Pomoc państwa - Belgia, Francja, Luksemburg - Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA, FRANCJA, LUKSEMBURG

Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 345/06)

(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2012 r.)

Pismem z dnia 31 maja 2012 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię, Francję i Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIЁ

Faks +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane Belgii, Francji i Luksemburgowi. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA

Dexia jest grupą finansową prowadzącą działalność w sektorach bankowości i ubezpieczeń; jej najważniejsze spółki zależne znajdują się we Francji, Turcji i Luksemburgu. Spółka dominująca - Dexia SA - jest zarejestrowana jako spółka akcyjna zgodnie z prawem belgijskim i jest notowana na giełdach papierów wartościowych Euronext Paris i Euronext Brussels.

Decyzją z dnia 26 lutego 2010 r. Komisja zatwierdziła pomoc na restrukturyzację dla grupy Dexia na podstawie planu restrukturyzacji, pod warunkiem że Belgia, Francja i Luksemburg ("zainteresowane państwa członkowskie") spełnią wszystkie zobowiązania i warunki dotyczące grupy Dexia załączone do przedmiotowej decyzji.

Realizacja planu restrukturyzacji zatwierdzonego w dniu 26 lutego 2010 r. umożliwiła wprawdzie grupie Dexia poprawę stabilności jej finansowania i ograniczenie jej wielkości, niestrategicznych aktywów i wskaźnika dźwigni, to wystąpiły jednak opóźnienia w realizacji tego planu i począwszy od lata 2011 r., narastają problemy spółki związane z utratą płynności.

Decyzją z dnia 17 października 2011 r. Komisja postanowiła tymczasowo zatwierdzić przejęcie banku Dexia Bank Belgium

("DBB"; w marcu 2012 r. nastąpiła zmiana nazwy na "Belfius") przez państwo belgijskie od banku Dexia SA do czasu przyjęcia przez Komisję ostatecznego stanowiska w sprawie planu restrukturyzacji banku Belfius, a także, z uwagi na wątpliwości związane z tą transakcją, Komisja zdecydowała o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

Decyzją z dnia 21 grudnia 2011 r. Komisja wydała tymczasową zgodę do dnia 31 maja 2012 r. na tymczasową gwarancję zainteresowanych państw członkowskich dotyczącą refinansowania banków Dexia SA i Dexia Crédit Local SA ("DCL"), pokrywającą maksymalną kwotę kapitału w wysokości 45 mld EUR. W związku z faktem, że nowy zestaw dodatkowych środków restrukturyzacyjnych (takich jak sprzedaż DBB/ Belfius i gwarancja tymczasowa) stanowi istotną zmianę warunków restrukturyzacji grupy Dexia oraz że grupa ta naruszyła szereg zobowiązań załączonych do decyzji z dnia 26 lutego 2010 r., we wspomnianej decyzji Komisja:

1)
podjęła decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do nowego pakietu pomocy na restrukturyzację, który obejmuje między innymi gwarancję tymczasową; oraz
2)
zażądała od zainteresowanych państw członkowskich przedłożenia w terminie trzech miesięcy planu restrukturyzacji lub likwidacji.

W dniu 23 marca 2012 r. Luksemburg zawiadomił Komisję o sprzedaży banku Dexia BIL przez grupę Dexia. Decyzją z dnia 3 kwietnia 2012 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego ze względu na wątpliwości związane z transakcją, zwłaszcza z jej ceną. Komisja nie została do tej pory poinformowana o zamknięciu transakcji sprzedaży.

W dniach 21 i 22 marca 2012 r. zainteresowane państwa członkowskie powiadomiły Komisję o uporządkowanym planie restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia.

Decyzja o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczy uporządkowanego planu restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia.

Jednym z kluczowych elementów tego planu jest sprzedaż agencji Dexia Municipal Agency ("DMA") na rzecz nowego podmiotu, posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, w którym 31,7 % udziałów należałoby do francuskiej Caisse des Dépôts et Consignations ("CDC"), DCL oraz skarbu państwa Francji, natomiast La Banque Postale ("LBP") posiadałby 4,9 % udziałów.

Ponadto Komisja zebrała dowody świadczące o tym, że o wkładzie Arcofin w dokapitalizowanie grupy Dexia, który został zatwierdzony decyzją z dnia 26 lutego 2010 r., zadecydowano na podstawie gwarancji państwa belgijskiego na rzecz spółdzielni finansowych, w tym Arcofinu. W świetle tych dowodów Komisja uważa, że jej ustalenie zawarte w decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. o tym, że wkład Arcofinu nie stanowił pomocy państwa, ponieważ nie wiązał się z korzystaniem z zasobów państwowych, mogło zostać podjęte na podstawie nieprawidłowych informacji.

OCENA ŚRODKA

Komisja uważa wstępnie, że uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji może wiązać się z pomocą państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, na korzyść Dexia SA, DCL i DMA.

Ewentualna pomoc obejmuje:

a)
awaryjne wsparcie płynnościowe ("ELA"), które belgijskie i francuskie banki centralne świadczą odpowiednio na rzecz banków Belfius i DCL;
b)
tzw. "stałą" gwarancję refinansowania wystawioną przez zainteresowane państwa członkowskie na rzecz banków Dexia SA i DCL, która zakłada pokrycie maksymalnej kwoty kapitału w wysokości 90 mld EUR;
c)
pomoc na rzecz DMA w postaci:
(i)
gwarancji banków Dexia SA i DCL dotyczącej tzw. "wrażliwych" pożyczek DMA, która pokrywa całkowitą kwotę pożyczki w wysokości około 10 mld EUR;
(ii)
gwarancji zamknięcia pozycji przynoszącej straty (tzw. gwarancji "stoploss") wystawionej przez banki Dexia SA i DCL;
(iii)
pokrycia przez nabywców DMA potrzeb DMA w zakresie płynności (w kwocie nieprzekraczającej 12,5 mld EUR w odniesieniu do CDC);
(iv)
kilku innych gwarancji banków Dexia SA i DCL oraz
d)
pomoc na rzecz banków DCL i Dexia SA:
(i)
cenę zakupu DMA oraz
(ii)
kontrgwarancję państwa francuskiego dla gwarancji banków Dexia SA i DCL dotyczącej "wrażliwych" pożyczek.

Ponadto w świetle dowodów na to, że dokapitalizowanie przez Arcofin banku Dexia mogło mieć miejsce na podstawie gwarancji państwa belgijskiego na rzecz Arcofinu, takie dokapitalizowanie może wiązać się z wykorzystaniem zasobów państwowych i kwalifikować się jako pomoc państwa.

OCENA ZGODNOŚCI POMOCY

Komisja ma wątpliwości, czy uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji jest właściwy, ogranicza pomoc do niezbędnego minimum i obejmuje wystarczające środki, aby zrekompensować wiążące się z tym zakłócenia konkurencji.

W ramach transakcji DMA, przez okres, który może potrwać do 2020 r., zostałyby zachowane powiązania strukturalne między grupą Dexia i nową strukturą DMA, natomiast DCL nadal zapewniałby refinansowanie dodatkowych umów o kredyt hipoteczny zawieranych z klientami banku w ramach nowej struktury.

Tym samym zamiast sytuacji, w której grupa Dexia przestaje udzielać nowych pożyczek oraz korzysta z pomocy ograniczonej do minimum, grupa Dexia nadal byłaby zaangażowana w udzielanie nowych pożyczek i wystawiałaby nowe obligacje.

Ponadto uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji opiera się na "stałej" gwarancji zainteresowanych państw członkowskich, której koszt wydaje się stosunkowo niewielki z uwagi na fakt, że grupa Dexia udzielałaby nowych pożyczek i dokonywałaby emisji nowego długu przez znaczny okres czasu.

W związku z tym Komisja:

1)
postanawia rozszerzyć, na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE, zakres postępowania wyjaśniającego wszczętego w dniu 21 grudnia 2011 r. w celu dokonania formalnej analizy uporządkowanego planu restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia;
2)
zwraca się do zainteresowanych państw członkowskich o przedstawienie uwag oraz wszelkich istotnych informacji dotyczących dokapitalizowania grupy Dexia przez Arcofin, tak aby Komisja mogła ustalić, czy należy uchylić decyzję z dnia 26 lutego 2010 r. w odniesieniu do wkładu Arcofinu w dokapitalizowanie grupy Dexia; oraz
3)
przypomina zainteresowanym państwom członkowskim, że wdrożenie transakcji DMA przed ostatecznym zatwierdzeniem przez Komisję stanowi pomoc niezgodną z prawem.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.345.4

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Belgia, Francja, Luksemburg - Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 13/11/2012
Data ogłoszenia: 13/11/2012