Informacje przekazane przez państwa EFTA, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy aktu, o którym mowa w pkt 1j załącznika XV do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych)).

Informacje przekazane przez państwa EFTA, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy aktu, o którym mowa w pkt 1j załącznika XV do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych))

(2013/C 199/05)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lipca 2013 r.)

CZĘŚĆ  I

Nr pomocy GBER 3/13/R&D
Państwo EFTA Norwegia
Region Nazwa regionu (NUTS) Hrabstwo Telemark Status pomocy regionalnej Obszary mieszane
Organ przyznający pomoc Nazwa Telemark Utviklingsfond/Fundusz Rozwoju Telemark
Adres PO Box 2844

3702 Skien

NORWAY

Strona internetowa http://www.telemarkutviklingsfond.no
Nazwa środka pomocy Telemark Utviklingsfonds støtteordning/Program pomocy Funduszu Rozwoju Telemark
Krajowa podstawa prawna (odesłanie do właściwego promulgatora krajowego) Telemark Utviklingsfond/Fundusz Rozwoju Telemark został ustanowiony zgodnie z porozumieniem z dnia 9 grudnia 2009 r. między hrabstwem Telemark z jednej strony, a ośmioma gminami z drugiej strony (Fyresdal, Hjartdal, Kvitseid, Nissedal, Seljord, Tinn, Tokke oraz Vinje).

Fundusz będzie przyznawać pomoc zgodnie z przepisami wewnętrznymi/statutem funduszu, w których określono, że pomoc jest przyznawana zgodnie z zasadami EOG w zakresie pomocy państwa i wykorzystywana na rozwój w hrabstwie Telemark. Ponadto fundusz zawrze umowy z beneficjentami pomocy.

Adres internetowy pełnego tekstu środka pomocy Pełna treść będzie dostępna pod adresem: http://www.telemarkutviklingsfond.no/
Rodzaj środka pomocy Program pomocy Tak
Czas trwania Program pomocy 1.3.2013-31.12.2013

1.3.2013-3.6.2014 w odniesieniu do pomocy regionalnej

Sektor(-y) gospodarki Wszystkie sektory kwalifikujące się do pomocy Tak
Rodzaj beneficjanta MŚP Tak
Duże przedsiębiorstwa Tak
Budżet Całkowity planowany roczny budżet programu pomocy Budżet roczny: około 35 mln NOK
Instrument pomocy (art. 5) Dotacja Tak
Pożyczka Tak

CZĘŚĆ  II

Cele ogólne (lista) Cele (lista) Maksymalna intensywność pomocy w % lub maksymalna kwota pomocy w NOK MŚP - premie w %
Regionalna pomoc inwestycyjna i pomoc na zatrudnienie Program pomocy 15 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw

20 % dla małych przedsiębiorstw

Pomoc dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw (art. 14) 25 % w ciągu pierwszych trzech lat po utworzeniu przedsiębiorstwa

15 % w ciągu dwóch kolejnych lat

Maksymalna kwota pomocy na przedsiębiorstwo: 1 mln EUR. Roczna kwota pomocy na przedsiębiorstwo nie przekracza 33 % maksymalnej kwoty pomocy

0 %
Pomoc dla MŚP przeznaczona na cele inwestycyjne i na zatrudnienie (art. 15) 20 % dla małych przedsiębiorstw

10 % dla średnich przedsiębiorstw

0 %
Pomoc na rzecz małych przedsiębiorstw nowo utworzonych przez kobiety (art.16) 15 %

Maksymalna kwota pomocy na beneficjenta: 1 mln EUR. Roczna kwota pomocy na przedsiębiorstwo nie przekracza 33 % maksymalnej kwoty pomocy

0 %
Pomoc na ochronę środowiska (art. 17-25) Pomoc w obszarze ochrony środowiska na inwestycje zwiększające oszczędność energii (art. 21) 60 % jeżeli obliczenia dokonywane są zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. a)

20 % jeżeli obliczenia dokonywane są zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. b)

10 % dla średnich przedsiębiorstw 20 % dla małych przedsiębiorstw
Pomoc na usługi doradcze dla MŚP oraz udział MŚP w targach (art. 26-27) Pomoc na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw na usługi doradcze (art. 26) 50 % 0 %
Pomoc na udział MŚP w targach (art. 27) 50 % 0 %
Pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (art. 30-37) Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe (art. 31) Badania podstawowe (art. 31 ust. 2 lit. a)) 100 % 0 %
Badania przemysłowe (art. 31 ust. 2 lit. b)) 50 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw

20 % dla małych przedsiębiorstw

(Jeżeli warunki art. 31 ust. 4 lit. b) pkt (i), (ii), (iii) są spełnione, można dodać dla wszystkich przedsiębiorstw 15 %, do maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 80 %)

Eksperymentalne prace rozwojowe (art. 31 ust. 2 lit. c)) 25 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw

20 % dla małych przedsiębiorstw

(Jeżeli warunki art. 31 ust. 4 lit. b) pkt (i), (ii), (iii) są spełnione, można dodać dla wszystkich przedsiębiorstw 15 %, do maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 80 %)

Pomoc na techniczne studia wykonalności (art. 32) 65 % na badania poprzedzające przemysłowe działania badawcze

40 % na badania poprzedzające eksperymentalne prace rozwojowe

10 % dla małych i średnich przedsiębiorstw
Pomoc na pokrycie kosztów praw własności przemysłowej dla MŚP (art. 33) 100 % dla kosztów związanych z wstępnymi projektami badawczymi

50 % dla kosztów związanych z badaniami przemysłowymi

25 % dla kosztów związanych z rozwojem eksperymentalnym

10 % dla średnich przedsiębiorstw

20 % dla małych przedsiębiorstw

(Jeżeli warunki art. 31 ust. 4 lit. b) pkt (i), (ii), (iii) są spełnione, można dodać dla wszystkich przedsiębiorstw 15 %, do maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 80 %)

Pomoc dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw (art. 35) 1,25 mln EUR dla przedsiębiorstw zlokalizowanych w regionach kwalifikujących się do pomocy regionalnej na mocy art. 61 ust. 3 lit. c) Porozumienia EOG 1 mln EUR dla innych beneficjentów
Pomoc na usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji (art. 36) 200.000 EUR na przedsiębiorstwo w ciągu dowolnego okresu trzech lat
Pomoc na tymczasowe zatrudnienie wysoko wykwalifikowanego personelu (art. 37) 50 %
Pomoc szkoleniowa (art. 38-39) Szkolenia specjalistyczne (art. 38 ust. 1) 25 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw 20 % dla małych przedsiębiorstw
Szkolenia ogólne (art. 38 ust. 2) 60 % 10 % dla średnich przedsiębiorstw 20 % dla małych przedsiębiorstw

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.199.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Informacje przekazane przez państwa EFTA, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy aktu, o którym mowa w pkt 1j załącznika XV do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych)).
Data aktu: 11/07/2013
Data ogłoszenia: 11/07/2013