P7_TC1-COD(2008)0240 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 listopada 2010 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (przekształcenie).

P7_TC1-COD(2008)0240

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 listopada 2010 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/.../UE w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (przekształcenie)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, dyrektywy 2011/65/UE)

ZAŁĄCZNIK 

Oświadczenia

Oświadczenie Parlamentu Europejskiego

Parlament Europejski ubolewa, że Rada nie była gotowa zaakceptować obowiązkową publikację tabel korelacji w kontekście przekształcenia dyrektywy 2002/95/WE. Aby przyspieszyć horyzontalne i międzyinstytucjonalne rozwiązanie tej sprawy, Parlament Europejski wzywa Komisję Europejską, by w ciągu sześciu miesięcy po przyjęciu tego porozumienia na posiedzeniu plenarnym złożyła sprawozdanie w sprawie praktyki sporządzania przez państwa członkowskie tabel korelacji w dziedzinie unijnych przepisów dotyczących ochrony środowiska oraz ich upubliczniania, łącznie z oceną, jak obowiązujące praktyki wpływają na rolę Komisji jako "strażniczki Traktatu" przy kontrolowaniu właściwej transpozycji dyrektyw UE do ustawodawstwa krajowego w dziedzinie ochrony środowiska.

Oświadczenie Komisji w sprawie zakresu stosowania (art. 2 ust. 2)

Z interpretacji art. 2 ust. 2 przez Komisję wynika, że sprzęt elektryczny i elektroniczny (EEE), który nie był objęty zakresem dyrektywy 2002/95/WE, ale zostanie objęty zakresem nowej dyrektywy, nie musi spełniać wymogów tej dyrektywy w ciągu ośmioletniego okresu przejściowego.

Sprzęt EEE, który nie wchodził w zakres dyrektywy 2002/95/WE, lecz który wejdzie w zakres stosowania nowej dyrektywy, obejmuje między innymi sprzęt EEE objęty:

nową kategorią 11 w załączniku I,
nową definicją dotyczącą wyrażenia "uzależnione" w art. 3 pkt 2,
terminem "przewody" w art. 4 oraz związaną z nim definicją w art. 3 pkt 5,
pojazdami dwukołowymi, które nie posiadają homologacji (art. 2 ust. 4 lit. f)).

Z interpretacji art. 2 ust. 2 przez Komisję wynika, że w ciągu ośmioletniego okresu przejściowego państwa członkowskie są zobowiązane do zezwolenia na dalsze udostępnianie na swoim rynku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, który nie był objęty zakresem dyrektywy 2002/95/WE, lecz który zostanie objęty zakresem nowej dyrektywy.

Oświadczenie Komisji w sprawie przeglądu (artykuł 24)

Zgodnie z art. 24 Komisja zamierza przeprowadzić, nie później niż trzy lata po wejściu w życie nowej dyrektywy, ocenę skutków (przegląd) dotyczącą art. 2, koncentrując się na zmianach zakresu tej dyrektywy w porównaniu z dyrektywą 2002/95/WE, która jak dotąd nie została objęta oceną skutków.

Przeglądowi temu, na temat którego zostanie sporządzone sprawozdanie dla Rady i Parlamentu Europejskiego, może towarzyszyć wniosek ustawodawczy, jeśli Komisja uzna to za stosowne. Komisja powinna określić zakres przeglądu i wniosku ustawodawczego w ramach swojego uprawnienia do podejmowania inicjatyw ustawodawczych, zgodnie z Traktatami.

Oświadczenie Komisji w sprawie nanomateriałów (motyw 16 i art. 6)

Komisja pragnie zauważyć, że w dalszym ciągu prowadzone są prace mające na celu określenie wspólnej definicji nanomateriałow i zamierza ona w bliskiej przyszłości przyjąć zalecenie Komisji w sprawie wspólnej definicji dla wszystkich odpowiednich dziedzin ustawodawstwa. Zdaniem Komisji przepisy dotyczące ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym obejmują rożne formy (w tym nanoformy) substancji, które są obecnie objęte zakazem, oraz substancji, które będą w przyszłości podlegać priorytetowemu przeglądowi w ramach ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji.

Oświadczenie Komisji w sprawie tabel korelacji

Komisja przypomina o swoim zobowiązaniu do zapewnienia sporządzenia przez wszystkie państwa członkowskie tabel korelacji, w których przyjmowane przez nie środki transpozycji zostaną przyporządkowane przepisom unijnej dyrektywy, oraz przedstawienia tych tabel Komisji w ramach transpozycji unijnego prawa, mając na względzie interesy obywateli, lepsze stanowienie prawa i poprawę przejrzystości prawnej oraz w celu ułatwienia analizy zgodności regulacji krajowych z przepisami unijnymi.

Komisja wyraża ubolewanie z powodu braku poparcia dla tego przepisu zawartego we wniosku Komisji z 2008 r. dotyczącego dyrektywy w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (przekształcenie) i mającego na celu ustanowienie obowiązku sporządzenia tabel korelacji.

W duchu kompromisu oraz w celu zapewnienia rychłego przyjęcia tego wniosku Komisja może zgodzić się na zastąpienie zawartego we wniosku przepisu o charakterze obligatoryjnym dotyczącego tabel korelacji odpowiednim motywem, w którym państwa członkowskie byłyby zachęcane do stosowania takiej praktyki.

Stanowisko zajęte przez Komisję w tym przypadku nie może jednak zostać uznane za precedens. Komisja będzie w dalszym ciągu podejmować wysiłki w celu znalezienia - wraz z Parlamentem Europejskim i Radą - odpowiedniego rozwiązania tej przekrojowej kwestii instytucjonalnej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.99E.208

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P7_TC1-COD(2008)0240 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 listopada 2010 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/…/UE w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (przekształcenie).
Data aktu: 24/11/2010
Data ogłoszenia: 03/04/2012