P8_TC1-COD(2015)0148 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 6 lutego 2018 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/… zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814.

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 6 lutego 2018 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/... zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814

P8_TC1-COD(2015)0148

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2018 r.)

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, dyrektywy (UE) 2018/410.)

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK DO REZOLUCJI USTAWODAWCZEJ

OŚWIADCZENIA KOMISJI

Liniowy współczynnik redukcji

EU ETS jest kluczowym instrumentem UE służącym osiągnięciu unijnego celu klimatycznego, jakim jest ograniczenie wzrostu średniej temperatury na świecie do poziomu znacznie poniżej 2 stopni Celsjusza powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej, co zostało również uzgodnione w kontekście porozumienia paryskiego. Zgodnie z tym celem i ramami polityki klimatycznej i energetycznej na 2030 r., zmiana EU ETS oraz zwiększenie liniowego współczynnika redukcji z 1,74 % do 2,2 % to pierwsze kroki w realizacji unijnego celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 40 % do roku 2030. Komisja przyznaje, że konieczne są dalsze wysiłki i większe ambicje, aby osiągnąć cel UE do 2050 r. w zakresie gazów cieplarnianych, jakim jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z celami długoterminowymi określonymi w porozumieniu paryskim; w dołączonej do ram polityki klimatycznej i energetycznej na 2030 r. ocenie skutków stwierdza się, że pułap równy temu poziomowi wymagałby dalszego zwiększenia liniowego współczynnika redukcji do 2050 r. W ramach wszelkich przyszłych przeglądów niniejszej dyrektywy Komisja zobowiązuje się rozważyć zwiększenie liniowego współczynnika redukcji w świetle międzynarodowych przemian wymagających zwiększenia rygorystyczności unijnej polityki i środków.

Emisje morskie

Komisja przyjmuje do wiadomości wniosek Parlamentu Europejskiego. Oczekuje się, że w kwietniu 2018 r. IMO podejmie decyzję w sprawie początkowej strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków. Komisja dokona szybkiej oceny tych wyników i przedstawi należyte sprawozdanie na ich temat, w szczególności na temat celów w zakresie redukcji emisji oraz wykazu proponowanych środków służących ich osiągnięciu, włącznie z harmonogramem przyjęcia takich środków. Komisja rozważy przy tym, jakie kolejne kroki są właściwe, aby zapewnić sprawiedliwy wkład sektora, włącznie ze sposobem postępowania zaproponowanym przez Parlament. W kontekście nowych środków ustawodawczych dotyczących emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu morskiego Komisja należycie rozważy poprawki w tym zakresie przyjęte przez Parlament Europejski.

Sprawiedliwe przemiany w regionach eksploatacji węgla i o wysokiej emisji dwutlenku węgla

Komisja ponawia swoje zobowiązanie do opracowania specjalnej inicjatywy, która zapewni zindywidualizowane wsparcie dla sprawiedliwych przemian w regionach eksploatacji węgla i o wysokiej emisji dwutlenku węgla w zainteresowanych państwach członkowskich.

W tym celu Komisja będzie współpracować z zainteresowanymi stronami z tych regionów w celu zapewnienia wytycznych, w szczególności w zakresie dostępu do odpowiednich funduszy i programów oraz korzystania z nich, a także będzie zachęcać do wymiany dobrych praktyk, w tym dyskusji na temat przemysłowych planów działania i potrzeb w zakresie przekwalifikowania zawodowego.

Wychwytywanie i wykorzystywanie dwutlenku węgla (CCU)

Komisja przyjmuje do wiadomości wniosek Parlamentu Europejskiego dotyczący zwolnienia emisji zweryfikowanych jako wychwycone i wykorzystane w taki sposób, aby zapewnić stałe ograniczenie, z obowiązków zwrotu w ramach EU ETS. Technologie takie są obecnie niewystarczająco dojrzałe, aby podjąć decyzję w sprawie ich przyszłego uregulowania. Ze względu na potencjał technologiczny technologii wychwytywania i wykorzystywania dwutlenku węgla (CCU) Komisja zobowiązuje się rozpatrzyć ich traktowanie regulacyjne w trakcie następnego okresu rozliczeniowego, w celu rozważenia, czy właściwe są jakiekolwiek zmiany w traktowaniu regulacyjnym przed rozpoczęciem jakiegokolwiek przyszłego przeglądu dyrektywy. W związku z tym Komisja należycie rozważy potencjał takich technologii w zakresie przyczyniania się do znacznego ograniczenia emisji bez naruszania integralności środowiskowej EU ETS.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.463.80

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: P8_TC1-COD(2015)0148 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 6 lutego 2018 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/… zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814.
Data aktu: 06/02/2018
Data ogłoszenia: 21/12/2018