Decyzja ustanawiająca przy Komisji grupę ekspertów zainteresowanych stron ds. zamówień publicznych oraz zastępująca decyzję 87/305/EWG ustanawiającą Komitet Doradczy do spraw Otwarcia Zamówień Publicznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 września 2011 r.
ustanawiająca przy Komisji grupę ekspertów zainteresowanych stron ds. zamówień publicznych oraz zastępująca decyzję 87/305/EWG ustanawiającą Komitet Doradczy do spraw Otwarcia Zamówień Publicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 291/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2011 r.)

KOMISJA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W strategii "Europa 2020" podkreślono, że polityka zamówień publicznych powinna służyć zapewnieniu najbardziej efektywnego wykorzystania funduszy publicznych i utrzymania otwartego charakteru rynków zamówieniowych w skali całej Unii, zwłaszcza w kontekście surowych ograniczeń budżetowych oraz trudności gospodarczych w wielu państwach członkowskich.

(2) W strategii "Europa 2020" wskazano, iż przepisy dotyczące zamówień publicznych powinny sprzyjać poprawie otoczenia biznesu, w szczególności w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw, w celu wspierania przejścia na gospodarkę efektywnie korzystającą z zasobów. Polityka zamówień publicznych powinna również przyczyniać się do realizacji wspólnych celów społecznych, obejmujących nowe wyzwania stojące przed Europą, do których należą przeciwdziałanie zmianom klimatu oraz promowanie innowacji.

(3) W tym kontekście ramy stworzone decyzją Komisji 87/305/EWG z dnia 26 maja 1987 r. ustanawiającą Komitet Doradczy do spraw Otwarcia Zamówień Publicznych(1) nie zapewniają już Komisji wiedzy fachowej oraz praktycznego wkładu na potrzeby kształtowania polityki zamówień publicznych odpowiadającej na zmieniające się wyzwania związane z polityką Unii w tym zakresie.

(4) Konieczne jest w związku z tym powołanie grupy ekspertów ds. zamówień publicznych w oparciu o nowe ramy prawne, które umożliwią, z jednej strony, dostosowanie działalności grupy do nowych ram dotyczących grup ekspertów Komisji(2), a z drugiej strony zapewnią Komisji niezbędną wiedzę fachową, doświadczenie i dogłębne informacje w celu sprostania nowym wyzwaniom w dziedzinie zamówień publicznych.

(5) Grupa powinna zatem pomagać Komisji w rozwijaniu wysokiej jakości debaty i polityki w dziedzinie zamówień. Grupa powinna, w stosownych przypadkach, przygotowywać sprawozdania bądź wydawać opinie wspierające Komisję w opracowywaniu i wdrażaniu polityki i prawodawstwa Unii w dziedzinie zamówień publicznych.

(6) Ponadto tego rodzaju forum umożliwiałoby zainteresowanym branżom dotarcie do informacji na temat opracowywanych i stosowanych przepisów unijnych w zakresie zamówień.

(7) W świetle powyższych rozważań grupa powinna mieć mieszaną reprezentację członków wybranych do występowania we własnym imieniu lub reprezentowania grup interesów oraz spośród organizacji. Wspomniani członkowie powinni wywodzić się z różnych środowisk, na przykład prawników, ekspertów technicznych zaangażowanych w realizację umów w sprawie zamówień, środowisk akademickich, organizacji przemysłowych lub handlowych, stowarzyszeń instytucji lub podmiotów zamawiających.

(8) Skład grupy powinien być jak najbardziej zrównoważony, zarówno pod względem płci, jak i pochodzenia geograficznego.

(9) Wszyscy członkowie powinni spełniać wysokie standardy aktywnego i wysokiej jakości udziału w posiedzeniach, a także, w razie potrzeby, w przygotowaniach do posiedzeń oraz działaniach następczych.

(10) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(3).

(11) W związku z tym należy uchylić decyzję 87/305/EWG,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Grupa ekspertów zainteresowanych stron ds. zamówień publicznych ustanowiona przy Komisji

Niniejszym ustanawia się grupę ekspertów zainteresowanych stron ds. zamówień publicznych (zwaną dalej "grupą").

Grupa ta zastępuje Komitet Doradczy do spraw Otwarcia Zamówień Publicznych ustanowiony decyzją 87/305/EWG.

Artykuł  2

Zadania grupy

Zadania grupy polegają na dostarczaniu Komisji wysokiej jakości dogłębnych informacji prawnych, ekonomicznych, technicznych lub praktycznych oraz wiedzy fachowej w celu wsparcia Komisji w kształtowaniu unijnej polityki zamówień publicznych.

Zadania te mogą obejmować:

a) dostarczanie analiz oraz komentarzy prawnych i ekonomicznych dotyczących istotnych wydarzeń lub zasadniczych tendencji w dziedzinie zamówień publicznych oraz ich skutków dla unijnych ram strategicznych;

b) dostarczanie służbom Komisji opinii w związku z wyzwaniami i wydarzeniami w poszczególnych sektorach, które mogą wymagać podjęcia działań w zakresie zamówień publicznych, oraz proponowanie odpowiednich rozwiązań;

c) zapewnianie wkładu na rzecz poprawy efektywności unijnej polityki zamówień publicznych;

d) zapewnianie wkładu w kontekście przygotowywania prac ustawodawczych Komisji w dziedzinie zamówień publicznych;

e) pomaganie służbom Komisji w analizowaniu stosownego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Opinie grupy nie są wiążące dla Komisji ani jej służb.

Artykuł  3

Konsultacje

Komisja lub jej służby mogą konsultować się z grupą w każdej sprawie związanej z polityką, prawem oraz praktyką Unii w dziedzinie zamówień publicznych.

Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
W skład grupy wchodzi nie więcej niż 20 członków.
2.
Członkami są osoby powołane do występowania we własnym imieniu, osoby reprezentujące grupę wspólnych interesów oraz/lub organizacje, o których mowa w przepisie 8 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów Komisji.
3.
Wszyscy członkowie muszą spełniać wysokie standardy aktywnego i wysokiej jakości udziału w posiedzeniach, a także, w razie potrzeby, w przygotowaniach do posiedzeń oraz działaniach następczych.
4.
W celu wyboru członków grupy służby Komisji publikują zaproszenie do zgłaszania kandydatur.
5.
Członkowie powoływani są przez dyrektora generalnego DG ds. Rynku Wewnętrznego i Usług. Tych członków wybiera się spośród osób i organizacji posiadających kompetencje w dziedzinach, o których mowa w art. 2 i 3, i które odpowiedziały na zaproszenie do zgłaszania kandydatur.

Organizacje mianują swoich przedstawicieli. Dyrektor generalny DG ds. Rynku Wewnętrznego i Usług może odmówić powołania przedstawiciela zaproponowanego przez organizację, jeżeli nie odpowiada on profilowi wymaganemu w zaproszeniu do zgłaszania kandydatur. W takim przypadku dana organizacja proszona jest o wyznaczenie innego przedstawiciela.

6.
Członkowie powoływani są przez dyrektora generalnego DG ds. Rynku Wewnętrznego i Usług na trzy lata. Ich kadencja może zostać przedłużona na okres nieprzekraczający trzech lat. Dyrektor generalny DG ds. Rynku Wewnętrznego i Usług podejmuje decyzję w sprawie przedłużenia kadencji jednego bądź kilku członków na podstawie jakości, regularności oraz znaczenia udzielanych przez nich konsultacji, określonych w art. 3.

Członkowie pełnią swoje funkcje i pozostają aktywni do czasu ich zastąpienia.

7.
Możliwe jest powołanie zastępców członków w tej samej liczbie. Warunki powoływania zastępców są takie same jak w przypadku członków; zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych.
8.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w ust. 5 niniejszego artykułu lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji.
9.
Osoby powołane do występowania we własnym imieniu działają w sposób niezależny i w interesie publicznym. Osoby powołane do reprezentowania grupy wspólnych interesów łączących zainteresowane strony nie mogą reprezentować pojedynczej zainteresowanej strony.
10.
Nazwiska osób powołanych do występowania we własnym imieniu, osób reprezentujących grupę wspólnych interesów oraz nazwy organizacji są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestrze"). Grupy interesów reprezentowane przez osoby są również ujawniane w rejestrze.

Osoby, które nie chcą ujawniać swoich nazwisk, mogą złożyć wniosek o zwolnienie z obowiązku publikacji określonego w akapicie pierwszym. Zwolnienie przyznaje się wyłącznie w przypadku, gdy ujawnienie nazwiska eksperta mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub nietykalności osobistej bądź stanowić nieuzasadnione naruszenie jego prywatności.

11.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001(4).
Artykuł  5

Tryb pracy

1.
Grupie przewodniczy przedstawiciel służb Komisji.
2.
Grupa podejmuje działania na wniosek tych służb.
3.
Służby Komisji ustalają z wyprzedzeniem porządek obrad posiedzeń. W tym celu służby te mogą uwzględniać propozycje członków grupy.
4.
Służby Komisji mogą postanowić, iż grupa obradować będzie w pełnym składzie bądź w podgrupach składających się z tych członków, których wiedza fachowa oraz/lub interesy mają szczególne znaczenie dla punktów porządku obrad konkretnego posiedzenia.
5.
W trybie doraźnym służby Komisji mogą zaprosić do udziału w pracach grupy zewnętrznych ekspertów posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się grupa. Ponadto służby Komisji mogą nadawać osobom i organizacjom - zgodnie z przepisem 8 ust. 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów - oraz krajom kandydującym status obserwatora.
6.
Wszyscy członkowie grupy oraz ich przedstawiciele, a także eksperci i obserwatorzy zaproszeni do udziału w konkretnym posiedzeniu, podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(5). W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań dyrektor generalny DG ds. Rynku Wewnętrznego i Usług może podjąć wszelkie stosowne środki.
7.
Posiedzenia grupy lub podgrup odbywają się w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia grupie obsługę sekretariatu. W posiedzeniach grupy mogą uczestniczyć inni zainteresowani urzędnicy Komisji.
8.
O ile grupa nie przyjmie szczególnego regulaminu, regulaminem wewnętrznym grupy jest standardowy regulamin wewnętrzny dla grup ekspertów.
9.
Komisja publikuje stosowne informacje na temat działalności grupy w rejestrze lub na specjalnej stronie internetowej dostępnej poprzez link umieszczony w rejestrze.
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach grupy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Uchylenie

Decyzja 87/305/EWG(6) traci moc.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 września 2011 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 152 z 12.6.1987, s. 32. Decyzja Komisji 87/305/EWG z dnia 26 maja 1987 r. ustanawiająca Komitet Doradczy do spraw Otwarcia Zamówień Publicznych.

(2) SEC(2010) 1360 wersja ostateczna.

(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(4) Porównaj: przypis 3.

(5) SEC(2007) 639 z 25.6.2007.

(6) Porównaj: przypis 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.291.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja ustanawiająca przy Komisji grupę ekspertów zainteresowanych stron ds. zamówień publicznych oraz zastępująca decyzję 87/305/EWG ustanawiającą Komitet Doradczy do spraw Otwarcia Zamówień Publicznych
Data aktu: 03/09/2011
Data ogłoszenia: 04/10/2011
Data wejścia w życie: 03/09/2011