Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2014/016 IE/Lufthansa Technik złożony - Irlandia) (COM(2015)0047 - C8-0038/2015 - 2015/2045(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2014/016 IE/ Lufthansa Technik - Irlandia)

P8_TA(2015)0085

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2015 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/016 IE/Lufthansa Technik złożony przez Irlandię) (COM(2015)0047 - C8-0038/2015 - 2015/2045(BUD))

(2016/C 324/08)

(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2015)0047 - C8-0038/ 2015),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając zawarte pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0052/2015),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG);
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę co do ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych środków, zwiększenia skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzenia, co do rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz co do finansowania środków zachęcających do podejmowania własnej działalności gospodarczej;
D.
mając na uwadze, że Irlandia złożyła wniosek EGF/2014/016 IE/Lufthansa Technik o pomoc finansową z EGF w związku ze zwolnieniem 424 pracowników w przedsiębiorstwie Lufthansa Technik Airmotive Ireland Ltd (LTAI) oraz u jego dwóch dostawców w Irlandii;
E.
mając na uwadze, że władze Irlandii zapewnią zindywidualizowane usługi współfinansowane przez EFG nie tylko 250 osobom objętym pomocą, ale także maksymalnie 200 młodym osobom niekształcącym się, niepracującym ani nieszkolącym się i będącym w wieku poniżej 25 lat w dniu złożenia tego wniosku;
F.
mając na uwadze, że przedmiotowy wniosek nie spełnia kryteriów kwalifikowalności określonych w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG i został złożony w oparciu o przepis dotyczący wyjątkowych okoliczności, zawarty w art. 4 ust. 2 tego rozporządzenia;
1.
zgadza się z Komisją, że wyjątkowe okoliczności przedstawione przez władze Irlandii, tj. poważny wpływ zwolnień na zatrudnienie oraz gospodarkę lokalną i regionalną, uzasadniają odstępstwo od kryteriów interwencji określonych w art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG, oraz że wobec tego Irlandia ma prawo do pomocy finansowej na mocy tego rozporządzenia; zauważa jednak, że wyjątkowe okoliczności dotyczą w tym przypadku jedynie 250 osób; w związku z tym zaleca, aby Komisja ustanowiła jasne kryteria dla wniosków dotyczących mniej niż 500 pracowników; podkreśla, że jeśli kryteria określone w art. 4 ust. 1 lit. a) wymienionego rozporządzenia nie zostały całkowicie spełnione, wnioski powinny podlegać indywidualnej ocenie i nie należy automatycznie zatwierdzać wniosków, które nie spełniają podstawowych warunków;
2.
odnotowuje, że w dniu 19 września 2014 r. władze Irlandii złożyły wniosek o wkład finansowy z EFG i uzupełniły go dodatkowymi informacjami do dnia 14 listopada 2014 r., a także zauważa, że Komisja udostępniła swoją ocenę dnia 6 lutego 2015 r.;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze irlandzkie postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 7 grudnia 2013 r., a więc na długo przed zapadnięciem decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet, a nawet przed złożeniem odpowiedniego wniosku; zauważa, że zindywidualizowane usługi, które już są świadczone, będą się kwalifikowały do finansowania z EFG;
4.
uznaje, że zwolnienia w sektorze "Naprawa i instalowanie maszyn i urządzeń" w południowowschodniej Irlandii są związane z istotnymi zmianami w strukturze światowego handlu spowodowanymi globalizacją, czego przykładem jest zamknięcie przedsiębiorstwa LTAI w wyniku poważnych zmian w unijnym handlu towarami i usługami, wynikających ze zmian technologicznych ukierunkowanych na produkcję samolotów nowej generacji i części do nich, zmian w ogólnych praktykach produkcji części do samolotów, które miały wpływ na podstawy rynkowe modelu działalności LTAI, a także zmian w lokalizacji światowej produkcji samolotów; zauważa, że zachodnioeuropejscy i amerykańscy przewoźnicy skłaniają się do przenoszenia utrzymania naprawczego samolotów szerokokadłubowych do Chin i nawet spółka dominująca Lufthansa Technik postanowiła prowadzić globalną obsługę techniczną samolotów Airbus A330/340 w swojej spółce zależnej Lufthansa Technik Philippines;
5.
odnotowuje, że do chwili obecnej dwa wnioski o pomoc z EFG (w tym omawiany wniosek) dotyczyły sektora "Naprawa i instalowanie maszyn i urządzeń", przy czym drugi wniosek był uzasadniany światowym kryzysem finansowym i gospodarczym 4 ;
6.
odnotowuje, że zwolnienia te będą miały prawdopodobnie bardzo niekorzystne skutki dla południowowschodniej Irlandii, która obejmuje obszary o bardzo niekorzystnych warunkach lokalnych, co pokazują następujące wskaźniki społeczno-gospodarcze: niski poziom wykształcenia, brak kwalifikacji zawodowych i wysoki wskaźnik korzystania z mieszkań komunalnych; uznaje, że wszystkie te dane wskazują na znaczny poziom marginalizacji i ubóstwa w regionie; a ponadto, że szereg zwolnień w przedsiębiorstwach tego sektora w ostatnich latach spotęgował trudności ze znalezieniem nowej pracy dla pracowników posiadających bardzo specyficzne umiejętności, które są trudne do wykorzystania w innych sektorach; zauważa, że Blanchardstown-Tyrrelstown, Tallaght-Killinarden, Clondalkin-Rowlagh i Tallaght-Fettercairn to kilka okręgów, w których mieszkają pracownicy Lufthansy, gdzie średnia stopa bezrobocia wynosi ok. 23 %;
7.
zwraca uwagę, że pracownicy tego sektora posiadają bardzo specyficzne umiejętności, które są trudne do wykorzystania w innych sektorach, co potęguje trudności ze znalezieniem nowej pracy; ubolewa, że dotyczy to zwłaszcza tych pracowników, którzy są w wieku przedemerytalnym (ok. 20 % pracowników Lufthansa Technik) lub pracowali dla tego samego pracodawcy przez wiele lat;
8.
odnotowuje, że obecnie w tym sektorze w Irlandii zatrudnionych jest ok. 1 550 osób, a dane przedstawione przez władze irlandzkie pokazują spadek o ok. 52 % całkowitego zatrudnienia w tej branży;
9.
zauważa, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, które mają być współfinansowane, obejmuje następujące środki: poradnictwo i planowanie kariery zawodowej, dotacje na szkolenia z EFG, programy szkolenia i dalszego kształcenia, programy w zakresie szkolnictwa wyższego, wsparcie zakładania przedsiębiorstw i samozatrudnienia oraz wsparcie dochodu, w tym dodatek z EFG na pokrycie kosztów kursów;
10.
zwraca uwagę, że władze Irlandii postanowiły zapewnić zindywidualizowane usługi współfinansowane przez EFG nie tylko zwolnionym pracownikom, lecz również maksymalnie 200 młodym osobom niekształcącym się, niepracującym ani nieszkolącym się i będącym w wieku poniżej 25 lat; ponadto zauważa, że te osoby niekształcące się, niepracujące ani nieszkolące się nie należą do grupy zwolnionych pracowników i nie były zatrudnione w tym samym sektorze;
11.
zauważa, że zindywidualizowane usługi, które mają być świadczone osobom niekształcącym się, niepracującym ani nieszkolącym się, składają się z tych samych opcji co usługi dla zwolnionych pracowników, lecz zostaną w miarę potrzeby indywidualnie dopasowane do każdej takiej osoby; przypomina, że proponowane działania powinny uwzględniać różne potrzeby zwolnionych pracowników oraz osób niekształcących się, niepracujących ani nieszkolących się;
12.
wyraża zadowolenie, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w porozumieniu z osobami objętymi pomocą oraz ich przedstawicielami i związkami zawodowym;
13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Ministerstwo Opieki Społecznej przeprowadziło kompleksową analizę w celu zidentyfikowania pracowników, którzy mają zostać objęci pomocą, określenia ich wykształcenia i kwalifikacji oraz potencjalnych potrzeb dotyczących zindywidualizowanych usług, tak aby zwiększyć ich szanse na ponowne zatrudnienie;
14.
zwraca uwagę, że władze zamierzają wykorzystać maksymalną dozwoloną część wszystkich kosztów - 35 % - na świadczenia i zachęty w postaci wsparcia dochodu, w tym dodatek na pokrycie kosztów kursów; uznaje, że świadczenia te nie zastąpią środków udostępnianych z krajowych funduszy;
15.
docenia zamiar władz irlandzkich, by ustanowić forum konsultacyjne lub inne interaktywne procesy uzupełniające bieżącą pracę Działu Koordynacji EFG po przyznaniu wsparcia z EFG;
16.
przypomina, jak ważne jest zwiększenie szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia oraz uznanie umiejętności i kompetencji zdobytych przez pracownika w trakcie kariery zawodowej; oczekuje, że szkolenia oferowane w ramach skoordynowanego pakietu będą dostosowane nie tylko do potrzeb zwolnionych pracowników, lecz także do faktycznej sytuacji gospodarczej;
17.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać przyszłe perspektywy rynku pracy i potrzebne umiejętności, a także pakiet ten powinien być zgodny z przejściem na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
18.
podkreśla, że w ramach pomocy z EFG można współfinansować jedynie aktywne instrumenty rynku pracy prowadzące do długotrwałego zatrudnienia; ponownie podkreśla, że wsparcie EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów; zaleca, by Komisja zbadała możliwość ograniczenia do 200 minimalnej liczby zwolnionych pracowników wymaganej do udziału w projektach finansowanych z EFG z uwagi na fakt, że zwolnienia w MŚP dotkniętych kryzysem gospodarczym mają istotny wpływ na bezrobocie;
19.
wyraża zadowolenie, że w zakresie dostępu do proponowanych działań i ich wdrażania przestrzegane będą zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
20.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
22.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek EGF/2014/016 IE/Lufthansa Technik z Irlandii)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2015/643.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 EGF/2009/021 IE/SR Technics.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024