P8_TC1-COD(2015)0148 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 6 lutego 2018 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/… zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814.

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 6 lutego 2018 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/... zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814

P8_TC1-COD(2015)0148

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2018 r.)

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, dyrektywy (UE) 2018/410.)

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK DO REZOLUCJI USTAWODAWCZEJ

OŚWIADCZENIA KOMISJI

Liniowy współczynnik redukcji

EU ETS jest kluczowym instrumentem UE służącym osiągnięciu unijnego celu klimatycznego, jakim jest ograniczenie wzrostu średniej temperatury na świecie do poziomu znacznie poniżej 2 stopni Celsjusza powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej, co zostało również uzgodnione w kontekście porozumienia paryskiego. Zgodnie z tym celem i ramami polityki klimatycznej i energetycznej na 2030 r., zmiana EU ETS oraz zwiększenie liniowego współczynnika redukcji z 1,74 % do 2,2 % to pierwsze kroki w realizacji unijnego celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 40 % do roku 2030. Komisja przyznaje, że konieczne są dalsze wysiłki i większe ambicje, aby osiągnąć cel UE do 2050 r. w zakresie gazów cieplarnianych, jakim jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z celami długoterminowymi określonymi w porozumieniu paryskim; w dołączonej do ram polityki klimatycznej i energetycznej na 2030 r. ocenie skutków stwierdza się, że pułap równy temu poziomowi wymagałby dalszego zwiększenia liniowego współczynnika redukcji do 2050 r. W ramach wszelkich przyszłych przeglądów niniejszej dyrektywy Komisja zobowiązuje się rozważyć zwiększenie liniowego współczynnika redukcji w świetle międzynarodowych przemian wymagających zwiększenia rygorystyczności unijnej polityki i środków.

Emisje morskie

Komisja przyjmuje do wiadomości wniosek Parlamentu Europejskiego. Oczekuje się, że w kwietniu 2018 r. IMO podejmie decyzję w sprawie początkowej strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków. Komisja dokona szybkiej oceny tych wyników i przedstawi należyte sprawozdanie na ich temat, w szczególności na temat celów w zakresie redukcji emisji oraz wykazu proponowanych środków służących ich osiągnięciu, włącznie z harmonogramem przyjęcia takich środków. Komisja rozważy przy tym, jakie kolejne kroki są właściwe, aby zapewnić sprawiedliwy wkład sektora, włącznie ze sposobem postępowania zaproponowanym przez Parlament. W kontekście nowych środków ustawodawczych dotyczących emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu morskiego Komisja należycie rozważy poprawki w tym zakresie przyjęte przez Parlament Europejski.

Sprawiedliwe przemiany w regionach eksploatacji węgla i o wysokiej emisji dwutlenku węgla

Komisja ponawia swoje zobowiązanie do opracowania specjalnej inicjatywy, która zapewni zindywidualizowane wsparcie dla sprawiedliwych przemian w regionach eksploatacji węgla i o wysokiej emisji dwutlenku węgla w zainteresowanych państwach członkowskich.

W tym celu Komisja będzie współpracować z zainteresowanymi stronami z tych regionów w celu zapewnienia wytycznych, w szczególności w zakresie dostępu do odpowiednich funduszy i programów oraz korzystania z nich, a także będzie zachęcać do wymiany dobrych praktyk, w tym dyskusji na temat przemysłowych planów działania i potrzeb w zakresie przekwalifikowania zawodowego.

Wychwytywanie i wykorzystywanie dwutlenku węgla (CCU)

Komisja przyjmuje do wiadomości wniosek Parlamentu Europejskiego dotyczący zwolnienia emisji zweryfikowanych jako wychwycone i wykorzystane w taki sposób, aby zapewnić stałe ograniczenie, z obowiązków zwrotu w ramach EU ETS. Technologie takie są obecnie niewystarczająco dojrzałe, aby podjąć decyzję w sprawie ich przyszłego uregulowania. Ze względu na potencjał technologiczny technologii wychwytywania i wykorzystywania dwutlenku węgla (CCU) Komisja zobowiązuje się rozpatrzyć ich traktowanie regulacyjne w trakcie następnego okresu rozliczeniowego, w celu rozważenia, czy właściwe są jakiekolwiek zmiany w traktowaniu regulacyjnym przed rozpoczęciem jakiegokolwiek przyszłego przeglądu dyrektywy. W związku z tym Komisja należycie rozważy potencjał takich technologii w zakresie przyczyniania się do znacznego ograniczenia emisji bez naruszania integralności środowiskowej EU ETS.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.463.80

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: P8_TC1-COD(2015)0148 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 6 lutego 2018 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/… zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814.
Data aktu: 06/02/2018
Data ogłoszenia: 21/12/2018