Krajowy program reform Grecji z 2012 r.

ZALECENIE RADY

z dnia 10 lipca 2012 r.

w sprawie krajowego programu reform Grecji z 2012 r.

(2012/C 219/11)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,

uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 26 marca 2010 r. Rada Europejska przyjęła wniosek Komisji dotyczący wprowadzenia nowej strategii na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, zatytułowanej "Europa 2020", opartej na ściślejszej koordynacji polityki gospodarczej, która skupia się na najważniejszych obszarach wymagających podjęcia działań służących pobudzeniu europejskiego potencjału w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności.

(2) W dniu 13 lipca 2010 r. Rada przyjęła zalecenie w sprawie ogólnych wytycznych polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii (na lata 2010-2014), a w dniu 21 października 2010 r. decyzję dotyczącą wytycznych w sprawie polityki zatrudnienia państw członkowskich(2), które razem stanowią "zintegrowane wytyczne". Państwa członkowskie zostały poproszone o uwzględnienie zintegrowanych wytycznych w swojej krajowej polityce gospodarczej i polityce zatrudnienia.

(3) W dniu 12 lipca 2011 r. Rada przyjęła zalecenie(3) w sprawie krajowego programu reform Grecji na 2011 r.

(4) W dniu 23 listopada 2011 r. Komisja przyjęła drugą roczną analizę wzrostu gospodarczego, rozpoczynając w ten sposób drugi europejski semestr zintegrowanej i prowadzonej ex ante koordynacji polityki, który ma swoje umocowanie w strategii "Europa 2020".

(5) Parlament Europejski został należycie włączony w europejski semestr zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1466/97 i w dniu 15 lutego 2012 r. przyjął rezolucję w sprawie zatrudnienia i aspektów społecznych w rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2012 r. oraz rezolucję w sprawie wkładu do rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2012 r.

(6) W dniu 2 marca 2012 r. Rada Europejska zatwierdziła priorytety dotyczące zapewnienia stabilności finansowej, konsolidacji fiskalnej i działań wspierających wzrost gospodarczy. Rada Europejska podkreśliła potrzebę kontynuacji zróżnicowanej konsolidacji fiskalnej sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu, przywrócenia gospodarce normalnych warunków udzielania pożyczek, wspierania wzrostu i konkurencyjności, rozwiązania problemu bezrobocia i społecznych skutków kryzysu, jak również modernizacji administracji państwowej.

(7) W dniu 2 marca 2012 r. Rada Europejska wezwała także państwa członkowskie uczestniczące w pakcie euro plus, by przedstawiły swoje zobowiązania odpowiednio wcześnie, tak by zobowiązania te mogły zostać włączone do ich programów stabilności lub konwergencji oraz krajowych programów reform.

(8) W dniu 12 kwietnia 2012 r. Grecja przedłożyła krajowy program reform z 2012 r. oraz niekompletne informacje dotyczące swoich planów budżetowych z powodu bieżącego procesu aktualizacji średnioterminowej strategii fiskalnej (MTFS); zakończenie tej aktualizacji jest spodziewane wkrótce. Wzywa się władze greckie do przedłożenia pełnego zestawu standardowych tabel wymaganych w ramach części prewencyjnej paktu stabilności i wzrostu, gdy zostanie zakończona aktualizacja MTFS.

(9) W dniu 21 lutego 2012 r. Eurogrupa uzgodniła drugi program dostosowania gospodarczego dla Grecji. Realizacja polityki gospodarczej nakreślonej w protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej przyczyni się do zmniejszenia długu publicznego Grecji do poziomu 117 % PKB do 2020 r. Eurogrupa uzgodniła również, że sektor publiczny będzie do 2014 r. finansował program kwotą 130 mld EUR, dodatkowo do kwot przyznanych w pierwszym programie finansowania.

(10) Wypłata transz jest uzależniona od spełnienia kryteriów ilościowych i pozytywnej oceny postępów w odniesieniu do kryteriów politycznych określonych w decyzji Rady 2011/734/UE z dnia 12 lipca 2011 r. skierowanej do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanych za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu(4) (zmienionej w dniu 8 listopada 2011 r.(5) i dniu 13 marca 2012 r.(6)) oraz w protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej podpisanym w dniu 14 marca 2012 r.

(11) W dniu 19 marca 2012 r. wypłacono Grecji z Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej (EFSF) pierwszą ratę (5,9 mld EUR) pierwszej transzy (14,5 mld EUR) nowego programu finansowania. Grecja otrzymała ponadto 1,6 mld EUR z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW). Do maja 2012 r. Grecja otrzymała oficjalne finansowanie w ramach pierwszego i drugiego programu w wysokości 147,5 mld EUR.

(12) W 2010 r. i 2011 r. Grecja poczyniła częściowe postępy w drodze do osiągnięcia ambitnych celów programu dostosowania. Realizację utrudniały różne czynniki, takie jak niestabilność polityczna, niepokoje społeczne i problemy w zakresie zdolności administracyjnych oraz przede wszystkim recesja, która okazała się głębsza, niż przypuszczano. Nie osiągnięto istotnych celów budżetowych, co doprowadziło do przyjęcia dodatkowych środków na rzecz konsolidacji fiskalnej w latach 2010-2011. Ogólny deficyt budżetowy Grecji znacznie się jednak zmniejszył: z 15,8 % PKB w 2009 r. do 9,1 % w 2011 r.

(13) W dniu 18 kwietnia 2012 r. Komisja przyjęła komunikat zatytułowany "Wzrost dla Grecji", w którym podkreśliła pozytywny wpływ, jaki może mieć pełne i skuteczne wdrożenie programu dostosowania gospodarczego, poprzez ustanowienie podstaw dla wzrostu, inwestycji i odnowy społecznej. W komunikacie tym przypomina się, że Grecja może czerpać siły i konkretną pomoc ze swojego członkostwa w Unii oraz w strefie euro. Zwraca się uwagę, że reformy nakreślone w drugim programie dostosowania gospodarczego mają na celu odbudowę potencjału greckiej gospodarki w zakresie wzrostu i tworzenia miejsc pracy oraz stworzenie bardziej sprawiedliwego społeczeństwa. W komunikacie przedstawia się w zarysie znaczne wsparcie finansowe udostępniane Grecji i podkreśla się gotowość partnerów Grecji, w szczególności Komisji, do określenia sposobów zmaksymalizowania wpływu wstępnych celów poprzez szybkie działania i wsparcie UE.

(14) Kryzys gospodarczy i podjęte w jego następstwie środki na rzecz konsolidacji fiskalnej wpłynęły na zdolność Grecji do osiągnięcia celów strategii "Europa 2020", szczególnie tych ukierunkowanych na kwestie socjalne. Reformy strukturalne, w szczególności reformy dotyczące rynku pracy, liberalizacja różnych sektorów i szereg środków mających na celu poprawę otoczenia biznesu, przyczynią się jednak do promowania konkurencji, zwiększenia wydajności, tworzenia miejsc pracy i zmniejszenia kosztów produkcji, a tym samym doprowadzą w perspektywie średniookresowej do wzrostu zatrudnienia oraz zmniejszenia ubóstwa i wyłączenia społecznego. Mimo kryzysu gospodarczego Grecja nadal pracuje nad osiągnięciem celów środowiskowych strategii "Europa 2020".

(15) W chwili obecnej ma miejsce strategiczna rewizja funduszy strukturalnych z zamiarem wsparcia zatrudnienia wśród młodzieży i rozwoju konkurencyjności (w szczególności w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)). Nowe środki wzmacniają działania w obszarach dotyczących tzw. paszportu zatrudnienia, szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dostępu do finansowania w kontekście MŚP.

(16) Grecja podjęła szereg zobowiązań w ramach paktu euro plus. Wskazane zobowiązania oraz ich realizacja przedstawiona w 2011 r. dotyczą wspierania wzrostu zatrudnienia, zwiększenia poziomu konkurencyjności, poprawy stabilności finansów publicznych oraz wzmocnienia stabilności finansowej,

NINIEJSZYM ZALECA Grecji:

Wdrożenie środków określonych w decyzji 2011/734/UE, zmienionej w dniu 8 listopada 2011 r. i dniu 13 marca 2012 r., oraz w protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej podpisanym w dniu 14 marca 2012 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2012 r.

W imieniu Rady
V. SHIARLY
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.

(2) Utrzymana na 2012 r. decyzją Rady 2012/238/UE z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich (Dz.U. L 119 z 4.5.2012, s. 47).

(3) Dz.U. C 213 z 20.7.2011, s. 12.

(4) Dz.U. L 296 z 15.11.2011, s. 38.

(5) Dz.U. L 320 z 3.12.2011, s. 28.

(6) Dz.U. L 113 z 25.4.2012, s. 8.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024