POMOC PAŃSTWA - SZWECJAPomoc państwa SA.33618 (12/C) (ex 11/N) - Uppsala, hala widowiskowo-sportowa
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 152/07)
(Dz.U.UE C z dnia 30 maja 2012 r.)
Pismem z dnia 21 marca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Szwecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate C
Rue de la Loi/Wetstraat 200
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom szwedzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura
Władze szwedzkie powiadomiły Komisję Europejską o wprowadzeniu środka przeznaczonego na budowę hali widowiskowo-sportowej w Uppsali, Szwecja.
Opis środka
Hala widowiskowo-sportowa w Uppsali będzie przeznaczona dla szeregu dyscyplin sportowych (hokej na lodzie, koszykówka, unihokej, piłka ręczna i jeździectwo), organizacji rozmaitych wydarzeń rozrywkowych (koncerty, imprezy rodzinne, programy telewizyjne i gale), jak również różnego rodzaju spotkań (kongresy, konferencje, zebrania firmowe, targi, imprezy firmowe i spotkania religijne). Największe pomieszczenie będzie mogło pomieścić 8 500 osób podczas wydarzeń sportowych i 10 000 w trakcie zjazdów i koncertów.
Stronami zaangażowanymi w projekt dotyczący hali widowiskowosportowej w Uppsali są gmina Uppsala oraz przedsiębiorstwa Arena Company, Property Company i Events Company. Koszt hali jest szacowany na 650 mln SEK (72 mln EUR). Gmina przeznaczyłaby na ten cel dotację w wysokości 150 mln SEK (16,5 mln EUR), reszta środków będzie pochodzić głównie z pożyczek, a także do pewnego stopnia od prywatnych inwestorów. Hala będzie własnością przedsiębiorstwa Property Company, które z kolei będzie należało wyłącznie do inwestorów prywatnych. Gmina w związku z tym nie będzie posiadać żadnych udziałów w hali, ani nie będzie miała żadnego wpływu na działalność przedsiębiorstwa Property Company. W odniesieniu do bezpieczeństwa jej wkładu, gmina otrzyma opcje zakupu przedsiębiorstwa Property Company. Hala ma być wybudowana na gruntach gminy, dla których zostanie zawarta umowa dzierżawy między przedsiębiorstwem Property Company i gminą na okres 50 lat.
Operatorem hali będzie przedsiębiorstwo Events Company (należące do prywatnych inwestorów). Gmina zawrze oddzielną umowę dzierżawy z przedsiębiorstwem Events Company w celu uregulowania, między innymi, harmonogramu korzystania z lodowiska przez kluby sportowe i osoby prywatne, jak również korzystania z hali przez gminę w celu organizacji jej własnych imprez. Jeśli chodzi o korzystanie z hali, przedsiębiorstwo Events Company musi dopilnować, aby hala była dostępna do użytku publicznego na zasadach rynkowych i na niedyskryminacyjnych warunkach.
Ocena środka
Po przeprowadzeniu wstępnej oceny Komisja ma wątpliwości co do tego, czy środek ten nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W szczególności ze wstępnej oceny Komisji wynika, że nie można wykluczyć selektywnej korzyści ekonomicznej na żadnym etapie (budowa, eksploatacja i wykorzystanie). Ponadto współfinansowanie hali widowiskowosportowej ze środków publicznych, które rzekomo ogranicza się do finansowania luki (tj. żadne inne podmioty rynkowe nie wyrażają chęci wniesienia wkładu), stąd bez wkładu gminy nie byłoby wystarczających środków na finansowanie hali, najprawdopodobniej naruszyłoby zasady konkurencji lub przynajmniej groziłoby ich naruszeniem. Nawet jeśli większość działań, które mają być prowadzone w hali, będą miały charakter lokalny, będą się w niej mogły odbywać również duże międzynarodowe wydarzenia, i w związku z tym nie można wykluczyć wpływu na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi. Dlatego na tym etapie i w oparciu o wstępną ocenę Komisja jest zdania, że zgłoszony środek pomocy może stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
W myśl warunków określonych powyżej należy zatem zbadać, czy środek ten może być uznany za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Taka ocena obejmuje zbadanie, czy środek służy realizacji celu leżącego we wspólnym interesie, czy jest on konieczny i proporcjonalny oraz czy nie powoduje on niepotrzebnego naruszenia zasad konkurencji. Po dokonaniu wstępnej oceny Komisja ma wątpliwości, czy planowany projekt może być uznany za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE na obecnym etapie na trzech poziomach ewentualnej pomocy (budowy, eksploatacji i wykorzystania).
Z uwagi na powyższe wątpliwości i na wpływ potencjalnej pomocy państwa na inwestycje prywatnych przedsiębiorców, wydaje się konieczne, aby Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające.
TEKST PISMA
grafika