Finansowanie w roku 2012 działań w dziedzinie weterynarii związanych z polityką informacyjną Unii Europejskiej i wsparciem organizacji międzynarodowych, niektórymi środkami niezbędnymi do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 oraz stworzeniem projektu pilotażowego w zakresie skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 4 lipca 2012 r.

w sprawie finansowania w roku 2012 działań w dziedzinie weterynarii związanych z polityką informacyjną Unii Europejskiej i wsparciem organizacji międzynarodowych, niektórymi środkami niezbędnymi do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 oraz stworzeniem projektu pilotażowego w zakresie skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt

(2012/C 197/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 49 ust. 6 lit. a) i art. 75,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(2), w szczególności jej art. 20, 23 i 27,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(3), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 ust. 1 przepisów wykonawczych zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii Europejskiej jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodujące wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organ, któremu instytucja ta przekazała uprawnienia.

(2) W rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) (zwane dalej "przepisami wykonawczymi") określono poziom szczegółowości uznany za wystarczający do określenia ram wyznaczonych przez decyzję w sprawie finansowania.

(3) Zgodnie z art. 110 rozporządzenia finansowego należy przyjąć roczny program prac dotyczący dotacji.

(4) Należy ustanowić program prac w zakresie działań Unii Europejskiej w dziedzinie weterynarii, związanych z polityką informacyjną, wsparciem organizacji międzynarodowych oraz komputeryzacją procedur weterynaryjnych.

(5) Ze względu na to, że program prac określony w załącznikach zapewnia dostatecznie szczegółową podstawę działań w rozumieniu art. 90 ust. 2 i 3 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002, niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania wydatków przewidzianych w programie prac dotyczącym dotacji i udzielania zamówień.

(6) Na podstawie art. 22 decyzji 2009/470/WE Unia może podejmować lub wspierać państwa członkowskie lub organizacje międzynarodowe w podejmowaniu działań technicznych i naukowych koniecznych do opracowania unijnego prawodawstwa w dziedzinie weterynarii oraz do rozwoju kształcenia lub szkoleń w dziedzinie weterynarii.

(7) Artykuł 19 decyzji 2009/470/WE stanowi, że Unia udziela finansowego wsparcia dla ustanowienia polityki informacyjnej w dziedzinie zdrowia zwierząt, ich dobrostanu i bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego, w tym wykonywania badań potrzebnych do przygotowania i opracowania prawodawstwa w dziedzinie dobrostanu zwierząt.

(8) Artykuł 19 lit. a) ppkt (i) decyzji 2009/470/WE stanowi, że Unia udziela finansowego wsparcia dla gromadzenia i przechowywania wszystkich informacji odnoszących się do prawodawstwa unijnego dotyczącego zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego.

(9) Wsparcie finansowe jest niezbędne, aby stworzyć interaktywną bazę danych prawodawstwa w dziedzinie weterynarii (Vetlex), dostępną dla wszystkich państw członkowskich, a utworzoną pierwotnie dla państw kandydujących, potencjalnych państw kandydujących i państw objętych inicjatywą europejskiej polityki sąsiedztwa.

(10) W poprzednich latach przeprowadzono działania informacyjne mające na celu propagowanie wśród zainteresowanych stron, organizacji i ogółu społeczeństwa kwestie dotyczące zdrowia zwierząt i zasad strategii w zakresie zdrowia zwierząt. Działania te, łącznie z działaniami horyzontalnymi, powinny być kontynuowane w 2012 r.

(11) W art. 27 decyzji Rady 2009/470/WE przewidziano wsparcie finansowe Unii dla wdrażania krajowych programów zwalczania i monitorowania. Na podstawie tego samego artykułu Komisja ocenia te programy. W celu zapewnienia dodatkowego narzędzia, zewnętrzne służby techniczne przeprowadzą wstępna ocenę tych programów zgłoszonych na 2013 r.

(12) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono zasady wykonywania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z regułami ukierunkowanymi w szczególności na zapobieganie, eliminowanie lub ograniczanie dopuszczalnych poziomów zagrożenia ludzi i zwierząt, bezpośrednio lub poprzez środowisko naturalne oraz gwarantowanie uczciwych praktyk w handlu paszami i żywnością oraz ochronę interesów konsumenta łącznie z etykietowaniem pasz i żywności oraz innymi formami przekazywania informacji konsumentom.

(13) Zgodnie z art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 wkłady finansowe na finansowanie pozostałych środków niezbędnych do zapewnienia stosowania tego rozporządzenia zatwierdzane są każdego roku w ramach procedury budżetowej. Środki, o których mowa w art. 66, obejmują w szczególności organizowanie badań, ogłaszanie informacji oraz organizację posiedzeń i konferencji.

(14) Sprawozdania Biura ds. Żywności i Weterynarii na temat inspekcji przeprowadzonych w latach 2007-2011 dotyczących urzędowych kontroli przeprowadzonych w państwach członkowskich w zakresie materiałów do kontaktu z żywnością wykazały pewne niedociągnięcia. Niedociągnięcia wykryto szczególnie w zakresie stosowania ogólnych wymogów bezpieczeństwa oraz dobrej praktyki wytwarzania w tych obszarach, w których nie przyjęto szczegółowych środków UE ("obszary niezharmonizowane"). W związku z tym przewiduje się przeprowadzenie w 2012 r. badania, aby ustalić zakres i rodzaj przepisów, jakie byłyby konieczne na poziomie UE w celu polepszenia stosowania ogólnych wymogów bezpieczeństwa oraz otrzymania danych na temat ich skutków w kontekście gospodarczym, społecznym i ochrony środowiska (wraz z obciążeniem administracyjnym).

(15) Informacje na temat kontroli żywności i pasz nie zawsze mogą być powiązane z określonym tematem. W związku z tym należy zapewnić środki na działania związane z komunikacją horyzontalną dotyczącą tego tematu.

(16) W łańcuchu żywnościowego istnieje szereg niebezpieczeństw zagrażających dostarczaniu konsumentom europejskim zdrowej i bezpiecznej żywności. Realizacja badania przewidziana jest na rok 2012 i ma na celu zidentyfikowanie tych niebezpieczeństw w łańcuchu żywnościowym, opracowanie i ocenę scenariuszy dotyczących przyszłości oraz określenie działań politycznych.

(17) Zgodnie z art. 13 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(5) wymaga się, aby Unia i państwa członkowskie w pełni uwzględniały wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt, jako istot zdolnych do odczuwania, przy formułowaniu i wykonywaniu niektórych polityk Unii. W związku z tym należy sfinansować projekt pilotażowy wspierający państwa członkowskie i zainteresowane strony w wykonywaniu przepisów unijnych dotyczących dobrostanu zwierząt.

(18) Artykuł 20 rozporządzenia Rady (WE) nr 1099/2009 z dnia 24 września 2009 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania(6) wymaga, aby państwa członkowskie zapewniały wystarczające wsparcie naukowe oferujące naukową, techniczną i pedagogiczną wiedzę specjalistyczną, z którego mogą korzystać właściwe organy w celu ułatwienia wykonania tych przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt. Wydaje się właściwe opracowanie projektu pilotażowego, aby zagwarantować lepszą koordynację pomiędzy krajowymi systemami wsparcia technicznego niezbędnych w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1099/2009 przed 2013 r.

(19) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie strategii Unii Europejskiej w zakresie ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2012-2015(7) zakłada również możliwość utworzenia europejskiej sieci ośrodków referencyjnych, aby zagwarantować, że właściwe organy otrzymują spójne i jednoznaczne informacje techniczne dotyczące sposobu wdrażania przepisów UE, w szczególności w kontekście wskaźników dobrostanu zwierząt opartych o rezultaty. Dlatego istotne jest promowanie przez Unię projektu pilotażowego w celu dokonania oceny wykonalności i skuteczności takiej sieci przed zaproponowaniem przyszłych rozwiązań prawodawczych.

(20) Należy utrzymać finansowanie tego projektu pilotażowego ze środków unijnych. Władza budżetowa przydzieliła 1.000.000 EUR w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na rok 2012 na projekt pilotażowy dotyczący skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt.

(21) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek od nieterminowych płatności na podstawie art. 83 rozporządzenia finansowego i art. 106 ust. 5 przepisów wykonawczych.

(22) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 90 ust. 4 przepisów wykonawczych.

(23) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

TYTUŁ  I

Program prac mający na celu wykonanie decyzji Rady 2009/470/WE

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się roczny program prac w celu wykonania art. 20, 23, 27 decyzji Rady 2009/470/WE, w wersji określonej w załączniku I.

Artykuł  2

Maksymalny zatwierdzony niniejszym tytułem wkład na realizację programu ustala się na poziomie 3.254.600 EUR i zostanie on sfinansowany z pozycji 17 04 02 01 w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2012 r.

Artykuł  3

Wykonanie budżetu w zakresie zadań związanych z pkt 2 załącznika I może zostać powierzone następującej organizacji międzynarodowej, która stosuje normy zapewniające gwarancje równoważne uznanym normom międzynarodowym w odniesieniu do procedur księgowości, audytu, kontroli wewnętrznej i udzielania zamówień: Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE).

TYTUŁ  II

Program prac mający na celu wykonanie decyzji Rady (WE) nr 882/2004

Artykuł  4

Niniejszym przyjmuje się roczny program prac w celu wykonania art. 66 ust. 1 lit. c), w brzmieniu określonym w załączniku II.

Artykuł  5

Maksymalny zatwierdzony niniejszym tytułem wkład na realizację programu ustala się na poziomie 277.650 EUR i zostanie on sfinansowany z pozycji 17 04 07 01 w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2012 r.

TYTUŁ  III

Projekt pilotażowy dotyczący skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt

Artykuł  6

Niniejszym przyjmuje się projekt pilotażowy, w brzmieniu określonym w załączniku III.

Artykuł  7

Maksymalny zatwierdzony niniejszym tytułem wkład na realizację projektu pilotażowego ustala się na poziomie 1.000.000 EUR i zostanie on sfinansowany z pozycji 17 04 01 02 w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2012 r.

TYTUŁ IV

Przepisy ogólne

Artykuł  8

Programy prac określone w tytułach I, II i III stanowią decyzje finansowe w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  9
1.
Właściwy urzędnik zatwierdzający może, zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności, przyjąć wszelkie zmiany do każdego tytułu, które nie stanowią istotnych zmian w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.
2.
Skumulowanych zmian, które dotyczą przydziału środków finansowych na działania w ramach każdego programu prac, a które łącznie nie przekraczają 10 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 2, 5 i 7 niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne zmiany w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002, jeżeli nie wywierają one znaczącego wpływu na naturę i cel programów prac.
Artykuł  10

Środki wymienione w art. 2, 5 i 7 mogą również obejmować odsetki od nieterminowych płatności.

Artykuł  11

Niniejsza decyzja skierowana jest do delegowanych urzędników zatwierdzających.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lipca 2012 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.

(3) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1; sprostowane w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

(5) Dz.U. C 83 z 30.3.2010, s. 47.

(6) Dz.U. L 303 z 18.11.2009, s. 1.

(7) COM(2012) 6 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Decyzja Rady 2009/470/WE w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii, w szczególności jej art. 20, 23 i 27 - program prac na 2012 r.

1. Wprowadzenie

Program ten obejmuje 6 głównych tematów na 2012 r. Na podstawie celów określonych w decyzji Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii, podział budżetu i główne działania przedstawiają się następująco:

– na dotacje wykonane w formie zarządzania wspólnego (pkt 2):

– wsparcie finansowe Unii w celu organizacji światowych konferencji poświęconych dobrostanowi zwierząt, oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i weterynaryjnych organów statutowych, regionalnej konferencji poświęconej dobrostanowi zwierząt oraz regionalnych seminariów dla nowych przedstawicieli OIE i punktów kontaktowych OIE zajmujących się produktami weterynaryjnymi, dobrostanem zwierząt oraz zdrowiem zwierząt wodnych, w wysokości maksymalnej 660.000 EUR

– na zamówienia (wykonane w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego) (pkt 3):

– wykorzystanie zaproszenia do składania ofert w przypadku wkładu z funduszy, aby zapewnić administratorom w państwach członkowskich dostęp do bazy danych Vetlex: 150.000 EUR (pkt 3.1),

– wkład na komunikację horyzontalną związaną z działaniami w zakresie zdrowia zwierząt: 49.600 EUR (pkt 3.2),

– imprezy wspierające aktualną politykę w zakresie dobrostanu zwierząt i utrzymanie istniejących narzędzi komunikacji: 700.000 EUR (pkt 3.3),

– publikacje i rozpowszechnianie informacji promujących kwestie zdrowia zwierząt i zasady strategii w zakresie zdrowia zwierząt: 1.595.000 EUR (pkt 3.4),

– zewnętrzna ocena wstępna programów zwalczania i monitorowania na 2013 r.: 100.000 EUR (pkt 3.5).

2. Działania w ramach zarządzania wspólnego

Światowe konferencje poświęcone dobrostanowi zwierząt, oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, weterynaryjnym organom statutowym i chorobom dzikich roślin i zwierząt; regionalna konferencja poświęcona dobrostanowi zwierząt w Ameryce Południowej; oraz regionalne seminaria dla nowych przedstawicieli OIE i punktów kontaktowych OIE zajmujących się produktami weterynaryjnymi, dobrostanem zwierząt oraz zdrowiem zwierząt wodnych w Europe.

PODSTAWA PRAWNA

Artykuł 23 decyzji Rady 2009/470/WE.

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 02 01.

Wkład jest objęty pisemną umową o wkładzie finansowym na lata 2012-2013.

JEDNOSTKA REALIZUJĄCA

Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) jest organizacją międzyrządową odpowiedzialną za dążenie do poprawy zdrowia zwierząt na świecie. W celu poprawy zdrowia zwierząt na świecie i tym samym zmniejszenia ryzyka występowania chorób zwierząt w UE ważne jest, aby podejście UE do zdrowia i dobrostanu zwierząt podzielane było przez wszystkie państwa członkowskie OIE, a także by UE aktywnie wspierała konferencje i seminaria szkoleniowe organizowane przez OIE, propagując przy tej okazji politykę UE w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

W dniu 7 czerwca 2010 r. Komisja i OIE podpisały długoterminową umowę ramową (UR) regulującą finansowe i administracyjne zasady ich współpracy (w załączniku), podczas gdy "porozumienie z organizacją międzynarodową dotyczące wkładu Unii Europejskiej" ("standardowe porozumienie w sprawie wkładu finansowego" lub "SCA") ma zastosowanie do światowych, regionalnych lub krajowych programów i działań zarządzanych przez OIE i finansowanych lub współfinansowanych przez Unię Europejską.

Dogłębną i kompleksową ocenę OIE przeprowadzono już wcześniej przy zastosowaniu "oceny czterech filarów", stwierdzając, że OIE stosuje normy zapewniające gwarancje równoważne uznanym normom międzynarodowym w odniesieniu do procedur księgowości, audytu, kontroli i udzielania zamówień.

CELE DO OSIĄGNIĘCIA ORAZ PRZEWIDYWANE WYNIKI

Przedstawienie wszystkim członkom OIE unijnego podejścia do zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz weterynaryjnego zdrowia publicznego poprzez propagowanie polityki Unii przy okazji konferencji i seminariów szkoleniowych organizowanych przez OIE. Docelowo poprawa zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz statusu weterynaryjnego zdrowia publicznego na świecie i zmniejszenie ryzyka w UE.

OPIS I CELE ŚRODKA WYKONAWCZEGO

Przegląd działań, które mają być objęte finansowaniem w ramach tej pozycji, znajduje się w poniższej tabeli.

REALIZACJA

Zarządzanie wspólne.

MAKSYMALNA KWOTA WKŁADU

660.000 EUR.

Streszczenie działań, które zostaną zorganizowane przez OIE w latach 2012-2013, o których mowa w punkcie 2

Rodzaj działalności Miejsce Maksymalna kwota w EUR Przewidywane daty (2012-2013)
1. Konferencje światowe
1.1. Trzecia Światowa Konferencja OIE poświęcona dobrostanowi zwierząt: "Wdrażanie standardów OIE - uwzględnienie oczekiwań regionalnych" Kuala Lumpur (Malezja) 100 000 6-8 listopada 2012 r.
1.2. Światowa Konferencja OIE poświęcona rozważnemu stosowaniu leków przeciwdrobnoustrojowych w leczeniu zwierząt - solidarność międzynarodowa w walce przeciw oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe Paryż (Francja) 100 000 13-15 marca 2013 r.
1.3. Weterynaryjne Organy Statutowe (VSB) - Przygotowanie programu partnerstwa VSB Do potwierdzenia 80 000 Druga połowa 2013 r.
2. Regionalne konferencje i seminaria
2.1. Regionalna Konferencja dla kontynentów amerykańskich na temat "Światowego handlu i standardów dobrostanu zwierząt" (kontynuacja konferencji w Brukseli w 2009 r.) Ameryka Południowa 80 000 14-16 października 2013 r.
2.2. Regionalne seminarium dla nowych europejskich przedstawicieli OIE Europa 60 000 19 maja 2012 r.
2.3. Regionalne seminarium dla nowych europejskich punktów kontaktowych OIE zajmujących się produktami weterynaryjne Europa 80 000 Druga połowa 2012 r.
2.4. Regionalne seminarium dla nowych europejskich punktów kontaktowych OIE zajmujących się dobrostanem zwierząt Europa 80 000 Pierwsza połowa 2013 r.
2.5. Regionalne seminarium dla nowych europejskich punktów kontaktowych OIE zajmujących się zdrowiem zwierząt wodnych Europa 80 000 Pierwsza połowa 2013 r.

3. Zamówienia

Całkowity budżet przeznaczony w 2012 r. na udzielone zamówienia wynosi 2.594.600 EUR.

3.1. Dostępność Vetlex dla jednostek administracyjnych w państwach członkowskich

PODSTAWA PRAWNA

Artykuł 20 decyzji Rady 2009/470/WE.

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 02 01.

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH UMÓW

Jedna umowa o świadczenie usług.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH UMÓW (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Vetlex jest zarządzaną przez zewnętrzną firmę interaktywną bazą danych zawierającą prawodawstwo w dziedzinie weterynarii. Baza ta jest aktualizowana w ciągu 24 godzin po opublikowaniu nowych aktów prawnych i zawiera ich skonsolidowane wersje.

Była ona wcześniej dostępna dla państw kandydujących, potencjalnych państw kandydujących i państw objętych inicjatywą europejskiej polityki sąsiedztwa, na podstawie umowy zawartej pomiędzy przedsiębiorstwem i DG ds. Rozszerzenia Komisji Europejskiej. Baza ta nie jest dostępna dla państw członkowskich.

Przewidziany wkład umożliwi udostępnienie systemu Vetlex administratorom państw członkowskich.

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane.

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

Trzeci kwartał 2012 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

150.000 EUR.

UMOWA SZCZEGÓŁOWA (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Nie dotyczy.

3.2. Horyzontalny wkład na komunikację związaną z działaniami na rzecz zdrowia zwierząt PODSTAWA PRAWNA

Artykuł 20 decyzji Rady 2009/470/WE.

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 02 01.

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH UMÓW

Różne umowy szczegółowe w oparciu o kilka umów ramowych.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH UMÓW (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Horyzontalny wkład na komunikację związaną z działaniami na rzecz zdrowia zwierząt.

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane.

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W ciągu 2012 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

49.600 EUR.

UMOWA SZCZEGÓŁOWA (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Kilka umów ramowych DG SANCO.

3.3. Wydarzenia wspierające aktualną politykę w zakresie dobrostanu zwierząt i utrzymanie istniejących narzędzi komunikacji

PODSTAWA PRAWNA

Artykuły 20 i 23 decyzji Rady 2009/470/WE.

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 02 01.

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH UMÓW

Sześć umów o świadczenie usług na podstawie umowy ramowej i otwarte zaproszenie do składania ofert.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH UMÓW (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA):

a) Zorganizowanie lub współorganizacja maksymalnie trzech warsztatów dla lekarzy weterynarii, promujących unijne standardy w zakresie dobrostanu zwierząt, w celu ich lepszego stosowania w UE: oraz wzajemnego zrozumienia poza UE: 150.000 EUR;

b) imprezy promujące na szczeblu lokalnym i regionalnym stronę internetową Farmland poświęconą dobrobytowi zwierząt oraz związany z nią zestaw narzędzi edukacyjnych dla nauczycieli: 100.000 EUR;

c) produkcja publikacji poświęconych dobrostanowi zwierząt (biuletyn informacyjny dotyczący dobrostanu zwierząt, broszury na ten temat, publikacje lub materiały na imprezy itd.): 50.000 EUR;

d) badanie dotyczące możliwości dostarczania konsumentom unijnym istotnych informacji na temat ogłuszania zwierząt: 200.000 EUR;

e) działania komunikacyjne dotyczące zwierząt roboczych: 50.000 EUR;

f) badanie poświęcone działalności edukacyjnej i informacyjnej na rzecz dobrostanu zwierząt. Stanowi ono kontynuację komunikatu w sprawie strategii Unii Europejskiej w zakresie ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2012-2015 (COM(2012) 6 wersja ostateczna) i ma na celu określenie zapotrzebowania na działania edukacyjne i informacyjne skierowane do ogółu społeczeństwa i konsumentów, jak również wynikające z niego ewentualne działania: 150.000 EUR.

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane.

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

Od drugiego do trzeciego kwartału 2012 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

700.000 EUR.

UMOWA SZCZEGÓŁOWA (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Zawarcie maksymalnie pięciu szczegółowych umów o świadczenie usług na podstawie umowy ramowej - nr referencyjny SANCO/2009/A1/005 partia 1 i partia 2.

Zawarcie jednej umowy szczegółowej o świadczenie usług na podstawie umowy ramowej - nr referencyjny SANCO/ 2009/B1/010.

Badanie wymienione w punkcie f) rozpocznie się po otwartym zaproszeniu do składania ofert.

3.4. Publikacje i rozpowszechnianie informacji promujących kwestie zdrowia zwierząt i zasady strategii w zakresie zdrowia zwierząt

PODSTAWA PRAWNA

Artykuł 20 decyzji Rady 2009/470/WE.

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 02 01.

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH UMÓW

Udzielenie co najmniej 10 szczegółowych umów o świadczenie usług na podstawie umowy ramowej.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH UMÓW (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA):

a) W celu podniesienia świadomości w zakresie prac Komisji Europejskiej oraz zawodu lekarza weterynarii, zorganizowana zostanie znacząca konferencja w Brukseli na temat "Ekonomia zdrowia zwierząt" (100.000 EUR) oraz seminarium studenckie (75.000 EUR);

b) większe wyeksponowanie roli Komisji Europejskiej w działaniach na rzecz zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz bezpieczeństwa żywności podczas trzech najbardziej znaczących imprez targowych (525.000 EUR) oraz dwóch mniejszych (250.000 EUR), wraz z wsparciem technicznym tych imprez targowych (200.000 EUR); Roskilde Dyrskue, 8-10 czerwca 2012 r.; Salone del Gusto, 25-29 października 2012 r.; Good Food Show, 28 listopada-2 grudnia 2012 r.; International Green Week (Międzynarodowy zielony tydzień), 18-27 stycznia 2013 r.; Salon International de l'Agriculture 23 lutego-3 marca 2013 r. Uczestnictwo w tych targach ma na celu dotarcie do 2 milionów obywateli, aby poinformować ich o wartości dodanej i korzyściach z naszej polityki, jakie mogą odnieść w życiu codziennym;

c) określenie korzyści dla zdrowia zwierząt w UE płynących z nowoczesnych ram regulacyjnych, za pomocą partnerstwa z kanałem Euronews (270.000 EUR). Przewidywana kwota odnosi się do wyprodukowania 90 sekundowego filmu informacyjnego i rozpowszechnienia go za pomocą Euronews. W filmie podkreślone zostanie znaczenie tych przepisów dla bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego, trwałości naszych zasobów oraz wzrostu najważniejszego sektora gospodarczego Europy - rolnictwa;

d) produkcja publikacji oraz materiałów promocyjnych poświęconych zdrowiu zwierząt oraz uaktualnianie strony internetowej (175.000 EUR). Wspomniane publikacje i materiały promocyjne będą służyły wzmocnieniu naszych przekazów dotyczących korzyści płynących ze zdrowia zwierząt dla obywateli (ponieważ są one związane z bezpieczeństwem żywnościowym, zdrowiem człowieka i gospodarką) oraz wsparciu działań promujących te przekazy na poziomie lokalnym.

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane.

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

W ciągu 2012 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

1.595.000 EUR.

UMOWA SZCZEGÓŁOWA (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Zawarcie ok. 10 szczegółowych umów o świadczenie usług na podstawie umowy ramowej SANCO/2009/A1/005.

3.5. Zewnętrzna wstępna ocena programów zwalczania/monitorowania na 2013 r.

PODSTAWA PRAWNA

Artykuł 27 decyzji Rady 2009/470/WE.

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 02 01.

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH UMÓW

Zawarcie co najmniej 20 szczegółowych umów o świadczenie usług.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH UMÓW (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Na podstawie wspomnianego art. 27 decyzji Rady 2009/470/WE Komisja ocenia programy zgłoszone na 2013 r. Programy można zgłaszać dla jedenastu chorób. Celem jest dokonanie wstępnej oceny tych programów przez dwóch zewnętrznych asystentów technicznych w przypadku każdej choroby.

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane.

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

Od maja do lipca 2012 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

100.000 EUR.

UMOWA SZCZEGÓŁOWA (JEŻELI MA ZASTOSOWANIE)

Zawarcie co najmniej 20 szczegółowych umów o świadczenie usług.

ZAŁĄCZNIK  II

 Program prac na 2012 r. - Rozporządzenie (WE) nr 882/2004

1. Wprowadzenie

Program ten obejmuje trzy środki wykonawcze na 2012 r. Na podstawie art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 dotyczącego unijnego wsparcia na finansowanie środków niezbędnych do zapewnienia stosowania przedmiotowego rozporządzenia, podział budżetu i główne działania przedstawiają się następująco:

W przypadku zamówień publicznych:

– badanie mające na celu określenie wpływu ewentualnych przepisów na materiał do kontaktu z żywnością, aby poprawić ich wykonalność: 125.000 EUR (pkt 2.1),

– wkład na komunikację horyzontalną związaną z kontrolą żywności i pasz: 52.650 EUR (pkt 2.2),

– studium wykonalności w zakresie identyfikacji, kwantyfikacji oraz oceny ryzyka zagrożeń od etapu produkcji do spożycia: 100.000 EUR (pkt 2.3).

2. Udzielanie zamówień

Całkowity budżet przeznaczony w 2012 r. na udzielane umowy wynosi 277.650 EUR.

2.1. Badanie mające na celu określenie wpływu ewentualnych przepisów na materiał do kontaktu z żywnością, w celu poprawy wykonalności przepisów

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie Rady (WE) nr 882/2004, art. 66 ust. 1 lit c)

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH UMÓW

Jedna umowa

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH UMÓW (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Badanie mające na celu określenie wpływu ewentualnych przepisów na materiał do kontaktu z żywnością, w celu poprawy wykonalności istniejących ogólnych wymogów bezpieczeństwa

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELENIA ZAMÓWIEŃ

Zaproszenie, określające tradycyjne zasoby własne (TOR), wysłane do września 2012 r.; podpisanie umowy w listopadzie 2012 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

125.000 EUR

UMOWA SZCZEGÓŁOWA

Umowa ramowa o świadczenie usług: ewaluacja, ocena skutków i usługi powiązane SANCO/2008/01/055

2.2. Wkład horyzontalny przeznaczony na komunikację związaną z kontrolą żywności i pasz, w szczególności na uaktualnianie odpowiednich części stron internetowych oraz opracowywanie i produkcję materiałów audiowizualnych i drukowanych

PODSTAWA PRAWNA

Artykuł 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH UMÓW

Różne umowy o świadczenie usług w oparciu o kilka umów ramowych

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH UMÓW (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Wkład horyzontalny przeznaczony na komunikację związaną z kontrolą żywności i pasz, w szczególności na uaktualnianie odpowiednich części stron internetowych oraz opracowywanie i produkcję materiałów audiowizualnych i drukowanych

REALIZACJA

Bezpośrednie zarządzanie scentralizowane

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

W ciągu 2012 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

52.650 EUR

UMOWA SZCZEGÓŁOWA

Kilka umów ramowych

2.3. Studium wykonalności w zakresie identyfikacji, kwantyfikacji oraz oceny ryzyka zagrożeń od etapu produkcji do spożycia

PODSTAWA PRAWNA

Artykuł 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 07 01

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH UMÓW

Jedna umowa

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH UMÓW (JEŻELI INFORMACJA TAKA JEST DOSTĘPNA)

Badanie poświęcone identyfikacji i kwantyfikacji ryzyka, w szczególności zagrożeń ekonomicznych i rynkowych, środowiskowych, zagrożeń dla zdrowia i dobrostanu, od etapu produkcji do spożycia; opracowanie i ocena scenariuszy przyszłych wyzwań; określenie działań politycznych

ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ

Trzeci kwartał 2012 r.

ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIEM DO SKŁADANIA OFERT

100.000 EUR

UMOWA SZCZEGÓŁOWA

Zawarcie jednej umowy o świadczenie usług na podstawie umowy ramowej SANCO/2009/A1/005/partia 2

ZAŁĄCZNIK  III

 Projekt pilotażowy dotyczący skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt

Wprowadzenie

Ten projekt pilotażowy obejmuje jeden środek wykonawczy na 2012 r.

Na podstawie celów określonych w projekcie pilotażowym przyznane środki budżetowe są przeznaczone na stworzenie i funkcjonowanie skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt (wykonanie w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego) i są ustalone na kwotę: 1.000.000 EUR.

Dotacja przeznaczona na stworzenie i funkcjonowanie skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu

zwierząt

PODSTAWA PRAWNA

Projekt pilotażowy w rozumieniu art. 49 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 01 02

ROCZNE PRIORYTETY, CELE DO OSIĄGNIĘCIA ORAZ OCZEKIWANE WYNIKI

Działanie obejmuje stworzenie skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt, zgodnie z rezolucją Parlamentu Europejskiego w sprawie ewaluacji i oceny planu działań dotyczącego dobrostanu zwierząt na lata 2006-2010 (PE 430.922 v02-00, A7-0053/2010). Sieć powinna wykonywać zadania określone w komunikacie Komisji z dnia 28 października 2009 r. w sprawie możliwości znakowania dotyczącego dobrostanu zwierząt oraz ustanowienia europejskiej sieci ośrodków referencyjnych ds. ochrony i dobrostanu zwierząt (COM(2009) 0584).

OPIS I CELE ŚRODKA WYKONAWCZEGO

Cel 1 - Stworzenie sieci zasobów technicznych, naukowych i edukacyjnych (kształcenie zawodowe) poświęconych dobrostanowi, niezależnej od szczególnych interesów i odzwierciedlającej geograficzne i kulturalne zróżnicowanie Unii.

Cel 2 - Gromadzenie i analizowanie istniejących danych, w celu ustalenia poziomu wykonania prawodawstwa w różnych częściach UE, na podstawie poszczególnych przykładów prawodawstwa unijnego i zgodnie z naukowo określoną metodologią oraz traktowanie tych danych jako wskaźnika skuteczności przewidzianych działań.

Cel 3 - Opracowanie i wdrożenie strategii opartych na przekazywaniu wiedzy właściwym organom i zainteresowanym stronom, na podstawie poszczególnych przykładów prawodawstwa unijnego, w celu zwiększenia poziomu wykonywania prawodawstwa.

Cel 4 - Monitorowanie, raportowanie i analizowanie skutków różnych strategii wiedzy wdrażanych w ramach projektu pilotażowego oraz dostarczanie zaleceń dotyczących wykonalności i ewentualnych warunków, w jakich Unia mogłaby wspierać sieć centrów referencyjnych ds. dobrostanu zwierząt.

WYKONANIE

Wykonanie w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego

HARMONOGRAM ORAZ ORIENTACYJNA KWOTA W RAMACH ZAPROSZENIA (ZAPROSZEŃ) DO SKŁADANIA OFERT/BEZPOŚREDNIEGO PRZYZNANIA

Jedno zaproszenie do składania ofert na kwotę 1.000.000 EUR publikuje się w drugim kwartale 2012 r. Projekt pilotażowy jest zrealizowany w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania umowy na dotację.

MAKSYMALNA STOPA WSPÓŁFINANSOWANIA

Maksymalna stopa współfinansowania kosztów kwalifikowanych działania jest różna w zależności od państwa siedziby beneficjentów:

– dla beneficjentów zarejestrowanych w państwach członkowskich o PKB na mieszkańca w SSN nieprzekraczającym 50 % PKB UE na mieszkańca w 2010 r. maksymalna stopa współfinansowania wynosi 85 % (Bułgaria, Rumunia),

– dla beneficjentów zarejestrowanych w państwach członkowskich o PKB na mieszkańca w SSN przekraczającym 50 %, lecz nie przekraczającym 100 % PKB UE w 2010 r. maksymalna stopa współfinansowania wynosi 75 % (Republika Czeska, Estonia, Grecja, Cypr, Węgry, Malta, Polska, Portugalia, Słowenia i Słowacja).

Dla pozostałych beneficjentów w UE maksymalna stopa współfinansowania wynosi 50 %.

ZASADNICZE KRYTERIA WYBORU I PRZYZNANIA

Zasadnicze kryteria wyboru:

Wnioskodawcy muszą mieć dostęp do trwałych i odpowiednich źródeł finansowania, pozwalających na kontynuowanie działań w okresie finansowania projektu oraz w celu jego współfinansowania.

Wnioskodawcy muszą posiadać umiejętności i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania proponowanego działania. Muszą udokumentować swoją wiedzę i doświadczenie w odpowiednich dziedzinach, w szczególności w dziedzinie badań lub kształcenia zawodowego w zakresie dobrostanu zwierząt.

Zasadnicze kryteria przyznania:

– zasadność działania (15 %),

– organizacja pracy i zaangażowanie zainteresowanych stron (25 %),

– zainteresowanie projektem na poziomie europejskim i jego efekt mnożnikowy (30 %),

– skuteczność i efektywność kosztowa projektu (30 %).

FORMA ZOBOWIĄZANIA PRAWNEGO

Umowa na piśmie

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.197.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Finansowanie w roku 2012 działań w dziedzinie weterynarii związanych z polityką informacyjną Unii Europejskiej i wsparciem organizacji międzynarodowych, niektórymi środkami niezbędnymi do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 oraz stworzeniem projektu pilotażowego w zakresie skoordynowanej europejskiej sieci na rzecz dobrostanu zwierząt.
Data aktu: 04/07/2012
Data ogłoszenia: 05/07/2012
Data wejścia w życie: 04/07/2012