
11.03 11.03
11.04
11.05 11.05
47.00.25 47.00.25

Poprawka 21

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik

Dyrektywa 2006/112/WE

Załącznik IIIa - wiersz 7 - kolumny C i D

Tekst proponowany przez Komisję
Dostawa, najem, konserwacja i naprawa rowerów, wózków dziecięcych i wózków inwalidzkich 30.92
33.17.19
47.00.65
47.00.75
77.21.10
77.29.19
95.29.12
Dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów mechanicznych zaprojektowanych głównie do przewozu <10 osób, w tym samochodów osobowo-towarowych i wyścigowych, innych niż pojazdy wyłącznie z silnikami o zapłonie iskrowym lub wyłącznie z silnikami spalinowymi tłokowymi z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnymi lub średnioprężnymi) 29.10.24
45.11.2
45.11.3
Poprawka
Dostawa, najem, konserwacja i naprawa rowerów, wózków dziecięcych i wózków inwalidzkich 30.92
33.17.19
47.00.65
47.00.75
77.21.10
77.29.19
95.29.12

Poprawka 22

Wniosek dotyczący dyrektywy

Załącznik

Dyrektywa 2006/112/WE

Załącznik IIIa - wiersz 10 - kolumny C i D

Tekst proponowany przez Komisję
Brak Brak
Poprawka
Stymulatory serca; aparaty słuchowe 26.60.14

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.11.211

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie stawek podatku od wartości dodanej (COM(2018)0020 - C8-0023/2018 - 2018/0005(CNS)).
Data aktu: 03/10/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2020