Komunikat opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39767 - Energia elektryczna BEH.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39767 - Energia elektryczna BEH

(2015/C 202/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2015 r.)

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 Komisja może w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję w ocenie wstępnej, zdecydować o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że istnieją już dalsze podstawy do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2.

 STRESZCZENIE SPRAWY

(2)
W dniu 12 sierpnia 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczące domniemanego naruszenia art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej TFUE przez bułgarskie przedsiębiorstwo Bulgarian Energy Holding EAD ("BEH") na rynku hurtowej dostawy energii elektrycznej po cenach swobodnie wynegocjowanych w Bułgarii ("wolny rynek hurtowy energii elektrycznej"). Dokument ten stanowi wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(3)
Według oceny wstępnej dokonanej przez Komisję BEH zajmuje pozycję dominującą na rynku dostaw hurtowych energii elektrycznej po cenach swobodnie wynegocjowanych w Bułgarii. W ocenie wstępnej wyrażono obawę, że klauzule miejsca docelowego, które stanowią terytorialne ograniczenia odsprzedaży energii elektrycznej, zawarte w umowach podpisanych przez spółki zależne należące do BEH w odniesieniu do dostaw hurtowych energii elektrycznej po cenach swobodnie wynegocjowanych dla podmiotów innych niż użytkownicy końcowi, mogą stanowić nadużycie pozycji dominującej w rozumieniu art. 102 TFUE. W szczególności istnieją obawy, że umowy zawarte między, z jednej strony, spółkami zależnymi należącymi do BEH produkującymi energię elektryczną: Nacjonalną Elektriczeską Kompanią, elektrownią jądrową Kozłoduj i elektrociepłownią Marica Wschodnia 2 oraz, z drugiej strony, nabywcami będącymi stroną trzecią ograniczają swobodę decydowania tych nabywców o sprzedaży zakupionej energii elektrycznej na terytorium Bułgarii lub o jej wywozie.
(4)
Ze wstępnej analizy Komisji wynika, że praktyki stosowane przez BEH mogą potencjalnie prowadzić do tworzenia barier w handlu między Bułgarią a innymi państwami członkowskimi, zakłócając w ten sposób alokację energii elektrycznej w ramach jednolitego rynku oraz wpływając na płynność i wydajność rynków energii elektrycznej.

3.

 ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(5)
BEH nie zgadza się z oceną wstępną sporządzoną przez Komisję. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 spółka zaproponowała, że podejmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Główne elementy tych zobowiązań są następujące:
(6)
BEH utworzy giełdę energii elektrycznej w Bułgarii, a także zagwarantuje, że w ramach tej giełdy oferowane będą wystarczające wolumeny energii elektrycznej (zgodnie z tabelą 1 zaproponowanych zobowiązań) na licytacyjnej platformie obrotu rynku dnia następnego. W celu ustanowienia wiarygodnej i niezależnej giełdy energii elektrycznej w Bułgarii BEH zobowiąże się do:
a)
zawarcia umowy z niezależną stroną trzecią posiadającą fachową wiedzę w zakresie funkcjonowania giełdy energii elektrycznej w celu opracowania, utworzenia i realizacji wszystkich funkcji rynkowych platformy obrotu rynku dnia następnego w ramach tej giełdy energii elektrycznej;
b)
oferowania przynajmniej określonych wolumenów energii elektrycznej na rynku dnia następnego tej giełdy (zwiększanych każdego roku zgodnie z wolumenami energii sprzedawanymi na giełdach energii elektrycznej w regionie podczas pierwszych lat ich działania), w drodze umów zapewniających płynność, zawieranych między BEH i jego spółkami zależnymi oraz giełdą energii elektrycznej; różnicowania oferowanych wolumenów energii w zależności od miesiąca, dnia i godziny zgodnie ze wzorem profilu obciążenia w Bułgarii;
c)
oferowania przez BEH i jego spółki zależne wolumenów energii na rynku dnia następnego po maksymalnej cenie ofertowej, opartej na kosztach spółek zależnych BEH;
d)
na początku wolumeny energii oferowane przez BEH i jego spółki zależne będą wyłącznie produktami sprzedawanymi na zapotrzebowanie godzinowe 2 ; od drugiego roku działania giełdy, pewna ilość energii może być oferowana w blokach godzinowych (obejmujących od 3 do 24 godzin);
e)
zbycia udziałów w giełdzie energii elektrycznej w ciągu sześciu miesięcy od oficjalnego powiadomienia o decyzji Komisji i przeniesienia kapitału na rzecz bułgarskiego skarbu państwa, którego prawa wykonywane będą przez ministerstwo finansów.
(7)
Czas trwania zobowiązań rozpocznie się w dniu powiadomienia o decyzji dotyczącej zobowiązań i upłynie po pięciu latach od rozpoczęcia działalności przez giełdę energii elektrycznej. BEH wyznaczy też powiernika monitorującego przestrzeganie zobowiązań.
(8)
Ponadto BEH i jego spółki zależne powstrzymają się od zamieszczania klauzul miejsca docelowego lub jakichkolwiek środków o skutku równoważnym w swoich dwustronnych umowach na dostawę energii elektrycznej.
(9)
Zobowiązania te powinny rozwiać obawy Komisji poprzez zagwarantowanie, że ograniczenia terytorialne zostaną z umów na dostawy energii elektrycznej zawieranych przez spółki zależne BEH usunięte i już się w nich więcej nie pojawią. Znaczna część energii elektrycznej będzie przedmiotem obrotu na niezależnym rynku dnia następnego działającym na zasadzie anonimowości, co oznacza, że niemożliwe będzie prześledzenie pochodzenia i określenie ostatecznego miejsca docelowego sprzedawanej energii elektrycznej w momencie jej sprzedaży. Wolumen energii elektrycznej, która będzie oferowana przez BEH i jego spółki zależne na rynku dnia następnego, ma na celu zapewnienie płynności na giełdzie. Ponadto rynek dnia następnego na giełdzie energii elektrycznej stanowić będzie jawny wskaźnik cen, poprawiając tym samym przejrzystość na hurtowym rynku energii elektrycznej i w efekcie promując integrację z rynkami energii innych państw członkowskich UE.
(10)
Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim (wraz z nieoficjalną kopią w języku bułgarskim) na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/competition/index_pl.html

4.

 ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(11)
Po zakończeniu badania rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie istotnych zmian w zobowiązaniach przeprowadzone zostanie nowe badanie rynku.
(12)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja wzywa zainteresowane strony przede wszystkim do przedstawienia uwag w odniesieniu do kwestii wymienionych poniżej.
a)
Wolumeny energii elektrycznej oferowane przez BEH i jego spółki zależne na rynku dnia następnego giełdy energii elektrycznej określone zostały w zobowiązaniach opublikowanych na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. Czy uważają Państwo, że wolumeny te są wystarczające do osiągnięcia celu stworzenia płynnego rynku dnia następnego w ramach giełdy energii elektrycznej w Bułgarii?
b)
Czy uważają Państwo, że uczestnicy rynku zakupią wolumeny oferowane przez BEH i jego spółki zależne na rynku dnia następnego, jeżeli cena ofertowa opierać się będzie na poniesionych przez te spółki kosztach?
c)
Czy uważają Państwo, iż możliwość oferowania przez BEH i jego spółki zależne energii w blokach godzinowych (obejmujących od 3 do 24 godzin) od drugiego roku działania rynku dnia następnego na giełdzie energii elektrycznej spowoduje, że handel energią będzie utrudniony? Czy powyższe miałoby wpływ na zmianę Państwa odpowiedzi w odniesieniu do lit. a) i b)?
(13)
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. Osoby trzecie zachęca się do przedstawienia uwag również w odniesieniu do pozostałych aspektów tych zobowiązań. Jeśli stwierdzą Państwo, że występuje problem w odniesieniu do którejkolwiek części proponowanych zobowiązań, prosimy o wskazanie możliwego rozwiązania.
(14)
Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(15)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.39767 - BEH Electricity można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+322 2950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Merger Registry

1049 Bruxelles/Brussels

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Dla celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 Energia sprzedawana na zapotrzebowanie godzinowe oznacza, że uczestnik rynku określa wolumeny energii, które zamierza zakupić lub sprzedać po różnych cenach w zależności od zestawu cen określonego dla danej godziny. Każde połączenie ceny i ilości traktowane jest jako punkt na linii ofertowej, a między wszystkimi połączeniami cena-ilość występuje interpolacja liniowa.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.202.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Komunikat opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39767 - Energia elektryczna BEH.
Data aktu: 19/06/2015
Data ogłoszenia: 19/06/2015