Pomoc państwa nr SA33624 (ex 2011/CP) - Preferencyjne stawki za energię elektryczną dla ALRO Slatina S.A.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 268/02)
(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2012 r.)
Pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission Directorate-General for Competition Directorate E State Aid Registry 1049 Bruxelles/Brussel BELGIQUE/BELGIË
Faks: (32-2) 296 12 42
email: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURY
W styczniu 2011 r. Komisja wszczęła postępowanie wyjaśniające z urzędu w sprawie potencjalnej pomocy państwa związanej z bezpośrednio wynegocjowaną długoterminową umową na dostawy energii elektrycznej między rumuńską elektrownią wodną Hidroelectrica S.A. oraz producentem aluminium ALRO Slatina S.A. Umowę tę podpisano w 2005 r. i zmieniano następnie do 2010 r.
Komisja zwracała się z prośbą o informacje w pismach z dnia 4 marca 2011 r., 16 lutego 2011 r. i 14 kwietnia 2011 r. Rumunia odpowiedziała pismami z dnia 24 marca 2011 r., 16 maja 2011 r. i 6 czerwca 2011 r. Potencjalny beneficjent pomocy państwa, ALRO Slatina S.A., przedłożył uwagi w pismach z dnia 30 września i 9 listopada 2011 r. oraz w emailach z dnia 29 lutego i 8 marca 2012 r.
OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
ALRO Slatina to największy przemysłowy odbiorca energii elektrycznej w Rumunii, a Hidroelectrica to drugi najtańszy producent energii elektrycznej w Rumunii. Hidroelectrica w 80,06 %, za pośrednictwem Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Otoczenia Biznesu, jest własnością państwa rumuńskiego, a w 19,94 % funduszu inwestycyjnego Fondul Proprietatea.
W dniu [...] 2005 r. Hidroelectrica podpisała z ALRO Slatina umowę na roczne dostawy 3 TWh energii elektrycznej "w paśmie ciągłym" (8 760 godzin na rok). Umowa ta pierwotnie miała pozostawać w mocy do dnia [xx.xx.2013 r.]. Umowa dopuszczała okresową indeksację cen. Pierwotny system indeksacji cen, uzgodniony w dniu [xx.xx.2005 r.], zmieniono dwukrotnie, aktem dodatkowym nr 4 z dnia [...] r. oraz aktem dodatkowym nr 17 z dnia [xx.xx.2010 r.]. W dniu 1 stycznia 2007 r., kiedy Rumunia przystąpiła do UE, cenę indeksowano na podstawie wzoru opartego na kosztach własnych produkcji Hidroelectriki, zgodnie z aktem dodatkowym nr 4 z dnia [...] r. Od dnia [xx.xx.2010 r.] cena indeksowana jest na podstawie wzoru opartego o notowania cen aluminium na Londyńskiej Giełdzie Metali, zgodnie z aktem dodatkowym nr 17 z dnia [xx.xx.2010 r.].
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Władze rumuńskie i potencjalny beneficjent pomocy państwa - przedsiębiorstwo ALRO Slatina twierdzą zasadniczo, że umowa z 2005 r. nie wiązała się z udzieleniem pomocy państwa i że kolejne modyfikacje systemu indeksacji cen nie wnosiły znaczących zmian do umowy z 2005 r.
Na podstawie informacji dostarczonych dotychczas przez Rumunię i potencjalnego beneficjenta pomocy państwa, Komisja uważa, że istnieją przesłanki aby sądzić, że umowa z 2005 r. mogła zawierać elementy pomocy państwa w momencie jej zawarcia tj. w dniu [xx.xx.2005 r.] i że modyfikacje systemu indeksacji cen wnosiły znaczące zmiany do umowy z 2005 r., i stanowiły zdarzenie wywołujące obowiązek zgłoszenia nowej pomocy państwa zgodnie z art. 1 lit. b) pkt v) rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1).
Potencjalną pomoc przyznaną na podstawie wspomnianych postanowień umowy należy uznać za "nową pomoc", określoną w załączniku V pkt 2.1 Aktu Przystąpienia Rumunii i Bułgarii od dnia 1 stycznia 2007 r. Ta "nowa pomoc" również uznana byłaby za niezgodną z prawem, została bowiem wypłacona z naruszeniem wymogów zgłoszenia oraz zawieszenia określonych w załączniku V, pkt 2.1 akapit drugi Aktu Przystąpienia.
Biorąc pod uwagę, że akcjonariuszem większościowym Hidroelectriki jest państwo, a potencjalna pomoc wiązałaby się z utratą zysków przez Hidroelektrikę, oznaczałaby ona wykorzystanie zasobów państwa. Utrata zysków przez Hidroelectrikę wydaje się także przypisywalna państwu w oparciu o pewne wskaźniki zgodne z orzeczeniem w sprawie Stardust Marine. ALRO Slatina (a być może i inni członkowie grupy ALRO w Rumunii) osiągnęła, jak się wydaje, nienależne korzyści w postaci zaopatrywania w energię elektryczną po cenach niższych niż te, które producent energii elektrycznej nałożyłby w normalnych warunkach rynkowych, w okresie między dniem 1 stycznia 2007 r. a [...] r. oraz od dnia [xx.xx.2010 r.]. W szczególności Hidroelectrica mogłaby osiągnąć wyższe zyski niż te, które osiągnęła w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. na podstawie umowy z 2005 r. i jej późniejszych zmian. Potencjalna nienależna korzyść osiągnięta przez ALRO Slatina S.A. (i być może innych członków tej grupy w Rumunii) jest wybiórcza, o tyle że zyskuje na niej jeden producent aluminium kosztem swoich konkurentów. Środki te mogą także zaburzyć wymianę handlową wewnątrz UE, ponieważ ALRO Slatina S.A. konkuruje z innymi europejskimi producentami i sprzedaje swoje wyroby na rynkach europejskich i światowych.
Potencjalna pomoc będzie prawdopodobnie uznana za niezgodną z Traktatem na mocy mających zastosowanie zasad dotyczących pomocy państwa, na tyle na ile pomoc mająca na celu wyłącznie obniżenie kosztów operacyjnych, które powinny być normalnie pokrywane z budżetu przedsiębiorstwa, jest ogólnie zakazana w UE.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana bezprawnie może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.268.21 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa nr SA33624 (ex 2011/CP) - Preferencyjne stawki za energię elektryczną dla ALRO Slatina S.A. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 05/09/2012 |
| Data ogłoszenia: | 05/09/2012 |