Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji

(2015/C 409/15)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Chemikaliów (zwana dalej "Agencją", inaczej "ECHA") z siedzibą w Helsinkach została ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Do jej głównych zadań należy zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, jak również swobodnego przepływu substancji na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności. Agencja propaguje ponadto rozwój alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Agencji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Wskaźnik wykonania budżetu za 2014 r. wzrósł w porównaniu z ubiegłym rokiem. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. w tytułach III, IV i V (wydatki operacyjne) wyniósł 8,5 mln euro, czyli 35 % (w 2013 r. było to 10,6 mln euro, czyli 46 %). Jest to jednak związane przede wszystkim z wieloletnim charakterem planowych projektów informatycznych (4,5 mln euro), z kosztami tłumaczeń, które zostały zlecone w 2014 r., lecz nie zostały jeszcze wykonane na koniec roku (0,5 mln euro), oraz z ocenami substancji, w przypadku których termin oceny rocznej przypada w 2015 r. (1,9 mln euro). Wydatki na procedury związane z konkretnymi nowymi działaniami Agencji, dotyczącymi wdrożenia rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych 9 miały zasadniczo zostać pokryte z opłat za rejestrację tych produktów 10 . Jednakże przychód z opłat pobranych w 2014 r. pokrył jedynie 17 % wysokości tych wydatków, a pozostałą ich część faktycznie pokryto z wkładów do budżetu Agencji z ramienia UE (6,3 mln euro) oraz państw EFTA (0,2 mln euro).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

12.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2013 Podobnie jak w latach poprzednich, wskaźnik wykonania budżetu za 2013 r. był zadowalający w tytułach I i II. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. był wprawdzie nadal wysoki w tytułach III, IV i V (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 10,6 mln euro (46 %), jest to jednak związane przede wszystkim z wieloletnim charakterem planowych projektów informatycznych (6,3 mln euro), z kosztami tłumaczeń, które zostały zlecone w 2013 r., lecz nie zostały jeszcze wykonane na koniec roku (1,3 mln euro), oraz z ocenami substancji, w przypadku których termin oceny rocznej przypada w lutym 2014 r. (1,7 mln euro). nie dotyczy
2013 W wydanym poświadczeniu wiarygodności za 2013 r. Dyrektor Wykonawczy Agencji potwierdził, że uzyskał wystarczającą pewność, iż zasoby przeznaczone na działania zostały wykorzystane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami oraz że obowiązujące procedury kontroli dają niezbędne gwarancje legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń. Poświadczenie opatrzono jednak zastrzeżeniem, ponieważ mandat Agencji nie obejmuje kontroli ani inspekcji na poziomie krajowym, wobec czego nie można potwierdzić, że na rynku Unii Europejskiej w obrocie znajdują się wyłącznie substancje i produkty zarejestrowane lub dopuszczone, za które wniesiono opłatę na ręce Agencji. nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Chemikaliów (Helsinki)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu Gromadzenie informacji

- Podstawą prawną rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w sprawie rejestracji, oceny, udzielania stosowanych zezwoleń i ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), którym utworzono Europejską Agencję Chemikaliów, jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Kompetencje Agencji

(zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (rozporządzenie REACH), rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin - rozporządzenie CLP), rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (rozporządzenie o produktach biobójczych) oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/ 2012 (zgoda po uprzednim poinformowaniu))

Cele

- Celem rozporządzenia REACH i rozporządzenia CLP jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, w tym propagowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje, a także zapewnienie swobodnego przepływu substancji na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności (art. 1 ust. 1 rozporządzenia REACH, art. 1 rozporządzenia CLP).

- Agencja została ustanowiona w celu zarządzania technicznymi, naukowymi i administracyjnymi aspektami rozporządzenia REACH i - w pewnych przypadkach - realizacji tych aspektów oraz w celu zapewnienia spójności tych aspektów na poziomie unijnym (art. 75 rozporządzenia REACH) oraz zarządzania zadaniami dotyczącymi klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych wynikającymi z rozporządzenia CLP.

Zadania

- Otrzymywanie dokumentów rejestracyjnych i innej dokumentacji substancji chemicznych oraz sprawdzanie ich kompletności (tytuł II rozporządzenia REACH).

- Odpowiadanie na zapytania przed dokonaniem rejestracji oraz podejmowanie decyzji na temat udostępniania istniejących danych (tytuł III rozporządzenia REACH).

- Ocena dokumentacji pod kątem zgodności z rozporządzeniem REACH i przygotowanie związanych z tym propozycji przeprowadzania badań oraz koordynacja procesu oceny substancji (tytuł VI rozporządzenia REACH).

- Rozpatrywanie wniosków dotyczących substancji wzbudzających szczególnie duże obawy w celu umieszczenia ich na liście kandydackiej oraz sporządzanie zaleceń dla niektórych z substancji mających podlegać włączeniu do załącznika XIV, a także rozpatrywanie wniosków o udzielenie zezwolenia (tytuł VII rozporządzenia REACH).

- Rozpatrywanie dokumentacji dotyczącej ograniczenia produkcji (tytuł VIII rozporządzenia REACH).

- Tworzenie i prowadzenie publicznych baz danych zawierających informacje o wszystkich zarejestrowanych substancjach oraz udostępnianie publicznie za pośrednictwem Internetu niektórych informacji (art. 77 i 119 rozporządzenia REACH).

- Dostarczanie wytycznych technicznych i naukowych oraz narzędzi (art. 77 rozporządzenia REACH, art. 50 ust. 2 rozporządzenia CLP) w zależności od potrzeb i na mocy rozporządzenia o produktach biobójczych (UE) nr 528/2012.

- Zapewnianie państwom członkowskim i instytucjom unijnym możliwie najlepszego doradztwa naukowego i technicznego w kwestiach dotyczących chemikaliów, które leżą w kompetencjach Agencji i zostały do niej skierowane na podstawie przepisów rozporządzenia REACH i rozporządzenia CLP (art. 77 ust. 1 rozporządzenia REACH, art. 50 ust. 1 rozporządzenia CLP).

- Otrzymywanie wniosków w sprawie klasyfikacji i oznakowania, prowadzenie publicznych wykazów klasyfikacji i oznakowania, rozpatrywanie wniosków o stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej oraz rozpatrywanie wniosków o harmonizację klasyfikacji i oznakowania substancji.

- Realizowanie zadań technicznych i naukowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 528/2012 o produktach biobójczych, które weszło w życie z dniem 1 września 2013 r.

- Realizowanie zadań zgodnie z rozporządzeniem PIC (Prior Informed Consent - zgoda po uprzednim poinformowaniu) (UE) nr 649/2012, po jego wejściu w życie w marcu 2014 r.

Zarządzanie Zarząd

Zarząd składa się z jednego przedstawiciela z każdego państwa członkowskiego mianowanego przez Radę i nie więcej niż sześciu przedstawicieli mianowanych przez Komisję, w tym trzech przedstawicieli zainteresowanych stron bez uprawnień do głosowania, a także dwóch niezależnych osób mianowanych przez Parlament Europejski Art. 79 rozporządzenia REACH.

Zadania

Zgodnie z art. 78 rozporządzenia REACH oraz z ramowym rozporządzeniem finansowym dotyczącym agencji, zadania Zarządu obejmują głównie przyjmowanie rocznych i wieloletnich programów prac, ostatecznego budżetu, ogólnego sprawozdania, regulaminu wewnętrznego oraz mianowanie Dyrektora Wykonawczego i sprawowanie nad nim władzy dyscyplinarnej. Ponadto Zarząd powołuje członków Rady Odwoławczej i komitetów.

Dyrektor Wykonawczy

Zadania

Art. 83 rozporządzenia REACH.

Komitety

W ramach Agencji działają 3 komitety (Komitet ds. Oceny Ryzyka, Komitet Państw Członkowskich oraz Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych).

Zadania

Art. 77 ust. 3 lit. a)-c) rozporządzenia REACH.

Komitet ds. Produktów Biobójczych

W skład Agencji wchodzi Komitet ds. Produktów Biobójczych.

Zadania

Art. 75 ust. 1 rozporządzenia o produktach biobójczych.

Forum wymiany informacji na temat egzekwowania przepisów

Zadania

Art. 77 ust. 4 lit. a)-h) rozporządzenia REACH.

Sekretariat

Zadania

Art. 77 ust. 2 lit. a)-o) rozporządzenia REACH.

Komisja odwoławcza

Zadania

Art. 76 ust. 1 lit. h) rozporządzenia REACH.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady (art. 97 ust. 10 rozporządzenia REACH).

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) Budżet (w tym budżety korygujące)

- 113,2 (107,7) mln euro, w tym:

- dochody z opłat: 27,2 (86,1) mln euro; 25,9 (85,8) mln euro w odniesieniu do opłat i należności wniesionych zgodnie z rozporządzeniem REACH (WE) nr 1907/2006 oraz 1,3 (0,3) mln euro w odniesieniu do opłat i należności wniesionych zgodnie z rozporządzeniem o produktach biobójczych (UE) nr 528/2012,

- wkład Unii: 7,8 (8,6) mln euro, obejmujące wsparcie wdrożenia rozporządzenia Parlamentu i Rady (UE) nr 528/2012 w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (5,1 mln euro), wkład równoważący (1,2 mln euro) i wkład EFTA (0,2 mln euro) oraz wsparcie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczącym wywozu i przywozu niebezpiecznych substancji chemicznych (1,3 mln euro).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

- Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 495 (503)

- Liczba stanowisk obsadzonych: 479, w tym kandydaci na 9 stanowisk w trakcie rekrutacji (468)

- Inni pracownicy:118 (95) (106 pracowników kontraktowych, w tym 1 w trakcie rekrutacji, i 12 oddelegowanych ekspertów krajowych).

- Całkowite zatrudnienie 587 (563), w tym wykonujący zadania (1):

- operacyjne: 78 %/458 (386);

- administracyjne i pomocnicze: 22 %/129 (177)

Produkty i usługi w roku 2014 (2013) Program prac Agencji obejmował 17 niżej wymienionych działań:

Działania rejestracyjne, przedrejestracyjne i związane ze wspólnym korzystaniem z danych

- Liczba przetworzonych dokumentacji rejestracyjnych: 9 001 (14 839)

- Liczba zakończonych ocen wniosków o zapewnienie poufności: 636 (860) ocen (wstępnych i końcowych), w tym 67 (198) decyzji negatywnych

- Liczba otrzymanych zapytań: 1 000 (1 903)

- Liczba wydanych decyzji w zakresie udostępniania danych: 5 (11)

- Liczba substancji, na temat których informacje udostępniono publicznie (z wyjątkiem informacji poufnych): 12 888 (10 561)

Ocena

- Liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: 283 (637)

- Liczba ostatecznych decyzji dotyczących propozycji przeprowadzenia badania: 204 (111)

Zarządzanie ryzykiem

- Liczba substancji wytypowanych do umieszczenia na liście kandydackiej: 10 (13)

- Liczba zaleceń dotyczących substancji wytypowanych do umieszczenia w załączniku XIV: 1 (1)

- Liczba dokumentacji w sprawie wprowadzenia ograniczeń, przedłożonych do decyzji Komisji: 4 (2)

- Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie zezwolenia: 19 (8)

- Liczba zgłoszeń substancji znajdujących się na liście kandydackiej, zawartych w wyrobach: 14 (93)

Klasyfikacja i oznakowanie

- Liczba otrzymanych zgłoszeń w sprawie klasyfikacji i oznakowania: 6,4 mln w odniesieniu do ponad 133 000 substancji (z których prawie 118 000 jest ujętych w publicznie dostępnych zgłoszeniach).

- Liczba otrzymanych propozycji zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania: 44 (29).

- Liczba wniosków o stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej dla substancji w mieszaninach: 28 (28).

Doradztwo i udzielanie pomocy

- Liczba odpowiedzi udzielonych przez centra informacyjne: 7 628 (5 975).

- Liczba nowych dokumentów zawierających wytyczne: 10 (1).

- Liczba zaktualizowanych wytycznych i sprostowań: 9 (3) aktualizacji i 8 (4) sprostowań.

Naukowe narzędzia informatyczne

- Oddanie do użytku 2 nowych wersji rejestru R4BP w 2014 r.

- Opracowanie i uruchomienie aplikacji internetowej - edytora charakterystyki produktu leczniczego (SPC) - w celu zapewnienia wsparcia przy tworzeniu ustrukturyzowanych charakterystyk produktów biobójczych.

- Oddanie do użytku systemu ePIC - nowego systemu wspomagającego realizację przepisów rozporządzenia PIC - pozwalające na zarządzanie powiadomieniami dotyczącymi 2015 r.

- Rozbudowa obecnego systemu rozpowszechniania informacji w celu objęcia nim danych dotyczących produktów biobójczych i PIC oraz w celu zwiększenia wydajności operacyjnej.

- Oddanie do użytku zaktualizowanego narzędzia CHESAR 2 (wersja 2.3).

- Uruchomienie platformy Dynamic Case służącej do zarządzania sprawami, dzięki czemu na koniec roku obsługiwano 17 procesów wewnętrznych wynikających z rozporządzeń REACH i CLP.

- Oddanie do użytku dwóch nowych wersji narzędzia Odyssey.

- Oddanie do użytku dwóch ulepszonych wersji systemów ECM-DEP (Enterprise Content Management-Dossier Evaluation Process).

Doradztwo naukowo-techniczne oferowane instytucjom i organom unijnym

- Organizacja zakończonych sukcesem warsztatów naukowych dotyczących wyzwań regulacyjnych w procesie oceny ryzyka ze strony nanomateriałów w październiku 2014 r.

- Publikacja drugiego sprawozdania Agencji na temat metod badawczych niewymagających wykorzystania zwierząt zgodnie z art. 117 ust. 3 rozporządzenia REACH.

- Aktualizacja dwuletniego planu prac Agencji dotyczącego nanomateriałów.

- Organizacja dwóch posiedzeń grupy roboczej ds. nanomateriałów.

- Wkład Agencji w prace Komisji polegający na przeglądzie załączników do rozporządzenia REACH dotyczących szczegółowych wymogów związanych z nanomateriałami.

- Publikacja sprawozdania pt. "Świadomość dotycząca metod badawczych niewymagających wykorzystania zwierząt w ocenie chemikaliów - propagowanie metod badawczych niewymagających wykorzystania zwierząt i metod alternatywnych" przez Agencję i Wspólne Centrum Badawcze (JRC).

- Wkład Agencji w opracowanie wytycznych dotyczących badań i strategii badawczych (zintegrowane podejście do kontroli i oceny) OECD, zwłaszcza w związku z podrażnieniem i degradacją oczu i skóry, uczuleniami skórnymi, genotoksycznością, substancjami zaburzającymi funkcjonowanie układu hormonalnego, toksycznością reprodukcyjną i ekotoksycznością dla środowiska wodnego i lądowego.

Komitety i forum

- Liczba jednomyślnych porozumień osiągniętych w komitecie państw członkowskich: 149 (155).

- Liczba opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka: 88 (41).

- Liczba opinii Komitetu ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych: 34 (3).

Komisja odwoławcza

- Liczba złożonych odwołań: 18 (22).

- Liczba decyzji w sprawie odwołań: 16 (8).

Komunikacja

- Zorganizowano 3 wydarzenia dla zainteresowanych podmiotów:

- dwukrotnie Dni Zainteresowanych Podmiotów,

- warsztaty dla akredytowanych podmiotów,

- 8 seminariów internetowych, w których uczestniczyło 2 060 osób,

- wykonano 264 (250) tłumaczeń,

- stronę internetową odwiedziło ok. 1 481 986 użytkowników, zarejestrowano 4 430 136 wejść,

- wydano 61 (53) publikacji,

- wydano 21 komunikatów prasowych, udzielono 49 wywiadów dla mediów,

- wydano 57 biuletynów informacyjnych, elektronicznych biuletynów informacyjnych i biuletynów,

- opublikowano 1 136 informacji w serwisie Twitter, 51 w serwisie społecznościowym Facebook oraz 38 w serwisie LinkedIn.

Współpraca

- Współpraca naukowo-techniczna z OECD (np. narzędzie IUCLID) i z agencjami równorzędnymi (Australia, Kanada, Japonia i USA), a także wsparcie techniczne dla Komisji w zakresie pracy na polu międzynarodowym (np. Globalnie Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów).

Zarządzanie

- Kontynuacja rozwoju i usprawniania systemów administracyjnych i systemów zarządzania.

- Uzyskano certyfikat ISO 9001.

Finanse, udzielanie zamówień publicznych i księgowość

- Rygorystyczne zarządzanie budżetem i rezerwą gotówkową.

- W 2014 r. Agencja udzieliła zamówienia na usługi naukowe, informatyczne i administracyjne na mocy obowiązujących umów ramowych (548 umów/zleceń) i postępowań o udzielenie zamówienia (188 postępowań). W szczególności Agencja pomyślnie zamknęła przetargi nieograniczone na zawarcie nowych umów ramowych dotyczących szkoleń językowe, uzyskania certyfikatu zgodności z normą ISO 9001:2008 w zakresie systemu IQMS Agencji, usług bankowych w zakresie rachunku obrotów bieżących, a także rozpoczęła realizację projektu mającego na celu zwiększenie efektywności procesu zarządzania zamówieniami publicznymi i umowami i związanymi z nimi procesami finansowymi.

- Łączna liczba przedsiębiorstw sprawdzonych pod kątem statusu MŚP: 271 (516)

Kadry i służby administracyjne

- 22 (27) zakończone procedury naboru; 62 (87) zatrudnionych pracowników (pracownicy tymczasowi i pracownicy kontraktowi).

Informatyka i telekomunikacja

- Uruchomienie pierwszych modułów zintegrowanego systemu zarządzania zasobami ludzkimi.

- Stosowanie usprawnionego systemu zarządzania dokumentami.

Produkty biobójcze

- Rozpatrzono i przekazano państwom członkowskim 2 094 wnioski (dotyczące nowych substancji aktywnych, odnowienia zatwierdzenia lub przeglądu substancji, pozwoleń unijnych w zakresie produktów).

- Rozstrzygnięcie 4 sporów dotyczących udostępniania danych.

- Wydanie 1 decyzji dotyczącej oceny wniosków dostawców substancji aktywnych i utrzymywania listy zatwierdzonych dostawców.

- Wydanie 7 decyzji dotyczących oceny wniosków w sprawie równoważności technicznej.

- Jeden przypadek oceny chemicznego podobieństwa substancji czynnych.

PIC

- Przetworzono 5 289 powiadomień.

(1) Na podstawie porównania z wartością referencyjną.

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDŹ AGENCJI

11.
ECHA docenia wniosek Trybunału Obrachunkowego i będzie w dalszym ciągu dbać o to, by unikać wszelkich nieuzasadnionych operacji przeniesień.

Prawdą jest, że opłaty wynikające z wniosków w 2014 r. na mocy rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych jedynie w małej części pokryły koszty Agencji z nimi związane. Pierwotne założenie Komisji, zgodnie z którym Agencja miała być w znacznym stopniu samofinansującą się organizacją, okazało się błędne, ponieważ, porównując opłaty krajowe i unijne, więcej wnioskodawców ubiega się o pozwolenia krajowe i wzajemne uznanie dla produktów biobójczych, a nie o pozwolenia unijne.

W międzyczasie Komisja kilkukrotnie skorygowała swoje szacunki wpływów z opłat w dół i obecnie uznaje konieczność dalszego wypłacania rocznej dotacji UE wystarczającej na pokrycie większości zadań ECHA niezwiązanych z opłatami. Komisja rozpoczęła również niezależne badanie, które powinno dostarczyć niezbędne dane do przeglądu rozporządzenia w sprawie opłat w 2015 r., jak to określono w rozporządzeniu w sprawie produktów biobójczych.

1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
10 Art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024