z dnia 15 listopada 2012 r.
ustanawiająca Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej
(2012/C 353/02)
(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 194 ust. 1 Traktatu ustanowiono cele polegające na zapewnieniu funkcjonowania rynku energii i bezpieczeństwa dostaw energii w Unii, wspieraniu efektywności energetycznej, oszczędności energii oraz rozwoju nowych i odnawialnych form energii oraz wspieraniu wzajemnych połączeń między sieciami energii w duchu solidarności.
(2) Dyrektywa 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotycząca działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych(1) zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej oraz wzięcia pod uwagę w tym celu możliwości współpracy transgranicznej. Zadaniem Komisji jest natomiast monitorowanie i przegląd jej stosowania.
(3) Dyrektywa 2009/72/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE(2) ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące rynku wewnętrznego energii elektrycznej. Przepisy te mają na celu między innymi dalszy rozwój wzajemnych połączeń transgranicznych oraz zagwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
(4) W dyrektywie 2009/72/WE powierzono organom regulacyjnym zadanie monitorowania zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i niezawodności sieci oraz inwestycji w zdolności wytwórcze w zakresie bezpieczeństwa dostaw. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 713/2009(3), Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki wspiera organy regulacyjne, w miarę potrzeby koordynując ich działania i monitorując realizację zadań Europejskiej Sieci Operatorów Systemów Przesyłowych Energii Elektrycznej ("ENTSO-E").
(5) Dyrektywa 2009/72/WE stanowi też, że operator systemu przesyłowego jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpiecznego, niezawodnego i wydajnego systemu przesyłowego energii elektrycznej, zaś rozporządzeniem (WE) nr 714/2009(4) powierza się ENTSO-E zadanie przyjęcia narzędzi mających na celu zapewnienie koordynacji eksploatacji sieci w warunkach normalnych i w sytuacjach nadzwyczajnych, a także regularne opracowywanie europejskiej prognozy wystarczalności mocy wytwórczych.
(6) Na mocy dyrektywy 2009/72/WE państwa członkowskie, jak również organy regulacyjne, mają obowiązek współpracować ze sobą oraz z Komisją w celu integracji ich rynków krajowych, co stanowi pierwszy krok w kierunku stworzenia w pełni zliberalizowanego rynku wewnętrznego. Komisja monitoruje wykonanie przepisów dyrektywy 2009/72/WE(5).
(7) Zwiększenie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii prowadzi do nowych wyzwań dla rynku wewnętrznego energii elektrycznej, zwłaszcza w odniesieniu do stabilności sieci i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej. Większa koordynacja środków polityki związanych z wewnętrznym rynkiem energii elektrycznej pomiędzy państwami członkowskimi, innymi zainteresowanymi stronami oraz Komisją ma zasadnicze znaczenie dla powodzenia integracji europejskich rynków energii elektrycznej i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
(8) Komisja zainicjowała zatem kilka spotkań z udziałem wysokiego szczebla przedstawicieli właściwych organów państw członkowskich, krajowych organów regulacji energetyki, ENTSO-E oraz Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("Agencja") w celu wymiany poglądów i uwzględniania ich w swoim podejściu strategicznym do kwestii bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, w tym stabilności sieci i wystarczalności mocy wytwórczych. Te pierwsze działania oraz pomysł utworzenia Grupy Koordynacyjnej ds. Energii Elektrycznej zostały omówione na nieformalnym posiedzeniu Rady ds. Energii we Wrocławiu we wrześniu 2011 r. oraz na posiedzeniach Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w listopadzie 2011 r. i w lutym 2012 r.
(9) Te spotkania przedstawicieli wysokiego szczebla okazały się bardzo przydatne dla Komisji i wszystkich zaangażowanych stron. Dostarczyły one cennych spostrzeżeń na temat rynku wewnętrznego energii elektrycznej i kwestii bezpieczeństwa dostaw oraz umożliwiły omówienie różnych ewentualnych rozwiązań istniejących problemów. W ich trakcie podkreślano w szczególności konieczność sprostania nowym wyzwaniom dotyczącym zintegrowanych rynków energii elektrycznej na poziomie europejskim.
(10) Należy zatem sformalizować przedmiotową grupę ekspertów w dziedzinie energii elektrycznej oraz określić jej zadania i strukturę.
(11) Grupa powinna pomagać w umacnianiu i intensyfikacji współpracy i koordynacji działań między państwami członkowskimi a Komisją w dziedzinie transgranicznego handlu energią elektryczną i bezpieczeństwa dostaw, w tym wystarczalności mocy wytwórczych i stabilności sieci, a także w przygotowywaniu potencjalnych nowych inicjatyw politycznych oraz w reagowaniu na możliwe kryzysy w dostawach.
(12) Grupa Koordynacyjna ds. Energii Elektrycznej powinna zapewnić Komisji i swoim członkom niezbędną wiedzę specjalistyczną na potrzeby polityki w zakresie inicjatyw mających na celu chronienie i wzmacnianie integracji rynku oraz bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
(13) W skład grupy powinny wchodzić właściwe organy państw członkowskich (ministerstwa właściwe w sprawach energii elektrycznej oraz krajowe organy regulacyjne), ENTSO-E oraz Agencja. Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(14) Dane osobowe dotyczące członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Günther OETTINGER | |
| Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 22.
(2) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55.
(3) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
(4) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
(5) Zob. w szczególności w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa dostaw art. 47 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2009/72/WE (monitorowanie). Komisja musi również ocenić kwestie bezpieczeństwa dostaw w kontekście decyzji w sprawie certyfikacji (zob. art. 11 ust. 7 dyrektywy 2009/72/WE) i zachęca się ją do przedkładania zaleceń dotyczących negocjowania stosownych umów z krajami trzecimi obejmujących kwestie bezpieczeństwa dostaw (zob. motyw 25 dyrektywy 2009/72/WE).
(6) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(7) Porównaj: przypis 3.
(8) Porównaj: przypis 4.
(9) Członkowie, którzy nie życzą sobie, aby ujawniono ich nazwisko, mogą złożyć wniosek o wyłączenie ich z powyższej zasady. Wniosek o nieujawnianie nazwiska członka grupy ekspertów uznaje się za uzasadniony w przypadku, gdy opublikowanie nazwiska mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub nietykalności osobistej, bądź stanowić nieuzasadnione naruszenie prywatności.
(10) CIRCABC oznacza Centrum Zasobów KomunikacyjnoInformacyjnych dla Administracji, Przedsiębiorstw i Obywateli (ang. Communication & Information Resource Centre for Administrations, Businesses and Citizens).
(11) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.353.2 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja ustanawiająca Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej |
| Data aktu: | 15/11/2012 |
| Data ogłoszenia: | 17/11/2012 |
| Data wejścia w życie: | 15/11/2012 |