Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Orange/Jazztel (M.7421).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Orange/Jazztel (M.7421)

(2015/C 407/09)

(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2015 r.)

Wprowadzenie

1.
W dniu 16 października 2014 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Orange SA ("Orange" lub "strona zgłaszająca"), przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Jazztel plc ("Jazztel") w drodze oferty publicznej ("proponowana transakcja"). Orange i Jazztel wspólnie zwane są "stronami". Proponowana transakcja ma wymiar unijny w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Na podstawie przeprowadzonego dochodzenia na pierwszym etapie Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z zasadami rynku wewnętrznego i w dniu 4 grudnia 2014 r. przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 15 grudnia 2014 r. strona zgłaszająca przedstawiła uwagi na piśmie, uzupełnione o sprawozdania gospodarcze w styczniu i lutym 2015 r.
3.
W dniu 5 listopada 2014 r. Królestwo Hiszpanii przedłożyło, za pośrednictwem swojego organu ds. konkurencji, wniosek o pełne odesłanie sprawy dotyczącej proponowanej transakcji, na podstawie art. 9 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Po wszczęciu postępowania, przesłaniu pisma przypominającego przez Królestwo Hiszpanii w dniu 19 grudnia 2014 r. oraz po przesłuchaniu strony zgłaszającej Komisja przyjęła w dniu 26 stycznia 2015 r. decyzję o odmowie odesłania sprawy zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie łączenia przedsiębiorstw.

Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

4.
W dniu 25 lutego 2015 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wstępnie stwierdziła, że transakcja znacząco utrudniłaby skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
Strona zgłaszająca udzieliła odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 11 marca 2015 r., a Jazztel przedstawił swoje uwagi do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń również w dniu 11 marca 2015 r.

Dostęp do akt

6.
Orange otrzymał dostęp do akt sprawy w postaci płyt CD w dniach 26 lutego 2015 r., 3 marca 2015 r., 27 marca 2015 r. i 30 kwietnia 2015 r. Doradcy ekonomiczni Orange otrzymali dostęp do poufnych danych, na których opierała się analiza gospodarcza przedstawiona przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, przez udostępnienie biura danych.

Opis stanu faktycznego

7.
W dniu 10 marca 2015 r. Komisja przesłała spółce Orange opis stanu faktycznego, informując ją o dodatkowych dowodach stwierdzonych po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, które to dowody potwierdziły wstępne wnioski zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i na podstawie których można podjąć ostateczną decyzję. W dniu 13 marca 2015 r. strona zgłaszająca przedstawiła uwagi na piśmie.

Zawieszenie biegu terminów

8.
Wobec braku odpowiedzi Orange na wniosek o udzielenie informacji z dnia 7 stycznia 2015 r. w dniu 14 stycznia 2015 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw zawieszającą termin przeglądu proponowanej transakcji ze skutkiem od tego samego dnia. Strona zgłaszająca odpowiedziała na wniosek o udzielenie informacji w dniu 19 stycznia 2015 r., a w dniu 20 stycznia 2015 r. wznowiono postępowanie.
9.
Wobec braku odpowiedzi Orange na wniosek o udzielenie informacji z dnia 11 grudnia 2014 r. w dniu 18 marca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw zawieszającą termin przeglądu proponowanej transakcji ze skutkiem od dnia 4 marca 2015 r. Strona zgłaszająca odpowiedziała na wniosek o udzielenie informacji w dniu 27 marca 2015 r., a w dniu 28 marca 2015 r. wznowiono postępowanie.

Zainteresowane osoby trzecie

10.
W odpowiedzi na uzasadnione wnioski zezwoliłem przedsiębiorstwom Másmovíl Ibercom SA ("Másmovíl"), Vodafone Group Plc ("Vodafone") i Xfera Móviles SA ("Yoigo") na bycie wysłuchanym jako zainteresowane osoby trzecie. Zainteresowane strony trzecie przedstawiły uwagi na piśmie. Przychyliłem się także do wniosków tych osób o uczestniczenie w formalnym spotkaniu wyjaśniającym.
11.
Po przeprowadzeniu spotkania wyjaśniającego, w odpowiedzi na wniosek spółki R Cable y Telecomunicaciones Galicia, SA ("R Cable") zezwoliłem tej spółce na bycie wysłuchanym jako zainteresowana osoba trzecia w ramach postępowania. R Cable przedstawiła uwagi na piśmie.

Spotkanie wyjaśniające

12.
Formalne spotkanie wyjaśniające odbyło się w dniu 16 marca 2015 r. z udziałem: zainteresowanych stron trzecich, spółek Másmovíl, Vodafone i Yoigo; stosownych służb Komisji; przedstawicieli organów ds. konkurencji jedenastu państw członkowskich (Belgii, Finlandii, Francji, Irlandii, Włoch, Polski, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa); oraz przedstawiciela Urzędu Nadzoru EFTA. Strony wnioskowały o sesję zamkniętą, która została im przyznana dla części ich wystąpień.

Zobowiązania

13.
W celu rozwiązania problemów w zakresie konkurencji określonych przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, w dniu 6 marca 2015 r. strona zgłaszająca przedstawiła Komisji formalne zobowiązania. W dniu 13 marca 2015 r. Komisja poddała te zobowiązania badaniu rynku.
14.
W dniach 29 marca 2015 r. i 6 kwietnia 2015 r. strona zgłaszająca przedstawiła zmienione zobowiązania. Zobowiązania te zostały następnie poddane badaniu rynku w dniu 8 kwietnia 2015 r. Strona zgłaszająca przedstawiła w dniu 20 kwietnia 2015 r. ostateczny zestaw zobowiązań.
15.
Na podstawie zestawu ostatecznych zobowiązań Komisja stwierdziła, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

Podsumowanie

16.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk, i stwierdziłem, że tak właśnie było.
17.
Stwierdzam, że strony miały w tej sprawie możliwość skutecznego skorzystania ze swoich praw procesowych.

Bruksela, dnia 11 maja 2015 r.

Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024