Europejski Inspektor Ochrony Danych - Ogłoszenie o naborze na stanowisko Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy - COM/2013/10338.

EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

Ogłoszenie o naborze na stanowisko Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy

COM/2013/10338

(2013/C 219 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2013 r.)

Informacje ogólne

Stanowiska Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy zostały utworzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 1 . W rozporządzeniu tym ustanowiono zasady przetwarzania danych osobowych przez instytucje, organy agencje i urzędy Unii Europejskiej, tak aby odbywało się ono z przestrzeganiem podstawowych praw i wolności osób fizycznych, a w szczególności ich prawa do prywatności. Na mocy rozporządzenia ustanowiono także niezależny organ nadzorujący, zwany Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który gwarantować ma odpowiednie stosowanie przepisów rozporządzenia. Na czele organu stoi osoba Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("inspektora"), któremu w wykonywaniu obowiązków pomaga zastępca. Wykonując powierzone im zadania, inspektor oraz jego zastępca zachowują pełną niezależność.

W budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2013 r. przewidziano do dyspozycji organu budżet w łącznej wysokości około 1 mln EUR i około 45 pracowników

Regulamin i ogólne warunki wykonywania obowiązków przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcę, w tym ich uposażenia, dodatki i wszelkie inne świadczenia mające charakter wynagrodzenia, zostały określone w drodze wspólnego porozumienia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w decyzji nr 1247/2002/WE 2 . Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych przysługuje uposażenie równorzędne uposażeniu sędziego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a jego zastępcy - uposażenie równorzędne uposażeniu sekretarza Trybunału Sprawiedliwości 3

Europejski Inspektor Ochrony Danych i jego zastępca mają siedzibę w Brukseli.

Opis stanowiska

Europejski Inspektor Ochrony Danych i jego zastępca odpowiadają za monitorowanie i stosowanie przepisów rozporządzenia (WE) nr 45/2001; w tym celu wykonują oni obowiązki określone w rozporządzeniu oraz korzystają z uprawnień przyznanych na jego mocy. Ponadto zadaniem inspektora i jego zastępcy jest udzielanie porad instytucjom i organom Unii Europejskiej oraz osobom, których dane dotyczą, we wszystkich kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych.

Ogólnie rzecz biorąc, Europejski Inspektor Ochrony Danych jest odpowiedzialny za zagwarantowanie, aby instytucje, organy, agencje i urzędy Unii Europejskiej przestrzegały podstawowych praw i wolności osób fizycznych, a w szczególności ich prawa do prywatności, w kontekście przetwarzania danych osobowych. Inspektor monitoruje i zapewnia stosowanie przepisów rozporządzenia i wszelkich innych aktów prawnych Unii Europejskiej dotyczących ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w kontekście przetwarzania danych osobowych przez instytucje, organy, agencje lub urzędy Unii Europejskiej.

Zastępca inspektora pomaga mu w wykonywaniu obowiązków oraz zastępuje go, gdy inspektor jest nieobecny lub gdy nie może wykonywać swoich obowiązków.

Do zadań inspektora i jego zastępcy należy:

doradzanie instytucjom, organom, agencjom i urzędom Unii Europejskiej we wszystkich kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych, jak również śledzenie nowych trendów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych w zakresie, w jakim mają one wpływ na ochronę danych osobowych,
rozpatrywanie i badanie skarg, prowadzenie związanych z nimi postępowań oraz informowanie osób, których dane dotyczą, o wyniku tych postępowań,
prowadzenie dochodzeń zarówno z własnej inicjatywy, jak i na podstawie skarg, oraz informowanie osób, których dane dotyczą, o wyniku tych dochodzeń,
udział w sieciach współpracy skupiających organy nadzoru. Inspektor współpracuje z krajowymi organami nadzoru w Europejskim Obszarze Gospodarczym w stopniu niezbędnym do wykonywania ich obowiązków oraz uczestniczy w pracach Grupy Roboczej ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie Przetwarzania Danych Osobowych ustanowionej na mocy art. 29 dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Inspektor współpracuje także z organami nadzoru ds. ochrony danych ustanowionymi w ramach współpracy policyjnej i współpracy sądowej w Unii, szczególnie w celu poprawy spójności stosowania odpowiednich zasad i procedur ochrony danych,
zarządzanie wyjątkami, zabezpieczeniami, upoważnieniami i warunkami przetwarzania danych,
rejestrowanie i wstępna kontrola operacji przetwarzania danych,
kontrolowanie przekazywania danych do odbiorców innych niż instytucje, organy, agencje i urzędy Unii Europejskiej, które nie są objęte dyrektywą 95/46/WE (przewidującą ujednolicony poziom ochrony w całej Unii),
reprezentowanie urzędu Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w postępowaniach przed Trybunałem Sprawiedliwości,
sprawowanie funkcji organu nadzorującego ds. ochrony danych osobowych dla systemu "Eurodac», który pomaga państwom członkowskim ustalić, które z nich jest właściwe do rozpatrzenia wniosków azylowych, oraz ułatwia stosowanie konwencji dublińskiej, tj. zagwarantowanie, że prawa osób, których dotyczą dane, nie są naruszane w trakcie przetwarzania ani wykorzystywania danych, oraz monitorowanie zgodności z prawem procesu przekazywania danych osobowych państwom członkowskim przez jednostkę centralną,
sprawowanie funkcji organu nadzorującego ds. ochrony danych w ramach wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), Fronteksu, systemu informacji celnej (CIS) oraz innych specyficznych baz danych w ramach prawa celnego. Działania te będą mogły zostać rozszerzone na inne agencje i organy europejskie, niepodlegające jeszcze nadzorowi inspektora.

Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych i jego zastępcy mogą zostać powierzone nowe zadania i nadane nowe kompetencje z chwilą wejścia w życie nowych unijnych ram prawnych dotyczących ochrony danych, które są obecnie przedmiotem obrad w Parlamencie Europejskim i Radzie. Do zadań tych może należeć zapewnianie obsługi sekretariatu dla Europejskiej Rady Ochrony Danych.

Kryteria wyboru

Od kandydata wymaga się:

udokumentowanego doświadczenia z zakresu ochrony danych, zdobytego jako członek organu nadzorującego ds. ochrony danych lub w dużej organizacji publicznej lub prywatnej,
dobrej znajomości polityki UE w dziedzinie ochrony danych i doświadczenia w tym zakresie,
praktycznego doświadczenia w zakresie wdrażania zasad ochrony danych i zapewniania ich przestrzegania, najlepiej zdobytego w dużej organizacji sektora publicznego lub prywatnego,
doświadczenia w ocenie wpływu polityki UE w dziedzinie ochrony danych na europejskich obywateli, przedsiębiorstwa i organy administracji publicznej,
zdolności do przygotowania i przedstawienia wizji, do myślenia w skali globalnej o systemach i procesach oraz do proponowania konkretnych zaleceń i możliwych do wprowadzenia rozwiązań,
doświadczenia na stanowisku kierowniczym wysokiego szczebla oraz niezbędnych umiejętności przywódczych, umożliwiających zarządzanie wysoko wyspecjalizowanym zespołem ekspertów ds. ochrony danych i jego budżetem, jak również współpracę z różnymi zainteresowanymi podmiotami,
zdolności do działania z zachowaniem niezbędnej niezależności,
doświadczenia w komunikacji i budowaniu sieci kontaktów w celu reprezentowania urzędu Europejskiego Inspektora Danych Osobowych na najwyższym szczeblu oraz nawiązywania i podtrzymywania relacji z zainteresowanymi podmiotami w instytucjach UE, państwach członkowskich, państwach trzecich i innych organizacjach międzynarodowych,
dobrej znajomości języka angielskiego lub francuskiego ze względu na wymogi komunikacji wewnętrznej i międzyinstytucjonalnej.

Kandydat musi (kryteria kwalifikacyjne):

1)
być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej;
2)
posiadać:
(i)
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów;
(ii)
lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata;
3)
posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od daty uzyskania kwalifikacji opisanych w pkt 2. Doświadczenie musi odpowiadać poziomowi zdobytych kwalifikacji. Przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym.

Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych 5 lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk; 3) wielkość budżetu, którym zarządzali; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach;

4)
biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej (język główny) oraz znać na odpowiednim poziomie inny język urzędowy (drugi język).

Polityka zatrudnienia

Unia Europejska stosuje politykę równości szans.

Procedura powołania

Parlament Europejski i Rada powołują Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcę w drodze wspólnego porozumienia na okres pięciu lat, na podstawie listy sporządzonej przez Komisję Europejską po ogłoszeniu publicznego naboru dla kandydatów.

Komisja Europejska sporządzi tę listę zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami wyboru i rekrutacji (zob. również Compilation Document on Senior Officials Policy 5 - dokument w języku angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla). W tym celu Komisja powołuje komisję kwalifikacyjną, która ocenia wszystkie kandydatury w świetle wyżej wymienionych kryteriów kwalifikacyjnych i wybiera kandydatów, których profil najbardziej odpowiada kryteriom wyboru określonym powyżej. Ci kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę z komisją kwalifikacyjną.

Po rozmowach z komisją kwalifikacyjną kandydaci zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy kwalifikacyjne, przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Przed rozmową kandydaci zostaną poddani testom, przeprowadzanym metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.

Sporządzoną listę Komisja Europejska przekazuje Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Instytucje te mogą zdecydować o przeprowadzeniu dodatkowych rozmów z kandydatami, których nazwisko zostało umieszczone na liście.

Informujemy, że ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury wyboru w interesie kandydatów oraz instytucji, procedura rekrutacyjna będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 6 .

Jeśli kandydaci nie wskażą inaczej, ich zgłoszenia będą traktowane jako zgłoszenia na obydwa stanowiska: Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy. Wszystkie zgłoszenia zostaną przeanalizowane zgodnie z procedurą obsadzenia obydwu wymieniowych stanowisk. Lista kandydatów jest jawna.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniaj wszystkie kryteria kwalifikacyjne, w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu oraz doświadczenia zawodowego.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane pocztą elektroniczną po upływie terminu co do zasady nie będą przyjmowane.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Będzie on służył do potwierdzenia utworzenia konta kandydata oraz do powiadomienia o wyniku procedury. Należy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania rejestracji należy załadować życiorys w formacie WORD lub PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie on-line (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny należy sporządzić w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

Po zakończeniu rejestracji na monitorze pojawi się numer identyfikacyjny. Numer ten należy zachować, bowiem będzie on wykorzystywany we wszelkich kontaktach w trakcie trwania procedury. Otrzymanie numeru oznacza, że rejestracja została zakończona - numer stanowi potwierdzenie, że wprowadzone przez kandydata dane zostały zarejestrowane.

Nieotrzymanie numeru oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia przebiegu procesu naboru w internecie. Kandydaci otrzymają bezpośrednio informacje o wynikach procedury.

Osoby, które z powodu niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji internetowej, mogą przesłać swoje zgłoszenie (życiorys i list motywacyjny) w wersji papierowej listem poleconym 7 z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. W takim przypadku wszelka późniejsza korespondencja pomiędzy Komisją Europejską a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową. Do zgłoszenia należy w takim przypadku załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność, wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procesie rekrutacji.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-A2-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 20 września 2013 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

1 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
2 Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 1.
3 Miesięczne wynagrodzenie podstawowe jest równe kwocie otrzymanej w wyniku zastosowania w odniesieniu do wynagrodzenia podstawowego urzędnika Unii Europejskiej trzeciego stopnia 16. grupy zaszeregowania następujących wartości procentowych:

sędzia: 112,5 %

sekretarz: 101 %.

4 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
6 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nienależytej korzyści.
7 European Commission, Directorate-General Human Resources and Security, Unit for Executive Staff and CCA Secretariat, COM/2013/10338, SC11 8/35, 1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024