Ogłoszenie o naborze - Przewodniczący Rady ds. Nadzoru - Europejski Bank Centralny.

OGŁOSZENIE O NABORZE

Przewodniczący Rady ds. Nadzoru

Europejski Bank Centralny

(2013/C 290 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2013 r.)

1.
Wprowadzenie

Rada Unii Europejskiej (UE) rozważa ustanowienie jednolitego mechanizmu nadzorczego poprzez powierzenie Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) szczególnych zadań w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi na podstawie art. 127 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który nakłada wymóg zasięgnięcia opinii Parlamentu Europejskiego i EBC. Po głosowaniu w Parlamencie Europejskim w dniu 12 września 2013 r. rozporządzenie Rady ustanawiające jednolity mechanizm nadzorczy (zwane dalej "rozporządzeniem SSM") może w niedalekiej przyszłości zostać przyjęte, opublikowane i wejść w życie. Przeprowadzenie procedury wyboru i mianowania przewodniczącego Rady ds. Nadzoru będzie uzależnione od przyjęcia i wejścia w życie rozporządzenia SSM.

W skład jednolitego mechanizmu nadzorczego wejdą EBC i właściwe organy krajowe państw członkowskich, których walutą jest euro, z możliwością ustanowienia bliskiej współpracy z właściwymi organami państw członkowskich, których walutą nie jest euro. Za ogólne funkcjonowanie jednolitego mechanizmu nadzorczego odpowiedzialny będzie EBC.

Planowaniem i wykonywaniem całości zadań nadzorczych powierzonych EBC zajmie się Rada ds. Nadzoru jako organ wewnętrzny EBC. W skład Rady ds. Nadzoru wejdzie przewodniczący i wiceprzewodniczący, czterej przedstawiciele EBC oraz po jednym przedstawicielu właściwego organu krajowego z każdego państwa członkowskiego uczestniczącego w jednolitym mechanizmie nadzorczym (zwanego dalej "uczestniczącym państwem członkowskim"). W przypadku gdy właściwy organ nie jest bankiem centralnym, członek Rady ds. Nadzoru może zdecydować o zaproszeniu przedstawiciela banku centralnego z danego państwa członkowskiego. Rada ds. Nadzoru powoła spośród swoich członków mniej liczny komitet sterujący, który będzie wspomagać działania Rady, w tym przygotowywać jej posiedzenia. W skład komitetu sterującego wejdzie maksymalnie dziesięciu członków, w tym przewodniczący, wiceprzewodniczący i dodatkowy przedstawiciel EBC. Wszyscy członkowie Rady ds. Nadzoru będą działać w interesie Unii jako całości.

W ramach niniejszej otwartej procedury wyboru EBC poszukuje odpowiedniego kandydata na stanowisko przewodniczącego Rady ds. Nadzoru, mającego uznaną pozycję i doświadczenie w dziedzinie bankowości i finansów.

Procedura wyboru i mianowania powinna być zgodna z zasadami równowagi płci, doświadczenia i kompetencji.

EBC będzie informować Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej o przebiegu procedury.

2.
Zadania

Zgodnie z rozporządzeniem SSM oraz bez uszczerbku dla wszelkich innych zadań, jakie Rada Prezesów EBC może powierzyć przewodniczącemu i wiceprzewodniczącemu Rady ds. Nadzoru, przewodniczący będzie odpowiedzialny za wykonywanie następujących zadań:

przewodniczenie Radzie ds. Nadzoru,
przewodniczenie komitetowi sterującemu Rady ds. Nadzoru,
publiczne przedstawianie rocznego sprawozdania EBC z wykonania zadań nadzorczych Parlamentowi Europejskiemu i Eurogrupie w obecności przedstawicieli ewentualnych uczestniczących państw członkowskich, których walutą nie jest euro,
uczestnictwo, na wniosek Eurogrupy, w wysłuchaniach przed Eurogrupą w sprawie wykonania zadań nadzorczych EBC w obecności przedstawicieli ewentualnych uczestniczących państw członkowskich, których walutą nie jest euro,
uczestnictwo, na wniosek Parlamentu Europejskiego, w wysłuchaniach w sprawie wykonania zadań nadzorczych EBC przed właściwymi komisjami Parlamentu Europejskiego oraz, na wniosek, prowadzenie z przewodniczącym i wiceprzewodniczącymi właściwej komisji Parlamentu Europejskiego poufnych rozmów za zamkniętymi drzwiami na temat zadań nadzorczych EBC, jeżeli takie dyskusje są potrzebne do wykonywania uprawnień Parlamentu Europejskiego na mocy TFUE,
uczestnictwo, na zaproszenie parlamentu krajowego uczestniczącego państwa członkowskiego, w wymianie poglądów dotyczącej nadzoru nad instytucjami kredytowymi w tym państwie członkowskim, wraz z przedstawicielem właściwego organu krajowego.

Ponadto przewodniczącemu Rady ds. Nadzoru będzie podlegać służbowo personel wykonujący zadania powierzone EBC na mocy rozporządzenia SSM, zgodnie z warunkami, które zostaną określone przez Radę Prezesów i Zarząd EBC.

Przewodniczący Rady ds. Nadzoru będzie wykonywać swoje zdania w ścisłej współpracy z wiceprzewodniczącym.

3.
Kompetencje i doświadczenie
3.1.
Kryteria wyboru

Kandydaci powinni wykazać się:

dogłębną wiedzą specjalistyczną w zakresie nadzoru nad instytucjami finansowymi i regulacji rynków finansowych na szczeblu krajowym, unijnym lub międzynarodowym oraz gruntowną znajomością sektora finansowego,
gruntowną znajomością instytucji UE, procesów decyzyjnych w UE oraz innych europejskich i międzynarodowych procesów mających znaczenie dla działalności EBC,
gruntowną znajomością zadań i funkcjonowania EBC,
udokumentowanymi zdolnościami przywódczymi i historią osiągnięć w tym zakresie na poziomie strategicznym i operacyjnym,
doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi, interpersonalnymi, perswazyjnymi i negocjacyjnymi oraz umiejętnością budowania opartej na zaufaniu współpracy z zainteresowanymi podmiotami w UE i poza nią.
3.2.
Kryteria kwalifikacji

W dniu upływu terminu zgłaszania kandydatur kandydaci muszą spełniać następujące formalne kryteria kwalifikacji:

być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i posiadać pełnię praw obywatelskich,
mieć uznaną pozycję i doświadczenie w dziedzinie bankowości i finansów, w tym:
znaczące doświadczenie zawodowe w dziedzinie nadzoru finansowego, nadzoru makroostrożnościowego lub w obu tych dziedzinach. Bezpośrednie doświadczenie nadzorcze przy tworzeniu unii bankowej, kontakt zawodowy z tą problematyką lub jej dogłębna znajomość będzie dodatkowym atutem,
znaczące doświadczenie na stanowisku kierowniczym, skuteczne kierowanie i zarządzanie zespołami wysoko kwalifikowanych pracowników, najlepiej w środowisku wielojęzycznym i wielokulturowym. Doświadczenie w przewodniczeniu komitetom lub grupom wysokiego szczebla, najlepiej w środowisku międzynarodowym, będzie dodatkowym atutem,
posiadać płynną znajomość języka angielskiego oraz udokumentowane umiejętności redagowania tekstów i prowadzenia prezentacji. Wymagana jest również praktyczna znajomość przynajmniej jednego innego języka urzędowego UE. Płynna znajomość innych języków UE będzie dodatkowym atutem,
nie być członkiem Rady Prezesów EBC.
4.
Warunki zatrudnienia

Warunki zatrudnienia przewodniczącego Rady ds. Nadzoru, w tym w szczególności wynagrodzenie, uprawnienia emerytalne oraz inne świadczenia z tytułu zabezpieczenia społecznego, będą przedmiotem umowy zawartej z EBC i zostaną określone przez Radę Prezesów EBC.

Kadencja przewodniczącego wynosi pięć lat i nie jest odnawialna.

Miejscem zatrudnienia jest Frankfurt nad Menem (Niemcy), gdzie mieści się siedziba EBC.

5.
Niezależność i standardy etyczne

Przewodniczący musi działać w sposób niezależny i obiektywny w interesie UE jako całości i nie może zwracać się o instrukcje ani ich przyjmować od jakiejkolwiek instytucji lub organu UE, rządu państwa członkowskiego ani żadnego innego organu publicznego lub prywatnego.

Po mianowaniu przewodniczący stanie się pełnoetatowym pracownikiem i nie będzie mógł sprawować żadnych funkcji we właściwych organach krajowych.

Od przewodniczącego będzie się oczekiwać zachowania najwyższych standardów etycznych, odpowiadających standardom obowiązującym członków organów decyzyjnych EBC, które wynikają z obowiązku ochrony wiarygodności i reputacji EBC i jednolitego mechanizmu nadzorczego. W szczególności przewodniczący będzie podlegać wymogom dotyczącym zachowania tajemnicy służbowej oraz ograniczeniom po ustaniu zatrudnienia (czasowy zakaz pełnienia określonych funkcji, tzw "cooling-off period"), których celem jest wcześniejsze rozpoznanie i zapobieżenie ewentualnym konfliktom interesów wynikającym z podjęcia kolejnej pracy w okresie dwóch lat po upływie kadencji.

6.
Procedura wyboru i mianowania

Procedura wyboru i mianowania przewodniczącego przeprowadzona zostanie zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu SSM i zasadami dotyczącymi odpowiedzialności wobec Parlamentu Europejskiego. Procedura obejmuje następujące etapy

1)
Preselekcja

Rada Prezesów EBC powoła komisję preselekcyjną, która dokona oceny kandydatów w oparciu o kryteria określone w niniejszym ogłoszeniu o naborze. W skład komisji preselekcyjnej wejdzie członek Zarządu EBC, dwóch innych członków Rady Prezesów EBC i dwóch członków spoza EBC posiadających znaczące doświadczenie w dziedzinie rynków finansowych. Kierując się oceną zgłoszeń, komisja preselekcyjna spotka się z odpowiednimi kandydatami i przedłoży pod obrady Rady Prezesów EBC krótką listę kandydatów wraz ze sprawozdaniem z oceny.

W procesie wyboru EBC korzystać będzie z pomocy agencji specjalizującej się w naborze kadry zarządzającej.

2)
Obowiązek poinformowania Parlamentu Europejskiego 1

EBC przekaże odpowiedniej komisji Parlamentu Europejskiego informacje o puli kandydatów na stanowisko przewodniczącego (liczba zgłoszeń, charakterystyka kompetencji zawodowych kandydatów, równowaga płci i narodowości itp.) oraz przedstawi krótką listę kandydatów zatwierdzoną przez Radę Prezesów EBC.

3)
Przedłożenie wniosku przez Radę Prezesów EBC i jego zatwierdzenie przez Parlament Europejski

Rada Prezesów EBC przedłoży Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania przewodniczącego z krótkiej listy kandydatów przygotowanej przez komisję preselekcyjną, wraz z pisemnym uzasadnieniem.

4)
Mianowanie przez Radę Unii Europejskiej

Po zatwierdzeniu wniosku Rady Prezesów EBC przez Parlament Europejski Rada Unii Europejskiej przyjmie decyzję wykonawczą w sprawie mianowania przewodniczącego Rady ds. Nadzoru. Rada przyjmie tę decyzję większością kwalifikowaną, nie biorąc pod uwagę głosów członków Rady spoza uczestniczących państw członkowskich.

7.
Procedura zgłaszania kandydatur

Zgłoszenia należy przesyłać listem poleconym lub pocztą kurierską najpóźniej do dnia 21 października 2013 r. (decyduje data stempla pocztowego lub stempla poczty kurierskiej) na następujący adres:

European Central Bank

President's office

Kaiserstraße 29

60311 Frankfurt

GERMANY

EBC zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu nadsyłania zgłoszeń poprzez ogłoszenie nowego terminu.

8.
Oświadczenie o ochronie prywatności

EBC przetwarza dane osobowe kandydatów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 2 oraz z decyzją EBC/2007/1 z dnia 17 kwietnia 2007 r. przyjmującą zasady wykonawcze w zakresie ochrony danych w Europejskim Banku Centralnym (3). Odnosi się to w szczególności do poufności i bezpieczeństwa tych danych.

Administratorem danych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych związanych z udziałem EBC w procedurze wyboru na podstawie niniejszego ogłoszenia o naborze jest dyrektor generalny Kadr, Budżetu i Organizacji EBC.

Celem przetwarzania danych jest organizacja wyboru i mianowania przewodniczącego Rady ds. Nadzoru. Wszelkie dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w tym celu.

Odbiorcami danych osobowych kandydatów są członkowie komisji preselekcyjnej, której skład został określony powyżej, oraz członkowie Rady Prezesów EBC. Dane osobowe kandydatów, którzy zostaną wpisani na krótką listę, zostaną przekazane Parlamentowi Europejskiemu, co także podlega przepisom rozporządzenia (WE) nr 45/2001. Ponadto EBC przekaże właściwe dane osobowe agencji specjalizującej się w naborze kadry zarządzającej, przestrzegając przy tym zasad ścisłej poufności i standardów ochrony danych.

EBC może zachować dane kandydata, który został wybrany, przez okres pięciu lat: a) od dnia upływu kadencji; lub b) od dnia wypłaty kandydatowi ostatniego świadczenia emerytalnego. Dane kandydatów, którzy nie zostaną wybrani, będą przechowywane przez dwa lata od zakończenia procedury wyboru. W przypadku sporów prawnych powyżej określone okresy przechowywania danych ulegają przedłużeniu do dwóch lat od dnia zakończenia wszelkich właściwych postępowań.

Kandydatom przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych oraz ich uaktualniania lub poprawiania. Jednak dane, z których wynika spełnianie kryteriów kwalifikacji i kryteriów wyboru, nie mogą być uaktualniane ani poprawiane po upływie terminu zgłaszania kandydatów ze względu na konieczność zapewnienia zgodności z zasadami równego dostępu i niedyskryminacji oraz zagwarantowania rzetelności, przejrzystości i sprawiedliwości procedury wyboru w odniesieniu do wszystkich kandydatów.

Kandydatom przysługuje prawo dostępu do danych dotyczących ich oceny przez cały czas trwania procedury. W celu zapewnienia poufności obrad i decyzji komisji preselekcyjnej i Rady Prezesów oraz w celu ochrony praw i wolności pozostałych kandydatów dostęp kandydata do danych jest ograniczony do materiałów przedłożonych przez niego oraz do tych części oceny, które go dotyczą.

Na każdym etapie kandydatom przysługuje prawo do odwołania się do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.

1 Parlament Europejski otrzymuje informacje o procedurze wyboru zgodnie z wprowadzanymi przez rozporządzenie SSM zasadami dotyczącymi odpowiedzialności przed Parlamentem Europejskim, które są obecnie w trakcie publikacji.
2 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1. H Dz.U. L 116 z 4.5.2007, s. 64.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024