Komunikat Komisji określający warunki, w kontekście preferencyjnych ustaleń taryfowych, informowania przedsiębiorców i administracji państw członkowskich o przypadkach uzasadnionych wątpliwości odnośnie do pochodzenia towarów(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 332/01)
(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2012 r.)
______(1) Dz.U. C 348 z 5.12.2000, s. 4.
(2) Odmowa preferencyjnego traktowania ze względu na uzasadnione wątpliwości co do statusu pochodzenia przywożonych towarów może powodować powstanie długu celnego. Po opublikowaniu zawiadomienia osoba zobowiązana do uiszczenia opłat celnych nie może powoływać się na dobrą wiarę, aby kwalifikować się do zwrotu lub umorzenia należności celnych przywozowych, co wynika z treści art. 220 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1).
(3) W przypadku gdy wyjaśnienia dotyczące paneurośródziemnomorskich protokołów w sprawie reguł pochodzenia (Dz.U. C 83 z 17.4.2007, s. 13) odnoszą się "uzasadnionych wątpliwości" dotyczy to wyłącznie indywidualnych przypadków, w których może czasami powstać wątpliwość odnośnie do rzeczywistego pochodzenia towarów, głównie z powodów formalnych. Podobnie środki zawieszające preferencje taryfowe, podejmowane przez Komisję na mocy przepisów mających zastosowanie do niektórych autonomicznych porozumień (a mianowicie w odniesieniu do ogólnego systemu preferencji na podstawie art. 16-19 rozporządzenia (WE) nr 732/2008 z dnia 22 lipca 2008 r. (Dz.U. L 211 z 6.8.2008, s. 1), niektórych preferencji handlowych zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 55/2008 z dnia 21 stycznia 2008 r. (Dz.U. L 20 z 24.1.2008, s. 1) i niektórych nadzwyczajnych środków handlowych zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1215/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. (Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 1)) dotyczą przypadków wykraczających poza "uzasadnione wątpliwości".
(4)http://ec.europa.eu/taxation_customs/index_en.htm