Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią wspólnego przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią wspólnego przedsiębiorstwa

(2015/C 422/06)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Zaproszenia do składania wniosków

Finansowanie wieloletnie

Inne kwestie

Ramy prawne

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Księgowy

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

Konfikt interesów

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

WPROWADZENIE

1.
Wspólne przedsiębiorstwo na rzecz realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (wspólne przedsiębiorstwo FCH) z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w maju 2008 r. 1 na okres do dnia 31 grudnia 2017 r. i uzyskało niezależność finansową w dniu 15 listopada 2010 r. W maju 2014 r. 2 Rada uchyliła rozporządzenie ustanawiające i przedłużyła okres istnienia wspólnego przedsiębiorstwa pod nazwą "Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2" (Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2) 3 w ramach programu ramowego "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji 4 na okres do dnia 31 grudnia 2024 r.
2.
Cele wspólnego przedsiębiorstwa FCH obejmują wspieranie działań w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w państwach członkowskich i państwach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym 5 w sposób skoordynowany i we współpracy z przemysłem i organizacjami naukowobadawczymi w celu rozwoju zastosowań rynkowych, a w konsekwencji wspieranie dodatkowych starań przemysłu mających na celu szybkie wprowadzenie do użytku technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych. W ramach programu "Horyzont 2020" Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 ma przyczyniać się do realizacji celów dotyczących bezpiecznej, czystej i efektywnej energii oraz inteligentnego, ekologicznego i zintegrowanego transportu, a także przyczyniać się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych poprzez stworzenie silnego, zrównoważonego i konkurencyjnego na rynku globalnym sektora technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w Unii 6 .
3.
Członkami wspólnego przedsiębiorstwa FCH są Unia Europejska reprezentowana przez Komisję, zrzeszenie branżowe New Energy World (NEW-IG) oraz społeczność badawcza New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen (N.ERGHY).
4.
Maksymalny wkład UE na pokrycie kosztów bieżących i działalności badawczej wspólnego przedsiębiorstwa FCH wynosi 470 mln euro ze środków budżetu siódmego programu ramowego (z czego 20 mln euro jest maksymalną kwotą na pokrycie kosztów administracyjnych). Maksymalny wkład UE na pokrycie kosztów administracyjnych i operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 wynosi 665 mln euro ze środków budżetu programu "Horyzont 2020", przy czym na pokrycie kosztów administracyjnych może być przeznaczone nie więcej niż 19 mln euro 7 . Od zrzeszenia branżowego i zrzeszenia podmiotów badawczych oczekuje się wkładu w postaci 50 % wysokości kosztów administracyjnych oraz wsparcia programów poprzez wkłady 8 niepieniężne do projektów finansowanych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 i do realizacji działań dodatkowych 9 , wykraczających poza plan prac Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 oraz przyczyniających się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej FCH.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

5.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsiębiorstwa oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
6. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa FCH obejmujące sprawozdanie finansowe 10 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 11 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
7. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 12 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 13 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsiębiorstwa na podstawie wszystkich dostępnych informacji; do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsiębiorstwa we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
8. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 14 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
9. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących
u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
10. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
11. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
12. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
13.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

14.
Pierwotny i ostateczny budżet na 2014 r. przyjęty przez Radę Zarządzającą obejmował środki na zobowiązania w wysokości odpowiednio 100,9 mln i 112,9 mln euro oraz środki na płatności w wysokości odpowiednio 72,1 mln i 97,5 mln euro.
15.
Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania wyniosły odpowiednio 99,5 % i 96 % (w 2013 r. było to 98,9 %). Wskaźniki wykorzystania środków na płatności wyniosły odpowiednio 66,3 % i 74,5 % (w 2013 r było to 56,7 %), co odzwierciedla odroczone płatności wynikające z zestawień poniesionych wydatków projektowych, które zgodnie z przewidywaniami pod koniec 2014 r. powinny zostać dokonane na początku roku 2015.

Zaproszenia do składania wniosków

16.
Na dzień 31 grudnia 2014 r. siódmy program ramowy, w obrębie którego wspólne przedsiębiorstwo FCH otrzymuje środki na realizację projektów, obejmował 155 umów o dotację zawartych w wyniku siedmiu naborów wniosków ogłoszonych w latach 2008-2013. Pierwsza umowa o dotację w ramach programu "Horyzont 2020" zostanie podpisana w 2015 r.
17.
Średni czas na przyznanie dotacji i czas na wypłatę prefinansowania w ramach siódmego programu ramowego wyniósł odpowiednio 370 i 14 dni. Czas ten został skrócony odpowiednio do 280 i 5 dni w przypadku ostatniego zaproszenia do składania wniosków o dotację w ramach siódmego programu ramowego.

Finansowanie wieloletnie

18.
Wynikiem zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w latach 2008-2013 było podpisanie umów o dotację na łączną kwotę 450 mln euro, co stanowi maksymalny wkład UE przeznaczony na działania badawcze wspólnego przedsiębiorstwa.

INNE KWESTIE

Ramy prawne

19.
Regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 został przyjęty w dniu 30 czerwca 2014 r. na podstawie modelowego regulaminu finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne 15 , przy uwzględnieniu wymogów rozporządzenia Rady (UE) nr 559/2014 ustanawiającego Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2.

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

20.
Zgodnie z planem prac Służby Audytu Wewnętrznego dotyczącym wspólnego przedsiębiorstwa FCH w 2014 r. jednostka kontroli wewnętrznej wspólnego przedsiębiorstwa FCH przeprowadziła następną kontrolę dotyczącą praw dostępu użytkownika do narzędzi informatycznych siódmego programu ramowego, a także wykonała inne usługi atestacyjne i konsultacyjne, takie jak ocenę poziomu wkładów niepieniężnych.
21.
Wspólne przedsiębiorstwo FCH nie było przedmiotem żadnych kontroli Służby Audytu Wewnętrznego Komisji w 2014 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła jednak ograniczony przegląd wykorzystania i rozpowszechniania wyników badań 16 . Plany działania zostały opracowane i wdrożone na potrzeby kontroli w poprzednim roku budżetowym przez jednostkę kontroli wewnętrznej wspólnego przedsiębiorstwa FCH oraz Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji.

Księgowy

22.
W dniu 15 lipca 2014 r. Rada Zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 powołała księgowego Komisji na księgowego Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 zgodnie z możliwością dopuszczoną w regulaminie finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

23.
W celu monitorowania wyników badań przeprowadzonych w ramach projektu i sprawozdawczości na ich temat 17 wspólne przedsiębiorstwo FCH korzystało z narzędzi Komisji oraz własnych narzędzi do wprowadzania wyników badań do ogólnego systemu sprawozdawczości Komisji. W najnowszym sprawozdaniu monitorującym Komisji dotyczącym siódmego programu ramowego, opublikowanym w marcu 2015 r. 18 , po raz pierwszy ujęto dane ilościowe na temat działalności wspólnego przedsiębiorstwa FCH 19 . Jeśli chodzi o dane jakościowe, od 2011 r. wspólne przedsiębiorstwo opracowuje roczne sprawozdanie z przeglądu programu 20 , w którym ocenia osiągnięcia projektów finansowanych przez wspólne przedsiębiorstwo FCH w odniesieniu do celów strategicznych wspólnego przedsiębiorstwa.
24.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi programu "Horyzont 2020" wyniki badań wymagają szczegółowego monitorowania opartego na ilościowych i, w stosownych przypadkach, jakościowych dowodach, w tym na wskaźnikach efektywności działania 21 . W celu spełnienia wymogów programu "Horyzont 2020" i bardziej skutecznego przyczynienia się do rozpowszechniania wyników badań przeprowadzonych w ramach siódmego programu ramowego (szczególnie w sytuacji, gdy finansowane projekty dobiegają końca) 22 należy zacieśnić współpracę między wspólnym przedsięwzięciem i Komisją, aby poprawić sprawozdawczość w zakresie wyników badań i rozpowszechnianie ich 23 .

Konfikt interesów

25.
Komisja opracowuje jednolity szablon dla wspólnych przedsięwzięć. Do czasu jego wydania pozostaje w mocy procedura wspólnego przedsiębiorstwa FCH.

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

26.
W wyniku drugiej śródokresowej oceny dokonanej przez Komisję 24 Rada Zarządzająca przyjęła w dniu 11 listopada 2014 r. plan działania dotyczący realizacji sformułowanych zaleceń. Większość zaleceń została zrealizowana 25 .

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 października 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Bruksela)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. przewiduje ustanawianie partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które mogłyby być realizowane przez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 TFUE i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 ("Horyzont 2020"), którego celem jest zwiększenie wpływu na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu programu "Horyzont 2020" z funduszami sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji ogólniejszych celów Unii w zakresie konkurencyjności, zmobilizować inwestycje prywatne oraz ułatwić rozwiązywanie problemów społecznych.

Rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2.

Kompetencje wspólnego przedsięwzięcia

określone w rozporządzeniu Rady (UE) nr 559/2014

Cele

Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 ma następujące cele:

a) przyczynianie się do wdrożenia rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 oraz w szczególności celów dotyczących bezpiecznej, czystej i efektywnej energii oraz inteligentnego, zielonego i zintegrowanego transportu w ramach części III załącznika I do decyzji 2013/743/EU;

b) przyczynianie się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, poprzez stworzenie silnego, zrównoważonego i konkurencyjnego na rynku globalnym sektora technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w Unii.

W szczególności ma ono na celu:

a) obniżanie kosztów produkcji układów ogniw paliwowych przeznaczonych do wykorzystania w transporcie przy jednoczesnym wydłużeniu ich żywotności do poziomu, który będzie konkurencyjny wobec tradycyjnych technologii;

b) zwiększanie sprawności elektrycznej oraz trwałości różnych ogniw paliwowych wykorzystywanych do wytwarzania energii do poziomu, który będzie konkurencyjny wobec tradycyjnych technologii, przy jednoczesnym obniżeniu ich kosztów;

c) zwiększanie efektywności energetycznej produkcji wodoru głównie na drodze elektrolizy wody i z wykorzystaniem źródeł odnawialnych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych i inwestycji, tak aby połączony system produkcji wodoru i konwersji wykorzystującej technologie ogniw paliwowych był konkurencyjny wobec alternatywnych metod produkcji elektryczności dostępnych na rynku;

d) wykazanie na dużą skalę możliwości stosowania wodoru do wspierania włączania źródeł energii odnawialnej do systemów energetycznych, również w drodze jego wykorzystania jako konkurencyjnego środka magazynowania energii dla elektryczności wytworzonej z odnawialnych źródeł energii;

e) redukowanie wykorzystywania określonych przez UE surowców krytycznych, np. za pomocą zasobów o niskiej lub zerowej zawartości platynowców i za pośrednictwem recyklingu lub redukowania lub unikania wykorzystywania metali ziem rzadkich.

Zarządzanie

określone w rozporządzeniu Rady (UE) nr 559/2014

Organami wspólnego przedsiębiorstwa FCH są:

1 - Rada Zarządzająca

Rada Zarządzająca jest najważniejszym organem decyzyjnym wspólnego przedsiębiorstwa FCH.

2 - Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy odpowiada za bieżące zarządzanie wspólnym przedsiębiorstwem i jest jego prawnym przedstawicielem. Odpowiada za swoje działania przed Radą Zarządzającą.

3 - Komitet Naukowy

W jego skład wchodzi nie więcej niż dziewięciu członków. W Komitecie reprezentowani są w sposób zrównoważony światowej klasy eksperci ze środowisk akademickich, sektora przemysłu i organów regulacyjnych. Wykonuje on następujące zadania:

a) doradza w sprawie priorytetów naukowych, które należy uwzględnić w rocznych planach prac;

b) doradza w sprawie osiągnięć naukowych opisanych w rocznym sprawozdaniu z działalności.

Zewnętrznymi organami doradczymi wspólnego przedsiębiorstwa FCH są:

4 - Grupa przedstawicieli państw FCH

W jej skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i kraju stowarzyszonego w programie "Horyzont 2020".

Grupa Przedstawicieli Państw jest konsultowana i, w szczególności, dokonuje przeglądu informacji i wydaje opinie w następujących kwestiach:

a) postępów w wykonaniu programu Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 oraz w realizacji jego celów;

b) aktualizacji orientacji strategicznej;

c) powiązań z programem "Horyzont 2020";

d) rocznych planów prac;

e) zaangażowania MSP.

Grupa Przedstawicieli Państw przekazuje również informacje Wspólnemu Przedsięwzięciu FCH 2 i pełni funkcję łącznika ze Wspólnym Przedsięwzięciem FCH 2 w następujących kwestiach:

a) statusu odpowiednich krajowych lub regionalnych programów w zakresie badań naukowych i innowacji oraz określania potencjalnych obszarów współpracy, obejmujących wdrażanie technologii FCH, w celu umożliwienia synergii i zapobiegania powielaniu działań;

b) szczegółowych środków podjętych na szczeblu krajowym lub regionalnym w zakresie wydarzeń upowszechniających, specjalistycznych warsztatów technicznych i działań związanych z komunikacją.

5 - Forum Zainteresowanych Stron

Forum Zainteresowanych Stron jest istotnym kanałem komunikacyjnym w odniesieniu do działań wspólnego przedsiębiorstwa FCH i jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych podmiotów z sektora prywatnego i publicznego oraz dla międzynarodowych grup interesów z państw członkowskich, z krajów stowarzyszonych i z pozostałych krajów. Forum Zainteresowanych Stron zwoływane jest raz w roku. Jest ono informowane o działaniach wspólnego przedsiębiorstwa FCH i zachęcane do przedstawiania uwag.

Audytor wewnętrzny i organ prowadzący kontrolę zewnętrzną wspólnego przedsiębiorstwa oraz organ udzielający absolutorium wspólnemu przedsiębiorstwu:

6 - Audyt wewnętrzny

- Dyrektor ds. audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa FCH (tj. funkcja audytu wewnętrznego),

- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

7 - Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

8 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione wspólnemu przedsięwzięciu w roku 2014

ostateczne wersje sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa FCH za 2014 r.

Budżet (środki na zobowiązania)

112 mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

26 stanowisk w planie zatrudnienia na 2014 r. (24 pracowników tymczasowych oraz dwóch pracowników kontraktowych), z czego 25 obsadzonych na koniec 2014 r.; 18 pracowników wykonujących działania operacyjne (ekwiwalent pełnego czasu pracy) oraz siedmiu wykonujących zadania administracyjne (ekwiwalent pełnego czasu pracy).

Działalność i usługi w roku 2014 Zob. roczne sprawozdanie z działalności wspólnego przedsiębiorstwa FCH za 2014 r. pod adresem http://www.fch-ju.eu/page/documents
Źródło: informacje przekazane przez wspólne przedsiębiorstwo FCH.

ODPOWIEDŹ WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 z zadowoleniem przyjmuje pozytywną opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącą sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2014 wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania, i przyjmuje uwagi Trybunału do wiadomości.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1) zmienione rozporządzeniem Rady (UE) nr 1183/ 2011 z dnia 14 listopada 2011 r. (Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108).
3 Niniejsze sprawozdanie odnosi się do wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, poza przypadkami, gdy konieczne jest rozróżnienie pomiędzy tymi dwoma programami.
4 Program ramowy "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104), obejmuje lata 2014-2020 i skupia w sobie wszystkie istniejące unijne instrumenty finansowania badań i innowacji.
5 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
6 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsiębiorstwa.
7 Koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 nie mogą przekroczyć 38 mln euro i są pokrywane poprzez wkłady finansowe dzielone równo w ujęciu rocznym między Unię i członków innych niż Unia.
8 Zgodnie z art. 13 ust. 3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 559/2014 "koszty operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 są pokrywane poprzez: a) wkład finansowy Unii; b) wkłady niepieniężne jednostek składowych członków innych niż Unia lub ich podmiotów powiązanych uczestniczących w działaniach pośrednich; obejmują one koszty ponoszone przez nie na realizację działań pośrednich pomniejszone o wkład Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 i wszelkie inne wkłady Unii w te koszty".
9 Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) nr 559/2014.
10 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
11 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
12 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
13 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
14 Art. 47 rozporządzenia (UE) nr 110/2014.
15 Rozporządzenie (UE) nr 110/2014.
16 Zob. przypis 22.
17 Pkt 21-23 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 67).
19 W sprawozdaniu monitorującym Komisji informacje te są przedstawione w postaci wartości zagregowanych, razem z informacjami przekazanymi przez inne wspólne inicjatywy technologiczne.
21 Art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 ustanawiającego "Horyzont 2020" i załącznik II (Wskaźniki efektywności) do decyzji Rady 2013/743/UE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965) z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiającej program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020).
22 W związku z tym w maju 2014 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zakończyła ograniczony przegląd wykorzystania i rozpowszechniania wyników badań przez wspólne przedsiębiorstwo FCH. Przyznając, że wspólne przedsiębiorstwo wdrożyło system zarządzania i kontroli w odniesieniu do monitorowania planów beneficjentów w zakresie wykorzystania i rozpowszechniania wyników badań, Służba Audytu Wewnętrznego zaleciła wspólnemu przedsiębiorstwu FCH dopracowanie planu rozpowszechniania w obszarze centralnego rozpowszechniania wyników badań.
23 Zob. roczne sprawozdanie Komisji Europejskiej dla Parlamentu Europejskiego z postępu w działalności wspólnych przedsiębiorstw na rzecz realizacji wspólnych inicjatyw technologicznych (COM(2013) 935).
24 Pkt 26 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 67).
25 W szczególności a) wzięto pod uwagę i zrealizowano najważniejsze zalecenia dotyczące projektowania i zarządzania zawarte w rozporządzeniu Rady (UE) nr 559/2014 ustanawiającym Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 (zrealizowano takie zalecenia jak zwiększone zasoby na zarządzanie programami i zarządzanie wiedzą czy usługi księgowe Komisji); b) zrealizowano najważniejsze zalecenia dotyczące monitorowania technologii i wsparcia polityki poprzez wprowadzenie specjalnego narzędzia TEMONAS monitorującego postęp technologiczny; c) najważniejsze zalecenia dotyczące zaangażowania państw członkowskich zostały wzięte pod uwagę w rozporządzeniu Rady (UE) nr 559/2014, w którym określono rozszerzoną rolę Grupy Przedstawicieli Państw.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.422.51

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią wspólnego przedsiębiorstwa.
Data aktu: 06/10/2015
Data ogłoszenia: 17/12/2015