Rezolucja w sprawie współpracy infrastrukturalnej między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego: wspólne projekty dotyczące transportu drogowego, kolejowego i lotniczego.

REZOLUCJA 1
w sprawie współpracy infrastrukturalnej między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego: wspólne projekty dotyczące transportu drogowego, kolejowego i lotniczego

(2015/C 315/02)

(Dz.U.UE C z dnia 23 września 2015 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2013 r. w sprawie europejskiej polityki sąsiedztwa: dążenie do wzmocnienia partnerstwa. Stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie sprawozdań za rok 2012,
-
uwzględniając rezolucje Parlamentu Europejskiego w sprawie przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa i jej wymiaru wschodniego oraz dotyczące Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Republiki Białorusi, Gruzji, Republiki Mołdawii i Ukrainy,
-
uwzględniając wspólną deklarację przyjętą podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego w Wilnie w dniach 28-29 listopada 2013 r. - "Partnerstwo Wschodnie: przyszłe działania",
-
uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego zatytułowany "Unia Europejska i sąsiednie regiony: nowa koncepcja współpracy w dziedzinie transportu" (COM(2011) 415) oraz plan Komisji dotyczący transportu w krajach objętych polityką sąsiedztwa Unii Europejskiej, obejmujący sektor lotnictwa cywilnego, transport morski i wodny śródlądowy, transport drogowy i kolejowy, a także połączenia infrastrukturalne,
-
uwzględniając wspólną deklarację na temat przyszłości współpracy w dziedzinie transportu z krajami Partnerstwa Wschodniego przyjętą przez ministrów odpowiedzialnych za transport z państw członkowskich UE i krajów partnerskich w ramach Partnerstwa Wschodniego oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej,
-
uwzględniając konkluzje Rady w sprawie współpracy w dziedzinie transportu z obszarami sąsiedzkimi UE, przyjęte podczas 3116. posiedzenia Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii,
-
uwzględniając białą księgę Komisji Europejskiej z 2011 r. zatytułowaną "Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu",
-
uwzględniając wykaz priorytetowych projektów infrastrukturalnych dotyczących sieci transportu regionalnego w krajach Partnerstwa Wschodniego, zatwierdzony podczas posiedzenia ministrów transportu UE i krajów Partnerstwa Wschodniego w dniu 9 października 2013 r. w Luksemburgu,
-
uwzględniając podpisanie układów o stowarzyszeniu między UE a, odpowiednio, Ukrainą, Mołdawią i Gruzją,
-
uwzględniając efektywność żeglugi morskiej i rzecznej jako systemów służących przewozowi towarów, łączeniu ludzi i tworzeniu lepszej integracji rynkowej,
1.
podkreśla, że transport ma zasadnicze znaczenie dla dobrobytu Europy, gdyż umożliwia sprawne dostarczanie towarów i swobodę podróżowania obywateli; przypomina, że UE należy do najważniejszych partnerów politycznych i gospodarczych krajów Partnerstwa Wschodniego (PW) oraz że zacieśniona współpraca w sektorze transportu powinna pozwolić zdecydowanie skuteczniej wspierać rozwój gospodarczy tych krajów i przyczynić się do zwiększenia ich stabilizacji na płaszczyźnie politycznej; wskazuje, że zacieśniona współpraca w dziedzinie transportu, mająca na celu oszczędność czasu i środków przeznaczanych na transport towarów i usług oraz przewóz osób, przynosi bezpośrednie korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom w UE i w regionach ościennych oraz że ściślejsza integracja rynku może również przyczynić się do otwarcia nowych możliwości rynkowych dla przedsiębiorstw - czy to w UE, czy to w jej regionach ościennych;
2.
uważa, że lepsze połączenia transportowe można uzyskać poprzez poprawę infrastruktury transportowej i pogłębioną integrację rynkową, dzięki czemu zapewni się sprawne podróże osób, a także skuteczny i bezpieczny transport towarów, z uwzględnieniem specyfiki położenia geograficznego krajów PW; wyraża w tym względzie nadzieję, że polityka transportowa w krajach PW zostanie w sposób widoczny powiązana ze strategią "Europa 2020";
3.
podkreśla, że pogłębiona integracja rynków transportowych UE i jej krajów partnerskich z PW zależy od woli poszczególnych krajów i ich gotowości w tym względzie, przy czym uwarunkowana jest postępami krajów ościennych w zakresie stosowania norm równoważnych z normami UE w takich obszarach jak bezpieczeństwo, ochrona, środowisko naturalne i sprawy społeczne; wzywa UE do zapewnienia wszelkiego niezbędnego wsparcia technicznego i doradztwa bez uciekania się do protekcjonizmu;
4.
podkreśla, że między Europą Wschodnią a Zachodnią utrzymują się znaczne rozbieżności pod względem infrastruktury transportowej, które należy niwelować, oraz że kontynent europejski potrzebuje większej jednorodności, jeżeli chodzi o infrastrukturę transportową;
5.
przypomina, że dużym wyzwaniem są zatory komunikacyjne, w szczególności w transporcie drogowym i lotniczym; podkreśla konieczność rozładowania znacznych "wąskich gardeł" w transporcie europejskim, aby sprostać zapotrzebowaniu obywateli na podróżowanie i zaspokoić potrzebę gospodarki w zakresie transportu towarów i usług przy uwzględnieniu malejącej dostępności zasobów i ograniczeń w zakresie środowiska;
6.
odnotowuje przyjęcie nowych wytycznych TEN-T, w których kształtuje się bazową, kompleksową sieć strategicznej infrastruktury europejskiej na wschodzie i na zachodzie Unii Europejskiej, a tym samym tworzy się jednolity europejski obszar transportu; wzywa Komisję Europejską do rozważenia możliwości połączenia sieci bazowej TEN-T z sieciami transportowymi w krajach PW;
7.
wzywa Komisję do dokonania i opublikowania, wspólnie z rządami krajów Partnerstwa Wschodniego, wspólnego sprawozdania w sprawie oceny infrastruktury transportowej, węzłów i połączeń transportowych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które mogłoby stworzyć kompleksowe podstawy dla wspólnych projektów realizowanych w przyszłości;
8.
przyjmuje do wiadomości coraz większe zapotrzebowanie na środki publiczne pozwalające na sfinansowanie infrastruktury; podkreśla, że konieczne jest przyjęcie nowego podejścia do finansowania i ustalania ceny, opartego na partnerstwach publicznych i prywatnych, które umożliwiłoby społecznościom lokalnym współpracę z zainteresowanymi podmiotami prywatnymi i agencjami rządowymi oraz wykorzystanie funduszy międzynarodowych w celu tworzenia środków transportu przynoszących korzyść wszystkim zaangażowanym stronom; nalega na wymianę najlepszych doświadczeń między państwami członkowskimi UE a krajami PW i na wzmożoną współpracę w tym zakresie;
9.
uznaje znaczenie dalszej poprawy otoczenia inwestycyjnego w krajach PW w celu przyciągnięcia inwestycji z państw członkowskich UE w sektorze drogowym, kolejowym, morskim i lotniczym na rzecz rozwoju odpowiedniej infrastruktury, integracji krajów PW i państw członkowskich UE, przyjęcia unijnych norm i budowania zdolności w krajach PW;
10.
wzywa Komisję i rządy krajów Partnerstwa Wschodniego do włączenia zasady ułatwiania transportu do przyszłych porozumień handlowych;
11.
podkreśla, że reformy w sektorze transportu w krajach PW powinny zapewnić większe zbliżenie do norm UE w dziedzinie transportu; jest zdania, że negocjacje w sprawie umów o komunikacji lotniczej między UE a krajami PW powinny zostać zakończone z krajami, które je rozpoczęły, i ma w tym względzie nadzieję, że podobne negocjacje rozpoczną się niebawem z pozostałymi krajami PW; uważa, że poziom bezpieczeństwa i ochrony na morzu powinien zostać podwyższony dzięki reformie polityki, że należy wprowadzić ulepszenia w zakresie bander w kontekście Memorandum paryskiego w sprawie kontroli państwa portu oraz że kraje partnerskie powinny być w stanie wykazać udokumentowaną poprawę w odniesieniu do bezpieczeństwa drogowego, jak również to, że podejmują one konkretne działania mające na celu poprawę interoperacyjności kolejowej z UE; jest zdania, że należy poprawić połączenia transportowe z UE poprzez lepsze planowanie sieci i pracy nad priorytetowymi projektami infrastrukturalnymi, które pomogą połączyć kraje partnerskie z transeuropejską siecią transportową; zachęca kraje partnerskie do modernizacji istniejących i budowy nowych dróg;
12.
zauważa istnienie zamkniętych granic w ramach terytorium Partnerstwa Wschodniego, jak również trudności komunikacyjnych, jakich doświadczają kraje pozbawione bezpośredniego dostępu do morza, i w związku z tym wzywa do tego, aby UE wniosła wkład w bardziej otwarte i dostępne drogi komunikacji poprzez wdrażanie konkretnych projektów;
13.
podkreśla ponadto, że budowana obecnie jednolita europejska przestrzeń powietrzna powinna zostać rozszerzona o kraje sąsiadujące z UE - minimalnym warunkiem wstępnym takiego rozszerzenia jest uznanie prymatu prawa UE oraz zasada wyznaczenia unijnego; wskazuje, że jednolita europejska przestrzeń powietrzna ma na celu poprawę bezpieczeństwa przy zmniejszeniu opóźnień, kosztów i poziomu emisji gazów i zanieczyszczeń oraz że w ramach stopniowego wprowadzania w życie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej kraje sąsiadujące z UE wyrażają wolę utworzenia funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB, z ang. functional airspace block) lub przyłączenia się do takich bloków z udziałem państw członkowskich UE; wzywa kraje PW, aby przyczyniały się do sprawnego funkcjonowania lotniczych połączeń komunikacyjnych zarówno między UE a krajami PW, jak na terytorium krajów Partnerstwa Wschodniego;
14.
przypomina, że transport drogowy odgrywa kluczową rolę w przepływach handlowych z krajami PW, z którymi UE ma granicę lądową; wskazuje jednak, że uciążliwe procedury administracyjne na przejściach granicznych wciąż stanowią przeszkodę w swobodnym przepływie towarów między UE a jej wschodnimi sąsiadami oraz że przeciętnie 40 % całego czasu potrzebnego na przewóz traci się na granicach z uwagi na zróżnicowanie procedur administracyjnych; podkreśla, że usprawnienie procedur przekraczania granic ma zatem kardynalną wagę dla pobudzenia handlu dzięki oszczędności czasu i ograniczeniu kosztów oraz że wymiana doświadczeń w zakresie pomyślnie przeprowadzonych w tym obszarze reform przyniosłaby korzyści krajom PW;
15.
zwraca uwagę na fakt, że śmiertelność związana z obrażeniami odniesionymi w wypadkach drogowych w większości krajów objętych Partnerstwem Wschodnim jest znacznie wyższa od przeciętnej w UE, a zatem niski poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w krajach PW jest przedmiotem bezpośredniego zainteresowania UE; podkreśla, że poprawa bezpieczeństwa ruchu na drogach poprzez szkolenia, wymianę najlepszych praktyk, podnoszenie poziomu świadomości i propagowanie bezpieczniejszej infrastruktury drogowej, w tym bezpiecznych parkingów, stanowi priorytet dla współpracy UE z regionami ościennymi oraz udzielanej im pomocy finansowej; zachęca Komisję Europejską do rozważenia możliwości rozszerzenia wspólnych, ogólnoeuropejskich usług w zakresie inteligentnych systemów transportowych na kraje PW;
16.
z zadowoleniem odnotowuje fakt, że wiele spośród krajów PW wyraziło zainteresowanie zwiększeniem dostępu do rynku transportu drogowego w UE, i uważa, że UE powinna skorzystać z właściwych jej kompetencji zewnętrznych w tej dziedzinie w celu pogłębienia integracji z tymi krajami; wzywa w tym względzie Komisję do ścisłego monitorowania sytuacji w krajach partnerskich, aby upewnić się, że wdrażają one i stosują odpowiednie normy w zakresie bezpieczeństwa, ochrony i środowiska naturalnego oraz normy socjalne oraz że państwa członkowskie nie uciekają się do środków protekcjonistycznych; uważa, że głównym celem takiej inicjatywy powinno być stopniowe usuwanie ograniczeń ilościowych w zamian za wdrażanie norm gwarantujących jakość usług w zakresie transportu drogowego między UE a krajami PW, która to kwestia nie jest uwzględniona w obecnie obowiązujących umowach dwustronnych;
17.
podkreśla, że otwarte, uczciwe, niedyskryminujące, przejrzyste i sprawne systemy pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na osiach łączących UE, jej wschodnich sąsiadów, Bliski Wschód i Azję będą niezbędne dla pełnego wykorzystania potencjału kolejowego transportu towarów (w tym modernizacji istniejących i budowy nowych, bardziej efektywnych dróg kolejowych); zachęca do współpracy regionalnej w tej dziedzinie i zauważa z zaniepokojeniem, że do barier fizycznych utrudniających wzrost natężenia wymiany handlowej i przewozów towarowych zalicza się także brak interoperacyjnych sieci kolejowych, niedostateczny rozwój technologii i słaby stan taboru; wskazuje, że efektywność kolejowego przewozu osób można zwiększyć poprzez poprawę współpracy na przejściach granicznych, co nie wymaga poważnych inwestycji w infrastrukturę;
18.
zachęca do propagowania pojazdów niskoemisyjnych i alternatywnej infrastruktury paliwowej w celu zmniejszenia zużycia paliw kopalnych i tym samym ograniczenia wpływu transportu na środowisko naturalne;
19.
podkreśla, że reformy zmierzające do zbliżenia sektora kolei krajów PW do norm UE (w zakresie bezpieczeństwa, ochrony, środowiska naturalnego, a także kwestii socjalnych oraz interoperacyjności) powinny być kontynuowane, gdyż przyniesie to korzyści nie tylko w zakresie przewozu osób i transportu towarów, ale również przyciągnie większe inwestycje w sektorze kolei; wskazuje, że wysoki popyt na modernizację taboru w krajach ościennych tworzy nowe możliwości rynkowe dla przedsiębiorstw unijnych; podkreśla, że reformy te są przy tym warunkiem wstępnym otwarcia rynku w przyszłości;
20.
nalega, aby UE pomogła w osiągnięciu zgodności poprzez wymianę informacji w zakresie rozwijania krajowych programów ochrony lotnictwa cywilnego, jak również wymianę najlepszych praktyk we wdrażaniu oraz kontroli jakości środków ochrony lotnictwa cywilnego; podkreśla, że należy w pełni wprowadzić w życie międzynarodowe normy w zakresie ochrony lotnictwa ustalane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), i wskazuje, że do większej zbieżności przepisów obowiązujących w całym regionie, znacznie przekraczających normy międzynarodowe, można by doprowadzić dzięki pogłębieniu wiedzy i wdrożeniu przepisów w zakresie ochrony lotnictwa określonych w ramach Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC), jak również zasad ustanowionych na mocy prawa pierwotnego UE;
21.
zauważa, że państwa PW także powinny zostać w przyszłości beneficjentami w ramach programu SESAR, tj. europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji, mającego na celu modernizację infrastruktury kontroli ruchu lotniczego w Europie oraz że bardzo pożądane byłoby szerzej zakrojone wsparcie UE na rzecz krajów PW pragnących modernizować swoje systemy kontroli ruchu lotniczego;
22.
wspiera dalsze zbliżanie przepisów i osiąganie zgodności we wszystkich obszarach transportu, rozwój instytucjonalny agencji rządowych odpowiedzialnych za rozwój sektorów transportu drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego w krajach PW, a także przyjęcie stosownych norm, poprzez wymianę najlepszych praktyk unijnych, wsparcie techniczne oraz organizowanie wizyt studyjnych, warsztatów i forów;
23.
wspiera wdrażanie projektów w zakresie infrastruktury transportowej w ramach całej sieci transportowej krajów Partnerstwa Wschodniego poprzez istniejące programy i instrumenty UE służące poprawie połączeń z siecią bazową TEN-T, a także ukończenie trwających projektów w zakresie połączenia krajów PW z sieciami transportowymi UE;
24.
uważa za konieczne, aby Ukraina, Mołdawia i Gruzja, jako sygnatariusze układów o stowarzyszeniu, otrzymały odpowiednie z UE wsparcie na rzecz rozwoju sektorów drogowego, kolejowego, lotniczego i morskiego;
25.
podkreśla, że transport morski i żeglowne drogi wodne stanowią podstawowy element na rzecz rozwoju handlu, ułatwiania przewozu osób i poprawy wzajemnych połączeń systemów transportowych, z uwzględnieniem specyfiki warunków geograficznych krajów PW;
26.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącej Komisji/wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich i krajów Partnerstwa Wschodniego.
1 Przyjęta dnia 17 marca 2015 r. w Erywaniu, Armenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024