Streszczenie decyzji Komisji z dnia 28 marca 2012 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 TFUE oraz art. 53 porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.452 - Okucia budowlane do okien i okien balkonowych).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 28 marca 2012 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 TFUE(1) oraz art. 53 porozumienia EOG

(Sprawa COMP/39.452 - Okucia budowlane do okien i okien balkonowych)

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 2069 final)

(Jedynie teksty w języku niemieckim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 292/05)

(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2012 r.)

W dniu 28 marca 2012 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie postępowania przewidzianego w art. 101 TFUE oraz w art. 53 Porozumienia EOG. Stosownie do postanowień art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(2)Komisja ogłasza w niniejszym streszczeniu nazwy stron oraz najważniejsze postanowienia decyzji, włącznie z nałożonymi sankcjami, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WSTĘP

(1)
Niniejsza decyzja skierowana jest do 11 podmiotów prawnych, należących do dziewięciu przedsiębiorstw, w związku z naruszeniem postanowień art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG. Strony działały w porozumieniu kartelowym, w ramach którego uzgadniały wspólne podwyżki cen na okucia budowlane do okien i okien balkonowych. Kartel ten obejmował cały obszar EOG i miał miejsce od listopada 1999 r. do lipca 2007 r.

2. OPIS SPRAWY

2.1. Postępowanie

(2)
Postępowanie Komisji rozpoczęło się od złożenia przez spółkę Roto Frank AG wniosku o zwolnienie z grzywny. W dniu 12 czerwca 2007 r. spółce tej przyznano warunkowe zwolnienie z grzywny.
(3)
Kontrole przeprowadzono w dniach 3 i 4 lipca 2007 r.
(4)
W trakcie postępowania do Komisji wpłynęły wnioski powołujące się na obwieszczenie w sprawie łagodzenia kar od Gretsch-Unitas GmbH, Gretsch-Unitas GmbH Baubeschläge oraz Mayer & Co. Beschläge GmbH.
(5)
Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w tej sprawie zostało przyjęte w dniu 16 czerwca 2010 r. Wszystkie strony odpowiedziały na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i skorzystały z prawa do wysłuchania, biorąc udział w złożeniu ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym w dniu 19 października 2010 r.
(6)
Na posiedzeniach w dniach 7 i 26 marca 2012 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał przychylną opinię.

2.2. Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia

(7)
Następujące przedsiębiorstwa dopuściły się we wskazanych terminach naruszenia art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG w sektorze okuć budowlanych do okien i okien balkonowych na całym terytorium EOG:
a)
Roto Frank AG, od dnia 16 listopada 1999 r. do dnia 4 maja 2007 r.;
b)
Gretsch-Unitas GmbH, Gretsch-Unitas GmbH Baubeschläge, od dnia 16 listopada 1999 r. do dnia 3 lipca 2007 r.;
c)
Mayer & Co. Beschläge GmbH, od dnia 15 grudnia 1999 r. do dnia 3 lipca 2007 r.;
d)
Siegenia-Aubi KG, NORAA GmbH, od dnia 16 listopada 1999 r. do dnia 3 lipca 2007 r.;
e)
Aug. Winkhaus GmbH & Co. KG, od dnia 16 listopada 1999 r. do dnia 3 lipca 2007 r.;
f)
HAUTAU GmbH, od dnia 16 listopada 1999 r. do dnia 3 lipca 2007 r.;
g)
CARL FUHR GmbH & Co. KG, od dnia 17 listopada 2004 r. do dnia 3 lipca 2007 r.;
h)
Heinrich Strenger GmbH & Co. KG, od dnia 16 listopada 1999 r. do dnia 3 lipca 2007 r.
(8)
Alban Giacomo SpA dopuścił się naruszenia art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG w okresie od dnia 27 maja 2004 r. do dnia 3 lipca 2007 r. w sektorze okuć budowlanych do okien i okien balkonowych we Włoszech.

2.3. Krótki opis naruszenia

(9)
Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 TFUE oraz art. 53 Porozumienia EOG mającego na celu ograniczenie konkurencji cenowej w sektorze okuć budowlanych do okien i okien balkonowych na terytorium EOG. Okucia te to mechaniczne części łączące skrzydła okienne z ramami okiennymi i umożliwiające zamykanie i otwieranie okien.
(10)
Przy okazji posiedzeń związku, odbywających się co roku w listopadzie w Niemczech, strony regularnie uzgadniały podwyżki cen, umawiając się co do zakresu (procent lub przedział procentowy) oraz terminu planowanych podwyżek cen. Zakładano przy tym ogólnie, że ustalone na wspomnianych posiedzeniach podwyżki cen w Niemczech mają obowiązywać dla całego EOG, przy czym dokonywano w niezbędnym zakresie odpowiednich dopasowań w zależności od konkretnej sytuacji w danym kraju. Oprócz głównych spotkań w listopadzie w Niemczech odbywały się również oddzielne spotkania przedstawicieli regionalnych, na których omawiano strategie wprowadzenia uzgodnionych podwyżek cen w odnośnych regionach.

3. ŚRODKI ZARADCZE

(11)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien z 2006 r.(3). Decyzja nakłada grzywny na wszystkie spółki wymienione powyżej w pkt 7, z wyjątkiem Roto Frank AG.

3.1. Podstawowa wysokość grzywny

(12)
Podstawową wysokość grzywny ustala się na 16 % wartości sprzedaży przez odnośne przedsiębiorstwa okuć budowlanych do okien i okien balkonowych na terytorium EOG w 2006 r. Jedynie w przypadku spółki Alban Giacomo SpA podstawową wysokość grzywny ustala się na 15 % wartości sprzedaży przez to przedsiębiorstwo okuć budowlanych do okien i okien balkonowych na terytorium Włoch w 2006 r.
(13)
W odniesieniu do każdej strony tą podstawową kwotę mnoży się przez liczbę lat, w ciągu których dana strona uczestniczyła w naruszeniu. Udział poszczególnych stron w naruszeniu trwał odpowiednio:
a)
w przypadku Roto Frank AG: 7 lat i 5 miesięcy;
b)
w przypadku Gretsch-Unitas 7 lat i 7 miesięcy; GmbH, Gretsch-Unitas GmbH

Baubeschläge:

c)
w przypadku Mayer & Co. 7 lat i 6 miesięcy; Beschläge GmbH:
d)
w przypadku Siegenia-Aubi KG, 7 lat i 7 miesięcy; NORAA GmbH:
e)
w przypadku Aug. Winkhaus 7 lat i 7 miesięcy; GmbH & Co. KG:
f)
w przypadku HAUTAU GmbH: 7 lat i 7 miesięcy;
g)
w przypadku CARL FUHR GmbH 2 lata i 7 miesięcy; & Co. KG:
h)
w przypadku Heinrich Strenger 7 lat i 7 miesięcy; GmbH & Co. KG:
i)
w przypadku Alban Giacomo 3 lata i 1 miesiąc. SpA:

3.2. Korekty kwoty podstawowej

(14)
W tej sprawie nie występują okoliczności obciążające. Spółce Aug. Winkhaus GmbH & Co. KG przyznano zmniejszenie grzywny o 5 % kwoty podstawowej na skutek okoliczności łagodzących, jako że skutecznie współpracowała z Komisją poza zakresem stosowania obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar.

3.3. Zastosowanie pkt 37 wytycznych w sprawie metody ustalania grzywien z 2006 r.

(15)
W obliczu wyjątkowych okoliczności omawianej sprawy Komisja skorzystała z prawa do swobodnej oceny zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie metody ustalania grzywien z 2006 r. i określiła wysokość grzywien, uwzględniając zarówno procent obrotu w obszarze produktów będących przedmiotem kartelu w całkowitym obrocie, jak i różnice między stronami w odniesieniu do indywidualnego uczestnictwa w działaniu stanowiącym naruszenie.

3.4. Zastosowanie pułapu w wysokości 10 % obrotu

(16)
Ostateczne kwoty grzywien przed zastosowaniem obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. nie przekraczają w przypadku wszystkich stron 10 % światowego obrotu.

3.5. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

(17)
Spółka Roto Frank AG jako pierwsza przedłożyła materiał dowodowy, co pozwoliło Komisji na przeprowadzenie ukierunkowanych kontroli. Należna grzywna została obniżona o 100 %.
(18)
Grzywny należne od Gretsch-Unitas GmbH, Gretsch-Unitas GmbH Baubeschläge zostały obniżone po zastosowaniu obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar o 45 %.
(19)
Grzywnę dla spółki Mayer & Co. Beschläge GmbH obniżono o 25 %.

3.6. Niewypłacalność

(20)
Jedno z przedsiębiorstw powołało się na zapisy w pkt 35 wytycznych w sprawie metody ustalania grzywien z 2006 r. dotyczące niewypłacalności. Komisja starannie zbadała kondycję finansową oraz kontekst społeczno-gospodarczy tego przedsiębiorstwa. W rezultacie Komisja obniżyła grzywnę dla tego przedsiębiorstwa z uwagi na jego trudną sytuację finansową o 45 %.

4. GRZYWNY NAŁOŻONE NA MOCY NINIEJSZEJ DECYZJI

(21)
W następstwie wymienionych wyżej naruszeń nałożono następujące grzywny:
a)
w przypadku Roto Frank AG: 0 EUR;
b)
w przypadku Gretsch-Unitas 20.552.000 EUR; GmbH, Gretsch-Unitas GmbH

Baubeschläge, solidarnie:

c)
w przypadku Mayer & Co. 18.501.000 EUR; Beschläge GmbH:
d)
w przypadku Siegenia-Aubi KG, 18.995.000 EUR; NORAA GmbH, solidarnie:
e)
w przypadku Aug. Winkhaus 19.537.000 EUR; GmbH & Co. KG:
f)
w przypadku HAUTAU GmbH: 3.179.000 EUR;
g)
w przypadku CARL FUHR GmbH 2.215.000 EUR; & Co. KG:
h)
w przypadku Heinrich Strenger 104.000 EUR; GmbH & Co. KG:
i)
w przypadku Alban Giacomo SpA: 2.793.000 EUR.
______

(1) Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszej decyzji odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia odpowiednio do art. 81 i 82 Traktatu WE.

(2) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(3) Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.292.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 28 marca 2012 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 TFUE oraz art. 53 porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.452 - Okucia budowlane do okien i okien balkonowych).
Data aktu: 28/09/2012
Data ogłoszenia: 28/09/2012