DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJIz dnia 4 lipca 2012 r.
w sprawie finansowania w roku 2012 działań w dziedzinie weterynarii związanych z polityką informacyjną Unii Europejskiej i wsparciem organizacji międzynarodowych, niektórymi środkami niezbędnymi do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 oraz stworzeniem projektu pilotażowego w zakresie skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt
(2012/C 197/04)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 49 ust. 6 lit. a) i art. 75,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(2), w szczególności jej art. 20, 23 i 27,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(3), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 ust. 1 przepisów wykonawczych zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii Europejskiej jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodujące wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organ, któremu instytucja ta przekazała uprawnienia.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) (zwane dalej "przepisami wykonawczymi") określono poziom szczegółowości uznany za wystarczający do określenia ram wyznaczonych przez decyzję w sprawie finansowania.
(3) Zgodnie z art. 110 rozporządzenia finansowego należy przyjąć roczny program prac dotyczący dotacji.
(4) Należy ustanowić program prac w zakresie działań Unii Europejskiej w dziedzinie weterynarii, związanych z polityką informacyjną, wsparciem organizacji międzynarodowych oraz komputeryzacją procedur weterynaryjnych.
(5) Ze względu na to, że program prac określony w załącznikach zapewnia dostatecznie szczegółową podstawę działań w rozumieniu art. 90 ust. 2 i 3 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002, niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania wydatków przewidzianych w programie prac dotyczącym dotacji i udzielania zamówień.
(6) Na podstawie art. 22 decyzji 2009/470/WE Unia może podejmować lub wspierać państwa członkowskie lub organizacje międzynarodowe w podejmowaniu działań technicznych i naukowych koniecznych do opracowania unijnego prawodawstwa w dziedzinie weterynarii oraz do rozwoju kształcenia lub szkoleń w dziedzinie weterynarii.
(7) Artykuł 19 decyzji 2009/470/WE stanowi, że Unia udziela finansowego wsparcia dla ustanowienia polityki informacyjnej w dziedzinie zdrowia zwierząt, ich dobrostanu i bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego, w tym wykonywania badań potrzebnych do przygotowania i opracowania prawodawstwa w dziedzinie dobrostanu zwierząt.
(8) Artykuł 19 lit. a) ppkt (i) decyzji 2009/470/WE stanowi, że Unia udziela finansowego wsparcia dla gromadzenia i przechowywania wszystkich informacji odnoszących się do prawodawstwa unijnego dotyczącego zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego.
(9) Wsparcie finansowe jest niezbędne, aby stworzyć interaktywną bazę danych prawodawstwa w dziedzinie weterynarii (Vetlex), dostępną dla wszystkich państw członkowskich, a utworzoną pierwotnie dla państw kandydujących, potencjalnych państw kandydujących i państw objętych inicjatywą europejskiej polityki sąsiedztwa.
(10) W poprzednich latach przeprowadzono działania informacyjne mające na celu propagowanie wśród zainteresowanych stron, organizacji i ogółu społeczeństwa kwestie dotyczące zdrowia zwierząt i zasad strategii w zakresie zdrowia zwierząt. Działania te, łącznie z działaniami horyzontalnymi, powinny być kontynuowane w 2012 r.
(11) W art. 27 decyzji Rady 2009/470/WE przewidziano wsparcie finansowe Unii dla wdrażania krajowych programów zwalczania i monitorowania. Na podstawie tego samego artykułu Komisja ocenia te programy. W celu zapewnienia dodatkowego narzędzia, zewnętrzne służby techniczne przeprowadzą wstępna ocenę tych programów zgłoszonych na 2013 r.
(12) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono zasady wykonywania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z regułami ukierunkowanymi w szczególności na zapobieganie, eliminowanie lub ograniczanie dopuszczalnych poziomów zagrożenia ludzi i zwierząt, bezpośrednio lub poprzez środowisko naturalne oraz gwarantowanie uczciwych praktyk w handlu paszami i żywnością oraz ochronę interesów konsumenta łącznie z etykietowaniem pasz i żywności oraz innymi formami przekazywania informacji konsumentom.
(13) Zgodnie z art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 wkłady finansowe na finansowanie pozostałych środków niezbędnych do zapewnienia stosowania tego rozporządzenia zatwierdzane są każdego roku w ramach procedury budżetowej. Środki, o których mowa w art. 66, obejmują w szczególności organizowanie badań, ogłaszanie informacji oraz organizację posiedzeń i konferencji.
(14) Sprawozdania Biura ds. Żywności i Weterynarii na temat inspekcji przeprowadzonych w latach 2007-2011 dotyczących urzędowych kontroli przeprowadzonych w państwach członkowskich w zakresie materiałów do kontaktu z żywnością wykazały pewne niedociągnięcia. Niedociągnięcia wykryto szczególnie w zakresie stosowania ogólnych wymogów bezpieczeństwa oraz dobrej praktyki wytwarzania w tych obszarach, w których nie przyjęto szczegółowych środków UE ("obszary niezharmonizowane"). W związku z tym przewiduje się przeprowadzenie w 2012 r. badania, aby ustalić zakres i rodzaj przepisów, jakie byłyby konieczne na poziomie UE w celu polepszenia stosowania ogólnych wymogów bezpieczeństwa oraz otrzymania danych na temat ich skutków w kontekście gospodarczym, społecznym i ochrony środowiska (wraz z obciążeniem administracyjnym).
(15) Informacje na temat kontroli żywności i pasz nie zawsze mogą być powiązane z określonym tematem. W związku z tym należy zapewnić środki na działania związane z komunikacją horyzontalną dotyczącą tego tematu.
(16) W łańcuchu żywnościowego istnieje szereg niebezpieczeństw zagrażających dostarczaniu konsumentom europejskim zdrowej i bezpiecznej żywności. Realizacja badania przewidziana jest na rok 2012 i ma na celu zidentyfikowanie tych niebezpieczeństw w łańcuchu żywnościowym, opracowanie i ocenę scenariuszy dotyczących przyszłości oraz określenie działań politycznych.
(17) Zgodnie z art. 13 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(5) wymaga się, aby Unia i państwa członkowskie w pełni uwzględniały wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt, jako istot zdolnych do odczuwania, przy formułowaniu i wykonywaniu niektórych polityk Unii. W związku z tym należy sfinansować projekt pilotażowy wspierający państwa członkowskie i zainteresowane strony w wykonywaniu przepisów unijnych dotyczących dobrostanu zwierząt.
(18) Artykuł 20 rozporządzenia Rady (WE) nr 1099/2009 z dnia 24 września 2009 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania(6) wymaga, aby państwa członkowskie zapewniały wystarczające wsparcie naukowe oferujące naukową, techniczną i pedagogiczną wiedzę specjalistyczną, z którego mogą korzystać właściwe organy w celu ułatwienia wykonania tych przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt. Wydaje się właściwe opracowanie projektu pilotażowego, aby zagwarantować lepszą koordynację pomiędzy krajowymi systemami wsparcia technicznego niezbędnych w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1099/2009 przed 2013 r.
(19) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie strategii Unii Europejskiej w zakresie ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2012-2015(7) zakłada również możliwość utworzenia europejskiej sieci ośrodków referencyjnych, aby zagwarantować, że właściwe organy otrzymują spójne i jednoznaczne informacje techniczne dotyczące sposobu wdrażania przepisów UE, w szczególności w kontekście wskaźników dobrostanu zwierząt opartych o rezultaty. Dlatego istotne jest promowanie przez Unię projektu pilotażowego w celu dokonania oceny wykonalności i skuteczności takiej sieci przed zaproponowaniem przyszłych rozwiązań prawodawczych.
(20) Należy utrzymać finansowanie tego projektu pilotażowego ze środków unijnych. Władza budżetowa przydzieliła 1.000.000 EUR w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na rok 2012 na projekt pilotażowy dotyczący skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt.
(21) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek od nieterminowych płatności na podstawie art. 83 rozporządzenia finansowego i art. 106 ust. 5 przepisów wykonawczych.
(22) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 90 ust. 4 przepisów wykonawczych.
(23) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
______(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
(3) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1; sprostowane w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(5) Dz.U. C 83 z 30.3.2010, s. 47.
(6) Dz.U. L 303 z 18.11.2009, s. 1.
(7) COM(2012) 6 wersja ostateczna.