Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Kolegium.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Kolegium

(2012/C 388/05)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Kolegium Policyjne (zwane dalej "Kolegium") z siedzibą w Bramshill zostało ustanowione decyzją Rady 2000/820/WSiSW uchyloną w 2005 r. i zastąpioną decyzją Rady 2005/681/WSiSW(1). Kolegium działa jako sieć łącząca krajowe policyjne instytucje szkoleniowe w państwach członkowskich w celu szkolenia wyższych funkcjonariuszy policji z wykorzystaniem wspólnych standardów(2).

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Kolegium systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Kolegium obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Kolegium, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(6). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(7) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(8), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(9), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Kolegium nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Kolegium(10) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(11).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Kolegium za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

12.
Łączny budżet Kolegium na 2011 r. wyniósł 8,3 mln euro. Środki w kwocie 1,8 mln euro (22 %) zostały przeniesione na 2012 r. Z kwoty 2,5 mln euro środków przeniesionych z 2010 r. w 2011 r. anulowano 0,7 mln euro (27,5 %) Wysoki poziom przeniesień oraz wysoki poziom anulowanych środków wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i są niezgodne z budżetową zasadą jednoroczności.
13.
W 2011 r. Kolegium dokonało 38 przesunięć budżetowych na kwotę 1,8 mln euro. Sytuacja ta wskazuje na niedociągnięcia w planowaniu budżetu i stanowi naruszenie zasady specyfikacji.

INNE UWAGI

14.
Kolegium znajduje się w Bramshill i wykorzystuje siedzibę brytyjskiej National Policing Improvement Agency (NPIA). NPIA ma zostać zamknięta pod koniec 2012 r. i nie jest jasne, do kiedy Kolegium będzie mogło pozostać w swojej obecnej siedzibie.
15.
Kolegium powinno poprawić przejrzystość procedur rekrutacji. W ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie podano informacji o możliwości odwołania; wagi kryteriów wyboru nie były ustalone przez rozpoczęciem przeglądu kandydatur; nie zawsze sporządzano sprawozdania podsumowujące procedury doboru oraz decyzje dotyczące list rezerwowych.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 5 września 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 256 z 1.10.2005, s. 63.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Kolegium.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(7) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(8) Zasady przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Kolegium.

(9) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

(10) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 15 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 3 lipca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.cepol.europa.eu

(11) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

ZAŁĄCZNIK 

Europejskie Kolegium Policyjne (Bramshill) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 87 TFUE)

Zbliżanie przepisów prawa

"1. Unia rozwija współpracę policyjną obejmującą wszystkie właściwe organy państw członkowskich, w tym służby policji, służby celne oraz inne organy ścigania wyspecjalizowane w zapobieganiu przestępstwom lub ich wykrywaniu i ściganiu.

2. Do celów ustępu 1 Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanawiać środki dotyczące: [...]

b) wspierania szkolenia pracowników, jak również współpracy w zakresie wymiany pracowników oraz wyposażenia i badań w dziedzinie kryminalistyki [...]"

Kompetencje Kolegium

(decyzja Rady 2005/681/WSiSW)

Cele

Celem Kolegium jest udzielanie pomocy w szkoleniu wyższych funkcjonariuszy policji państw członkowskich, poprzez optymalizację współpracy pomiędzy różnymi częściami składowymi Kolegium. Kolegium wspiera i rozwija europejskie podejście do głównych problemów stojących przed państwami członkowskimi w walce z przestępczością, w zapobieganiu przestępczości oraz utrzymaniu prawa i porządku oraz bezpieczeństwa publicznego, w szczególności w transgranicznym wymiarze tych problemów.

Zadania

- podnoszenie poziomu wiedzy o krajowych systemach i strukturach policyjnych w innych państwach członkowskich oraz o transgranicznej współpracy policyjnej w obrębie Unii Europejskiej,

- podnoszenie poziomu wiedzy o instrumentach międzynarodowych i instrumentach Unii Europejskiej, w szczególności w następujących dziedzinach:

a) instytucje Unii Europejskiej, ich funkcjonowanie i rola, jak również mechanizmy decyzyjne oraz instrumenty prawne Unii Europejskiej, w szczególności ich wpływ na współpracę w zakresie ścigania;

b) cele, struktura i funkcjonowanie Europolu, możliwości poszerzenia współpracy pomiędzy Europolem a odpowiednimi organami ścigania w państwach członkowskich w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej;

c) cele Eurojustu, jego struktura i funkcjonowanie;

- zapewnienie odpowiedniego szkolenia w zakresie zachowania gwarancji demokratycznych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do obrony.

Zarządzanie Zarząd

Skład

Po jednej delegacji z każdego państwa członkowskiego.

Każda delegacja dysponuje jednym głosem. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i Europolu mogą uczestniczyć w posiedzeniach jako obserwatorzy bez prawa głosu.

Dyrektor

Zarządza Kolegium; jest mianowany i odwoływany przez Zarząd.

Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Kolegium w roku 2011 (2010) Budżet

8,3 (7,8) mln euro

Zatrudnienie

Plan zatrudnienia na 2011 r. przewidywał: 26 (26) pracowników zatrudnionych na czas określony.

Ponadto w budżecie przewidziano 8 (10) stanowisk dla pracowników kontraktowych.

Państwa członkowskie oddelegowały łącznie: 7 (4) ekspertów krajowych w trakcie roku.

Produkty i usługi w roku 2011 (2010) Kursy i seminaria

Kolegium zrealizowało łącznie 88 (91) działań (kursy, seminaria i konferencje). Wstępna ocena kwestionariuszy ocen wskazuje na wysoki ogólny poziom zadowolenia z działań Kolegium i dobre wyniki jego nauczania (93 %). Kolegium zgromadziło 2 043 (1 997) pracowników organów ścigania i 784 (841) prowadzących szkolenia z 37 (36) krajów (państwa członkowskie UE i państwa trzecie). Samo Kolegium zorganizowało 17 (10) działań wspierających sieć oraz rozpoczęło procedurę składania wniosków o dotację na 2012 r. Żadne z działań nie zostało przełożone na kolejny rok kalendarzowy.

Stosunki zewnętrzne

Polityka zewnętrzna: Kolegium poparło dwie nowe umowy o współpracy z Gruzją i Czarnogórą. Kolegium kontynuuje owocną współpracę z partnerami strategicznymi, agencjami partnerskimi i instytucjami UE, w tym ESDZ, i zostało wyraźnie wskazane jako jedna z kluczowych jednostek odpowiedzialnych za szkolenie funkcjonariuszy policji uczestniczących w misjach policyjnych UE.

Opracowanie podręczników szkoleniowych i (wspólnych) programów szkoleń

W 2011 r. we współpracy z komitetem szkoleniowym SIRENE oraz grupą roboczą SIRENE/SIS w Radzie Unii Europejskiej opracowano podręcznik szkoleniowy na potrzeby szkolenia SIRENE.

Na poziomie wspólnych programów szkoleń opracowano trzy podstawowe dokumenty na temat definicji wspólnych programów: realizacja/integracja; wprowadzanie wspólnych programów szkoleń oraz zapewnienie jakości.

Badania i nauka

Sieć krajowych korespondentów ds. badań i nauki oraz grupa robocza ds. badań i nauki wspierały przygotowania do organizowanej przez Kolegium dorocznej konferencji w zakresie badań i nauk policyjnych "Cyberprzestępczość, bezpieczeństwo cybernetyczne i sieci społeczne", która odbyła się w dniach 28-30 czerwca 2011 r.

Na stronie internetowej opublikowano trzy nowe numery biuletynu Kolegium na temat nauk i badań policyjnych w Europie.

Powiększające się zbiory biblioteki internetowej są regularnie wykorzystywane jako repertorium wiedzy przez zarejestrowanych użytkowników sieci e-Net.

Program wymiany

Europejski program wymiany policyjnej na 2011 r. został zrealizowany od kwietnia do grudnia 2011 r. i obejmował następujące elementy:

- wyższych funkcjonariuszy policji i pracowników szkoleniowych,

- dowódców,

- ekspertów ds. cyberprzestęczości oraz

- wizyty studyjne w Europolu i OLAF-ie.

Program obejmował tematy oparte na priorytetach programu sztokholmskiego oraz wybrane zagadnienia specjalistyczne zgodnie z potrzebami szkoleniowymi uczestników. Każda wizyta w ramach wymiany trwała 12 dni kalendarzowych i miała charakter bilateralny tj. każdy uczestnik wziął w niej udział jako osoba będąca na wymianie oraz jako gospodarz. Zorganizowano trzy wizyty studyjne w Europolu i jedną wizytę w OLAF-ie. W sumie udział w programie wzięło 292 uczestników z 26 państw członkowskich. Program był finansowany z budżetu Kolegium, a jego koszt wyniósł około 800.000 euro.

Sieć elektroniczna (e-Net)

Elektroniczną sieć Kolegium (e-Net) odwiedziło 109 000 (102 000) osób, a liczba zarejestrowanych użytkowników na koniec 2011 r. wyniosła 9 283 (6 226) (wzrost o 49 % w porównaniu z 2010 r.). System zarządzania szkoleniami Kolegium okazał się bardzo skuteczny w zakresie wspierania tradycyjnych działań Kolegium, stanowił także platformę wymiany informacji w ramach programu wymiany Kolegium/ISEC oraz kilku grup roboczych. Udostępniono także otwarte platformy, dzięki którym w sieciowym kontekście kształcenia wspólnoty praktyczne mogły łatwo uczyć się od siebie oraz wspólnie się kształcić, korzystając z rozwiązań online.

E-kształcenie

W 2011 r. Kolegium opracowało pięć modułów e-kształcenia na temat: Europolu, Schengen, cyberprzestępczości, przemocy ze względu na płeć oraz CoPPra (współpraca policji ze społecznością lokalną w zakresie zapobiegania radykalizacji postaw i terroryzmowi). Moduły te mogą być wykorzystywane przez funkcjonariuszy organów ścigania do celów doskonalenia zawodowego niezależnie od czasu i miejsca, do wspierania uczenia się przez całe życie oraz do indywidualnej nauki.

W 2011 r. wprowadzono nowy udany produkt w obszarze e-kształcenia - seminaria internetowe. Kolegium zorganizowało 18 takich seminariów (9 na tematy związane z policją i 9 w ramach wsparcia systemu zarządzania kształceniem), w których udział wzięło 398 osób. Umożliwiło to poprawę istniejącej kultury e-kształcenia wśród organów ścigania, a pozytywny odbiór przez państwa członkowskie potwierdza, że w dzisiejszym globalnym środowisku finansowym i środowisku kształcenia Kolegium wskazuje nowe sposoby poprawy ich produktywności.

Źródło: Informacje przekazane przez Kolegium.

ODPOWIEDZI KOLEGIUM

12.
Centrum zgadza się z uwagą Trybunału. Kolegium zwraca uwagę na fakt, że wdrożono środki w celu zapewnienia, że przenoszone środki są utrzymywane na minimalnym poziomie. Procedura przenoszenia środków na koniec roku została poddana analizie i udoskonalona. Ten udoskonalony proces zaowocował zmniejszeniem przenoszonych kwot.
13.
Trybunał przyjmuje uwagę Trybunału. Kolegium wdrożyło usprawnienia w celu ulepszenia planowania budżetu. W 2010 r. wykonano 63 przesunięcia, w porównaniu z 2011 r., w którym dokonano 38 przesunięć, z czego 20 w ramach rozdziałów budżetowych.
14.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (Home Office) powiadomiło Kolegium i Komisję o zamknięciu National Policing Improvement Agency (NPIA) pod koniec 2012 r.; Minister Spraw Wewnętrznych zamierza ustanowić nową jednostkę policyjną.

Nie podjęto ostatecznej decyzji odnośnie do posiadłości w Bramshill. Ewentualna sprzedaż posiadłości w Bramshill nie najprawdopodobniej nie nastąpi przed co najmniej 2015 r. W takim przypadku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Wielkiej Brytanii gwarantuje, że będzie ściśle współpracować z Kolegium i Komisją oraz udzieli nowych informacji po zakończeniu konsultacji na szczeblu krajowym.

15.
Kolegium zgadza się z uwagami Trybunału. W czerwcu 2012 r. dokonano przeglądu standardów dokumentacji i wzorów dla każdego etapu procedur rekrutacji w celu zapewnienia przejrzystości i jasności dokumentacji.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024