Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 40/09 (ex N 555/09) - Dodatkowa pomoc dla WestLB AG związana z wydzieleniem aktywów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 40/09 (ex N 555/09) - Dodatkowa pomoc dla WestLB AG związana z wydzieleniem aktywów

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 66/08)

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2010 r.)

Pismem z dnia 22 grudnia 2009 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Rue de la Loi/Wetstraat 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIЁ

Faks +32 22991242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1) Dnia 12 maja 2009 r. w sprawie C 43/08 Komisja warunkowo zatwierdziła pomoc na restrukturyzację WestLB w formie zabezpieczenia przed ryzykiem związanym z portfelem Phoenix w wysokości 5 mld EUR.

(2) W dniu 10 grudnia 2009 r. Komisja otrzymała zgłoszenie dotyczące dokapitalizowania WestLB przez państwo niemieckie kwotą 3 mld EUR oraz udzielenia gwarancji przez publicznych akcjonariuszy WestLB na kwotę 1 mld EUR, które to środki są niezbędne do wprowadzenia środka na rzecz ratowania aktywów poprzez utworzenie banku likwidującego złe aktywa. Bank likwidujący złe aktywa ma przejąć aktywa o wartości nominalnej wynoszącej 85,1 mld EUR. Środek na rzecz ratowania aktywów został przewidziany w decyzji o restrukturyzacji z dnia 12 maja 2009 r. Jednakże dodatkowa pomoc, która jest obecnie niezbędna, nie została wcześniej zgłoszona ani zatwierdzona.

II. FAKTY

(3) WestLB zamierza wydzielić swoje "toksyczne" aktywa oraz aktywa niemające charakteru strategicznego i przenieść je do banku likwidującego złe aktywa. Przewiduje się, że proces ten będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym etapie WestLB zamierza wydzielić "toksyczne" aktywa o wartości nominalnej ok. 23,8 mld EUR; w drugim etapie, zaplanowanym na kwiecień 2010 r., zamierza wydzielić aktywa niemające charakteru strategicznego o wartości nominalnej ok. 61,3 mld EUR (ogółem: 85,1 mld EUR).

(4) WestLB zapewni bankowi likwidującemu złe aktywa bufor w postaci kapitału własnego w wysokości 3 mld EUR na pokrycie przewidywanych strat. Ponieważ WestLB nie dysponuje wystarczającym kapitałem, SoFFin dokapitalizuje WestLB kwotą 3 mld EUR, która stanowić będzie cichy udział. Ponadto straty mają zostać pokryte z gwarancji na kwotę 1 mld EUR udzielonej przez akcjonariuszy WestLB.

(5) Niemcy wyjaśniły, że rozwiązanie zakładające utworzenie banku likwidującego złe aktywa, przewidziane w decyzji z dnia 12 maja, nie zostało jeszcze wprowadzone w życie. Ponadto wymaga ono znaczącej kwoty pomocy dodatkowej opisanej powyżej. W tym celu Niemcy przedstawiły uaktualniony plan restrukturyzacji, w którym przewidziano jedynie niewielkie zmiany. Niemcy zaproponowały także kilka zobowiązań, które umożliwią sprzedaż WestLB w przyspieszonym trybie.

III. OCENA

(6) Środki obejmujące dokapitalizowanie banku, gwarancję oraz środek na rzecz ratowania aktywów stanowią pomoc państwa na rzecz WestLB.

(7) Wprawdzie środek przewidujący dokapitalizowanie banku spełnia wymogi określone w komunikacie o dokapitalizowaniu instytucji finansowych z dnia 5 grudnia 2008 r., ale środek na rzecz ratowania aktywów, który należy oceniać na podstawie komunikatu dotyczącego aktywów o obniżonej jakości z dnia 25 lutego 2009 r., nie może być na obecnym etapie uznany za zgodny ze wspólnym rynkiem. Nie spełnia on warunków dotyczących przejrzystości, ujawniania informacji, wyceny, podziału obciążeń i wynagrodzenia. Ponadto, w kontekście komunikatu dotyczącego restrukturyzacji z dnia 22 lipca 2009 r., środki te budzą również wątpliwości dotyczące szans na przywrócenie rentowności banku, podziału obciążeń oraz łagodzenia skutków zakłócenia konkurencji. W świetle powyższych rozważań Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania, określonego w art. 108 ust. 2 TFUE, w odniesieniu do środka na rzecz ratowania aktywów zakładającego utworzenie banku likwidującego złe aktywa oraz w odniesieniu do pomocy restrukturyzacyjnej dla WestLB.

(8) Zważywszy jednakże na bezpośrednie zagrożenie dla stabilności finansowej, jakie może stanowić niewdrożenie środków, Komisja zezwala na tymczasowe zastosowanie środka zakładającego dokapitalizowanie banku, gwarancji i środka na rzecz ratowania aktywów przez okres sześciu miesięcy jako pomocy nadzwyczajnej na mocy art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.66.15

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 40/09 (ex N 555/09) - Dodatkowa pomoc dla WestLB AG związana z wydzieleniem aktywów - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 17/03/2010
Data ogłoszenia: 17/03/2010