Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 września 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/010 RO/Mechel z Rumunii) 0255 - C8-0088/2014 - 2014/2043(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: wniosek EGF/2012/ 010 RO/MECHEL - Rumunia

P8_TA(2014)0018

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 września 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/010 RO/Mechel z Rumunii) (COM(2014)0255 - C8-0088/2014 - 2014/2043(BUD))

(2016/C 234/13)

(Dz.U.UE C z dnia 28 czerwca 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2014)0255 - C8-0088/ 2014),
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , a w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0008/2014),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu oraz z myślą o ułatwieniu im reintegracji na rynku pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu EFG;
C.
mając na uwadze, że Rumunia złożyła wniosek EGF/2012/010 RO/Mechel o wkład finansowy z EFG w związku z 1 513 zwolnieniami: 1 441 pracowników w trakcie lub po upływie okresu referencyjnego w przedsiębiorstwie Mechel Campia Turzii oraz 72 pracowników w przedsiębiorstwie Mechel Reparatii Targoviste w okresie referencyjnym od 20 czerwca 2012 r. do 20 października 2012 r., przy czym wobec 1 000 pracowników przewidziano środki współfinansowane z EFG;
D.
mając na uwadze, że władze rumuńskie twierdzą, że decyzji o zwolnieniu pracowników w przedsiębiorstwie Mechel Campia Turzii nie dało się przewidzieć; mając na uwadze, że przedsiębiorstwo wprowadziło szereg środków w celu zmniejszenia kosztów personelu, jednak środki te nie zmniejszyły trudności finansowych, a przedsiębiorstwo postanowiło wszcząć procedurę zwolnień grupowych;
E.
mając na uwadze, że 72,8 % pracowników objętych środkami to mężczyźni, a 27,2 % to kobiety; mając na uwadze, że 87,9 % pracowników ma od 25 do 54 lat, a 11,2 % - od 55 do 64 lat;
F.
mając na uwadze, że 44,9 % zwolnionych pracowników to operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń, 27,1 % to rzemieślnicy i pracownicy handlu związanego z rzemiosłem, 9,1 % to technicy i inni pracownicy średniego szczebla, a 8,1 % to pracownicy biurowi;
G.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Rumunia ma prawo do pomocy finansowej na mocy tego rozporządzenia;
2.
odnotowuje, że władze Rumunii złożyły wniosek o wkład finansowy z EFG w dniu 21 grudnia 2012 r., a Komisja przedstawiła ocenę tego wniosku w dniu 7 maja 2014 r.; ubolewa nad bardzo długim procesem sporządzania oceny trwającym siedemnaście miesięcy, a także nad tym, że z powodu niskiego wskaźnika inflacji w latach 2012-2014 doszło do spadku siły nabywczej; wzywa Komisję do zaproponowania środków pozwalających na rozwiązanie tej kwestii w podobnych sytuacjach w przyszłości;
3.
podkreśla, że w ostatnich siedemnastu miesiącach sytuacja na rynku pracy nieco się zmieniła, oraz uważa, że należy przewidzieć kolejną analizę uwzględniającą sytuację gospodarczą i finansową w 2014 r.;
4.
uważa, że zwolnienia w przedsiębiorstwie SC Mechel Campia Turzii SA i u jednego z poddostawców (SC Mechel Reparatii Targoviste SRL) są związane z poważnymi zmianami strukturalnymi w handlu światowym spowodowanymi globalizacją, zwracając uwagę na fakt, że sytuacja gospodarcza w branży gotowych produktów i półproduktów ze stali, w której działalność prowadziły przedsiębiorstwa Mechel Campia Turzii i Mechel Reparatii Targoviste, została poważnie zakłócona w wyniku nagłego spadku udziału Unii w rynku produktów ze stali i wzrostu udziału w rynku takich krajów jak Chiny; zwraca uwagę, że przypadek ten świadczy o konieczności ustanowienia unijnej strategii dla przemysłu stalowego w celu zachowania konkurencyjności;
5.
zwraca uwagę, że 1 513 zwolnień miało poważne skutki dla miejscowego rynku pracy, ponieważ przedsiębiorstwo Mechel Campia Turzii było największym pracodawcą w regionie, zatrudniającym 1 837 osób (w czerwcu 2012 r.), co stanowiło około jednej trzeciej wszystkich tamtejszych zatrudnionych; ubolewa, że w wyniku zwolnień liczba bezrobotnych w regionie Câmpia Turzii wzrosła ponad dwukrotnie; ponadto zauważa, że lokalny rynek pracy jest mocno ograniczony, gdyż stopa bezrobocia w regionie Câmpia Turzii wynosi ogólnie około 5 %, a wskaźnik wolnych miejsc pracy jest bardzo niski (poniżej 0,5 %) 4 ;
6.
zwraca uwagę, że dotychczas pięć wniosków o wkład z EFG dotyczyło sektora stali, przy czym w czterech wnioskach ubiegano się o wsparcie dla pracowników zwolnionych w wyniku poważnych zmian strukturalnych w handlu światowym spowodowanych globalizacją 5 , natomiast jeden wniosek dotyczył wsparcia dla pracowników, których zwolnienie było bezpośrednim skutkiem światowego kryzysu finansowego i gospodarczego 6 ;
7.
odnotowuje przyznanie kwoty 15 000 EUR dla 250 wybranych pracowników na pomoc w rozpoczęciu niezależnej działalności; ubolewa, że wsparcie to obejmie tylko jedną czwartą pracowników;
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze Rumunii postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 1 marca 2013 r., na długo przed zapadnięciem ostatecznej decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
9.
z wielkim zainteresowaniem oczekuje utworzenia i rozwoju spółdzielni zrzeszającej zwolnionych pracowników, a także rezultatów tego przedsięwzięcia;
10.
zauważa, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, które mają być współfinansowane, obejmuje działania mające na celu powrót na rynek pracy 1 000 zwolnionych pracowników, takie jak poradnictwo zawodowe i doradztwo, kursy szkolenia zawodowego i staże, pomoc w rozpoczęciu niezależnej działalności, wynajem lokali produkcyjnych i opłacanie czynszu na czas trwania projektu; dodatki na podróż, rozmowy, udział, pobyt i staże, opieka mentorska po powrocie na rynek pracy;
11.
wzywa władze rumuńskie do zadbania o to, by przy wyborze 250 członków spółdzielni w pełni przestrzegać zasad braku dyskryminacji i równych szans; ponadto wzywa do dalszych konsultacji z udziałem partnerów społecznych i zaangażowania ich w ten proces;
12.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że rumuńska Krajowa Agencja Zatrudnienia (ANOFM), Agencja Zatrudnienia Okręgu Kluż (AJOFM Cluj) oraz inne organy lokalne i regionalne, związki zawodowe i przedsiębiorstwa będą powiązane z przedsiębiorstwem spółdzielczym założonym w celu wspierania pracowników, którzy mają zostać objęci pomocą, w ramach środka "Pomoc w rozpoczęciu niezależnej działalności", a także fakt, że na poszczególnych etapach wdrażania i dostępu do EFG stosowana będzie polityka równości kobiet i mężczyzn oraz zasada niedyskryminacji;
13.
odnotowuje wyższe koszty rejestracji pracowników w porównaniu do wcześniejszego wniosku złożonego przez Rumunię; ponadto odnotowuje łączne szacunkowe koszty w wysokości 70 000 EUR na działania informacyjne i reklamowe, które powinny skutkować rozpowszechnieniem wiedzy na temat wsparcia z EFG oraz uwypukleniem roli Unii w tym procesie;
14.
przypomina, że ważne jest zwiększenie szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia oraz uznanie umiejętności i kompetencji zdobytych przez pracownika w trakcie kariery zawodowej; oczekuje, że szkolenia oferowane w ramach skoordynowanego pakietu będą dostosowane nie tylko do potrzeb zwolnionych pracowników, lecz także do faktycznej sytuacji gospodarczej;
15.
odnotowuje, że informacje na temat skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, obejmują dane na temat komplementarności z działaniami finansowanymi z funduszy strukturalnych; podkreśla, że władze Rumunii potwierdzają, że działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą w ramach innych instrumentów finansowych Unii; ponownie wzywa Komisję do przedstawiania analizy porównawczej tych danych w sprawozdaniach rocznych w celu zapewnienia pełnego przestrzegania obowiązujących przepisów i zapobiegania powielaniu usług finansowanych przez Unię;
16.
zwraca się do zainteresowanych instytucji o podjęcie niezbędnych działań na rzecz poprawy przepisów proceduralnych w celu szybszego uruchamiania środków z EFG; docenia ulepszoną procedurę wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszenie uwalniania dotacji, mającą na celu przedstawianie Parlamentowi i Radzie oceny Komisji dotyczącej kwalifikowalności wniosku o wsparcie z EFG równocześnie z wnioskiem o uruchomienie środków; podkreśla, że w nowym rozporządzeniu w sprawie EFG 7 zostaną wprowadzone dalsze usprawnienia procedury oraz że uda się osiągnąć większą skuteczność, przejrzystość i widoczność EFG;
17.
podkreśla, że zgodnie z art. 6 rozporządzenia w sprawie EFG należy zadbać o to, aby EFG wspierał powrót zwolnionych pracowników do stabilnego zatrudnienia; ponadto podkreśla, że z EFG można współfinansować jedynie aktywne instrumenty rynku pracy prowadzące do długotrwałego zatrudnienia; ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
18.
z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG, które odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę co do ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, zwiększenia skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzenia, rozszerzenia kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz finansowania środków zachęcających do rozpoczęcia własnej działalności;
19.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/010 RO/Mechel z Rumunii)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2014/696/UE.)

1 Dz.U. L 406 z 30.12.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Wskaźnik wolnych miejsc pracy oznacza odsetek nieobsadzonych stanowisk w porównaniu z łączną liczbą obsadzonych i nieobsadzonych stanowisk pracy. W trzecim kwartale 2012 r. szacowany wskaźnik wolnych miejsc pracy w UE-28 w sekcjach B- S klasyfikacji NACE Rev. 2 (przemysł, budownictwo, usługi) wynosił 1,4 %.
5 EGF/2009/022/BG/Kremikovtsi AD (wniosek odrzucony przez Komisję), EGF/2013/002 BE/Carsid (wniosek przedstawiony Komisji w dniu 2 kwietnia 2013 r.), EGF/2013/007 BE Duferco-NLMK (wniosek przedstawiony Komisji w dniu 27 września 2013 r.).
6 EGF/2010/007 AT/Steiermark i Niederösterreich. Decyzja 2011/652/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U. L 263 z 7.10.2011, s. 9).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.234.47

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 września 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/010 RO/Mechel z Rumunii) 0255 - C8-0088/2014 - 2014/2043(BUD)).
Data aktu: 17/09/2014
Data ogłoszenia: 28/06/2016