Sprawa C-96/13: Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Greckiej.

Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Greckiej

(Sprawa C-96/13)

(2013/C 129/15)

Język postępowania: grecki

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2013 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: M. Patakia i A. Tokar)

Strona pozwana: Republika Grecka

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:

stwierdzenie, że Republika Grecka, ustanawiając warunki w ogłoszeniu o zamówieniu według procedury otwartej na dostawę usług pomocy technicznej na rzecz ZSI-IKA [Idryma Koinonikon Asfaliseon: greckiej instytucji zabezpieczenia społecznego] i strony internetowej IKA oraz zasilania baz danych przez okres 30 miesięcy (nr ogłoszenia L30/POY/9/5-6-2009 - opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2009/S110-159234), w którym z jednej strony oferenci musieli mieć doświadczenie w wykonywaniu podobnych umów w greckiej instytucji zabezpieczenia społecznego, a z drugiej strony, doświadczenie podwykonawców nie mogło być uznane za doświadczenie na konto oferentów, narusza zobowiązania ciążące na niej na mocy art. 2, art. 44 ust. 2 i art. 48 w związku z art. 2 dyrektywy 2004/18/WE(1);
obciążenie Republiki Greckiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

1)
Wspomniane naruszenie art. 44 ust. 2 i art. 48 w związku z art. 2 dyrektywy 2004/18/WE dotyczy postępowania przetargowego IKA jako instytucji zamawiającej w odniesieniu do dostawy usług pomocy technicznej na rzecz ZSI-IKA i strony internetowej IKA oraz zasilania baz danych.
2)
Komisja uważa, że warunek zawarty w ogłoszeniu, zgodnie z którym wymagane jest doświadczenie w wykonaniu zintegrowanego systemu informatycznego (ZSI) dla instytucji zabezpieczenia społecznego w Grecji, stanowi warunek geograficzny, który narusza zasady równego traktowania i niedyskryminacji ustanowione w art. 2, art. 44 ust. 2 i art. 48 dyrektywy 2004/18.
3)
Komisja podnosi, że w swoich odpowiedziach na jej uzasadnioną opinię władze greckie zobowiązały się dokonać wszelkich zmian zgodnie z zarzutem Komisji, przyznając co do zasady sporne naruszenie.
4)
Komisja utrzymuje także, że warunek zawarty w ogłoszeniu, który przewiduje, że doświadczenie podwykonawców oferenta nie jest uznawane jako doświadczenie tego oferenta, narusza art. 48 dyrektywy 2004/18, ponieważ zgodnie z tym warunkiem oferenci nie mogą powołać się na doświadczenie osób trzecich, aby wykazać, że dysponują kwalifikacjami technicznymi wymaganymi do wykonania wchodzącej w rachubę umowy.
5)
W swojej odpowiedzi władze greckie zobowiązały się do tego, że w nowym ogłoszeniu o zamówieniu zostanie wyraźnie przewidziana możliwość powołania się przez przedsiębiorstwa składające ofertę na odpowiednie doświadczenie osób trzecich, podwykonawców, uznając co do zasady także drugi zarzut Komisji.
6)
Niemniej jednak władzom greckim nie udało się ustalić dokładnej daty rozpisania nowego przetargu, wobec czego przedłużyły one okres obowiązywania poprzedniej umowy, powołując się na względy wewnętrznego porządku publicznego.
7)
Komisja stwierdziła ponadto, że wspomniane naruszenie wskazanych powyżej przepisów dyrektywy 2004/18 nadal istnieje i że przytoczone powody nie mogą go uzasadniać, w związku z czym wniosła ona do Trybunału skargę w celu stwierdzenia naruszenia, o którym mowa.
______

(1) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 114.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024