(2015/C 230/04)(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2015 r.)
Sprawozdawca: Carlos TRIAS PINTÓ
Współsprawozdawca: Petru Sorin DANDEA
Dnia 27 lutego 2014 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny postanowił, zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego, sporządzić opinię z inicjatywy własnej w sprawie:
"Ukończenie tworzenia unii gospodarczej i walutowej: rola polityki podatkowej".
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 18 listopada 2014 r.
Na 503. sesji plenarnej w dniach 10-11 grudnia 2014 r. (posiedzenie z 10 grudnia) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 164 do 53 (11 osób wstrzymało się od głosu) przyjął następującą opinię:
W perspektywie średnioterminowej (od 18 miesięcy do 5 lat):
1 System ten jest jednak nadmiernie sztywny i niewydolny, niezdolny do szybkiego zapewnienia elastyczności koniecznej do reagowania na bieżący rozwój sytuacji gospodarczej za pomocą właściwej kombinacji polityki fiskalnej i monetarnej w strefie euro, w sytuacji gdy państwa członkowskie nie dysponują już wystarczającym marginesem swobody, który umożliwiałby uruchomienie planów ożywienia gospodarki. W rezultacie prowadzi to do ogromnej niestabilności finansowej.
2 COM(2013) 165 final.
3 Opinia EKES-u "Instrument na rzecz konwergencji i konkurencyjności/zasadnicze reformy polityki gospodarczej" (Dz.U. C 271 z 19.9.2013, s. 45).
4 Zob. w szczególności art. 113 i 115 TFUE.
5 Zob. punkty istotne z perspektywy Sekcji ECO w wytycznych politycznych na następną kadencję Komisji Europejskiej, zaprezentowanych Parlamentowi Europejskiemu przez Jeana-Claude'a Junckera. Zob. także J.C. Juncker, "Nowy początek dla Europy: Mój program [...]", s. 6.
6 Opinia EKES-u w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) (Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 63).
7 COM(2011) 121 final.
9 Fikcyjna sprzedaż w państwie członkowskim przeznaczenia generująca potencjalnie nieograniczone straty dla organów podatkowych.
10 Dyrektywa 2011/16/UE.
11 Zob. następujące opinie EKES-u: "Polityka budżetowa: wzrost gospodarczy i korekta budżetowa" (Dz.U. C 248 z 25.8.2011, s. 8), "Realizacja unii gospodarczej i walutowej - Następna europejska kadencja" oraz "Plan działania na rzecz pogłębionej i rzeczywistej unii gospodarczej i walutowej", COM(2012) 777 final/2, pkt 3.
12 Zob. opinię EKES-u w sprawie "Realizacja unii gospodarczej i walutowej - następna europejska kadencja" (Dz.U. C 451 z 16.12.2014, s. 10).
13 Dane dotyczące 2012 r. opublikowane przez Eurostat (92/2014) 16 czerwca 2014 r.
14 COM(2012) 777 final/2.
15 Alejandro Cercas, Sprawozdanie: PE528.091v02-00.
17 Zob. sprawozdanie. Dnia 22 października 2013 r. Komisja przyjęła decyzję ustanawiającą grupę ekspertów ds. opodatkowania gospodarki cyfrowej, która w tym samym roku określiła zakres swoich prac i plan pracy. Jej ostateczna opinia została opublikowana 28 maja 2014 r.
19 COM(2013) 71 final, 2013/0045 (CNS): Belgia, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Austria, Portugalia, Słowenia i Słowacja.
20 Komisja Europejska, Opodatkowanie dochodów z oszczędności.
21 Friedrich Schneider, "Shadow Economies and Corruption all over the World: Empirical Results for 1999 to 2003" [Szara strefa i korupcja na świecie: dane empiryczne w latach 1999-2003], specjalne wydanie "International Journal of Social Economics" (IJSE), seria 1, tom 35, nr 9, 2008.
22 Na przykład Urząd ds. Uproszczenia Opodatkowania przy Ministerstwie Skarbu Zjednoczonego Królestwa.
23 Notatka badawcza Komisji Europejskiej nr 02/2013 "The effect of tax-benefit changes on income distribution in EU countries since the beginning of the economic crisis" [Skutki zmian w systemach podatkowo-świadczeniowych dla podziału dochodu w państwach członkowskich UE od początku kryzysu gospodarczego].
24 Projekt OECD Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) [Erozja podstawy opodatkowania i przenoszenie zysków].
25 Role of the IMF in international taxation [Rola MFW w zakresie międzynarodowego opodatkowania].
27 Centrum Polityki i Administracji Podatkowej, OECD.
28 Fikcyjna sprzedaż w państwie członkowskim przeznaczenia generująca potencjalnie nieograniczone straty dla organów podatkowych.
29 Zob. deklarację EKES-u "Plan działania dla Europy" przyjętą na sesji plenarnej w dniach 29 i 30 kwietnia 2014 r. Zob. również opinię EKES-u "Inteligentne strategie konsolidacji polityki fiskalnej - wyzwania związane z określeniem motorów wzrostu w Europie" (Dz.U. C 248 z 25.8.2011, s. 8).
30 Opinia EKES-u w sprawie stworzenia wspólnej skonsolidowanej podstawy wymiaru opodatkowania przedsiębiorstw w UE (Dz. U. C 88 z 11.4.2006, s. 48).
31 Opinia EKES-u w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 63).
32 COM(2012) 722 final.
33 "Placing taxation at the service of research and development" [Opodatkowanie w służbie badań i rozwoju].
34 Deklaracja Eurogrupy z 8 lipca 2014 r.: "Structural reform agenda - Thematic discussions on growth and jobs - Reduction of the tax wedge" [Agenda reform strukturalnych - Dyskusje tematyczne dotyczące wzrostu i zatrudnienia - Zmniejszanie klina podatkowego].
36 Komisja Europejska (2014), Tax reforms in EU Member States, s. 112 [Reformy podatkowe w państwach członkowskich].
37 Stefan Collignon, "Taking European integration seriously [...]" [Poważne podejście do integracji europejskiej].
38 Zob. opinię EKES-u w sprawie: "Realizacja unii gospodarczej i walutowej - następna europejska kadencja" oraz w sprawie: "W stronę społecznego wymiaru europejskiej unii gospodarczej i walutowej" (Dz.U. C 271 z 19.9.2013, s. 1).
39 Zob. opinię EKES-u w sprawie ożywienia wzrostu gospodarczego (Dz.U. C 143 z 22.5.2012, s. 10).