Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa

(2014/C 452/04)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2014 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Zaproszenia do składania wniosków

Inne kwestie

Ramy prawne

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

Konfikt interesów

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

WPROWADZENIE

1.
Europejskie wspólne przedsiębiorstwo na rzecz realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie nanoelektroniki (zwane dalej "wspólnym przedsiębiorstwem ENIAC") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w grudniu 2007 r. 1 na okres 10 lat i funkcjonuje autonomicznie od roku 2010.
2.
Nadrzędnym celem wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC jest opracowanie oraz realizacja programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie nanoelektroniki w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych 2 .
3.
Członkami założycielami wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC są: Unia Europejska reprezentowana przez Komisję, niektóre z państw członkowskich UE (Belgia, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Niderlandy, Polska, Portugalia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo) oraz stowarzyszenie AENEAS występujące jako przedstawiciel przedsiębiorstw i innych podmiotów badawczo-rozwojowych działających w Europie w dziedzinie nanoelektroniki (zwane dalej AENEAS). Inne państwa członkowskie i kraje stowarzyszone, a także każdy inny kraj lub podmiot prawny mogący wnieść znaczący wkład finansowy na rzecz realizacji celów wspólnego przedsiębiorstwa mogą zostać członkami wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC.
4.
Maksymalny wkład UE do wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC na pokrycie bieżących kosztów i działalności badawczej w wysokości 450 mln euro jest wypłacany z budżetu siódmego programu ramowego 3 . AENEAS wnosi wkład finansowy do kwoty 30 mln euro na pokrycie bieżących kosztów wspólnego przedsiębiorstwa. Państwa członkowskie ENIAC wnoszą wkłady rzeczowe na pokrycie bieżących kosztów (umożliwiając realizację projektów) oraz wnoszą wkłady finansowe w kwocie co najmniej 1,8 razy większej od wkładu Unii Europejskiej. Organizacje uczestniczące w projektach badawczych również wnoszą wkłady rzeczowe, których wartość musi być co najmniej równa sumie wkładów Komisji i państw członkowskich.
5.
Wspólne przedsiębiorstwa ENIAC i ARTEMIS 4 połączyły się w celu utworzenia wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie podzespołów i układów elektronicznych (ECSEL) 5 . Oprócz połączenia inicjatywy ENIAC w zakresie nanoelektroniki i inicjatywy ARTEMIS w zakresie systemów wbudowanych, wspólna inicjatywa technologiczna ECSEL obejmować będzie badania naukowe i innowacje w dziedzinie systemów inteligentnych. Wspólna inicjatywa technologiczna ECSEL rozpoczęła funkcjonowanie w czerwcu 2014 r. i będzie funkcjonować przez 10 lat. Niniejsze sprawozdanie przygotowano jednak przy założeniu kontynuacji dotychczasowej działalności w niezmienionym kształcie.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC obejmujące sprawozdanie finansowe 6 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 8 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Instytutu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W dniu 18 listopada 2010 r. decyzją Rady Zarządzającej została przyjęta strategia kontroli ex post wspólnego przedsiębiorstwa 11 , która jest kluczowym narzędziem 12 służącym do oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń. Płatności, których dokonano w 2013 r. na podstawie poświadczeń pokrycia kosztów wydanych przez krajowe organy finansujące (KOF) państw członkowskich, wyniosły 17 mln euro, co stanowi 50 % płatności operacyjnych w kwocie 34,4 mln euro.
14. Umowy administracyjne zawarte pomiędzy wspólnym przedsiębiorstwem a KOF państw członkowskich stanowią co do zasady, że KOF będą przeprowadzać kontrole w imieniu wspólnego przedsiębiorstwa. Strategia kontroli ex post wspólnego przedsiębiorstwa w znacznym stopniu polega na przeprowadzanych przez KOF kontrolach zestawień poniesionych wydatków projektowych.
15. W 2013 r. przeprowadzone przez KOF kontrole objęły 32 % beneficjentów pierwszego zaproszenia do składania wniosków z 2008 r., na których przypada 61 % zatwierdzonych kosztów. Wspólne przedsiębiorstwo nie dokonało jednak oceny jakości tych kontroli.
16. Wspólne przedsiębiorstwo przeprowadziło ograniczony przegląd zestawień poniesionych wydatków 13 i na tej podstawie stwierdziło w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności, że poziom błędu wyniósł mniej niż 2 %. Przegląd ten nie daje jednak pewności co do poziomu błędu deklarowanego przez wspólne przedsiębiorstwo.
17. Trybunał nie jest w stanie stwierdzić, czy ten kluczowy mechanizm kontroli ex post funkcjonuje skutecznie.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
18. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 16-17 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
19.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

20.
Pierwotny budżet operacyjny na 2013 r. obejmował środki na zobowiązania w kwocie 115,6 mln euro oraz środki na płatności w kwocie 59,7 mln euro. Na koniec roku Rada Zarządzająca przyjęła budżet korygujący, zwiększając środki na zobowiązania do 170 mln euro 14 i zmniejszając środki na płatności do 36,1 mln euro. Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania tytułem wydatków operacyjnych wyniósł 100 %, natomiast poziom wykorzystania środków na płatności wyniósł 95 %.

Zaproszenia do składania wniosków

21.
W 2013 r. ogłoszono ostatnie dwa zaproszenia do składania wniosków, które umożliwiły wspólnemu przedsiębiorstwu wykorzystanie pozostałych 170 mln euro.

INNE KWESTIE

Ramy prawne

22.
Nowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 15 zostało przyjęte w dniu 25 października 2012 r. i zaczęło obowiązywać z dniem 1 stycznia 2013 r. 16 Jednak model rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o którym mowa w art. 209 nowego rozporządzenia finansowego 17 , wszedł w życie dopiero z dniem 8 lutego 2014 r. Z powodu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL z połączenia wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS, w regulaminie finansowym wspólnego przedsiębiorstwa nie wprowadzono wynikających stąd zmian.

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

23.
W 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji skontrolowała adekwatność i efektywność procesu zarządzania dotacjami i stwierdziła, że obowiązujące procedury dają wystarczającą pewność. W sprawozdaniu przedstawiono dwa główne zalecenia dla wspólnego przedsiębiorstwa, dotyczące zdefiniowania udokumentowanego procesu wyboru ekspertów oraz kontroli nad prawami dostępu.
24.
Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła ocenę ryzyka w zakresie informatyki, którą objęto infrastrukturę informatyczną współdzieloną przez wspólne przedsiębiorstwa ENIAC, "Czyste niebo", ARTEMIS, FCH oraz IMI 18 .

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

25.
W siódmym programie ramowym ustanowiono system monitorowania i sprawozdawczości obejmujący ochronę, rozpowszechnianie i przekazywanie wyników badań 19 . Wspólne przedsiębiorstwo opracowało procedury monitorowania ochrony i upowszechniania wyników badań na poszczególnych etapach realizacji projektu, monitorowanie to wymaga jednak jeszcze dopracowania, aby było w pełni zgodne z przepisami decyzji 20 .

Konfikt interesów

26.
Wspólne przedsiębiorstwo ENIAC opracowało kompleksowe środki zapobiegania sytuacjom konfliktu interesów i opublikowało je na swoich stronach internetowych.
27.
Należy rozważyć możliwość wprowadzenia dalszych usprawnień, np. utworzenia bazy danych zawierającej wszystkie informacje dotyczące sytuacji konfliktu interesów.

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję 21

28.
Druga ocena śródokresowa przeprowadzona przez Komisję w okresie od września 2012 r. do lutego 2013 r. miała na celu ocenę wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS pod względem istotności, efektywności, wydajności i jakości prowadzonych badań.
29.
W opublikowanym w maju 2013 r. sprawozdaniu zawarto szereg zaleceń dla wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC, dotyczących w szczególności efektywności dokonywanych przeglądów projektów, środków, jakie należy podjąć w celu lepszego doboru projektów do strategicznych celów europejskich, oraz odpowiednich wskaźników do pomiaru wpływu i powodzenia projektów realizowanych przez ENIAC.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 21 października 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne przedsiębiorstwo ENIAC (Bruksela)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Wspólnoty w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 Traktatu.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ENIAC.

Kompetencje wspólnego przedsięwzięcia

(rozporządzenie Rady(WE) nr 72/ 2008)

Cele

Wspólne przedsiębiorstwo ENIAC przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej na rzecz badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) oraz tematu "Technologie informacyjne i komunikacyjne" programu szczegółowego "Współpraca" wdrażającego siódmy program ramowy (2007- 2013) Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. W szczególności wspólne przedsiębiorstwo:

- definiuje i realizuje program badań na rzecz rozwoju kluczowych kompetencji w zakresie nanoelektroniki w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych,

- wspiera realizację działań wymaganych dla realizacji programu badań (działań badawczo-rozwojowych), zwłaszcza poprzez przyznawanie środków finansowych uczestnikom projektów wybranych na podstawie organizowanych na zasadzie konkursu zaproszeń do składania wniosków,

- promuje partnerstwo publiczno-prywatne, mające na celu mobilizację i połączenie wysiłków wspólnotowych, krajowych i prywatnych, aby zwiększyć łączne nakłady na badania i rozwój w dziedzinie nanoelektroniki oraz ułatwić współpracę sektorów publicznego i prywatnego,

- zapewnia skuteczność i trwałość wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie nanoelektroniki,

- zapewnia synergię i koordynację europejskich wysiłków badawczo-rozwojowych w dziedzinie nanoelektroniki, w tym stopniowe włączanie do wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC powiązanych działań w tej dziedzinie, realizowanych obecnie w ramach międzyrządowych struktur badawczo-rozwojowych (EUREKA).

Zarządzanie Organem zarządzającym wspólnym przedsiębiorstwem jest Rada Zarządzająca. Dyrektor Wykonawczy zarządza zespołem wykonawczym. Branża reprezentowana jest w Komitecie Przemysłowo-Badawczym i przez stowarzyszenie AENEAS jako członka założyciela. Komisja, reprezentująca Unię, oraz państwa członkowskie wraz z krajami stowarzyszonymi stanowią Radę Władz Publicznych.
Środki udostępnione wspólnemu przedsięwzięciu w roku 2013 Budżet

172 608 748,19 euro na zobowiązania 36 609 726,23 euro na płatności

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

15 stanowisk w planie zatrudnienia (7 pracowników tymczasowych oraz 8 pracowników kontraktowych), z czego obsadzonych 15: 6 pracowników wykonujących zadania operacyjne, 5 pracowników wykonujących zadania administracyjne i 4 - zadania mieszane.

Działalność i usługi w roku 2013 Zob. roczne sprawozdanie z działalności wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC za 2013 r. na stronie internetowej www.eniac.eu.
Źródło: Informacje przekazane przez wspólne przedsiębiorstwo ENIAC.

UWAGI DO SPRAWOZDANIA KOŃCOWEGO DOTYCZĄCEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA ENIAC ZA ROK BUDŻETOWY 2013

14.15.16. W celu odpowiedzi na tę opinię z zastrzeżeniami ENIAC przedstawia wspólny plan działania z ARTEMIS:

1. Kontrole KOF: odbyły się już kontrole w Niemczech, Belgii i Francji, po których sporządzono dodatkowe dokumenty; obecnie sporządzane są sprawozdania z oceny. Dotychczasowe rezultaty są następujące:

- Niemcy (15,9 % dotacji UE we wspólnym przedsiębiorstwie ENIAC): dobrze udokumentowany system, z jasnym rozdziałem obowiązków i kilkoma poziomami kontroli. Niemcy uzyskują pewność co do legalności i prawidłowości transakcji, posługując się procedurą "dogłębnej weryfikacji" ex post stosowaną na koniec pośredniego działania. Zgodnie z naszą wstępną oceną procedura "dogłębnej weryfikacji" ex post odpowiada standardom międzynarodowym. W 2013 r. procedurę tę zastosowano na próbce 120 ze wszystkich 424 operacji (28,3 %), co dało poziom błędu mniejszy niż 1 %. Bieżące działania: wyjaśniamy obecnie kilka aspektów procedury przed ostatecznym zakończeniem oceny; rozpoczęliśmy rozmowy na temat wymiany informacji o kontrolach wyrywkowych, które pozwoliłyby na scalenie wyników z podobnymi wynikami z innych krajów. Proces ten powinien się zakończyć przed końcem 2014 r.

- Belgia (4,8 % dotacji UE we wspólnym przedsiębiorstwie ENIAC): dobrze udokumentowana procedura, z jasnym podziałem obowiązków i kilkoma poziomami kontroli. Belgia uzyskuje pewność co do legalności i prawidłowości transakcji, posługując się procedurą "dogłębnej weryfikacji" stosowaną na koniec pośredniego działania. Zgodnie z naszą oceną procedura ta pozwoli uzyskać poziom pewności równoważny z kontrolami prowadzonymi zgodnie z przeważającymi standardami międzynarodowymi. Przed dokonaniem ostatecznych płatności Belgia poddaje wszystkie projekty ARTEMIS i ENIAC (100 %) "dogłębnej weryfikacji" ex ante. W celu ulepszenia systemu Belgia przeprowadza kontrole ex post dotyczące procedur. W efekcie system uzyskiwania pewności co do legalności i prawidłowości transakcji nie powoduje powstania żadnego błędu resztowego (można uznać, że poziom błędu wynosi zero).

- Francja (35,8 % dotacji UE we wspólnym przedsiębiorstwie ENIAC): system opierał się na 100 % weryfikacji wszystkich działań rozpoczętych przed 2011 r., kiedy to Francja wprowadziła system bardziej efektywny pod względem zasobów, z jasnym podziałem obowiązków i kilkoma poziomami kontroli, oparty na kontrolach statystycznych ex post. Zgodnie z naszą wstępną oceną procedura "dogłębnej weryfikacji" ex post odpowiada standardom międzynarodowym. Francja uzyska pewność co do legalności i prawidłowości transakcji, posługując się procedurą kontroli ex post stosowaną na koniec pośredniego działania. Pierwsze działania rozpoczęte w ramach nowego systemu zbliżą się do końca w 2015 r., dlatego Francja nie mogła jeszcze dostarczyć danych statystycznych.

Planowane są kolejne wymiany: z Niderlandami (19,6 % dotacji UE we wspólnym przedsiębiorstwie ENIAC) i Austrią (5,1 % dotacji UE we wspólnym przedsiębiorstwie ENIAC).

2. Instytucja kontrolowana zaprosiła organy przeprowadzające kontrolę w państwach członkowskich ARTEMIS/ENIAC, kontrolerów Komisji Europejskiej i Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na warsztaty, które odbyły się dnia 1 października 2014 r., aby umożliwić im zaprezentowanie swoich systemów uzyskiwania pewności i wymianę dobrych praktyk w celu wspierania spójności i określenia procedur zgodnych z krajowymi systemami.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ENIAC (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 21).
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsiębiorstwa.
3 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
4 Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz. U. L 30 z 4.2.2008, s. 52) w celu opracowania oraz realizacji programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych.
5 Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
8 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
11 Strategia kontroli ex post stanowi, że wspólne przedsiębiorstwo stara się pozyskać wystarczające informacje dotyczące procedur kontroli ex post stosowanych w państwach członkowskich ENIAC, mając na celu przeprowadzenie oceny krajowych procedur pod względem ich adekwatności na potrzeby uzyskania wystarczającej pewności co do prawidłowości i legalności transakcji związanych z projektami wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC.
12 Art. 12 rozporządzenia (WE) nr 72/2008 stanowi, że wspólne przedsiębiorstwo "zapewnia należytą ochronę interesów finansowych swoich członków przez przeprowadzanie lub zlecanie odpowiednich kontroli wewnętrznych i zewnętrznych" oraz że "przeprowadza kontrole na miejscu oraz audyty finansowe u podmiotów otrzymujących publiczne środki finansowe od wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC. Kontrole i audyty mogą być przeprowadzane bezpośrednio przez wspólne przedsiębiorstwo ENIAC lub przez państwa członkowskie ENIAC w jego imieniu".
13 Przeprowadzenie ograniczonego przeglądu polegało na wezwaniu KOF do potwierdzenia próby zestawień poniesionych wydatków.
14 Wspólne przedsiębiorstwo zaoszczędziło 4,4 mln euro z zatwierdzonej kwoty (10 mln euro) na pokrycie kosztów bieżących i przekazało je do budżetu operacyjnego.
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
16 Z wyjątkami wymienionymi w art. 214 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
17 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2).
18 W sprawozdaniu końcowym z dnia 22 listopada 2013 r. odnotowano potrzebę sformalizowania polityki bezpieczeństwa informatycznego oraz uwzględnienia szczegółowych procedur i mechanizmów kontrolnych w zawieranych w przyszłości umowach z podmiotami świadczącymi usługi informatyczne.
19 Art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) zobowiązuje Komisję do ciągłego i systematycznego monitorowania wdrażania siódmego programu ramowego i jego programów szczegółowych oraz do regularnego składania sprawozdań na temat wyników monitorowania oraz do upowszechniania tych wyników.
20 Zob. uwaga dotycząca uwzględnienia wyników uzyskanych w ramach projektów badawczych w systemie komunikacji i upowszechniania prowadzonym przez Komisję, zawarta w rocznym sprawozdaniu z postępu prac przedstawionym przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na temat działalności wspólnych przedsiębiorstw w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych (SWD (2013) 539 final).
21 Druga ocena śródokresowa wspólnych inicjatyw technologicznych ARTEMIS i ENIAC z maja 2013 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024