Umowa o współpracy we wdrażaniu decyzji Komisji C(2010) 7499.

UMOWA O WSPÓŁPRACY

we wdrażaniu decyzji Komisji C(2010) 7499

między Komisją Europejską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym

(2010/C 358/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 grudnia 2010 r.)

Niniejsza Umowa o współpracy zostaje zawarta między:

Komisją Europejską (zwaną dalej "Komisją"),

Rue de la Loi/Wetstraat 200, 1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË, reprezentowaną na potrzeby podpisania niniejszej Umowy przez p. Josa DELBEKE, dyrektora generalnego, Dyrekcja Generalna ds. Działań w Dziedzinie Klimatu,

z jednej strony, a

Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (zwanym dalej "EBI"),

z siedzibą pod adresem 98-100, boulevard Konrad Adenauer, 2950 Luxembourg, LUXEMBOURG, reprezentowanym na potrzeby podpisania niniejszej Umowy przez p. Simona BROOKSA, wiceprezesa,

z drugiej strony

(Komisja i EBI zwane będą dalej łącznie "Stronami"),

Zważywszy, że:

a) Artykuł 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE(1) stanowi, że w ramach europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji 300 milionów uprawnień z rezerwy dla nowych instalacji będzie dostępne do dnia 31 grudnia 2015 r. w celu wspierania budowy i działania komercyjnych projektów demonstracyjnych, których celem jest bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2 oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej.

b) Decyzja Komisji C(2010) 7499 ustanawia zasady i kryteria wyboru i realizacji tych projektów oraz podstawowe zasady monetyzacji uprawnień i zarządzania dochodami.

c) W związku z doświadczeniem EBI w zakresie wyboru i finansowania projektów Komisja wnioskowała o uczestnictwo EBI we wdrażaniu decyzji C(2010) 7499, a Bank wyraził na nie zgodę. Decyzja określa szereg zadań związanych z wyborem projektów, monetyzacją uprawnień, a także zarządzaniem dochodami i przekazywaniem ich państwom członkowskim, które EBI będzie wykonywać na wniosek Komisji, w jej imieniu oraz na jej rachunek. Komisja sporządzi dokumentację przetargową na potrzeby zaproszeń do składania wniosków oraz przygotuje i opublikuje zaproszenia do składania wniosków zgodnie ze zobowiązaniami nałożonymi na nią na mocy decyzji.

d) Artykuł 4 akapit 3 decyzji C(2010) 7499 stanowi, że Komisja i EBI zawierają umowę ustanawiającą szczegółowe warunki, zgodnie z którymi EBI wykonuje swoje zadania.

e) Niniejsza Umowa ustanawia szczegółowe warunki, zgodnie z którymi EBI wykonuje swoje zadania na mocy decyzji C(2010) 7499, oraz zgodnie z którymi Komisja wykonuje niektóre zadania powiązane,

STRONY UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

Artykuł  1

Definicje

.
1. Jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, do celów niniejszej Umowy stosuje się następujące definicje:

Umowa oznacza niniejszą Umowę o współpracy wraz z załącznikami.

Decyzja oznacza decyzję Komisji C(2010) 7499 ustanawiającą kryteria i środki dotyczące finansowania komercyjnych projektów demonstracyjnych mających na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2 oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej realizowanych w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.

Projekty w zakresie CCS oznaczają komercyjne projekty demonstracyjne mające na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2.

Projekty w zakresie RES oznaczają projekty demonstracyjne w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej.

Proces NER 300 oznacza proces wyboru i finansowania projektów w zakresie CCS i projektów w zakresie RES zgodnie z decyzją oraz w sposób określony w niniejszej Umowie.

Zaproszenia do składania wniosków oznaczają zaproszenia do składania wniosków na mocy art. 2 ust. 2 oraz art. 5 decyzji.

Decyzje o przyznaniu finansowania oznaczają decyzje o przyznaniu finansowania zgodnie z art. 9 decyzji.

Ryzyko wykonania oznacza ryzyko, że strona, której EBI sprzedaje uprawnienia, nie zapłaci uzgodnionej ceny w momencie dostawy.

Ryzyko inwestycyjne oznacza ryzyko, że dochody z monetyzacji uprawnień są inwestowane przez EBI w instrumenty, które w momencie zapadalności nie zapewniają spłaty kapitału lub odsetek zgodnie z ustaleniami.

Cena referencyjna oznacza w momencie odpowiedniej transakcji niższą z dwóch następujących cen:

a) oficjalna giełdowa cena rozliczeniowa w chwili dostawy (exchange delivery settlement price, EDSP) na dany dzień dla ICE ECX EUA Daily Futures Contract (spot), określona i opublikowana przez European Climate Exchange; lub

b) cena uzyskana przez EBI na potrzeby odpowiedniej transakcji.

Odpowiednia transakcja oznacza umowę w sprawie monetyzacji uprawnień.

Stopa EURIBOR

(Euro Interbank Offered Rate) oznacza stopę procentową depozytów denominowanych w euro na okres trzech miesięcy, publikowaną o godz. 11.00 czasu brukselskiego lub o późniejszej godzinie akceptowalnej przez EBI w dniu zmiany na stronie Reuters EURIBOR 01 lub na stronie będącej jej następcą lub, przy braku takowej, opublikowaną w dowolny inny sposób wybrany w tym celu przez EBI.

W przypadku gdy wysokość tej stopy procentowej nie zostanie opublikowana, EBI zwraca się do głównych oddziałów w strefie euro czterech dużych banków strefy euro, wybranych przez EBI, o podanie stopy procentowej, według której każdy z tych banków oferuje depozyty denominowane w euro o porównywalnej kwocie, około godz. 11.00 czasu brukselskiego w dniu zmiany bankom o wysokim stopniu wiarygodności kredytowej na rynku międzybankowym strefy euro na okres trzech miesięcy. W przypadku gdy uzyskane zostaną co najmniej dwie wartości, stopa procentowa na ten dzień zmiany stanowi średnią arytmetyczną tych wartości.

W przypadku podania mniej niż dwóch wartości, stopa procentowa na ten dzień zmiany stanowi średnią arytmetyczną wartości podanych przez główne banki strefy euro, wybrane przez EBI, ok. godz. 11.00 czasu brukselskiego na dzień przypadający na dwa odpowiednie dni robocze po dniu zmiany, dla kredytów denominowanych w euro o porównywalnej kwocie, oferowanych wiodącym bankom europejskim na okres trzech miesięcy.

Dzień zmiany oznacza dzień przypadający na dwa odpowiednie dni robocze przed pierwszym dniem okresu uwzględnianego na potrzeby ustalenia stopy EURIBOR.

Odpowiedni dzień roboczy oznacza każdy dzień, w którym system TARGET 2 jest otwarty dla rozliczeń płatności w euro.

System TARGET 2 oznacza transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (Trans European Automated Real-time Gross settlement Express Transfer).

Wydatki oznaczają wszelkie opłaty i obciążenia wymagane przez rynek na potrzeby monetyzacji uprawnień oraz wszelkie odsetki generowane przez uzupełnienia depozytu zabezpieczającego.

.
2. Do celów niniejszej Umowy, o ile z kontekstu nie wynika inaczej:

– nagłówki stosuje się wyłącznie dla wygody i nie mają one wpływu na strukturę ani interpretację jakichkolwiek postanowień niniejszej Umowy,

– pojęcia występujące w liczbie pojedynczej obejmują również liczbę mnogą i vice versa,

– odwołanie do artykułu lub załącznika stanowi odwołanie do artykułu niniejszej Umowy lub załącznika do niniejszej Umowy, o ile nie określono inaczej.

Artykuł  2

Cel

Niniejsza Umowa ustanawia szczegółowe warunki, zgodnie z którymi EBI wykonuje swoje zadania na mocy decyzji, związane z wyborem projektu, monetyzacją uprawnień, a także zarządzaniem dochodami i ich wydatkowaniem, oraz szczegółowe warunki, zgodnie z którymi Komisja wykonuje niektóre zadania powiązane na mocy decyzji.

Artykuł  3

Zasady i ramy współpracy

.
1. Ożywiając dialog i zwiększając koordynację w zakresie realizacji wspólnych celów dotyczących wdrażania polityki UE, Komisja i EBI zachowują własny szczególny i autonomiczny charakter zgodnie z postanowieniami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komisja i EBI mają własne szczególne cele i metody pracy, w tym odrębną hierarchię i procesy decyzyjne.
.
2. Komisja i EBI uznają charakterystykę i ograniczenia drugiej strony, podkreślają jednak znaczenie współpracy na zasadzie partnerstwa i dopełniania swoich ról, tak by połączyć swoje odrębne możliwości, zasoby i know-how dla realizacji zadań i celów określonych w decyzji.
Artykuł  4

Rola EBI

EBI wykonuje swoje zadania na wniosek Komisji, w jej imieniu oraz na jej rachunek; Komisja ponosi odpowiedzialność wobec stron trzecich. EBI wykonuje swoje zadania zgodnie z przepisami decyzji, warunkami określonymi w Umowie oraz z własnymi zasadami i procedurami, dobrą praktyką bankową i właściwymi środkami w zakresie zarządzania i kontroli.

Artykuł  5

Rola Komisji

Komisja ponosi ogólną odpowiedzialność za proces NER 300 oraz za wdrożenie decyzji, w tym za przygotowanie i opublikowanie zaproszeń do składania ofert oraz zarządzanie tą procedurą, a także za zatwierdzanie i ostateczny wybór projektów oraz udzielanie zamówień.

Artykuł  6

Zadania

.
1. W terminach określonych w załączniku nr 1 EBI:

a) udziela pomocy Komisji w przygotowaniu dokumentacji przetargowej na potrzeby zaproszeń do składania ofert, w przygotowaniu podręcznika procedur w zakresie ewaluacji projektu oraz w przygotowaniu zaproszeń do składania ofert;

b) dokonuje finansowej i technicznej oceny staranności kwalifikowalnych projektów, klasyfikuje oferty projektów oraz przedkłada Komisji zalecenia dotyczące decyzji o przyznaniu finansowania, zgodnie z zapisami podręcznika procedur;

c) dokonuje monetyzacji uprawnień oraz zarządza dochodami i dokonuje ich ponownej inwestycji;

d) przekazuje dochody do wydatkowania państwom członkowskim;

e) zwraca nadwyżkę środków państwom członkowskim;

f) przedkłada sprawozdanie Komisji.

2.
W terminach określonych w załączniku nr 2 Komisja:

a) opracowuje podręcznik procedur w zakresie ewaluacji projektu;

b) dopilnowuje, aby 300 milionów uprawnień zostało przekazanych do EBI i udostępnionych na potrzeby rozliczenia transakcji;

c) konsultuje się z EBI przed podjęciem decyzji o przyznaniu finansowania z dostępnych dochodów oraz uzgadnia z EBI harmonogramy płatności w ramach decyzji o przyznaniu finansowania;

d) powiadamia EBI o podjętych decyzjach o przyznaniu finansowania.

ROZDZIAŁ  2

WYBÓR PROJEKTU

Artykuł  7

Przygotowanie dokumentacji przetargowej

EBI udziela Komisji pomocy w zakresie nadzoru i kontroli jakości prac prowadzonych przez konsultantów, z którymi Komisja zawarła umowy o przygotowanie dokumentacji przetargowej na potrzeby wyboru projektu, ze szczególnym uwzględnieniem:

– procesu/dokumentów,

– kryteriów kwalifikowalności,

– metodyki finansowej i technicznej oceny staranności oraz kryteriów ewaluacji,

– warunków umownych,

– podręcznika procedur,

– programu prac.

Artykuł  8

Podręcznik procedur

.
1. Komisja opracowuje podręcznik procedur na potrzeby ewaluacji projektu, określając metodykę ewaluacji, którą należy stosować przy przeprowadzaniu oceny staranności dokonywanej w oparciu o procedury należytej staranności obowiązujące w EBI.
.
2. EBI udziela Komisji pomocy w przygotowaniu podręcznika procedur.
.
3. Podręcznik procedur zostaje uzgodniony przez obie Strony.
Artykuł  9

Przygotowanie zaproszeń do składania ofert

W ramach przygotowywania zaproszeń do składania ofert EBI:

a) opracowuje program prac w zakresie oceny finansowej i technicznej staranności kwalifikowalnych projektów, klasyfikacji oferty projektów oraz przedkładania Komisji zaleceń dotyczących decyzji o przyznaniu finansowania;

b) opracowuje procesy zarządzania i procesy projektowe niezbędne do zarządzania i monitorowania personelu, organizacji konsultacyjnych oraz zainteresowanych osób trzecich podczas wykonywania zadań w ramach Umowy;

c) udziela Komisji wsparcia w zakresie publikowania zaproszeń do składania ofert.

Artykuł  10

Ocena ofert i działania podjęte w związku z oceną

.
1. EBI:

a) otrzymuje oferty projektów od państw członkowskich i dokonuje przeglądu ich kompletności;

b) dokonuje oceny staranności kwalifikowalnych projektów zgodnie ze specyfikacją określoną w zaproszeniach do składania ofert oraz w podręczniku procedur;

c) klasyfikuje oferty i sporządza zalecenia dla Komisji dotyczące decyzji o przyznaniu finansowania zgodnie z wymogami podręcznika procedur;

d) udziela wsparcia Komisji w ocenie wyników pierwszej rundy zaproszeń do składania ofert oraz w odpowiednim doprecyzowaniu i dostosowaniu procesu NER 300.

.
2. Komisja:

a) konsultuje się z EBI przed podjęciem decyzji o przyznaniu finansowania z dostępnych dochodów oraz uzgadnia z EBI harmonogramy płatności w ramach decyzji o przyznaniu finansowania;

b) powiadamia EBI o podjętych decyzjach o przyznaniu finansowania.

ROZDZIAŁ  3

MONETYZACJA UPRAWNIEŃ, ZARZĄDZANIE DOCHODAMI I ICH WYDATKOWANIE

Artykuł  11

Przekazanie uprawnień EBI

Komisja dopilnowuje, aby 300 milionów uprawnień do emisji zostało przekazanych do EBI i udostępnionych na potrzeby rozliczenia transakcji po uruchomieniu rejestru UE.

Artykuł  12

Monetyzacja uprawnień

.
1. W ciągu jednego miesiąca od przekazania 300 milionów uprawnień do EBI i ich udostępnienia na potrzeby rozliczenia transakcji EBI rozpoczyna monetyzację uprawnień. Dokonuje tego poprzez sprzedaż na giełdzie, w ramach negocjowanych prywatnie ("pozagiełdowo") transakcji z jednym lub więcej kontrahentów, lub w drodze aukcji, o ile takie aukcje prowadzone są w sposób zgodny z celami i zasadami określonymi w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE i przepisach wykonawczych do niej.
.
2. EBI dokonuje monetyzacji uprawnień na potrzeby rozliczeń najwcześniej w grudniu 2013 r. EBI wymaga od swoich kontrahentów płatności dopiero w momencie dostawy uprawnień.
.
3. EBI dokonuje monetyzacji uprawnień, mając na uwadze cel zminimalizowania wszelkiego wpływu na rynek unijnych uprawnień do emisji. EBI określa metodę monetyzacji uwzględniającą harmonogram monetyzacji, jak również rozłożenie wolumenu na cały okres monetyzacji oraz jej sposób (na giełdzie lub innymi sposobami). Metoda monetyzacji uwzględnia następujące zasady:

a) monetyzacja co najmniej 200 milionów uprawnień zostaje zakończona nie później niż 10 miesięcy po przekazaniu uprawnień do EBI i ich udostępnieniu na potrzeby rozliczenia transakcji;

b) monetyzację przeprowadza się okresowo, co najmniej raz na dwa tygodnie. Wolumeny monetyzacji powinny zostać rozłożone tak równo, jak to możliwe, na cały okres monetyzacji. Wolumeny i czas monetyzacji można dostosować tak, by zminimalizować wszelki wpływ na rynek wtórny;

c) EBI dopilnowuje, aby w okresie monetyzacji ceny monetyzacji nie odbiegały znacząco od odpowiednich cen na rynku wtórnym;

d) w okresie monetyzacji raz w miesiącu, w terminie dwóch tygodni od zakończenia danego miesiąca, na stronie internetowej EBI publikuje się sprawozdania określające co najmniej całkowity wolumen i zagregowane ceny monetyzacji;

e) monetyzację przeprowadza się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi prania pieniędzy, finansowania terroryzmu oraz nieuczciwych praktyk rynkowych; kontrahenci działający w imieniu EBI muszą wykazać przestrzeganie tych przepisów prawa.

.
4. Główne elementy metody monetyzacji, w tym określony okres monetyzacji i spodziewany całkowity wolumen monetyzacji, są możliwie jak najszybciej publikowane na stronie internetowej EBI przed rozpoczęciem monetyzacji; również wszelkie istotne korekty ogłasza się co najmniej jeden miesiąc przed ich wprowadzeniem, w zakresie, w jakim jest to wykonalne.
.
5. W celu zminimalizowania ryzyka wykonania, EBI wdraża procedurę wyboru mającą na celu zapewnienie wyboru profesjonalnego kontrahenta lub kontrahentów z ratingiem możliwym do zaakceptowania przez EBI w zakresie zwykłej działalności. Ponadto EBI w zakresie, w jakim wymagają tego jego zwykłe wytyczne i procedury operacyjne, wymaga od kontrahentów ustanowienia zabezpieczenia jako gwarancji wykonania.
Artykuł  13

Zarządzanie dochodami

EBI zarządza dochodami z monetyzacji uprawnień zgodnie z zasadami zarządzania aktywami określonymi w załączniku nr 3 oraz z odpowiednimi standardami w zakresie staranności. Narosłe odsetki pozostałe po potrąceniu opłat EBI inwestuje się ponownie zgodnie z powyższymi zasadami zarządzania aktywami, aż do chwili gdy zostaną ostatecznie wypłacone państwom członkowskim.

Artykuł  14

Wydatkowanie dochodów

.
1. EBI:

a) przekazuje dochody i ewentualne narosłe odsetki państwom członkowskim na potrzeby wydatkowania na projekty zgodnie z harmonogramami płatności zawartymi w decyzjach o przyznaniu finansowania;

b) zarządza dochodami, które nie zostały wydatkowane przez państwa członkowskie na projekty i zostały zwrócone do EBI, oraz ponownie je inwestuje.

.
2. Harmonogramy płatności stanowiące element decyzji o przyznaniu finansowania zostają uzgodnione przez Komisję i EBI w celu zapewnienia płynności i dostępności dochodów.

ROZDZIAŁ  4

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł  15

Odpowiedzialność

.
1. Zgodnie z rolą EBI, odpowiedzialność EBI w ramach Umowy i wszelkich innych dokumentów, o których mowa w Umowie, ogranicza się do wykonywania obowiązków i zobowiązań określonych szczegółowo w Umowie.
.
2. Komisja wyrównuje EBI wszelkie zobowiązania, straty, szkody, koszty lub wydatki poniesione przez EBI, jego przedstawicieli, urzędników lub agentów w wyniku wykonywania zadań w ramach Umowy i wszelkich innych dokumentów, o których mowa w Umowie, które powstały z innej przyczyny niż w efekcie niestaranności, zaniedbania lub umyślnego przewinienia, o ile EBI przedstawi odpowiednie dowody tego rodzaju zobowiązania, straty, szkody, kosztów lub wydatków oraz, w stosownych przypadkach, pod warunkiem że EBI bronił się przed tego rodzaju roszczeniami z zachowaniem staranności.
.
3. Wszelkie zobowiązania, straty, szkody, koszty lub wydatki poniesione przez EBI zgodnie z powyższym ustępem, w tym wszelkie zobowiązania, straty, szkody, koszty lub wydatki będące następstwem ryzyka inwestycyjnego lub ryzyka wykonania (zwane łącznie "zobowiązaniami EBI"), które nie powstały w wyniku umyślnego działania lub zaniedbania Komisji, podlegają potrąceniu z dochodów generowanych przez monetyzację uprawnień przed dokonaniem wszelkich innych płatności z tych dochodów. Przed potrąceniem jakichkolwiek płatności niezwiązanych ze stratami, szkodami, kosztami lub wydatkami będącymi następstwem ryzyka inwestycyjnego lub ryzyka wykonania, EBI przesyła Komisji fakturę, którą Komisja musi zatwierdzić przed dokonaniem płatności, przy czym zatwierdzenie takie nie może być w sposób nieuzasadniony wstrzymywane.
.
4. Bez uszczerbku dla powyższych postanowień i innych postanowień niniejszej Umowy, Komisja nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie zobowiązania EBI przekraczające dochody już wygenerowane lub dochody, które zostaną wygenerowane w przyszłości z monetyzacji uprawnień, z wyjątkiem sytuacji, w których takie zobowiązanie EBI jest wynikiem umyślnego działania lub zaniedbania Komisji.
Artykuł  16

Opłaty i wydatki

.
1. EBI otrzymuje wynagrodzenie z tytułu wykonywania swoich zadań w ramach niniejszej Umowy. Z zastrzeżeniem przeglądu opłat i harmonogramów, o którym mowa w art. 17, opłaty na rzecz EBI nie przekroczą maksymalnej kwoty 45.000.000 EUR (słownie: czterdziestu pięciu milionów euro).
.
2. Z zastrzeżeniem przeglądu opłat i harmonogramów, o którym mowa w art. 17, przyjmuje się następujący harmonogram opłat:

a) opłata roczna w wysokości 3,48 mln EUR za okres od 2010 r. do zakończenia pełnej oceny złożonych ofert (w tym drugiej rundy);

b) opłata roczna w wysokości 0,52 mln EUR za okres od zakończenia pełnej oceny złożonych ofert do 2025 r.;

c) opłata z tytułu oceny w wysokości 125.000 EUR za projekt z zakresu CCS;

d) opłata z tytułu oceny w wysokości 56.250 EUR za projekt z zakresu RES;

e) stała opłata z tytułu monetyzacji uprawnień i zarządzania dochodami od rozpoczęcia monetyzacji do zakończenia wydatkowania dochodów w wysokości 0,05 EUR za jedno uprawnienie.

.
3. Od narosłych opłat płatne są odsetki na rzecz EBI, obliczane według trzymiesięcznej stopy EURIBOR plus 10 punktów bazowych, skumulowane kwartalnie.
.
4. Opłaty na rzecz EBI ulegają potrąceniu z dochodów generowanych z zarządzania dochodami przed dokonaniem wszelkich innych płatności z tych dochodów. Dochody generowane z zarządzania dochodami obejmują bez ograniczeń dochody generowane z zarządzania dochodami w odniesieniu do ceny referencyjnej, określonymi jako każda nadwyżka ceny, po której EBI zgodził się dokonać monetyzacji uprawnień, nad ceną referencyjną.
.
5. Wszelkie wydatki poniesione przez EBI ulegają potrąceniu z dochodów generowanych z monetyzacji uprawnień przed dokonaniem wszelkich innych płatności z tych dochodów. W przypadku gdy EBI współpracuje z kontrahentami, odpowiednie wydatki określa się w chwili wyboru tych kontrahentów.
.
6. Przed potrąceniem jakichkolwiek płatności opłat, EBI przesyła Komisji odpowiednią fakturę, którą Komisja zatwierdza przed wykonaniem płatności.
Artykuł  17

Przegląd opłat i harmonogramów

Każdy odpowiedni i proporcjonalny przegląd postanowień niniejszej Umowy w odniesieniu do opłat i harmonogramów zostaje uzgodniony przez Strony w najkrótszym możliwym terminie w następujących przypadkach:

a) w przypadku gdy metodyka ewaluacji i szczegółowy zakres prac określone w podręczniku procedur pociągają za sobą obciążenie pracą znacznie odbiegające od wymaganego w ramach standardowych procedur EBI w zakresie staranności;

b) w przypadku gdy liczba ofert projektów otrzymanych przez EBI lub proporcja między ofertami dotyczącymi projektów z zakresu CCS i RES znacznie odbiega od proporcji określonej w załączniku nr 1;

c) w przypadku wystąpienia opóźnień, którymi nie można obciążać EBI.

Artykuł  18

Kredyty EBI

EBI może udzielać kredytów na projekty; na potrzeby udzielenia takich kredytów EBI ocenia takie projekty i przeprowadza oceny staranności zgodnie z własnymi regulaminami, zasadami i procedurami.

Artykuł  19

Sprawozdawczość

EBI przedkłada Komisji następujące sprawozdania:

a) staranność:

– program prac w zakresie ewaluacji (4 miesiące po opublikowaniu pierwszego zaproszenia do składania ofert),

– sprawozdanie dotyczące złożonych ofert (6 tygodni po otrzymaniu ofert od państw członkowskich),

– kwartalne sprawozdania ze statusu oceny (pierwsze sprawozdanie w terminie 3 miesięcy od otrzymania ofert od państw członkowskich, ostatnie sprawozdanie po zakończeniu oceny staranności, zaklasyfikowaniu ofert i przedłożeniu zaleceń Komisji),

– sprawozdanie dotyczące doświadczeń z ewaluacji i wyboru w pierwszej rundzie zaproszeń do składania ofert (w terminie 2 miesięcy od zakończenia oceny staranności, zaklasyfikowania ofert i przedłożenia zaleceń Komisji w pierwszej rundzie zaproszeń do składania ofert);

b) płatności:

– sprawozdania roczne z płatności dochodów na rzecz państw członkowskich w celu wydatkowania na projekty oraz z dochodów przekazanych z powrotem do EBI przez państwa członkowskie (do dnia 31 grudnia każdego roku, od początku do końca okresu wydatkowania),

– sprawozdanie końcowe z dochodów ogółem wypłaconych państwom członkowskim w celu wydatkowania na projekty i pozostałych dochodów przekazanych z powrotem do EBI przez państwa członkowskie (do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym kończy się okres wydatkowania);

c) monetyzacja i zarządzanie aktywami:

– sprawozdania z procesu monetyzacji przedkładane co 5 miesięcy, pierwsze sprawozdanie w terminie 5 miesięcy po rozpoczęciu monetyzacji uprawnień,

– sprawozdania z zarządzania aktywami zgodnie z zasadami zarządzania aktywami przedkładane co 6 miesięcy, pierwsze sprawozdanie w terminie 6 miesięcy po otrzymaniu pierwszych dochodów,

– sprawozdania finansowe.

Artykuł  20

Audyt

EBI stosuje się do wszelkich wniosków Komisji o wyjaśnienie lub weryfikację konkretnych informacji przekazanych przez EBI w ramach sprawozdawczości finansowej lub rachunkowej zgodnie z niniejszą Umową. W przypadku gdy Komisja żąda przeprowadzenia takiej weryfikacji przez zewnętrznego rewidenta, EBI powołuje w tym celu zewnętrznych rewidentów. EBI przysługuje prawo do zwrotu uzasadnionych kosztów poniesionych w związku z powołaniem zewnętrznych rewidentów na wniosek Komisji w ten sam sposób, co w odniesieniu do wydatków określonych w art. 16 ust. 5 oraz niezależnie od zwrotu tych wydatków.

Artykuł  21

Komitet Sterujący

.
1. Wykonanie niniejszej Umowy podlega nadzorowi Komitetu Sterującego w następującym składzie:

– dwóch członków powołanych przez Komisję na szczeblu dyrektora,

– dwóch członków powołanych przez EBI na szczeblu dyrektora.

.
2. Komitet Sterujący:

– dokonuje regularnych przeglądów postępu i realizacji zadań i celów Umowy,

– dokonuje przeglądu zagadnień strategicznych i politycznych w związku z niniejszą Umową oraz wydaje opinie w tym zakresie,

– omawia kwestie sporne przedłożone przez Strony zgodnie z Umową i dąży do ich rozstrzygnięcia,

– dokonuje przeglądu wszelkich innych zagadnień powierzonych mu w ramach niniejszej Umowy.

.
3. Komitet Sterujący działa na zasadzie konsensusu.
.
4. Członkowie Komitetu Sterującego działają w imieniu i według instrukcji Strony, która ich powołała.
.
5. Członkowie nie otrzymują wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Komitetu Sterującego.
.
6. Komisja zapewnia Sekretariat Komitetu Sterującego (zwany dalej "Sekretariatem").
.
7. Sekretariat realizuje następujące zadania:

– opracowanie projektu regulaminu wewnętrznego Komitetu Sterującego,

– organizacja posiedzeń Komitetu Sterującego, w tym opracowywanie i przekazywanie dokumentów, porządków obrad i protokołów Komitetu Sterującego,

– wszelkie inne zadania określone w Umowie o współpracy lub ustalone przez Komitet Sterujący.

.
8. Komunikacją między Stronami dotyczącą Komitetu Sterującego kieruje Sekretariat.
.
9. Na wniosek któregokolwiek z członków Komitet Sterujący zwołuje posiedzenie, przy czym posiedzenia muszą się odbywać co najmniej dwa razy do roku. Posiedzenia Komitetu Sterującego organizuje Sekretariat.
.
10. Komitet Sterujący przyjmuje regulamin wewnętrzny na podstawie wniosku przedłożonego przez Sekretariat.
.
11. Komitet Sterujący wybiera Przewodniczącego, który jest przedstawicielem Komisji.
Artykuł  22

Poufność

Bez uszczerbku dla obowiązków w zakresie poufności przyjętych przez EBI wobec osób trzecich oraz z zastrzeżeniem postanowień art. 23, Komisja i EBI zobowiązują się do zachowania w tajemnicy oraz do nieprzekazywania osobom trzecim bez uprzedniej pisemnej zgody żadnych dokumentów, informacji i innych materiałów bezpośrednio związanych z niniejszą Umową oraz innymi dokumentami, o których mowa w Umowie, lub pozyskanych w związku z realizacją zadań, a uznanych za poufne. Zobowiązanie to nie obejmuje jednak przekazywania informacji wymaganego przepisami prawa lub decyzją właściwego sądu, w tym przekazywania informacji Parlamentowi Europejskiemu lub Radzie w związku z niniejszą Umową, a w szczególności Trybunałowi Obrachunkowemu.

Artykuł  23

Przejrzystość

Strony dążą do koordynacji publikacji Umowy w najkrótszym możliwym terminie po jej wejściu w życie. EBI wykonuje swoje zadania w ramach niniejszej Umowy zgodnie z polityką przejrzystości EBI.

Artykuł  24

Wejście w życie

Niniejsza Umowa wchodzi w życie z późniejszą z następujących dat: z datą złożenia ostatniego podpisu na Umowie przez Strony lub z datą wejścia w życie decyzji.

Artykuł  25

Rozwiązanie Umowy

.
1. Umowa ulega rozwiązaniu w następujących przypadkach:

a) zakończenia wydatkowania;

b) uchylenia decyzji;

c) w sytuacji gdy konsultacje z drugą Stroną i przedłożenie sprawy Komitetowi Sterującemu nie doprowadziły do rozstrzygnięcia sporu w sposób polubowny w rozsądnym terminie, Strona może wypowiedzieć Umowę, o ile jest zdania, że istnieją racjonalne przesłanki świadczące, że dalsza współpraca na mocy Umowy nie jest możliwa ze względu na naruszenie zasady wzajemnego zaufania, w tym ze względu na istotne i trwałe naruszenie zobowiązań umownych przez druga Stronę.

.
2. Po zakończeniu wydatkowania zgodnie z lit. a) powyżej, EBI przekazuje państwom członkowskim środki, które nie zostały wydatkowane na projekty zgodnie z decyzjami Komisji podjętymi na zasadach określonych w art. 10a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE.
.
3. Po wcześniejszym rozwiązaniu Umowy zgodnie z lit. b) lub c) powyżej, wszelkie uprawnienia nieobjęte monetyzacją posiadane przez EBI, wszelkie dochody z monetyzacji uprawnień, jak również wszelkie dochody generowane z zarządzania dochodami, z wyłączeniem dochodów przeznaczonych na pokrycie opłat, wydatków, kosztów, strat lub zobowiązań EBI, zostają przekazane Komisji (działającej w imieniu państw członkowskich). Rozwiązanie Umowy nie wpływa na obowiązek Stron dotyczący dalszego wykonywania zobowiązań umownych w zakresie uprawnień objętych monetyzacją na mocy umów z osobami trzecimi.
.
4. Po wcześniejszym rozwiązaniu Umowy Strona wyrównuje drugiej Stronie wszelkie koszty, straty lub zobowiązania poniesione ze względu na wcześniejsze rozwiązanie Umowy, jeżeli takie wcześniejsze rozwiązanie wynika z niestaranności, zaniedbania lub umyślnego przewinienia tej pierwszej Strony, lub jeżeli jest ono spowodowane niewykonaniem któregokolwiek z istotnych zobowiązań umownych przez tę pierwszą Stronę.
Artykuł  26

Prawo właściwe i rozstrzyganie sporów

Prawem właściwym dla niniejszej Umowy są ogólne zasady prawa Unii Europejskiej. Wszelkie spory pomiędzy Stronami dotyczące interpretacji, zastosowania lub wykonania Umowy, jak również wszelkich innych dokumentów, o których mowa w Umowie, w tym dotyczące jej istnienia, obowiązywania lub rozwiązania, nierozstrzygnięte w sposób polubowny przy udziale Komitetu Sterującego, podlegają rozstrzygnięciu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Artykuł  27

Zmiany, zrzeczenie się praw i wyrażanie zgody

Wszelkie zmiany, zrzeczenie się praw lub wyrażanie zgody w odniesieniu do niniejszej Umowy wymagają formy pisemnej i podpisu upoważnionych przedstawicieli każdej ze Stron.

Artykuł  28

Przeniesienie praw i obowiązków

Żadna ze Stron nie może dokonywać przeniesienia w całości ani w części swoich praw i obowiązków wynikających z niniejszej Umowy bez uprzedniej pisemnej zgody drugiej Strony.

Artykuł  29

Komunikacja

.
1. Wszelkie powiadomienia i inne komunikaty pomiędzy Stronami dotyczące niniejszej Umowy przesyłane są na następujące adresy:

Komisja: European Commission

Directorate-General for Climate Action

For the attention of the Director, Directorate C

Rue de la Loi/Wetstraat 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

EBI: European Investment Bank

For the attention of the Director-General

Ops A Directorate

100, boulevard Konrad Adenauer

2950 Luxembourg

LUXEMBOURG

.
2. Wszelkie zmiany dotyczące powyższych adresów wymagają powiadomienia drugiej Strony.
Artykuł  30

Załączniki

Motywy Umowy i następujące załączniki stanowią nieodłączną część niniejszej Umowy:

załącznik nr 1: Harmonogram dla EBI

załącznik nr 2: Harmonogram dla Komisji

załącznik nr 3: Zasady zarządzania aktywami

Niniejsza Umowa została sporządzona w czterech egzemplarzach w języku angielskim, po dwa egzemplarze dla każdej ze Stron, w dniu określonym poniżej.

Bruksela dnia 3 listopada 2010 r.

Londyn dnia 4 listopada 2010 r.

W imieniu W imieniu
Komisji Europejskiej Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Jos DELBEKE Simon BROOKS
Dyrektor generalny Wiceprezes

______

(1) Dz.U L 275 z 25.10.2003, s. 32.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Harmonogram dla EBI

Z zastrzeżeniem przeglądu opłat i harmonogramów zgodnie z art. 17, w dwóch tabelach poniżej przedstawiono harmonogramy dla EBI.

Harmonogramy przedstawione poniżej opierają się na założeniu, że szacowana łączna liczba ofert projektowych w ramach obydwu zaproszeń do składania ofert wynosi 165, z czego:

a) w ramach pierwszego zaproszenia do składania ofert 20 ofert projektowych dotyczy projektów z zakresu CCS, a 90 ofert projektowych dotyczy projektów z zakresu RES; oraz

b) w ramach drugiego zaproszenia do składania ofert 10 ofert projektowych dotyczy projektów z zakresu CCS, a 45 ofert projektowych dotyczy projektów z zakresu RES.

1.a) Pierwsze zaproszenie do składania ofert

Zadania Termin
Opublikowanie przez Komisję pierwszego zaproszenia do składania ofert
opracowanie programu prac i sprawozdanie dla Komisji 4 miesiące po opublikowaniu zaproszenia do składania ofert
Przedłożenie ofert do EBI przez państwa członkowskie
wpłynięcie ofert, ocena kompletności i sprawozdanie dla Komisji 6 tygodni po otrzymaniu ofert
sprawozdania ze stanu oceny co 3 miesiące, pierwsze w terminie trzech miesięcy po otrzymaniu ofert, do momentu zakończenia oceny
zakończenie oceny staranności, zaklasyfikowanie ofert i przygotowanie zaleceń pod kątem decyzji o przyznaniu finansowania 9 miesięcy po otrzymaniu ofert
sprawozdanie z doświadczeń z pierwszej rundy zaproszeń do składania ofert 2 miesiące po zakończeniu oceny w ramach pierwszej rundy zaproszeń do składania ofert

1.b) Drugie zaproszenie do składania ofert

Zadania Termin
Opublikowanie przez Komisję drugiego zaproszenia do składania ofert
opracowanie programu prac i sprawozdanie dla Komisji 4 miesiące po opublikowaniu zaproszenia do składania ofert
Przedłożenie ofert do EBI przez państwa członkowskie
wpłynięcie ofert, ocena kompletności i sprawozdanie dla Komisji 6 tygodni po otrzymaniu ofert
sprawozdania ze stanu oceny Co 3 miesiące, pierwsze w terminie trzech miesięcy po otrzymaniu ofert, do momentu zakończenia oceny
zakończenie oceny staranności, zaklasyfikowanie ofert i przygotowanie zaleceń pod kątem decyzji o przyznaniu finansowania 9 miesięcy po otrzymaniu ofert
Zagadnienia ogólne
sprawozdania z przekazania dochodów państwom członkowskim na potrzeby wydatkowania na projekty 31 grudnia każdego roku, od rozpoczęcia do zakończenia okresu wydatkowania
sprawozdanie końcowe z przekazania dochodów państwom członkowskim 31 grudnia roku następującego po roku, w którym zakończyło się wydatkowanie
Monetyzacja i zarządzanie aktywami
monetyzacja - monetyzacja rozpocznie się w ciągu jednego miesiąca po przekazaniu 300 milionów uprawnień do EBI i ich udostępnieniu na potrzeby rozliczenia transakcji;
- monetyzację co najmniej 200 milionów uprawnień przeprowadza się najpóźniej 10 miesięcy po przekazaniu uprawnień do EBI i ich udostępnieniu na potrzeby rozliczenia transakcji;
- monetyzacji dokonuje się okresowo co najmniej co drugi tydzień, a wolumeny należy rozłożyć możliwie równo na cały okres monetyzacji.
sprawozdanie z monetyzacji co 5 miesięcy, pierwsze w terminie 5 miesięcy po rozpoczęciu monetyzacji uprawnień
sprawozdanie z zarządzania aktywami co 6 miesięcy, pierwsze w terminie 6 miesięcy po otrzymaniu pierwszych dochodów
sprawozdania finansowe każdego roku, pierwsze na koniec roku, w którym rozpoczęto monetyzację uprawnień
przekazanie nadwyżek państwom członkowskim koniec okresu wydatkowania

ZAŁĄCZNIK  II

Harmonogram dla Komisji

Zadania Termin
Opracowanie podręcznika procedur w zakresie ewaluacji projektu Do dnia opublikowania przez Komisję pierwszego zaproszenia do składania ofert
Przekazanie uprawnień EBI Po uruchomieniu rejestru UE
Powiadomienie EBI o podjętych decyzjach o przyznaniu finansowania W terminie 14 dni od wydania decyzji o przyznaniu finansowania

ZAŁĄCZNIK  III

ZASADY ZARZĄDZANIA AKTYWAMI NA POTRZEBY ZARZĄDZANIA DOCHODAMI Z MONETYZACJI UPRAWNIEŃ

Na potrzeby zarządzania wpływami EBI musi dokonać alokacji aktywów w celu zapewnienia, z jednej strony, maksymalnej korzyści ekonomicznej z zarządzania wpływami, oraz, z drugiej strony, dostatecznego obniżenia ryzyka strat kapitałowych ze względu na wahania na rynku.

W celu dokonania alokacji aktywów EBI musi przyjąć założenie dotyczące przyszłych przepływów pieniężnych związanych z wydatkowaniem. Bufor pieniężny (z którego dokonuje się wypłat na potrzeby wydatkowania) zasadniczo powinien zakładać liniowe wydatkowanie w okresie pięciu lat, tj. wydatkowanie na poziomie 20 % rocznie, przy czym kwoty, które nie zostały wydatkowane w poprzednich latach dodaje się do buforu płynności na rok bieżący. Przykładowo, bufor pieniężny przewidziany na pierwszy rok wyniesie 20 % aktywów wchodzących w skład portfela. W przypadku gdy w pierwszym roku wydatkowane zostanie jedynie 10 % pierwotnego rozmiaru portfela, bufor płynności na drugi rok wyniesie 30 % (jako suma 20 % pierwotnie przewidzianych dla drugiego roku oraz 10 % pozostałych z pierwszego roku) itd. Jednak w oparciu o bieżące i przewidywane wzorce wydatkowania, EBI może dokonać rocznej korekty tego założenia w celu optymalizacji procesu alokacji aktywów.

W ramach wyznaczonych przez minimalny bufor płynności i maksymalną dostępną zapadalność portfela inwestycyjnego (wynoszącą początkowo pięć lat), EBI decyduje o terminie zapadalności, z którym lokowane są aktywa inwestycyjne. W szczególnych przypadkach EBI ma prawo do utrzymania buforu płynności na poziomie wyższym niż wymóg minimalny.

1. Wprowadzenie

1.1. Wszystkie aktywa objęte niniejszą Umową zarządzane są przez dział skarbu (Treasury) EBI.

1.2. Podczas realizacji transakcji w ramach tego zlecenia dział skarbu stosuje standardy staranności równoważne standardom, które stosuje przy zarządzaniu własnymi portfelami EBI lub przy innych zleceniach.

2. Ogólne zasady zarządzania

2.1. Aktywa wchodzące w skład portfela inwestowane są wyłącznie w instrumenty denominowane w euro.

2.2. Zarządzanie portfelem aktywów opiera się na najlepszych praktykach zarządzania aktywami i na tradycyjnych zasadach ostrożnościowych stosowanych w działalności finansowej. W szczególności należy dopilnować, aby zarządzane aktywa gwarantowały wystarczającą płynność przy jednoczesnej optymalizacji zysku, przy czym należy uwzględnić ograniczenia ryzyka określone w niniejszych zasadach.

2.3. Zarządzanie aktywami wchodzącymi w skład portfela opiera się na następujących zasadach:

- inwestycji dokonuje się w depozyty, krótkoterminowe instrumenty rynku pieniężnego i instrumenty o stałym dochodzie. Priorytetem jest utrzymanie kapitału,

- prowadzony jest rachunek pieniężny z możliwością lokaty terminowej w celu absorbowania przepływów płynności i działania jako bufor pieniężny.

2.4. Transakcje w zakresie papierów wartościowych oparte są na zasadzie "dostawa za płatność" w ramach systemów Euroclear, Clearstream lub uznanych krajowych systemów rozliczeniowych.

3. Rodzaje inwestycji

3.1. Kwalifikowalne spektrum inwestycyjne

Portfel płynności

3.1.1. Środki w kwocie odpowiadającej wysokości wymaganego w danym roku bufora płynności deponowane są w portfelu pieniężnym, obejmującym depozyty, bony skarbowe i krótkoterminowe instrumenty rynku pieniężnego z okresem pozostałym do zapadalności nie dłuższym niż 100 dni od daty transakcji (lub odpowiedni fundusz rynku pieniężnego, np. EIB Unitary Fund). Zobowiązane banki kwalifikujące się do celów takich inwestycji muszą mieć rating równy co najmniej P-1 w ujęciu krótkoterminowym wg Moody's lub równoważny w momencie emisji nowych instrumentów. Kryterium uważa się za spełnione, jeżeli co najmniej jedna z trzech agencji: Moody's, Standard & Poor's lub Fitch (lub ich następcy) przyznała wymagany lub wyższy rating.

Portfel inwestycyjny

3.1.2. Pozostałe środki tworzą portfel inwestycyjny (lub odpowiedni fundusz średnio- lub długoterminowy). Co najmniej 55 % wartości nominalnej portfela inwestycyjnego muszą stanowić obligacje emitowane lub gwarantowane przez państwa strefy euro i ich agencje spełniające równoważne kryterium ryzyka niewypłacalności (np. bony i obligacje skarbowe, obligacje agencji rządowych lub obligacje gwarantowane przez rząd) lub przez instytucje międzynarodowe.

3.1.3. Pozostałe 45 % portfela inwestycyjnego mogą stanowić obligacje i papiery dyskontowe emitowane przez państwa nienależące do strefy euro lub ich agencje, obligacje gwarantowane przez państwa spoza strefy euro, a także obligacje zabezpieczone.

3.2. Limity kredytowe

Limity kredytowe wyznacza się dla danego kontrahenta z uwzględnieniem poszczególnych ratingów i ewolucji całkowitej wartości zarządzanego portfela.

3.3. Limity koncentracji inwestycji

Portfel płynności

3.3.1. Jeżeli kwota środków zarządzanych w ramach portfela płynności jest niższa niż 100 mln EUR, maksymalna koncentracja dla kontrahenta wynosi 10 mln EUR. Jeżeli kwota środków zarządzanych w ramach portfela płynności jest wyższa niż 100 mln euro, maksymalna koncentracja dla kontrahenta wynosi 10 % nominalnej wartości portfela płynności.

Portfel inwestycyjny

3.3.2. W celu zapewnienia wystarczającej dywersyfikacji ryzyka, całkowita kwota inwestycji w papiery wartościowe jednego emitenta nie może przekroczyć 10 % (w przypadku państw strefy euro - 20 %) wartości nominalnej portfela papierów wartościowych. Jeżeli całkowita kwota aktywów inwestowanych w papiery wartościowe jest niższa niż 100 mln EUR, liczba pojedynczych emisji lub emitentów powinna być co najmniej tak wysoka, jak jest to dopuszczalne dla pojedynczych inwestycji w papiery wartościowe na kwotę 10 mln EUR.

3.3.3. Całkowita inwestycja w pojedynczą emisję nie może przekraczać 10 % pozostałej do spłaty wartości nominalnej tej emisji.

4. Automatyczne pożyczanie papierów wartościowych

Dopuszcza się automatyczne pożyczanie papierów wartościowych zarządzane przez powiernika.

5. Audyt zewnętrzny i powiernik

Portfel podlega rocznemu audytowi zewnętrznemu.

Lokowane w nim papiery wartościowe przechowywane są na rachunku zarządzanym przez jednego lub więcej powierników w imieniu EBI.

Opłatami z tytułu audytu i powiernictwa obciążany jest w całości portfel w momencie ich poniesienia.

6. Sprawozdawczość

Co sześć miesięcy EBI przedkłada sprawozdania okresowe. Szczegóły dotyczące tych sprawozdań Strony uzgadniają w późniejszym terminie.

7. Postanowienia końcowe

EBI proponuje, a Strony uzgadniają szczegółową strategię inwestycyjną, kryteria inwestycyjne i limity kredytowe najpóźniej na 3 miesiące przed faktycznym rozpoczęciem inwestycji.

Strategia inwestycyjna, kryteria inwestycyjne i limity kredytowe podlegają aktualizacji każdego roku lub wówczas, gdy to konieczne.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024