Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 8/2013 (PBK2 a) - zwiększenie płatności według działów WRF i niedobór środków na płatności w budżecie na 2013 r.

P7_TA(2013)0458

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD))

(2016/C 436/13)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 ,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 12 grudnia 2012 r. 2 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 3 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 4 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 8/2013 przyjęty przez Komisję dnia 25 września 2013 r. (COM(2013) 0669),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 8/2013 przyjęte przez Radę dnia 30 października 2013 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 31 października 2013 r. (14871/2013 - C7-0387/2013),
-
uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0371/2013),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 8 na rok 2013 (PBK 8/2013) dotyczy zwiększenia środków na płatności o 3,9 mld EUR w działach 1a, 1b, 2, 3a, 3b i 4 wieloletnich ram finansowych (WRF) w celu zaspokojenia pozostałych potrzeb do końca roku, tak aby móc dotrzymać przeszłych i obecnych zobowiązań prawnych, uniknąć kar finansowych oraz zapewnić beneficjentom środki przewidziane w ramach uzgodnionych strategii politycznych Unii, dla których Parlament i Rada zatwierdziły powiązane środki na zobowiązania w poprzednich budżetach rocznych;
B.
mając na uwadze, że wnioskowane dodatkowe środki na płatności ograniczą poziom zobowiązań pozostających do realizacji ("reste à liquider", RAL) oraz ryzyko przeniesienia na 2014 r. nietypowo wysokich nieuregulowanych należności;
C.
mając na uwadze, że PBK 8/2013 jest aktualizacją PBK 2/2013 przedstawionego przez Komisję w marcu 2013 r. na kwotę 11,2 mld EUR i tylko w części zatwierdzonego przez władzę budżetową we wrześniu 2013 r. na kwotę 7,3 mld EUR;
D.
mając na uwadze, że ogólna kwota wniosków o płatność z tytułu polityki spójności (2007-2013) na koniec 2012 r. wynosząca 16,2 mld EUR musiała zostać przeniesiona na rok 2013, co w efekcie doprowadziło do obniżenia poziomu środków na płatności dostępnych w budżecie na rok 2013 na pokrycie potrzeb płatniczych w tym roku; mając na uwadze, że kwota ta powinna wynieść 20 mld EUR pod koniec 2013 r., przy założeniu że PBK 8/2013 zostanie przyjęty w całości;
E.
mając na uwadze, że osiągnięte dnia 27 czerwca 2013 r. na najwyższym szczeblu politycznym porozumienie polityczne między Parlamentem, prezydencją Rady a Komisją w sprawie WRF na lata 2014-2020 zawierało zobowiązanie polityczne ze strony Rady do podjęcia wszystkich koniecznych działań zapewniających pełne wywiązanie się Unii ze zobowiązań za rok 2013, do formalnego przyjęcia PBK 2/2013 na kwotę 7,3 mld EUR oraz do bezzwłocznego zatwierdzenia kolejnego projektu budżetu korygującego, który Komisja ma zaproponować wczesną jesienią, w celu uniknięcia jakichkolwiek braków uzasadnionych środków na płatności;
F.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia finansowego Komisja przeanalizowała możliwość przegrupowania wewnętrznego w ramach ogólnego przeglądu potrzeb płatniczych na koniec roku i zaproponowała przegrupowanie kwoty 509,8 mln EUR w ramach tzw. przesunięcia zbiorczego;
G.
mając na uwadze, że Parlament w swojej rezolucji z dnia 3 lipca 2013 r. łączy przyjęcie przez Radę kolejnego projektu budżetu korygującego wczesną jesienią z przyjęciem rozporządzenia w sprawie WRF lub budżetu na rok 2014;
1.
z zadowoleniem przyjmuje przedstawienie przez Komisję w dniu 25 września 2013 r. PBK 8/2013, który dotyczy zwiększenia środków na płatności o 3,9 mld EUR w działach 1a, 1b, 2, 3a, 3b i 4 WRF do ogólnego poziomu zaproponowanego już w PBK 2/2013; podkreśla, że dzięki przyjęciu całego PBK 8/2013 osiągnięty zostanie pułap środków na płatności na 2013 r.;
2.
przypomina, że PBK 8/2013 stanowi, zgodnie ze zobowiązaniami podjętymi w przeszłości przez wszystkie trzy instytucje, drugą transzę PBK 2/2013 jako minimum konieczne do wywiązania się do końca 2013 r. ze zobowiązań prawnych Unii oraz podjętych wcześniej zobowiązań, aby uniknąć sankcji finansowych i ograniczyć poziom zobowiązań pozostających do realizacji ("RAL");
3.
uważa, że - jak regularnie wskazuje Komisja - przyjęcie całego PBK 8/2013 umożliwi Unii pełne wywiązanie się ze zobowiązań prawnych do końca 2013 r.; jest jednak zaniepokojony tym, że pomimo ogólnego wzrostu środków na płatności o 11,2 mld EUR (PBK 2 i PBK 8/2013) wciąż szacuje się, że trzeba będzie dokonać znacznego przesunięcia na następny rok kwoty około 20 mld EUR odpowiadającej wnioskom o płatność dotyczącym programów spójności w latach 2007-2013, co Komisja przyznała podczas ostatniego posiedzenia międzyinstytucjonalnego dotyczącego płatności w dniu 26 września 2013 r.; podkreśla, że sytuacja jest również krytyczna w przypadku innych programów poza działem 1b;
4.
przypomina, że przyjęcie przez Radę PBK 8/2013 było częścią porozumienia politycznego w sprawie WRF na lata 2014-2020 i w związku z tym spełniony został tylko jeden z trzech warunków udzielenia przez Parlament zgody na rozporządzenie w sprawie WRF, zgodnie z rezolucją PE z dnia 3 lipca 2013 r.;
5.
zatwierdza wprowadzone przez Radę ograniczenie środków o 14,8 mln EUR, tylko dlatego że kwota ta byłaby dodatkowa w stosunku do pierwotnej kwoty 11,2 mld EUR z PBK 2/2013; podkreśla w tym kontekście, że utrzymuje swoje zasadnicze stanowisko, zgodnie z którym specjalne instrumenty, jak Fundusz Solidarności UE, należy finansować z nowych środków, zarówno na zobowiązania, jak i na płatności, poza pułapami WRF;
6.
przypomina, że stanowisko Rady na mocy artykułu 314 ust. 3 TFUE to akt przygotowawczy i że jest ono ważne od momentu jego przyjęcia; zaznacza, że według niego stanowisko Rady w sprawie PBK 8/2013, które zostało mu przekazane przez urzędującego przewodniczącego Rady w dniu 31 października 2013 r., jest ważne do celów art. 314 ust. 3 i 4 TFUE od momentu jego przyjęcia w dniu 30 października 2013 r.; odrzuca i ignoruje zawartą w "decyzji" towarzyszącej klauzulę, dzięki której Rada chce uzależnić ważność swego stanowiska w sprawie PBK 8/2013 od zatwierdzenia przez Parlament porozumienia w sprawie WRF na lata 2014-2020 i stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 9/2013;
7.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 8/2013;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 8/2013 został ostatecznie przyjęty, oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 66 z 8.3.2013.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.436.54

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD)).
Data aktu: 19/11/2013
Data ogłoszenia: 24/11/2016