Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedzią Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedzią Agencji

(2012/C 388/09)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (zwana dalej "Agencją") z siedzibą w Luksemburgu została ustanowiona decyzją Komisji nr 2004/858/WE(1) zmienioną decyzją Komisji nr 2008/544/WE(2). Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się 1 stycznia 2005 r. i kończący się w 2015 r. Agencja zarządza działaniami Unii w dziedzinie polityki zdrowia i ochrony konsumentów(3).

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej, związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego (9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(10), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużyć lub błędów - istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami ram prawnych Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej związany ze sporządzaniem i rzetelną prezentacją sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jej transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(12).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

11.
Przedstawiona poniżej uwaga nie podważa opinii Trybunału.

UWAGA DOTYCZĄCA ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

12.
W tytule III (wydatki związane z wydatkami operacyjnymi) kwotę 0,8 mln euro, czyli 46 % zaciągniętych zobowiązań, przeniesiono na rok 2012. Tak wysoki poziom przeniesień jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę I, której przewodniczył Ioannis SARMAS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 25 lipca 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 369 z 15.12.2004, s. 73.

(2) Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27.

(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis głównych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(7) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).

(8) Art. 29 rozporządzenia Rady (WE) nr 1653/2004.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 651/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).

(10) Art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 (Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 12 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 29 czerwca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stonie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://ec.europa.eu/eahc/about/about.html

(12) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

ZAŁĄCZNIK

Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (Luksemburg) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 168 i 169 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej. Unia uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włącznie z informacją i profilaktyką.

Dążąc do popierania interesów konsumentów i zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, Unia przyczynia się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów, jak również wspierania ich prawa do informacji, edukacji i organizowania się w celu zachowania ich interesów.

Kompetencje Agencji Cele

- Agencja jest odpowiedzialna za realizację zadań w ramach zarządzania drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętym decyzją nr 1350/2007/WE, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętym decyzją nr 1926/2006/WE oraz za realizację działań szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE.

- Agencja jest także odpowiedzialna za zarządzanie etapami realizacji działań, przekazanych jej w ramach programu działań Unii w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008, przyjętego decyzją 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.

Zadania

W ramach wymienionych poniżej programów unijnych Agencja odpowiada za realizację następujących zadań określonych w decyzji o przekazaniu uprawnień z 9 września 2008 r.(1):

Program zdrowia publicznego 2003-2008 - decyzja nr 1786/2002/WE

Program zdrowia publicznego 2008-2013 - decyzja nr 1350/2007/WE

Program ochrony konsumentów 2007-2013 - decyzja nr 1926/2006/WE

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa żywności - rozporządzenie (WE) nr 882/2004 i dyrektywa 2000/29/WE:

a) zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów (na potrzeby monitorowania projektów i rozpowszechniania informacji Agencja podejmuje niezbędne kroki celem utworzenia bazy danych o projektach lub dalszego prowadzenia istniejącej bazy, która obejmuje opisy projektów oraz ich końcowe wyniki);

b) monitorowanie projektów realizowanych w ramach tych programów i działań wraz z przeprowadzaniem niezbędnych kontroli;

c) zbieranie, przetwarzanie i dystrybuowanie danych, a w szczególności gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych programów i działań Unii; wspieranie koordynacji i synergii z innymi programami Wspólnoty, państw członkowskich oraz organizacji międzynarodowych;

d) organizowanie spotkań, seminariów, rozmów i szkoleń;

e) pomoc w ocenie oddziaływania programu, szczególnie w rocznej lub okresowej ocenie realizacji programów, a także wdrażanie działań następczych dotyczących ocen, na podstawie decyzji Komisji;

f) rozpowszechnianie wyników działań informacyjnych zaplanowanych i przeprowadzonych przez Komisję;

g) przygotowywanie całościowych danych dotyczących kontroli i nadzoru; h) udział w pracach przygotowawczych dotyczących decyzji o finansowaniu.

Zarządzanie Komitet sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Członkowie komitetu sterującego są mianowani na okres dwóch lat.

Komitet przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2011 (2010) Ostateczny budżet

Budżet administracyjny Agencji na 2011 r.: 7,04 mln euro.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r.

Na dzień 31 grudnia 2011 r. w Agencji było zatrudnionych 49 pracowników etatowych, w tym 11 pracowników zatrudnionych na czas określony i 38 pracowników kontraktowych.

Produkty i usługi w roku 2011 (2010) 1. Monitorowanie dotacji przyznanych w latach 2005, 2006, 2007, 2008 i 2009 w ramach programu zdrowia publicznego (PZP) na lata 2003-2008; pomyślne sfinalizowanie negocjacji w sprawie dotacji w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2009 r., obejmującego projekty, konferencje, dotacje operacyjne i wspólne działania; oraz zarządzanie zaproszeniem do składania wniosków w 2011 r. Zaproszenia, dotacje i zamówienia udzielone w wyniku zaproszeń do składania wniosków i zaproszeń do składania ofert z roku 2008 w ramach programu ochrony konsumenta na lata 2007-2013 oraz projekty zatwierdzone w wyniku zaproszeń do składania ofert z 2007, 2008 i 2009 r. w ramach programu szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności.

2.1. Prace w ramach programu zdrowia publicznego

- Realizacja zaproszenia do składania wniosków na rok 2011 w ramach programu zdrowia publicznego. Otrzymano 173 wnioski. Wśród nich 115 było wnioskami dotyczącymi projektów, 10 dotyczyło działań wspólnych, 25 - dotacji operacyjnych, a 27 - konferencji.

- Zarządzanie umowami z organizacjami międzynarodowymi, w tym realizacja projektów przekazanych z DG SANCO do Agencji.

- Ogłoszenie zaproszeń do składania ofert w związku z programem pracy na 2010 r. w ramach programu zdrowia publicznego i zawieranie umów. Ogłoszono dziewięć zaproszeń do składania ofert dotyczących DG SANCO.

- Ogłoszenie zaproszeń do składania wniosków na rok 2012. Oprócz zaproszenia do składania wniosków na 2011 r. (zob. wyżej) EAHC ogłosiła zaproszenie do składania wniosków na rok 2012 zgodnie ze swoim programem pracy na ten rok, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym UE w dniu 8 grudnia 2011 r.

- Wkład w realizację polityki DG SANCO. Przygotowanie oceny oddziaływania dotyczącej wniosku w sprawie nowego programu zdrowia publicznego (PZP3). EAHC sporządziła szereg "badań sytuacyjnych dostosowanych do potrzeb" dotyczących poszczególnych działań lub dziedzin programu, które znacznie przyczyniły się do realizacji celów drugiego PZP. Agencja opracowała również nowy formularz sprawozdawczy w celu zapewnienia pracownikom SANCO możliwości lepszej oceny wpływu działań finansowanych w ramach PZP1/PZP2 i ich adekwatności dla procesu tworzenia polityki. Formularz, który przetestowano w grudniu 2011 r. na próbie 10 sprawozdań końcowych i zatwierdzono na podstawie uzyskanych przeglądów, będzie stosowany od 2012 r.

2.2. Prace w ramach programu ochrony konsumenta

- Zaproszenia do składania wniosków. W 2011 r. ogłoszono 7 zaproszeń do składania wniosków.

- Wymiana urzędników (GPSD/CPC). W ramach zaproszeń do wymiany urzędników Agencja przyznała 20 dotacji, które pozwoliły urzędnikom odpowiedzialnym za egzekwowanie prawa z kilku państw członkowskich wymienić się swoimi doświadczeniami zawodowymi i wiedzą w zakresie wdrożenia dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów. Liczba wniosków złożonych w 2011 r. nieco wzrosła w porównaniu z 2010 r. (22 wnioski w 2010 r. i 24 w 2011 r.).

- Wspólne działania (GPSD/CPC). Agencja współfinansowała projekt, który ma na celu wymianę i wdrażanie najlepszych praktyk przez państwa członkowskie w celu usprawnienia współpracy transgranicznej i poprawy bezpieczeństwa produktów konsumenckich. Działania poświęcone poszczególnym produktom obejmowały nadzór rynku w odniesieniu do: produktów dla dzieci imitujących żywność, strojów dla dzieci, wskaźników laserowych, drabin, a także akcesoriów i odzieży o intensywnej widzialności.

- Dotacje operacyjne dla europejskich organizacji konsumenckich. W ramach zaproszenia dotyczącego dotacji operacyjnych dla europejskich organizacji konsumenckich i organizacji konsumenckich w procesie standaryzacji Agencja podpisała umowy partnerskie o dotację z BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs - Europejskie Biuro Związków Konsumentów) i ANEC (Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Koordynowania Reprezentacji Konsumentów w Procesie Standaryzacji).

- ECCNet (Sieć Europejskich Ośrodków Konsumentów). ECCNet zapewnia konsumentom informacje dotyczące transgranicznej sprzedaży i pomaga w rozwiązaniu transgranicznych sporów i rozpatrywaniu skarg. W 2010 r. ECCNet zajmował się ponad 71 000 spraw. Stanowi to 15-procentowy wzrost liczby spraw konsumenckich w porównaniu z rokiem 2009. Agencja opublikowała zaproszenie do składania wniosków o dofinansowanie ECC w 2011 r. Doprowadziło to do zawarcia 29 umów o dotację. Biorąc pod uwagę zwiększoną widoczność sieci wśród konsumentów w Europie, Agencja rozpoczęła badania w celu poprawy jakości i atrakcyjności krajowych stron internetowych ECC. Obecnie wszystkie ośrodki ECC są w trakcie wdrażania zaleceń otrzymanych z badań.

- Zaproszenia do składania ofert. Ogłoszono zaproszenia do składania ofert oraz 4 zamówienia na dostawę określonych usług.

- Dziennik szkoły europejskiej. Dziennik Europa jest dzienniczkiem szkolnym dla uczniów szkół średnich, który jest narzędziem przeznaczonym do celów zadań domowych oraz notatek związanych ze szkołą. Zawartość dzienniczka jest uzgadniana przez kilka dyrekcji generalnych Komisji i inne instytucje UE; odpowiadają też one za jego finansowanie. W roku 2010 wyłoniono zwycięskiego oferenta i podpisano umowę ramową z wykonawcą Generation Europe Foundation (Fundacja Pokolenie Europa) na opracowanie, druk i dystrybucję dzienniczka Europa i przewodnika dla nauczycieli na rok 2011/2012. Jako podmiot odpowiedzialny za zarządzanie umową ramową Agencja koordynowała i monitorowała realizację tego projektu: zatwierdziła 21 umów z różnymi dyrekcjami generalnymi Komisji oraz z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym.

- DOLCETA. W następstwie zawarcia umowy ramowej Agencja podpisała wstępną umowę indywidualną dotyczącą przejęcia strony internetowej Dolceta przez nowego wykonawcę. Po rozważeniu wyników oceny zewnętrznej dotyczącej "edukacji konsumenckiej, działań informacyjnych i zwiększania zdolności", ogłoszono dwa kolejne zamówienia na usługi. Mają one na celu utrzymanie i prowadzenie istniejącej strony internetowej oraz ulepszenie części przeznaczonej dla nauczycieli.

- Badania rynku konsumenckiego. Podpisano dwie indywidualne umowy w ramach umowy ramowej dotyczącej badań rynku konsumenckiego. Agencja podpisała również umowę na przeprowadzenie badań sondażowych w ramach monitorowania 51 rynków konsumenckich w 27 państwach członkowskich. Celem jest zebranie danych, które pozwolą lepiej zrozumieć, monitorować i uwzględniać zainteresowanie konsumentów rynkiem wewnętrznym.

- Kampania informacyjna dotycząca praw konsumenckich w Rumunii. W 2011 r. Agencja zawarła trzy umowy dotyczące realizacji kampanii informacyjnej na temat praw konsumenckich w Rumunii. Początek kampanii zaplanowany jest na wiosnę 2012 r.

- W 2011 r. Agencja zawarła pięć umów ramowych dotyczących badań zachowań konsumenckich. Dwa zamówienia na badania zostały ogłoszone przez DG SANCO i DG JUST.

2.3. Prace w ramach programu BTSF (Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności)

- Monitorowanie przekazanych z DG SANCO umów związanych z projektami wyłonionymi w wyniku zaproszeń do składania ofert w latach 2007 i 2008 oraz w związku z udzielonymi zamówieniami w roku 2009. W wyniku porozumienia z DG SANCO pakiet sześciu umów podpisanych w ramach BTSF został przeniesiony na Agencję. Agencja monitorowała programy określone w siedmiu nowych umowach podpisanych w wyniku zaproszenia do składania ofert ogłoszonego w 2009 r.

- W 2011 r. Agencja przejęła od DG SANCO niemal całość realizacji inicjatywy BTSF. Wszystkie umowy podpisane przez Komisję w 2008 i 2009 r. zostały wykonane na czas oraz otrzymały od uczestników znakomite oceny.

- W 2011 r. prawie 6 000 uczestników, głównie urzędników z państw członkowskich, przeszło szkolenia w ramach 133 różnych sesji i warsztatów organizowanych w obrębie UE.

- Monitorowanie zamówień udzielonych w wyniku zaproszeń do składania ofert z 2009 r. (7 zamówień) i 2010 r. (15 zamówień).

- Ogłoszenie zaproszeń do składania ofert z 2011 r. i udzielenie zamówień.

3. Przygotowywanie i rozpowszechnianie informacji na temat programu zdrowia publicznego, programu ochrony konsumentów, projektów finansowanych w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" oraz działalności Agencji w 2011 r.

(1) Decyzja Komisji z dnia 9 września 2008 r. w sprawie przekazania Agencji uprawnień.

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDŹ AGENCJI
12.
Agencja przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału dotyczące wysokości przeniesionych środków na zobowiązania w tytule III - wydatki operacyjne z budżetu operacyjnego Agencji.

Agencja od lat podejmuje starania w celu ograniczenia wysokości przenoszonych środków, w coraz większym stopniu realizując zasadę jednoroczności budżetu. Na przykład środki przeniesione w tytule III budżetu (wyrażone jako % zaciągniętych zobowiązań), zmniejszyły się z 73 % w 2007 r. (pierwszym roku działania Agencji) do 59 % w 2010 r. i 46 % w 2011 r.

Ta pozytywna tendencja zostanie w przyszłości utrzymana. Działania zaplanowane w programie prac Agencji, w szczególności te ujęte w tytule III budżetu operacyjnego, mają być w miarę możliwości zrealizowane na początku roku.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024