Sprawozdanie dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE

dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2010/C 342/03)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2010 r.)

WPROWADZENIE

1. Europejskie Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych, zwane dalej Wspólnym Przedsiębiorstwem IMI, z siedzibą w Brukseli, zostało ustanowione w grudniu 2007 r.(1) na okres 10 lat.

2. Członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję, i Europejska Federacja Producentów Leków i Stowarzyszeń Farmaceutycznych (zwana dalej "EFPIA").

3. Celem Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI jest istotna poprawa wydajności i skuteczności procesu opracowywania leków, w wyniku czego sektor farmaceutyczny ma długofalowo produkować skuteczniejsze i bezpieczniejsze leki innowacyjne (zob. tabela).

4. Maksymalny wkład UE do Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI na pokrycie bieżących kosztów i działalności badawczej wynosi 1 mld euro, który zostanie wypłacony z budżetu siódmego programu ramowego w zakresie badań naukowych. Unia Europejska i EFPIA, jako członkowie założyciele, wniosą równy wkład na pokrycie bieżących kosztów, przy czym każdy z nich wniesie kwotę nieprzekraczającą 4 % łącznego wkładu Unii Europejskiej. Pozostali członkowie wniosą wkład na pokrycie bieżących kosztów proporcjonalnie do swoich wkładów na rzecz działalności badawczej. Podmioty prowadzące badania, które są zrzeszone w EFPIA, wniosą wkład rzeczowy na finansowanie działalności badawczej w wysokości co najmniej równej wkładowi finansowemu UE. Nowi członkowie powinni również finansować działalność badawczą.

5. Wspólne Przedsiębiorstwo IMI rozpoczęło autonomiczną działalność w dniu 16 listopada 2009 r.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
6. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(2) Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI obejmujące "sprawozdanie finansowe"(3) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(4) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5).
Zadania dyrektora
8. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI(6), na własną odpowiedzialność oraz w ramach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za wdrożenie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
10. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Mędzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
11. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
12. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
13. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z jego regulaminem finansowym.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
14. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

15. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

16. Ostateczny budżet obejmował środki na zobowiązania w wysokości 82 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 82 mln euro. W związku z tym, iż do końca 2009 r. rozpoczęto niewiele działań w ramach projektu, budżet przeznaczony na płatności okazał się nierealistyczny. Choć wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania sięgnął 97 %, poziom wykorzystania środków na płatności wyniósł zaledwie 1 %.

Prezentacja sprawozdania finansowego: wkłady członków

17. Trybunał odnotowuje, że działania wspólnych przedsiębiorstw UE są finansowane z wkładów członków, a wspólne przedsiębiorstwa nie mają kapitału jako takiego. Trybunał zalecił wyraźne przedstawienie tej szczególnej cechy wspólnych przedsiębiorstw w sprawozdaniu finansowym.

18. Trybunał przyjmuje zatem z zadowoleniem fakt, że zgodnie z zasadą rachunkowości UE nr 1 (rachunkowość grupowa) wkłady członków wykazuje się po stronie aktywów netto w bilansie wspólnych przedsięwzięć i że dodatkowe informacje dotyczące charakteru wkładów znajdują się w uwagach do sprawozdania.

19. Trybunał uważa, że należy w jak największym stopniu zharmonizować sprawozdania finansowe wspólnych przedsiębiorstw i odnotowuje zamiar wydania przez Komisję szczegółowych wytycznych dla wspólnych przedsiębiorstw w tej kwestii.

INNE KWESTIE

Systemy kontroli wewnętrznej

20. Wspólne Przedsiębiorstwo IMI znajduje się w fazie rozruchu i nie wprowadziło jeszcze w pełni systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu informacji finansowej w 2009 r. Pod koniec 2009 r. podstawowe procesy operacyjne nie zostały jeszcze sformalizowane i zatwierdzone przez księgowego, czego wymaga regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI.

21. Konieczne są w szczególności dalsze prace w zakresie dokumentacji procesów i działań IT oraz identyfikacji zagrożeń informatycznych. W 2009 r. Wspólne Przedsiębiorstwo IMI nie opracowało także planu ciągłości działania ani polityki ochrony danych.

Brak umowy z państwem przyjmującym

22. Zgodnie z rozporządzeniem Rady ustanawiającym Wspólne Przedsiębiorstwo IMI, Belgia i Wspólne Przedsiębiorstwo IMI powinny zawrzeć umowę w sprawie lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, które Belgia udzieli Wspólnemu Przedsiębiorstwu. Do końca 2009 r. taka umowa nie została jednak zawarta.

Jednostka audytu wewnętrznego i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

23. Artykuł 73 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI stanowi, że powinno ono posiadać jednostkę audytu wewnętrznego, która musi spełniać odpowiednie standardy międzynarodowe. Jednakże do końca 2009 r. ten ważny element systemu kontroli wewnętrznej nie został ustanowiony.

24. Jak stwierdzono w opiniach Trybunału nr 4/2008 w sprawie regulaminu finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz nr 2/2010 w sprawie przepisów finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, Trybunał uważa, że należy doprecyzować obecne zapisy w statucie Wspólnego Przedsiębiorstwa dotyczące roli audytora wewnętrznego Komisji.

25. Artykuł 10 statutu Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI stanowi, że funkcje wewnętrznego audytora Komisji powinny być wykonywane w ramach odpowiedzialności Rady Zarządzającej Wspólnego Przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie jest odpowiednie dla jednostki audytu wewnętrznego działającej w ramach wspólnego przedsiębiorstwa, lecz nie w przypadku audytora wewnętrznego Komisji, którego obowiązki związane są z całym ogólnym budżetem UE.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę II, której przewodniczył Morten LEVYSOHN, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2010 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 38).

(2) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(3) Sprawozdanie finansowe obejmuje bilans oraz rachunek zysków i strat oraz opis istotnych zasad rachunkowości i inne dodatkowe informacje.

(4) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI przyjęty decyzją Rady Zarządzającej z dnia 2 lutego 2009 r.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez organy UE sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w takiej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

Tabela

Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (Bruksela)

Zakres kompetencji Unii według Traktatu Kompetencje Wspólnego Przedsiębiorstwa określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2008 Zarządzanie Środki udostępnione Wspólnemu Przedsiębiorstwu w 2009 r. Główne osiągnięcia w 2009 r.
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Tytuł XIX "Badania i rozwój technologiczny oraz przestrzeń kosmiczna"

Artykuł 187 (poprzednio art. 171 TWE) stanowi, że:

Unia może zakładać wspólne przedsiębiorstwa lub tworzyć dowolne struktury niezbędne do skutecznej realizacji unijnych programów badawczych, rozwoju technologicznego i demonstracyjnych.

Artykuł 188 ust. 1 (poprzednio art. 172 ust. 1 TWE) stanowi, że:

Rada, na wniosek Komisji i po konsultacji z Parlamentem oraz Komitetem Ekonomiczno- Społecznym, przyjmie zapisy, o których mowa w art. 187.

Cele

Artykuł 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2008 stanowi, co następuje:

Wspólne Przedsiębiorstwo IMI przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego oraz w szczególności tematu "Zdrowie" programu szczegółowego "Współpraca" wdrażającego siódmy program ramowy. Celem Wspólnego Przedsiębiorstwa jest znaczna poprawa efektywności i skuteczności procesu opracowywania leków, w wyniku czego sektor farmaceutyczny ma długofalowo produkować skuteczniejsze i bezpieczniejsze leki innowacyjne. W szczególności: a) wspiera przedkonkurencyjne badania farmaceutyczne i prace rozwojowe w państwach członkowskich i państwach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym przez skoordynowane podejście mające na celu przezwyciężenie stwierdzonych zastojów w badaniach w procesie opracowywania leków;

b) wspiera realizację priorytetów badawczych określonych w programie badawczym wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie leków innowacyjnych (zwanych dalej "działaniami badawczymi"), głównie poprzez przyznawanie dotacji w drodze organizowanych na zasadzie konkursu zaproszeń do składania wniosków;

c) dba, by podejmowane działania uzupełniały się z innymi działaniami siódmego programu ramowego;

d) jest publiczno-prywatnym partnerstwem mającym na celu zwiększenie inwestycji w sektorze biofarmaceutycznym w państwach członkowskich i państwach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym, co ma nastąpić poprzez łączenie zasobów sektorów: publicznego i prywatnego oraz wspieranie współpracy między tymi sektorami;

e) propaguje włączenie MŚP do swoich działań zgodnie z celami siódmego programu ramowego.

Zadania

Artykuł 1 statutu stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady stanowi, co następuje:

Głównymi zadaniami i działaniami Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI są:

a) zapewnianie utworzenia wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie leków innowacyjnych i zrównoważonego zarządzania nią;

b) określenie i wykonanie rocznego planu realizacji, o którym mowa w art. 18, poprzez ogłoszenie zaproszeń do składania wniosków w sprawie projektu;

c) regularne przeprowadzanie przeglądów i wprowadzanie koniecznych korekt do programu badań wspólnej inicjatywy technologicznej

w zakresie leków innowacyjnych w świetle rozwoju nauki w trakcie jego realizacji;

d) mobilizowanie potrzebnych zasobów sektora publicznego i prywatnego;

e) nawiązywanie i rozwijanie bliskiej i długotrwałej współpracy między Unią, sektorem przemysłu i pozostałymi stronami zainteresowanymi, takimi jak organy nadzorcze, organizacje

zrzeszające pacjentów, środowisko akademickie i ośrodki kliniczne, a także współpracy między sektorem przemysłu a środowiskiem akademickim;

f) ułatwianie koordynacji

z działaniami krajowymi i międzynarodowymi w tej dziedzinie;

g) podejmowanie działań w zakresie komunikacji i upowszechniania;

h) komunikowanie się

i współdziałanie z państwami członkowskimi i państwami stowarzyszonymi z siódmym programem ramowym za pośrednictwem specjalnie w tym celu powołanej grupy;

i) organizowanie przynajmniej raz w roku spotkań (zwanych dalej "forum stron zainteresowanych") z grupami interesów w celu zagwarantowania otwartości i przejrzystości działań badawczych Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI wobec stron zainteresowanych;

j) powiadamianie podmiotów prawnych, które zawarły ze Wspólnym Przedsiębiorstwem IMI umowę o dotację o możliwościach zaciągania pożyczek w Europejskim Banku Inwestycyjnym, w szczególności o mechanizmie finansowego

podziału ryzyka stworzonym na mocy siódmego programu ramowego;

k) publikowanie informacji o projektach, w tym nazw uczestników i kwoty wkładu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI w przeliczeniu na uczestnika;

l) zapewnienie sprawnego

działania wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie leków innowacyjnych;

m) wykonywanie wszelkich innych działań niezbędnych do realizacji celów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia.

1. Rada Zarządzająca

Rada Zarządzająca jest głównym organem decyzyjnym Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI i odpowiada za nadzór nad realizacją jego celów. Dba o ścisłą współpracę między Wspólnym Przedsiębiorstwem a jego członkami w zakresie realizacji działań. Gwarantuje zatem osiągnięcie celów Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI, tj. przezwyciężenie zastojów w badaniach i rozwoju w sektorze farmaceutycznym w Europie oraz wspieranie badań biomedycznych na rzecz pacjentów.

2. Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy, mianowany przez Radę Zarządzającą, jest głównym organem wykonawczym odpowiedzialnym za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsiębiorstwem IMI zgodnie z decyzjami podejmowanymi przez Radę Zarządzającą. Dyrektor wykonawczy regularnie przekazuje Radzie Zarządzającej i Komitetowi Naukowemu wszelkie informacje oraz odpowiada na wszystkie ich poszczególne doraźne wnioski o informacje. Dyrektor wykonawczy jest prawnym przedstawicielem Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI. Wykonuje on swoje obowiązki w pełni niezależnie i odpowiada przed Radą Zarządzającą.

3. Komitet Naukowy

Komitet Naukowy jest organem doradczym Rady Zarządzającej i działa

w ścisłej współpracy z Biurem Wykonawczym i przy jego wsparciu.

Komitet Naukowy doradza w sprawie programu badawczego, priorytetów naukowych na potrzeby wniosku w sprawie rocznego planu realizacji oraz osiągnięć naukowych opisanych w rocznym sprawozdaniu z działalności.

Wspólne Przedsiębiorstwo IMI otrzymuje również wsparcie ze strony 2 zewnętrznych organów doradczych.

4. Grupa Przedstawicieli Państw IMI

Grupa Przedstawicieli Państw IMI składa się z jednego przedstawiciela każdego państwa członkowskiego oraz każdego państwa stowarzyszonego z programem ramowym. Pełni ona rolę doradczą wobec Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI i działa jako pośrednik pomiędzy Wspólnym Przedsiębiorstwem IMI a odpowiednimi stronami zainteresowanymi z poszczególnych państw.

5. Forum stron zainteresowanych

Forum stron zainteresowanych jest zwoływane co najmniej raz w roku przez dyrektora wykonawczego i jest otwarte dla wszystkich stron zainteresowanych, które pragną przedstawić swoje uwagi.

6. Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

7. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Budżet

Wkład w wysokości 81,9 mln euro wniesiony przez Unię oraz środki na pokrycie 50 % bieżących kosztów przekazane przez EFPIA (0,5 mln)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r.

29 stanowisk

w rocznym planie

zatrudnienia, z czego

12 obsadzonych według

stanu na dzień

31 grudnia 2009 r.

i przypisanych do

następujących zadań:

- dyrektor wykonawczy: 1

- zadania naukowe: 3

- zadania operacyjne: 5

- zadania administracyjne: 3

Ustanowienie Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI oraz kierownictwo:

Rada Zarządzająca zebrała się trzykrotnie.

Komitet Naukowy również zebrał się trzykrotnie.

Grupa przedstawicieli państw spotkała się dwukrotnie.

Dyrektor wykonawczy Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI Michel Goldman mianowany przez Radę Zarządzającą w dniu 10 czerwca 2009 r. objął to stanowisko w dniu 16 września 2009 r. Do tego czasu obowiązki tymczasowego dyrektora wykonawczego pełnił mianowany przez Komisję Europejską Alain Vanvossel.

Głównym zadaniem zaplanowanym na rok 2009 były działania przygotowawcze konieczne w związku z przyznaną w dniu 16 listopada 2009 r. autonomią.

Działania te obejmowały

w szczególności rekrutację personelu oraz ustanowienie biur Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI

i procedur dotyczących działań

administracyjnych i operacyjnych.

Autonomia Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI zapewniła mu zdolność

operacyjną do wykonania budżetu. Dotychczas Komisja Europejska była odpowiedzialna za ustanowienie oraz początkowe działania Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI we współpracy z innym członkiem założycielem zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo IMI.

Zaproszenie do składania wniosków oraz zarządzanie projektem

Pierwsze zaproszenie do składania wniosków ogłoszone w 2008 r. zostało zamknięte i w wyniku dwuetapowego procesu składania wniosków przy wsparciu niezależnych ekspertów wybrano 15 wniosków projektowych. Większość umów o dotację została przesłana do koordynatorów projektów do podpisu, a 10 z nich weszło w życie pod koniec 2009 r.

Drugie zaproszenie do składania wniosków ogłoszono w dniu 27 listopada 2009 r. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu to luty 2010 r.

Infrastruktura IT

W tymczasowej siedzibie IMI zainstalowano infrastrukturę IT. Zostanie ona zmodyfikowana i na nowo zainstalowana w przyszłej siedzibie.

Narzędzie do zgłaszania zainteresowania zostało całkowicie zmienione, w wyniku czego dedykowany moduł został powszechnie udostępniony wnioskującym konsorcjom i umożliwia zgłaszanie zainteresowania oraz ocenę takich zgłoszeń (pierwszy etap zaproszenia do składania wniosków).

Komunikacja

W 2009 r. miały miejsce trzy istotne wydarzenia z zakresu komunikacji. W dniu 14 września 2009 r. odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiono nowego dyrektora wykonawczego oraz poinformowano o zagadnieniach związanych z drugim zaproszeniem IMI do składania wniosków.

W dniu 17 listopada 2009 r. zorganizowano dzień informacyjny w celu zapoznania potencjalnych wnioskodawców z drugim zaproszeniem do składania wniosków.

W dniu 15 grudnia 2009 r. miało miejsce wydarzenie związane z uzyskaniem autonomii.

Źródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsiębiorstwo IMI.

ODPOWIEDŹ WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

Wykonanie budżetu

Punkt 16

Wspólne Przedsiębiorstwo IMI przyjmuje do wiadomości niskie wskaźniki wykorzystania środków na płatności w 2009 r., co wynikało z fazy rozruchu Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Systemy kontroli wewnętrznej

Punkty 20-21

Wspólne Przedsiębiorstwo IMI przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. Wspólne Przedsiębiorstwo w dalszym ciągu rozwija swoją kontrolę wewnętrzną i podejmuje środki, aby zająć się kwestiami wymienionymi przez Trybunał.

Brak umowy z państwem przyjmującym

Punkt 22

Wspólne Przedsiębiorstwo IMI w dalszym ciągu prowadzi współpracę w zakresie wdrożenia postanowień umowy z państwem przyjmującym i czeka na wynik kolejnych kroków procedury prowadzącej do podpisania umowy.

Jednostka audytu wewnętrznego i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Punkt 23

Na początku listopada 2010 r. zostanie mianowany audytor wewnętrzny.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.342.15

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.
Data aktu: 20/10/2010
Data ogłoszenia: 16/12/2010