Wezwanie do składania propozycji - instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach programu wiedzy.

Wezwanie do składania propozycji - instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego proponuje trzy nowe granty EIBURS w ramach programu wiedzy

(2014/C 186/08)

(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 2014 r.)

Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego zarządza stosunkami instytucjonalnymi z uniwersytetami przede wszystkim za pośrednictwem programu wiedzy, w którego skład wchodzą trzy programy:

EIBURS (EIB University Research Sponsorship Programme) - program sponsorowania uniwersyteckich badań naukowych,
STAREBEI (STAges de REcherche BEI) - program finansowania na rzecz młodych naukowców pracujących nad wspólnymi projektami EBI i uniwersytetów,
Sieci uniwersytetów i EBI - mechanizm współpracy z sieciami uniwersytetów wykazującymi cechy, które są szczególnie odpowiednie do wspierania celów grupy EBI.

EIBURS jest źródłem grantów dla uniwersyteckich ośrodków badawczych zajmujących się kwestiami i tematami, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania banku. Granty EBI, w wysokości do 100 tys. EUR na rok przez okres trzech lat, są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersyteckim lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami w państwach członkowskich UE, krajach kandydujących lub potencjalnych krajach kandydujących, o uznanej renomie w dziedzinach wybranych przez EBI. Te granty mają umożliwić im poszerzenie działalności w tych dziedzinach. Zwycięska propozycja powinna gwarantować osiągnięcie różnorodnych efektów (w zakresie badań naukowych, organizacji kursów i seminariów, tworzenia sieci kontaktów, rozpowszechniania wyników itd.), które będą przedmiotem umowy kontraktowej z bankiem.

W roku akademickim 2014/2015 wybrano trzy nowe kierunki badań w ramach programu EIBURS; są to:

Analiza ekonomiczna inwestycji w zakresie efektywności energetycznej (EE)

Poprawa efektywności energetycznej (EE) gospodarki jest najbardziej oczywistym sposobem realizacji celów energetycznych i środowiskowych, łącznie z bezpieczeństwem dostaw energii. Jednakże obecne poziomy inwestycji wydają się niewystarczające z ekonomicznego punktu widzenia. Lepsze zrozumienie aspektów ekonomicznych EE może zapewnić wgląd na temat sposobów rozwijania potencjału inwestycyjnego EE w gospodarce.

Ośrodek badań uniwersyteckich, który otrzyma wsparcie w ramach EIBURS, powinien opracować program badawczy w celu opracowania ogólnych ram analizy wpływu inwestycji w zakresie EE na dobrobyt oraz wykorzystać to do przeprowadzenia analizy kosztów i korzyści dla różnych rodzajów inwestycji (w tym nowych aktywów i odbudowy istniejących aktywów). Należy przeanalizować pozagospodarcze przeszkody dla EE (na przykład rozbieżność motywacji, brak informacji na temat sposobów poprawy efektywności energetycznej czy błędy organizacyjne) i sposoby ich przezwyciężenia. Analiza powinna również uwzględnić potrzebę i zakres interwencji publicznej oraz wyciągnąć wnioski z różnych polityk mających na celu usprawnienie EE. W szczególności analizie należy poddać przydatność polityk mających na celu ułatwienie dostępu do finansowania lub opracowanie konkretnych instrumentów finansowych z przeznaczeniem dla wspierania inwestycji w zakresie EE.

Ten projekt może obejmować wszelką dodatkową działalność, jakiej dany ośrodek uniwersytecki byłby gotów się podjąć w ramach przyznanego mu grantu, w tym:

organizację kursów i seminariów,
tworzenie baz danych,
przeprowadzanie ankiet.

Zmiany demograficzne w UE, osoby najstarsze i konieczność opracowania innowacyjnych modeli bardziej skutecznej opieki nad osobami starszymi

Zmiany demograficzne będą jednym z najważniejszych wyzwań dla UE w ciągu następnych dziesięcioleci. W niektórych krajach europejskich szybko rosnący wskaźnik obciążenia demograficznego spowoduje, że w roku 2050 na każdego emeryta będą przypadać tylko dwie osoby czynne zawodowo. Ponadto liczba najstarszych osób (powyżej 80 roku życia) zwiększy się w nieproporcjonalny sposób. Przewiduje się, że duża część tego wzrostu przypadnie na okres do 2030 roku, kiedy to ma nastąpić największe przyśpieszenie procesu starzenia się ludności.

Gospodarczy ciężar starzejącego się społeczeństwa jest podwójny: obciążone systemy emerytalne i rosnące koszty opieki zdrowotnej. Badania pokazują, że zmiany demograficzne mają doprowadzić do wzrostu wydatków publicznych na opiekę zdrowotną średnio o około 2 % PKB w większości państw członkowskich UE w latach 2007-2060.

W związku z tym zapewnienie osobom starszym długoterminowej opieki, która byłaby zarówno skuteczniejsza, jak i bardziej efektywna kosztowo, stało się jedną z najważniejszych kwestii w UE i poza jej granicami. Ośrodek badań uniwersyteckich, który otrzyma wsparcie w ramach EIBURS, powinien opracować program badawczy zorientowany na dokonanie przeglądu tradycyjnych i innowacyjnych podejść do rozwiązania tego problemu. Bardziej pogłębione badania powinny skupić się na następujących zagadnieniach, które są przedmiotem zainteresowania starzejącego się społeczeństwa:

wymogi budżetowe pozwalające opiece zdrowotnej w różnych krajach UE na rozwiązanie potrzeb starzejącego się społeczeństwa, w szczególności grupy najstarszych osób w ciągu najbliższych dwóch dekad,
strategiczne podejście i gotowość państw UE do rozwiązania potrzeb w zakresie infrastruktury i zasobów ludzkich,
modele organizacyjne (również z udziałem sektora prywatnego) i technologie w celu świadczenia usług, które staną się ważne,
implikacje w zakresie kosztów i instrumenty finansowe w celu utworzenia/utrzymania infrastruktury opieki,
strategie wdrażania i poszerzenia zasięgu udanych modeli opieki w przyszłości.

Oczekiwane działania i rezultaty obejmują:

badania jakościowe i ilościowe (w tym ankiety, wywiady, przegląd literatury itp.),
raporty, pogłębione badania polityki i modele przewidywania potrzeb w zakresie finansowania,
organizację seminariów i imprez służących rozpowszechnianiu informacji,
tworzenie baz danych.

Wpływ mikrofinansowania na włączenie finansowe i społeczne w Europie

Włączenie finansowe i społeczne jest ważnym punktem politycznych programów w Europie i jednym z celów strategii 2020 Unii Europejskiej. Mikrofinansowanie w swoich różnych formach - mikrokredytów, mikrooszczędności, mikroubezpieczenia itd. - jest na ogół postrzegane jako sposób na podniesienie poziomu życia, ograniczenie podatności na zagrożenia oraz wzmocnienie potencjału społecznego i gospodarczego.

W Europie mikrofinansowanie również odgrywa ważną rolę w niwelowaniu różnic pomiędzy tradycyjnym sektorem finansowym, który często bardzo niechętnie świadczy usługi na rzecz osób/mikroprzedsiębiorców uważanych za obarczonych większym ryzykiem i mniej atrakcyjnych z biznesowego punktu widzenia a regionalnymi i krajowymi kreatorami polityki społecznej, którzy często są skłonni wspierać słabsze grupy, ale nie mają wyraźnej strategii pobudzania czynnego włączenia społecznego. W związku z tym mikrofinansowanie można uznać za działalność, która może mieć pozytywny wpływ na finansowanie sprzyjające włączeniu społecznemu oraz pełnić rolę ważnego narzędzia polityki dla decydentów.

Przykłady programów mikrofinansowania na szczeblu unijnym to europejski instrument mikrofinansowy Progress (EPMF), uruchomiony w 2010 roku oraz kanał mikrofinansowania późniejszego programu na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych (EaSI), zapoczątkowanego w 2013 roku.

Ośrodek badań uniwersyteckich, który otrzyma wsparcie w ramach EIBURS, powinien opracować program badawczy zorientowany na następujące kluczowe kwestie (przede wszystkim w oparciu o doświadczenie europejskie):

W jaki sposób włączenie finansowe może wywierać wpływ na włączenie społeczne i vice versa? W jaki sposób można określić i zmierzyć wpływ mikrofinansowania na włączenie finansowe i społeczne na szczeblu mikro- i makroekonomicznym (np. wpływ mikrofinansowania w zakresie tworzenia przedsiębiorstw i jako sposób na wyjście z bezrobocia)?
Jakie są powiązania pomiędzy wyceną mikrokredytów, przystępnymi kredytami a włączeniem finansowym/społecznym?
Jaki wpływ ma wycena kredytów na stronę popytową i podażową mikokredytów, w szczególności mikrokredytów przyznawanych grupom niestabilnych finansowo kredytobiorców?
Jaki jest względny wkład różnych produktów mikrofinansowania, takich jak kredyty, oszczędności i ubezpieczenie, do włączenia finansowego i społecznego?
Jaka jest różnica pomiędzy mikrokredytami dla przedsiębiorstw a mikrokredytami osobistymi pod względem wpływu na włączenie finansowe i społeczne?
Pod jakim względem różnią się poziomy wykluczenia społecznego i finansowego na szczeblu regionalnym/ krajowym w UE? W jaki sposób jest to powiązane z fazą rozwoju odpowiednich rynków finansowych w ogólności i rynków mikrofinansowania w szczególności?

Geograficzny zasięg propozycji obejmowałyby przede wszystkim kraje UE-28. Od wnioskodawców oczekuje się nawiązania współpracy z innymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi, które mają doświadczenie w zakresie finansowania sprzyjającego włączeniu społecznemu w ogólności i mikrofinansowania w szczególności.

Ten projekt może obejmować wszelką dodatkową działalność, jakiej dany ośrodek uniwersytecki byłby gotów się podjąć w ramach przyznanego mu grantu, w tym:

organizację kursów i seminariów,
tworzenie baz danych,
przeprowadzanie ankiet.

Propozycje należy składać w języku angielskim lub francuskim do dnia 30 września 2014 r. Propozycje, którą wpłyną po tym terminie, nie zostaną wzięte pod uwagę. Propozycje należy wysłać na następujący adres:

Wersja elektroniczna:

events.eibinstitute@eib.org

Bardziej szczegółowe informacje na temat procedury selekcji EIBURS oraz pozostałych programów i mechanizmów można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://institute.eib.org/

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024