Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy 1

(2013/C 287/07)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2013 r.)

Decyzją nr 259/13/COL z dnia 19 czerwca 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Rue Belliard/Belliardstraat 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności. Uwzględniając m.in. art. 109 ust. 2 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwanego dalej "Porozumieniem EOG") oraz równoległe kompetencje Komisji Europejskiej oraz Urzędu w niniejszej sprawie, Urząd będzie również przekazywać wszelkie otrzymane uwagi do Komisji Europejskiej, chyba że zainteresowana strona przekazująca uwagi zgłosi uzasadniony sprzeciw wobec takiego przekazania.

STRESZCZENIE

Procedura

Pismem z dnia 5 lutego 2013 r. Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") otrzymał od Zrzeszenia Europejskich Przewoźników Niskokosztowych ("ELFAA") skargę dotyczącą uczestnictwa Norwegii, Szwecji i Danii w odnawialnym instrumencie kredytowym ("nowy instrument") na rzecz linii lotniczych Scandinavian Airlines ("SAS").

Pismem z dnia 18 lutego 2013 r. Urząd wezwał władze Norwegii do przedstawienia uwag w sprawie informacji zawartych w skardze oraz w sprawie zarzutów dotyczących niezgodnej z prawem pomocy państwa. Władze Norwegii odpowiedziały pismem z dnia 25 marca 2013 r. Przedstawiły również dodatkowe informacje pismem z dnia 6 czerwca 2013 r.

Ocena środka

W ostatnich latach linie SAS były uzależnione od zewnętrznych instrumentów kredytowych w zakresie utrzymania swojej gotowości finansowej. Od grudnia 2006 r. linie SAS korzystały z odnawialnego instrumentu kredytowego ("stary instrument"), udostępnianego wyłącznie przez kilka banków udzielających kredytu. Stary instrument miał przestać obowiązywać w czerwcu 2013 r. Po negocjacjach w listopadzie 2012 r. banki zaakceptowały nowy instrument, który miał zostać ustanowiony wspólnie z czterema największymi akcjonariuszami - Norwegią, Szwecją i Danią ("państwa") oraz z głównym akcjonariuszem prywatnym - Fundacją Knut and Alice Wallenberg ("KAW").

W związku z powyższym 50 % nowego instrumentu zapewniają państwa proporcjonalnie do swojego udziału w liniach SAS, a pozostałe 50 % - KAW oraz banki udzielające kredytu zaangażowane w stary instrument (z wyjątkiem jednego banku). Państwa i KAW uczestniczą w nowym instrumencie na takich samych warunkach jak banki.

Urząd ocenił, czy ustanowienie nowego instrumentu przyznało liniom SAS nienależne korzyści gospodarcze, i uznał, że zasada pari passu nie może mieć zastosowania, ponieważ żaden inwestor prywatny nie wziął udziału w nowym instrumencie w taki sam sposób jak organy publiczne. Pod tym względem banki udzielające kredytu w przybliżeniu o połowę zmniejszyły swój udział w nowym instrumencie (w porównaniu ze starym instrumentem); Urząd nie może wykluczyć, że udział prywatnych kredytodawców mógł być związany z ich istniejącym zaangażowaniem kredytowym w liniach SAS, a także z udziałem państw w nowym instrumencie, a nie z samą perspektywą rentowności.

Urząd zbadał także, czy udział państw w nowym instrumencie można uznać za możliwy do przyjęcia dla inwestora prywatnego działającego w warunkach gospodarki rynkowej. Pod tym względem Urząd ma wątpliwości, czy odpowiedni plan operacyjny i towarzyszące mu analizy rentowności, stanowiące podstawę dla udziału państw, są wystarczająco solidne, aby skłonić prywatnego inwestora do udziału w nowym instrumencie.

Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z wyjątkami określonymi w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG. Warunki dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację określone w wytycznych Urzędu w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji nie wydają się być spełnione.

Podsumowanie

W świetle powyższych rozważań na obecnym etapie Urząd nie może stwierdzić, że udział państw w nowym instrumencie odbywa się na zasadach rynkowych. W związku z tym nie może wykluczyć nienależnej korzyści przyznanej na rzecz SAS, potencjalnie stanowiącej pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z Porozumieniem EOG.

W związku z tym Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

grafika

1 Informacja zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 października 2013 r. (Dz.U.UE.C.2013.290.9).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.287.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy.
Data aktu: 03/10/2013
Data ogłoszenia: 03/10/2013