Opinia "Realizacja Partnerstwa Wschodniego na Białorusi oraz rozwój współpracy między władzami lokalnymi i regionalnymi białorusi i państw UE".

Opinia Komitetu Regionów "Realizacja Partnerstwa Wschodniego na Białorusi oraz rozwój współpracy między władzami lokalnymi i regionalnymi białorusi i państw UE"

(2011/C 42/11)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2011 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Zaleca, by UE nadal utrzymywała szeroko zakrojony, otwarty i zorganizowany dialog z białoruskimi władzami, ruchami opozycyjnymi i społeczeństwem obywatelskim, przekazując Białorusi przesłanie, że wciąż może nastąpić ratyfikacja UPiW i skuteczne zastosowanie całości Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (ENPI) oraz jego gospodarczych korzyści, jeżeli rząd w zamian jest gotów do rzeczywistych przemian i będzie przestrzegać praworządności i praw człowieka oraz przeprowadzi reformy mające na celu wzmocnienie samorządów terytorialnych.
- Opowiada się za kontynuacją i rozwijaniem istniejących form współpracy terytorialnej z Białorusią, m.in. w ramach odpowiednich programów INTERREG realizowanych w regionach przygranicznych UE. Jednocześnie zachęca władze tych regionów oraz organizacje pozarządowe do dalszych projektów służących pielęgnowaniu kontaktów transgranicznych i stopniowemu otwieraniu granic.
- Zdecydowanie wzywa rząd Białorusi, by włączył w skład białoruskiej delegacji do Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest także przedstawicieli opozycji.
- Zaprasza przedstawicieli samorządów terytorialnych Białorusi oraz reprezentantów demokratycznych organizacji pozarządowych do uczestnictwa w charakterze obserwatorów w posiedzeniach władz samorządowych państw UE. Chodzi tu o promowanie kolejnych projektów twinningowych i sprzyjanie nawiązywaniu osobistych kontaktów i wymiany doświadczeń.
- Zaleca, by w jeszcze większym stopniu opierać się na ugruntowanych platformach wymiany poglądów, takich jak Forum Społeczeństwa Obywatelskiego lub Forum Mińskie przy Międzynarodowym Stowarzyszeniu na rzecz Edukacji i Spotkań z Dortmundu w Mińsku (IBB Johannes Rau), by w ten sposób systematycznie pogłębiać i instytucjonalizować dialog między oficjalnymi przedstawicielami Białorusi, opozycją, organizacjami pozarządowymi, naukowcami i mediami.
Sprawozdawca: Werner Heinrich JOSTMEIER (DE/PPE), poseł do parlamentu krajowego Nadrenii Północnej-Westfalii

I. ZALECENIA POLITYCZNE KOMITET REGIONÓW

1. Zwraca uwagę na znaczenie Białorusi, jej historię, jej tożsamość kulturową i bogate kulturowe dziedzictwo. Właśnie te elementy sprawiają, że Białoruś jest krajem kluczowym dla ogólnego rozwoju Europy Wschodniej, a w dalszej współpracy UE z państwami byłego Związku Radzieckiego może odgrywać rolę pomostu między Wschodem a Zachodem. Udział Białorusi w Partnerstwie Wschodnim ma więc dla naszych państw członkowskich duże znaczenie strategiczne, ekonomiczne i kulturalne.

2. Przyznaje jednocześnie, że w procesie przybliżania Białorusi do UE należy uwzględnić rozwój historyczny i kulturalny i w związku z tym starannie dobierać i stosować unijne instrumenty mające służyć demokratyzacji i modernizacji samorządów lokalnych i regionalnych.

3. Podkreśla, że postępy Partnerstwa Wschodniego w każdym z państw w nim uczestniczących powinny być oceniane odrębnie i w sposób zróżnicowany. A to przede wszystkim dlatego, że nie ma uniwersalnej recepty na demokratyzację państwa, zwłaszcza w przypadku państw byłego komunistycznego bloku wschodniego, które w swej historii miały niewiele doświadczeń z funkcjonowaniem państwa prawa, z mobilnością społeczną i swobodami gospodarki rynkowej. Komitet Regionów rozumie, że każdy kraj ma swoją historię i w związku z tym prawo do własnego tempa w rozwoju kulturalnym, społecznym i ekonomicznym.

4. Jednocześnie podkreśla, że skoro Białoruś deklaruje gotowość uczestnictwa w Partnerstwie Wschodnim i jest zainteresowana normalizacją stosunków z UE i Radą Europy, to musi także być gotowa opowiedzieć się za uniwersalnymi prawami człowieka i za zniesieniem kary śmierci. Wiąże się z tym obranie drogi prawdziwych reform i konsekwentne ich wdrażanie, np. poprzez bardziej czynny udział w projektach twinningowych, poprzez rozbudowę partnerstw miast i forów dyskusji z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz poprzez wzmocnienie międzyregionalnej i transgranicznej współpracy, szczególnie z krajami sąsiadującymi - Polską, Litwą i Łotwą. Jest to tym istotniejsze, że w październiku 2010 r. Komisja na nowo oceni stan swych stosunków z Białorusią i być może wyciągnie zasadnicze wnioski dotyczące dalszej współpracy i przyszłego udziału w Partnerstwie Wschodnim.

5. Zwraca uwagę, że Komitet Regionów, jako bliska obywatelowi instytucja reprezentująca władze lokalne i regionalne, jest dla Białorusi prawdziwym partnerem w dalszej współpracy w ramach Partnerstwa Wschodniego. Jego różnorodne kontakty doskonale nadają się, by budować porozumienie z Białorusią, by "od podstaw" wnosić wkład w proces demokratyzacji i w poprawę sytuacji mieszkańców tego kraju.

Strategiczne zadania współpracy UE z Białorusią i postulaty kierowane do białoruskiego rządu

6. Wskazuje na fakt, że wynegocjowana w 1995 r. dwustronna umowa o partnerstwie i współpracy (UPiW) między UE a Białorusią do dziś nie została ratyfikowana przez Parlament Europejski z powodu niewystarczających jak dotąd starań Białorusi, dlatego też nie ma formalnych podstaw do współpracy. Białoruś jako jedyny kraj uczestniczący w Partnerstwie Wschodnim nie jest pełnoprawnym partnerem w europejskiej polityce sąsiedztwa (EPS) i nie spełnia standardowych wymogów Rady Europy i Unii Europejskiej, m.in. w kwestii moratorium na wyroki śmierci i egzekucje. Toteż obecnie mogą być wykorzystywane tylko poszczególne programy multilateralne i instrumenty EPS.

7. Popiera decyzję UE o intensyfikacji stosunków z Białorusią właśnie poprzez poprawę współpracy transgranicznej i międzyregionalnej oraz integrację Białorusi za pomocą instrumentów finansowania europejskiej polityki sąsiedztwa (EPS) w ramach inicjatywy Partnerstwa Wschodniego, a jednocześnie - w obliczu planowanej na październik 2010 r. ponownej oceny współpracy UE z Białorusią - uzależnienie dalszej integracji od postępów w rozwoju demokracji, praworządności i społeczeństwa obywatelskiego.

8. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja Europejska zwróciła się do KR-u o wniesienie wkładu w Partnerstwo Wschodnie i zgłasza chęć i gotowość władz lokalnych i regionalnych do wspierania Partnerstwa Wschodniego wszelkimi dostępnymi środkami i do zbliżenia z Białorusią.

9. Przyjął z zadowoleniem fakt, że niedawno rząd Białorusi podjął pierwsze kroki w kierunku poprawy sytuacji w zakresie praw człowieka i praworządności, m.in. takie jak uwolnienie więźniów politycznych, zgoda na otwarcie biura delegacji Komisji Europejskiej w Mińsku oraz tolerowanie Forum Społeczeństwa Obywatelskiego, które jednoznacznie działa na rzecz demokratyzacji i umacniania społeczeństwa obywatelskiego na Białorusi.

10. Stwierdza z zadowoleniem, że zastosowanie instrumentów EPS i programów działań, nastawionych na wspieranie demokracji i praw człowieka, takich jak TAIEX czy EIDHR przyniosło już pierwszą poprawę sytuacji politycznej na Białorusi.

11. Ponadto z zadowoleniem przyjmuje współpracę Białorusi z Biurem Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (ODIHR) OBWE w zakresie ordynacji wyborczej i zachęca do kontynuowania tej współpracy z myślą o zbliżających się wyborach prezydenckich na przełomie 2010 i 2011 r., tak aby zagwarantować ich uczciwy i przejrzysty przebieg. Wiąże się z tym także dopuszczenie do wyborów obserwatorów międzynarodowych i zapewnienie im dostępu do wszystkich procedur przed wyborami i po wyborach.

12. Przypomina, jaką wagę mają misje obserwacji wyborów prowadzone przez Kongres Władz Lokalnych i Regionalnych Rady Europy z udziałem Komitetu Regionów, i zaleca, by również w przyszłości angażowano wspólne delegacje obu instytucji w obserwowanie wyborów do samorządów lokalnych i regionalnych na Białorusi.

13. Przyjmuje z zadowoleniem rozwój stosunków Białorusi z innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie Wschodnim, który od 2009 r. przebiega na ogół pozytywnie. Działalność dyplomatyczna pomiędzy Białorusią a Ukrainą, Gruzją i Azerbejdżanem wskazuje na niezależny, wielostronny rozwój współpracy regionalnej krajów położonych w obszarze od Morza Bałtyckiego do Morza Czarnego.

14. Stwierdza jednak z dużym zaniepokojeniem, że w pierwszym półroczu 2010 r. stosunki między UE a Białorusią niemal utknęły w martwym punkcie po tym, jak ponownie wzrosła liczba przypadków naruszenia praw człowieka, dochodziło do systematycznych represji w stosunku do niezależnych organizacji pozarządowych, a wybory lokalne miały niezadowalający przebieg, ponieważ na 25 tys. kandydatów zarejestrowanych w całym kraju tylko 2 % należało do opozycji.

15. Jednocześnie wyraża poważne zaniepokojenie najnowszymi doniesieniami o naruszaniu wolności prasy, utrudnianiu pracy przedstawicieli zagranicznych mediów oraz ograniczaniu wolności mniejszości etnicznych na Białorusi, wykonaniu dwóch wyroków śmierci w marcu, kolejnych restrykcyjnych działaniach i programach w stosunku do opozycjonistów przed wyborami lokalnymi oraz o przeprowadzonej 18 maja 2010 r. w całym kraju akcji tajnych służb przeciwko kampanii "Mów prawdę", podczas której przeszukano wiele mieszkań i biur działaczy opozycyjnych. Komitet Regionów obserwuje z rosnącym zaniepokojeniem podejmowane obecnie przez rząd represyjne działania ograniczające wolność mediów, a zwłaszcza internetu - istotnego środka komunikowania się członków ruchów opozycyjnych, który będzie również odgrywać istotną rolę w przyszłej kampanii prezydenckiej.

16. Zdecydowanie wzywa rząd Białorusi, by zawrócił na drogę demokratyzacji i natychmiast zaprzestał orzekania i wykonywania kary śmierci, łamania praw człowieka, zastraszania grup społeczeństwa obywatelskiego oraz zaniechał ograniczania, niesprawiedliwego traktowania i dyskryminowania mniejszości etnicznych na Białorusi w sferze politycznej, gospodarczej, społecznej i kulturalnej.

17. Stanowczo apeluje do władz Białorusi, by przed najbliższymi wyborami prezydenckimi wykazały znaczące postępy, jeśli chodzi o funkcjonujące moratorium na karę śmierci, powszechną wolność słowa, zagwarantowanie swobody zrzeszania się i zgromadzeń, ochronę wolności wyznania, a także zapewnienie politycznych praw dla ruchów opozycyjnych.

18. Zdecydowanie wzywa rząd Białorusi, by włączył w skład białoruskiej delegacji do Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest także przedstawicieli opozycji.

19. Stwierdza, że na Białorusi potrzebne jest podjęcie daleko idących środków na rzecz modernizacji samorządności regionalnej i lokalnej, aby:

– osiągnąć faktyczną decentralizację administracji i systemu podatkowego;

– zlikwidować niesymetryczny podział uprawnień między silną administracją centralną a słabym szczeblem lokalnym i regionalnym w zakresie dystrybucji środków finansowych i zasobów;

– poprawić uwarunkowania strukturalne dla partnerstw publiczno-prywatnych z myślą o rozwoju usług użyteczności publicznej;

– zwiększyć potencjał administracyjny niższych szczebli.

20. Jest przekonany, że w ten sposób przyczyniono by się do poprawy jakości życia obywateli Białorusi. Komitet Regionów oferuje swoje wsparcie w procesie modernizacji samorządów terytorialnych.

21. Z naciskiem podkreśla fakt, że ponowny zastój w stosunkach między UE i Białorusią miałby niekorzystny wpływ na rosnące zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego i na panujące obecnie wśród obywateli białoruskich nastroje proeuropejskie.

22. Wskazuje na znaczenie sprawnie działających inicjatyw miast partnerskich państw UE i Białorusi, np. między Mińskiem a Bonn. Partnerstwa miast, otwierając duże pokłady doświadczeń, kontaktów i sieci, są ważnym filarem dalszej demokratyzacji Białorusi i jej przybliżenia do UE. Motywują one władze i obywateli do udziału i do dzielenia się swoją wiedzą.

23. W kontekście wzmocnienia współpracy regionalnej i transgranicznej wskazuje na zasadnicze znaczenie dobrych stosunków sąsiedzkich z państwami członkowskimi Łotwą, Litwą i Polską. Trzeba je kształtować w atmosferze przyjaźni i przyznać wszystkim mniejszościom etnicznym w ich własnym kraju odpowiednią rolę polityczną, gospodarczą, społeczną i kulturalną, aby budować trwałe i stabilne kontakty w atmosferze wzajemnego szacunku.

Zalecenia polityczne dla dalszej współpracy

24. Zaleca, by UE nadal utrzymywała szeroko zakrojony, otwarty i zorganizowany dialog z białoruskimi władzami, ruchami opozycyjnymi i społeczeństwem obywatelskim, przekazując Białorusi przesłanie, że wciąż może nastąpić ratyfikacja UPiW i skuteczne zastosowanie całości Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (ENPI) oraz jego gospodarczych korzyści, jeżeli rząd w zamian jest gotów do rzeczywistych przemian i będzie przestrzegać praworządności i praw człowieka oraz przeprowadzi reformy mające na celu wzmocnienie samorządów terytorialnych.

25. W związku z tym zdecydowanie zaleca UE jeszcze ściślejsze uzależnienie zatwierdzenia bądź realizacji projektów pomocy humanitarnej i zastosowanie instrumentów finansowych od postępów w zakresie przestrzegania praw człowieka i wprowadzenia na Białorusi funkcjonującego moratorium na karę śmierci. Jednocześnie UE musi w dalszym ciągu i w jeszcze większym stopniu kłaść nacisk na to, by wydatkowane środki były wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem i służyły rozwojowi wartości humanitarnych i praworządności na Białorusi, a nie zasilały autorytarne struktury reżimu w Mińsku.

26. Radzi UE nadal uważnie śledzić rozwój sytuacji wewnętrznej na Białorusi aż do wyborów prezydenckich na przełomie 2010 i 2011 r. i dopiero potem - a nie, jak dotąd planowano, już jesienią 2010 r. - wyciągnąć konsekwencje dla dalszej współpracy i przeprowadzić jej ponowną ocenę.

27. Wzywa CLRACE do wnikliwej obserwacji wyborów na Białorusi, by stwierdzić, czy przygotowania do nich i sam ich przebieg będzie odpowiadał warunkom Rady Europy. KR w dalszym ciągu jest chętny do współpracy w tym zakresie.

28. Zaleca UE przedłożenie na początku 2011 r. odrębnego sprawozdania śródokresowego o stosunkach z Białorusią od chwili wznowienia kontaktów w październiku 2008 r., aby samokrytycznie ocenić własne zaangażowanie w tym kraju w trakcie ostatnich dwóch lat i wyciągnąć wnioski na dalszą współpracę z białoruskimi demokratycznymi organizacjami pozarządowymi.

29. Wszystkim europejskim instytucjom zaleca, by w dalszym ciągu solidaryzowały się z demokratycznymi podmiotami na Białorusi, a szczególnie zacieśniały kontakty z władzami lokalnymi i regionalnymi, tak aby stworzyć przeciwwagę dla władzy skoncentrowanej w Mińsku. Celem powinno być aktywne włączanie otwartych i prodemokratycznych środowisk opiniotwórczych, przede wszystkim na szczeblu lokalnym i w regionach graniczących z państwami UE, w rozmowy dotyczące współpracy. Chodzi przy tym o pozytywne oddziaływanie "od podstaw" na rozwój sytuacji wewnętrznej na Białorusi.

30. Zaleca, by w jeszcze większym stopniu opierać się na ugruntowanych platformach wymiany poglądów, takich jak Forum Społeczeństwa Obywatelskiego lub Forum Mińskie przy Międzynarodowym Stowarzyszeniu na rzecz Edukacji i Spotkań z Dortmundu w Mińsku (IBB Johannes Rau), by w ten sposób systematycznie pogłębiać i instytucjonalizować dialog między oficjalnymi przedstawicielami Białorusi, opozycją, organizacjami pozarządowymi, naukowcami i mediami.

31. Przy dalszym doborze tematyki, dialogu z grupami prodemokratycznymi i partiami opozycyjnymi na Białorusi Komitet zaleca skoncentrowanie się przede wszystkim na zagadnieniu wolności mediów i prasy. Od późnej jesieni 2009 r. rząd Białorusi stosował rozmaite środki, by utrudnić funkcjonowanie rodzimej i zagranicznej prasy oraz wprowadzić uregulowania dotyczące Internetu. Środki te krępują niezależne i wolne dziennikarstwo, a zarazem działalność grup opozycyjnych. Wolne dziennikarstwo będzie odgrywać istotną rolę zwłaszcza

w przyszłej kampanii prezydenckiej pod koniec 2010 r. KR może wnieść znaczący wkład w promowanie dialogu demokratycznego z Białorusią, apelując do wszystkich instancji na Białorusi o wykorzystanie zwłaszcza technologii i możliwości związanych z nowymi mediami (m.in. YouTube, Weblogs, Twitter i inne narzędzia sieci społecznościowych), tak by ułatwić pracę grup opozycyjnych.

32. Zgodnie z instrumentami Partnerstwa Wschodniego zaprasza władze krajowe Białorusi do otwartego i regularnego dialogu poświęconego decentralizacji i wzmocnieniu samorządów lokalnych i regionalnych w białoruskiej strukturze politycznej i wyróżnia w związku z tym następujące zagadnienia:

– odpowiedzialne rządzenie ("good governance") i ograniczanie biurokracji;

– zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy oraz polityka spójności;

– zagadnienia związane z ruchem granicznym;

– ochrona środowiska;

– działalność kulturalna;

– lepsze warunki funkcjonowania dla MŚP;

– kontakty międzyludzkie (wymiana młodzieży i partnerstwa miast).

33. Zaprasza przedstawicieli samorządów terytorialnych Białorusi oraz reprezentantów demokratycznych organizacji pozarządowych do uczestnictwa w charakterze obserwatorów w posiedzeniach władz samorządowych państw UE. Chodzi tu o promowanie kolejnych projektów twinningowych i sprzyjanie nawiązywaniu osobistych kontaktów i wymiany doświadczeń.

34. Opowiada się za kontynuacją i rozwijaniem istniejących form współpracy terytorialnej z Białorusią, m.in. w ramach odpowiednich programów INTERREG realizowanych w regionach przygranicznych UE. Jednocześnie zachęca władze tych regionów oraz organizacje pozarządowe do dalszych projektów służących pielęgnowaniu kontaktów transgranicznych i stopniowemu otwieraniu granic.

35. Zachęca w szczególności regiony przygraniczne w Polsce, na Litwie i na Łotwie do dalszego ożywiania współpracy transgranicznej z gminami i samorządami regionalnymi na Białorusi np. w takich dziedzinach jak:

– ruch graniczny, cło, wspieranie mobilności (ułatwienia wizowe) w celu ułatwienia transgranicznego ruchu podróżnych i uproszczenia kontaktów między mieszkańcami Białorusi a obywatelami sąsiadujących państw UE;

– migracja, przeciwdziałanie przestępczości zorganizowanej;

– ochrona środowiska w wymiarze transgranicznym;

– wspieranie gospodarki i ułatwienia dla handlu transgranicznego;

– wspieranie kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji;

– wspólne spotkania z kulturą, np. koncerty, wystawy i imprezy kulturalne służące poprawie wspólnej pamięci historycznej i tym samym umożliwiające pokonywanie barier w stosunkach międzyludzkich, na których wciąż jeszcze ciąży brzemię wojen.

36. Opowiada się za tym, by wykorzystywać instrumenty EPS do umacniania transgranicznej wymiany uczniów, studentów i nauczycieli (programy ERASMUS, TEMPUS) z myślą o poprawie komunikacji między mieszkańcami Białorusi i państw UE, a także o krzewieniu idei Europy i obywatelskiego zaangażowania na Białorusi.

Bruksela, 2 grudnia 2010 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024