(2015/C 422/06)(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności
Poświadczenie wiarygodności
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.
Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami
Wykonanie budżetu
Zaproszenia do składania wniosków
Finansowanie wieloletnie
Inne kwestie
Ramy prawne
Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji
Księgowy
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Konfikt interesów
Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
6. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa FCH obejmujące sprawozdanie finansowe 10 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 11 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r., jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
7. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 12 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 13 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsiębiorstwa na podstawie wszystkich dostępnych informacji; do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsiębiorstwa we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
8. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 14 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
9. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących |
u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. |
10. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
11. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
12. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu
Zaproszenia do składania wniosków
Finansowanie wieloletnie
INNE KWESTIE
Ramy prawne
Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji
Księgowy
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Konfikt interesów
Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 października 2015 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1) zmienione rozporządzeniem Rady (UE) nr 1183/ 2011 z dnia 14 listopada 2011 r. (Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108).
3 Niniejsze sprawozdanie odnosi się do wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, poza przypadkami, gdy konieczne jest rozróżnienie pomiędzy tymi dwoma programami.
4 Program ramowy "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104), obejmuje lata 2014-2020 i skupia w sobie wszystkie istniejące unijne instrumenty finansowania badań i innowacji.
5 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
6 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsiębiorstwa.
7 Koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 nie mogą przekroczyć 38 mln euro i są pokrywane poprzez wkłady finansowe dzielone równo w ujęciu rocznym między Unię i członków innych niż Unia.
8 Zgodnie z art. 13 ust. 3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 559/2014 "koszty operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 są pokrywane poprzez: a) wkład finansowy Unii; b) wkłady niepieniężne jednostek składowych członków innych niż Unia lub ich podmiotów powiązanych uczestniczących w działaniach pośrednich; obejmują one koszty ponoszone przez nie na realizację działań pośrednich pomniejszone o wkład Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 i wszelkie inne wkłady Unii w te koszty".
9 Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) nr 559/2014.
10 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
11 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
12 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
13 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
14 Art. 47 rozporządzenia (UE) nr 110/2014.
15 Rozporządzenie (UE) nr 110/2014.
16 Zob. przypis 22.
17 Pkt 21-23 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 67).
19 W sprawozdaniu monitorującym Komisji informacje te są przedstawione w postaci wartości zagregowanych, razem z informacjami przekazanymi przez inne wspólne inicjatywy technologiczne.
21 Art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 ustanawiającego "Horyzont 2020" i załącznik II (Wskaźniki efektywności) do decyzji Rady 2013/743/UE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965) z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiającej program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020).
22 W związku z tym w maju 2014 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zakończyła ograniczony przegląd wykorzystania i rozpowszechniania wyników badań przez wspólne przedsiębiorstwo FCH. Przyznając, że wspólne przedsiębiorstwo wdrożyło system zarządzania i kontroli w odniesieniu do monitorowania planów beneficjentów w zakresie wykorzystania i rozpowszechniania wyników badań, Służba Audytu Wewnętrznego zaleciła wspólnemu przedsiębiorstwu FCH dopracowanie planu rozpowszechniania w obszarze centralnego rozpowszechniania wyników badań.
23 Zob. roczne sprawozdanie Komisji Europejskiej dla Parlamentu Europejskiego z postępu w działalności wspólnych przedsiębiorstw na rzecz realizacji wspólnych inicjatyw technologicznych (COM(2013) 935).
24 Pkt 26 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 67).
25 W szczególności a) wzięto pod uwagę i zrealizowano najważniejsze zalecenia dotyczące projektowania i zarządzania zawarte w rozporządzeniu Rady (UE) nr 559/2014 ustanawiającym Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 (zrealizowano takie zalecenia jak zwiększone zasoby na zarządzanie programami i zarządzanie wiedzą czy usługi księgowe Komisji); b) zrealizowano najważniejsze zalecenia dotyczące monitorowania technologii i wsparcia polityki poprzez wprowadzenie specjalnego narzędzia TEMONAS monitorującego postęp technologiczny; c) najważniejsze zalecenia dotyczące zaangażowania państw członkowskich zostały wzięte pod uwagę w rozporządzeniu Rady (UE) nr 559/2014, w którym określono rozszerzoną rolę Grupy Przedstawicieli Państw.