Decyzja ERRS/2011/3 w sprawie przyjęcia Kodeksu postępowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 25 marca 2011 r.
w sprawie przyjęcia Kodeksu postępowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego

(ERRS/2011/3)

(2011/C 140/10)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2011 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(1), w szczególności art. 5 ust. 8 oraz art. 7 i 8,

uwzględniając decyzję ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(2), w szczególności art. 26,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 

Kodeks postępowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego

1.
Niniejszym przyjmuje się Kodeks postępowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego zawarty w załączniku do niniejszej decyzji i stanowiący jej integralną część.
2.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej przyjęcia.
.3
Niniejsza decyzja zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz na stronie internetowej ERRS.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 marca 2011 r.

Jean-Claude TRICHET
Przewodniczący ERRS

______

(1) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.

(2) Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.

ZAŁĄCZNIK 

Kodeks Postępowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego

1. Członkowie Rady Generalnej, Komitetu Sterującego, Doradczego Komitetu Technicznego oraz Doradczego Komitetu Naukowego (zwanych dalej łącznie "komitetami doradczymi") Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) są zobowiązani do przestrzegania najwyższych standardów etycznych, zgodnie z zasadami obowiązującymi ich na mocy reguł mających zastosowanie w instytucjach, z których pochodzą. Członkowie wskazanych organów powinni mieć na uwadze publiczny charakter sprawowanej funkcji i postępować w sposób chroniący i promujący zaufanie opinii publicznej do ERRS. Powinni oni postępować w sposób uczciwy, niezależny i bezstronny, wyłącznie w interesie Unii jako całości, z dyskrecją, nie preferując swojego osobistego interesu i unikając sytuacji mogących powodować powstanie konfliktu interesów. Konflikt interesów powstaje, gdy członek wskazanych organów ma prywatny lub osobisty, finansowy lub niefinansowy interes, który może wpływać lub sprawiać wrażenie wpływania na bezstronne i obiektywne sprawowanie powierzonych mu obowiązków. Przez prywatne lub osobiste interesy członków wskazanych organów należy rozumieć wszelkie potencjalne korzyści tych członków, ich rodzin, innych krewnych oraz kręgu ich znajomych i przyjaciół.

2. Członkowie Doradczego Komitetu Naukowego mają również obowiązek przestrzegania dodatkowych zasad postępowania określonych w akcie powołania oraz umowie z Europejskim Bankiem Centralnym.

3. W ramach wystąpień i oświadczeń publicznych oraz kontaktów z mediami w odniesieniu do kwestii związanych z ERRS członkowie Rady Generalnej, Komitetu Sterującego oraz komitetów doradczych mają obowiązek: a) jednoznacznego deklarowania, czy wypowiadają się we własnym imieniu czy też w imieniu ERRS, w którym to przypadku mają obowiązek uprzedniego zasięgnięcia opinii przewodniczącego lub wiceprzewodniczących ERRS; b) dokładania starań celem respektowania roli przewodniczącego jako osoby reprezentującej dany organ; c) pełnego przestrzegania zasad poufności; oraz d) podchodzenia z należytą uwagą do swojej roli i obowiązków w ERRS.

4. Członkowie Rady Generalnej, Komitetu Sterującego oraz komitetów doradczych mogą jako osoby prywatne podejmować działalność dydaktyczną i naukową oraz zajmować się działalnością o charakterze non-profit. W wystąpieniach naukowych i dydaktycznych dotyczących kwestii związanych z ERRS członkowie wskazanych organów mają obowiązek jednoznacznego wskazania, że wypowiadają się jako osoby prywatne i nie reprezentują stanowiska ERRS.

5. Zasada tajemnicy zawodowej wymaga nieujawniania informacji dotyczących działalności i decyzji ERRS, o których w sposób zgodny z prawem nie została poinformowana opinia publiczna.

6. Członkowie Rady Generalnej, Komitetu Sterującego oraz komitetów doradczych są zobowiązani do niewykorzystywania informacji niejawnych do realizacji swoich prywatnych interesów lub prywatnych interesów innych osób. W szczególności są oni zobowiązani do niewykorzystywania takich informacji w ramach prywatnych transakcji finansowych realizowanych bezpośrednio lub za pośrednictwem osób trzecich, na własne ryzyko i na własny rachunek lub na ryzyko i rachunek osoby trzeciej.

7. Z zasadą niezależności niezgodne jest ubieganie się, otrzymywanie lub przyjmowanie z dowolnego źródła wszelkich finansowych lub niefinansowych korzyści, nagród, wynagrodzeń lub prezentów, których wartość przekracza zwyczajowo przyjęte normy, a które związane są w jakikolwiek sposób z funkcją lub działalnością realizowaną na rzecz ERRS.

8. Postanowienia pkt 5-7 mają zastosowanie do członków Rady Generalnej, Komitetu Sterującego oraz komitetów doradczych również po wygaśnięciu ich mandatu w ERRS.

9. Niniejszy Kodeks postępowania ma również zastosowanie do tymczasowych zastępców i zastępców członków Rady Generalnej i ich osób towarzyszących oraz do tymczasowych zastępców członków Komitetu Sterującego i Doradczego Komitetu Technicznego.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024