Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie standardowej deklaracji VAT (COM(2013)0721 - C7-0394/2013 - 2013/0343(CNS)).

Wspólny system podatku od wartości dodanej *

P7_TA(2014)0138

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie standardowej deklaracji VAT (COM(2013)0721 - C7-0394/2013 - 2013/0343(CNS))

(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

(2017/C 285/45)

(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2013)0721),
-
uwzględniając art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C7-0394/2013),
-
uwzględniając art. 55 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0090/2014),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3.
zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;
4.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji, a także parlamentom narodowym.
Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(1) Dyrektywa Rady 2006/112/WE (12) nakłada na podatników obowiązek składania deklaracji VAT, pozostawiając państwom członkowskim swobodę w określaniu wymaganych informacji. Przyczynia się to do powstawania odmiennych zasad i procedur regulujących składanie deklaracji VAT w Unii, komplikuje działanie przedsiębiorstw i wypełnianie obowiązków w zakresie VAT, co z kolei utrudnia handel w UE. (1) Dyrektywa Rady 2006/112/WE (12) nakłada na podatników obowiązek składania deklaracji VAT, pozostawiając państwom członkowskim swobodę w określaniu wymaganych informacji. Przyczynia się to do powstawania odmiennych zasad i procedur regulujących składanie deklaracji VAT w Unii, komplikuje działanie przedsiębiorstw, nakłada zbędne obciążenia administracyjne na organy podatkowe państw członkowskich i na podatników, stwarza luki prawne umożliwiające popełnianie
__________

(12) Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).

oszustw związanych z VAT, nakłada obowiązki w zakresie VAT utrudniające handel w UE oraz prowadzi do zbędnych kosztów, ponoszonych zarówno przez organy podatkowe państw członkowskich, jak i przez podatników.
__________

(12) Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).

Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2) Aby ograniczyć obciążenia po stronie przedsiębiorstw i poprawić funkcjonowanie rynku wewnętrznego, należy wprowadzić standardową deklarację VAT dla wszystkich przedsiębiorstw prowadzących wymianę handlową w Unii. Korzystanie ze standardowych deklaracji powinno ułatwić państwom członkowskim kontrolę deklaracji VAT. (2) Aby ograniczyć obciążenia po stronie przedsiębiorstw i poprawić funkcjonowanie rynku wewnętrznego, należy wprowadzić standardową deklarację VAT dla wszystkich przedsiębiorstw prowadzących wymianę handlową w Unii, gdyż korzystanie ze standardowych deklaracji powinno ułatwić zarówno pobór i uiszczanie VAT, jak i kontrolę deklaracji VAT przez organy podatkowe państw członkowskich. Powinno to także przyczynić się do wsparcia przedsiębiorstw w przestrzeganiu przepisów VAT, a tym samym do ograniczenia poziomu błędu, a w ostatecznym rozrachunku do ograniczenia lub nawet wyeliminowania oszustw związanych z VAT i ubytku VAT.
Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(3) Niezbędne jest ograniczenie obciążeń administracyjnych do minimum. Informacje wymagane w standardowej deklaracji VAT powinny zatem obejmować ograniczony zbiór informacji obowiązkowych. Ponadto, jeżeli chodzi o standardową deklarację VAT i inne deklaracje, państwa członkowskie nie powinny mieć możliwości wymagania innych informacji niż te określone w tytule XI rozdział 5 dyrektywy. (3) Niezbędne jest ograniczenie obciążeń administracyjnych do minimum. Informacje wymagane w standardowej deklaracji VAT powinny zatem obejmować ograniczony zbiór informacji obowiązkowych. Ponadto, jeżeli chodzi o standardową deklarację VAT i inne deklaracje, państwa członkowskie nie powinny mieć możliwości wymagania innych informacji niż te określone w tytule XI rozdział 5 dyrektywy. Potencjał standardowej deklaracji VAT zostanie w pełni wykorzystany tylko wówczas, gdy państwa członkowskie we właściwym czasie dokonają pełnej transpozycji niniejszej dyrektywy do przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, nie odchodząc od jej zakresu stosowania.
Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 9 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9a) Organy podatkowe państw członkowskich powinny udostępnić swoim pracownikom oraz podatnikom wirtualne podręczniki dotyczące właściwego elektronicznego wypełniania deklaracji w celu zadbania o to, by składanie standardowej deklaracji VAT odbywało się w odpowiedni i bezpieczny sposób.
Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 14 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(14a) W celu dalszego ograniczenia obciążeń dla przedsiębiorstw i dalszej poprawy funkcjonowania rynku wewnętrznego wymogi w zakresie informacji podawanych w standardowych deklaracjach VAT powinny zostać całkowicie ujednolicone we wszystkich państwach członkowskich, a Komisja powinna w ciągu pięciu lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy dokonać oceny wykonania niniejszej dyrektywy z tego punktu widzenia, a w stosownych przypadkach przedstawić wnioski.
Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - ustęp 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2a. Do dnia ...* [Dz.U. - należy wstawić datę: pięć lat po dniu wejścia w życie niniejszej dyrektywy] Komisja dokona przeglądu niniejszej dyrektywy pod kątem tego, czy służy ona celowi ograniczenia obciążeń dla przedsiębiorstw oraz celowi poprawy funkcjonowania rynku wewnętrznego. Wyniki tego przeglądu zostaną przekazane Parlamentowi Europejskiemu i Radzie oraz będą im towarzyszyć w razie potrzeby odpowiednie wnioski ustawodawcze.
Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zostanie ona udostępniona w formie skonsolidowanej z dyrektywą, którą zmienia, w ciągu trzech miesięcy od dnia jej opublikowania.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.285.382

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie standardowej deklaracji VAT (COM(2013)0721 - C7-0394/2013 - 2013/0343(CNS)).
Data aktu: 26/02/2014
Data ogłoszenia: 29/08/2017