Preliminarz wpływów i wydatków na rok budżetowy 2012 - sekcja I - Parlament (2011/2018(BUD)).

Preliminarz wpływów i wydatków na rok budżetowy 2012 - sekcja I - Parlament

P7_TA(2011)0140

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie preliminarza wpływów i wydatków Parlamentu na rok budżetowy 2012 (2011/2018(BUD))

(2012/C 296 E/39)

(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 31,
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami z dnia 17 maja 2006 r.(2),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej 2012 - sekcje 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i 10(3),
uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2012,
uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium w dniu 23 marca 2011 r. zgodnie z art. 23 ust. 7 oraz art. 79 ust. 1 Regulaminu Parlamentu,
uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 79 ust. 2 Regulaminu Parlamentu,
uwzględniając art. 79 Regulaminu Parlamentu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0087/2011),
A.
mając na uwadze, że w obecnej sytuacji finansowej, gospodarczej i społecznej w celu osiągnięcia oszczędności Unii niezbędna jest przemyślana i skuteczna reakcja instytucji oraz stosowanie przez nie rygorystycznych procedur zarządczych; uważa, że takie oszczędności powinny uwzględniać pozycje w budżecie dotyczące posłów do Parlamentu Europejskiego,
B.
mając na uwadze, że instytucje powinny dysponować wystarczającymi zasobami, chociaż z uwagi na bieżący kontekst gospodarczy zasobami tymi należy zarządzać w sposób zdyscyplinowany i wydajny,
C.
mając na uwadze, że szczególnie pożądana jest dalsza ściślejsza współpraca między Komisją Budżetową a Prezydium podczas całej rocznej procedury budżetowej zgodnie z art. 23 i 79 Regulaminu Parlamentu, które stanowią, że Prezydium jest odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych, organizacyjnych i administracyjnych związanych z wewnętrzną organizacją Parlamentu oraz za opracowanie wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu, a Komisja Budżetowa odpowiada za sporządzenie sprawozdania na posiedzenie plenarne dotyczącego preliminarza budżetowego Parlamentu w kontekście procedury rocznej,
D.
mając na uwadze, że zgodnie z Traktatem i Regulaminem prawa Parlamentu w zakresie przyjmowania preliminarza i budżetu w jego postaci końcowej zostaną w pełni utrzymane,
E.
mając na uwadze, że w dniach 15 i 22 marca 2011 r. odbyło się wstępne posiedzenie pojednawcze z udziałem delegacji Prezydium i Komisji Budżetowej,
F.
mając na uwadze, że komisarz odpowiedzialny za budżet wezwał niedawno wszystkie instytucje w wystosowanym do nich piśmie, aby przygotowując własne preliminarze wydatków do projektu budżetu na 2012 r., podjęły wszelkie możliwe starania, by ograniczyć wydatki,

Ogólne ramy i całkowity budżet

1.
z zadowoleniem przyjmuje przebiegającą dotychczas sprawnie współpracę między Prezydium a Komisją Budżetową w ramach bieżącej procedury budżetowej oraz porozumienie osiągnięte przez Prezydium i Komisję Budżetową podczas wstępnego posiedzenia pojednawczego w dniu 22 marca 2011 r.;
2.
zauważa, że zgodnie z wstępnym projektem preliminarza budżetowego i propozycją sekretarza generalnego przedstawioną Prezydium wysokość budżetu na 2012 r. wynosi 1.773.560.543 EUR, co stanowi 20,26 % działu 5 wieloletnich ram finansowych (WRF); zauważa, że sugerowana stopa wzrostu wynosi 5,20 % w stosunku do budżetu na 2011 r.;
3.
wyraża zadowolenie, że Prezydium, na posiedzeniu w dniu 23 marca 2011 r. po wstępnym posiedzeniu pojednawczym z Komisją Budżetową, przyjęło w swoim wstępnym projekcie preliminarza budżetu na rok 2012 oszczędności zaproponowane początkowo we wstępnym projekcie preliminarza; zatwierdza propozycję Prezydium i ustala całkowity poziom budżetu w projekcie preliminarza budżetu na rok 2012 na 1.724.575.043 EUR, co stanowi 19,70 % działu 5 WRF; zauważa, że sugerowana stopa wzrostu wynosi 2,30 % w stosunku do budżetu na 2011 r.;
4.
apeluje o dokonanie długofalowego przeglądu budżetu Parlamentu; domaga się, by określić przyszłe potencjalne oszczędności w celu ograniczenia kosztów i zgromadzenia zasobów umożliwiających długookresowe funkcjonowanie Parlamentu będącego jednym z podmiotów w procesie prawodawczym;
5.
przypomina, że w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej i finansowej w państwach członkowskich Parlament powinien wykazać się odpowiedzialnością i samokontrolą w kwestii budżetu, pozostając poniżej obecnej stopy inflacji(4); zgodnie z linią międzyinstytucjonalną potrzeby związane z rozszerzeniem mają zostać uwzględnione w liście w sprawie poprawek albo budżecie korygującym; również w liście w sprawie poprawek albo budżecie korygującym zostaną uwzględnione potrzeby związane ze zwiększeniem o 18 liczby posłów na mocy traktatu lizbońskiego;
6.
ponadto wzywa administrację do przedstawienia obiektywnej oceny budżetu Parlamentu w celu określenia możliwych oszczędności i do przedłożenia tej oceny Komisji Budżetowej odpowiednio wcześnie przed zakończeniem procedury budżetowej;
7.
przypomina, że pułap działu 5 wieloletnich ram finansowych dla budżetu Unii na rok 2012 wynosi 8 754 miliony EUR;
8.
podkreśla, że w kontekście kryzysu gospodarczego, dużych obciążeń związanych z zadłużeniem publicznym oraz ograniczeniami w czasach stałego podejmowania działań krajowych na rzecz konsolidacji budżetów Parlament i pozostałe instytucje powinny same wykazać się odpowiedzialnością budżetową i samokontrolą, nie narażając na szwank realizacji celu, którym jest doskonałość ustawodawcza;

Kwestie szczegółowe

9.
zachęca Prezydium, by stosowało rygorystyczne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi, zanim w Parlamencie powstaną nowe stanowiska;
10.
uważa, że aktualne wysiłki na rzecz modernizacji i racjonalizacji administracji oraz propozycje na 2012 r. powinny przyczynić się do obniżenia poziomu usług świadczonych przez usługodawców zewnętrznych, a ponadto oczekuje znacznych oszczędności w tym zakresie, tak by osiągnąć poziom wydatków porównywalny co najmniej z rokiem 2010;
11.
z zadowoleniem przyjmuje zgłoszoną przez sekretarza generalnego propozycję dalszej realizacji polityki w dziedzinie środowiska, rozpoczęcia kampanii informacyjnej, wsparcia wieloletniej strategii w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz dalszej modernizacji i racjonalizacji administracji;
12.
wysiłki na rzecz modernizacji i racjonalizacji administracji muszą obejmować także bezpieczeństwo Parlamentu; zwraca się o przewidzenie rezerwy w wysokości 3 mln EUR, która zostałaby uwolniona pod warunkiem przedstawienia wiarygodnej koncepcji usprawnień i planu kosztów; przypomina, że zgodnie ze swoją wyżej wymienioną rezolucją z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej w 2012 r. - pozostałe sekcje należy gruntowanie rozważyć kwestię, czy można skuteczniej pogodzić prawo europejskich obywateli do swobodnego dostępu do ich przedstawicieli z pilną potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom instytucji; zwraca się do sekretarza generalnego o przedłożenie takiego sprawozdania do dnia 30 czerwca 2011 r.;
13.
przypomina o znaczeniu wszystkich punktów wyszczególnionych w wytycznych dotyczących budżetu na 2012 r. m.in. modernizacji systemów oprogramowania, w tym strategii cyfrowej w odniesieniu do narzędzi Web 2.0 i sieci społecznych, systemu tzw. "chmury obliczeniowej" (ang. cloud computing) i WIFI, polityki informacyjnej i komunikacyjnej, systemu zarządzania wiedzą, tłumaczenia pisemnego i ustnego, polityki w zakresie środowiska, EMAS i aktywnej niedyskryminacji;
14.
uważa, że realizacji budżetu na 2012 r. powinno towarzyszyć poczynienie dalszych oszczędności poprzez zmniejszenie zużycia wody, energii elektrycznej i papieru oraz że należy podjąć starania, by obniżyć koszty transportu związane z oficjalnymi wyjazdami i podróżami;
15.
podkreśla, że konieczne jest ciągłe i równomierne informowanie obywateli europejskich i zwraca się do swojej administracji o stałe monitorowanie istniejących i potencjalnych lokalizacji biur informacyjnych Parlamentu, w szczególności gdy oferowane jest nieodpłatne zakwaterowanie;
16.
domaga się przeprowadzenia dogłębnej analizy powiązań między Parlamentem Europejskim a parlamentami krajowymi z myślą o zbadaniu możliwości poprawy kontaktów sektorowych między komisjami parlamentarnymi w PE i w państwach członkowskich w celu prowadzenia bardziej merytorycznego i satysfakcjonującego dialogu;

Budynki w trakcie budowy

17.
przypomina swoje stanowisko wyrażone w swojej wyżej wymienionej rezolucji z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej na 2012 r.; jest zdania, że jednym z głównych priorytetów na przyszłość pozostaje przedterminowa spłata mająca obniżyć koszty finansowania; w tym kontekście wzywa do optymalnego wykorzystania zasobów, opracowania średnio- i długoterminowej strategii na rzecz znalezienia najlepszego rozwiązania, uwzględniającej potrzebę oceny różnych opcji i alternatywnych możliwości finansowania, przy jednoczesnym przestrzeganiu zasad przejrzystości i należytego zarządzania finansami;
18.
przypomina, że Parlament Europejski rozważy dodatkowe finansowanie jedynie w oparciu o (1) niezbędne informacje dotyczące kwoty i źródeł oczekiwanych środków finansowych, (2) dodatkowe informacje na temat skutków prawnych oraz pod warunkiem, że (3) wszystkie decyzje dotyczące projektu będą przedmiotem odpowiedniej procedury decyzyjnej gwarantującej otwartą debatę i przejrzystość; odnotowuje szacunkowe łączne koszty utworzenia Domu Historii Europejskiej, szacunkowe koszty jego utrzymania i potrzeby kadrowe; zwraca się do Prezydium o zmniejszenie szacunkowych kosztów utrzymania; w celu podtrzymania przejrzystego i owocnego dialogu z zaangażowanymi stronami wnosi o przedstawienie mu planu biznesowego zawierającego informacje na temat długoterminowej strategii biznesowej Domu Historii Europejskiej, zwraca się o niezwłoczne uzyskanie informacji na temat projektu budowy zgodnie z art. 179 ust. 3 rozporządzenia finansowego; proponuje utworzenie rezerwy w wysokości 2 milionów EUR do czasu otrzymania tego planu biznesowego;
19.
nie popiera na tym etapie stworzenia specjalnej linii budżetowej dla Domu Historii Europejskiej; wnosi zatem o przesunięcie kwoty 1 miliona EUR przyznanej na nową pozycję 3247 (Dom Historii Europejskiej) do rozdziału 10 1 (rezerwa na nieprzewidziane wydatki); uważa jednak, że tworzenie takiej linii powinno być częścią przejrzystej procedury i zostać zatwierdzone przez władzę budżetową;

Uwagi końcowe

20.
przyjmuje preliminarz na rok budżetowy 2012 i przypomina, że przyjęcie stanowiska Parlamentu w sprawie projektu budżetu, ze zmianami Rady, nastąpi w październiku 2011 r. zgodnie z procedurą określoną w traktacie;

*

**

21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.
______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(3) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0088.

(4) Komunikat prasowy Eurostatu 41/2011 z dn. 16 marca 2011 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024