P7_TA(2009)0109
Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie weryfikacji mandatów (2009/2091(REG))
(2010/C 286 E/08)
(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2010 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając akt z dnia 20 września 1976 r.(1), dotyczący wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,
– uwzględniając art. 3, 4 i 9 Regulaminu oraz załącznik I do Regulaminu,
– uwzględniając oficjalne komunikaty właściwych organów państw członkowskich w sprawie wyników wyborów do Parlamentu Europejskiego,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A7-0073/2009),
A. mając na uwadze, iż w art. 7 ust. 1 i 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. wymieniono stanowiska, których nie można łączyć z funkcją posła do Parlamentu Europejskiego,
B. mając w szczególności na uwadze, że od początku obecnej kadencji nie można łączyć funkcji posła do Parlamentu Europejskiego z funkcją posła do parlamentu krajowego któregokolwiek z państw członkowskich, w tym Wielkiej Brytanii, ponieważ nie obowiązuje już tymczasowe odstępstwo, przyznane na mocy art. 7 ust. 2 akapit drugi tiret drugie wspomnianego aktu,
C. mając na uwadze, że w związku z tym władze Wielkiej Brytanii przyjęły w 2008 r. przepisy o niełączeniu funkcji członka Izby Lordów z funkcją posła do Parlamentu Europejskiego, zgodnie z którymi dożywotni parowie Izby Lordów nie mogą zasiadać ani głosować w Izbie Lordów ani w żadnej jej komisji w czasie pełnienia funkcji posła do Parlamentu Europejskiego, a także nie mogą otrzymać mandatu członka Izby Lordów, gdyż są tego prawa pozbawieni na mocy tych przepisów,
D. mając na uwadze, iż w świetle art. 9 Regulaminu i załącznika I do Regulaminu posłowie są zobowiązani do złożenia szczegółowych oświadczeń dotyczących ich działalności zawodowej oraz każdej innej funkcji lub działalności, z tytułu której otrzymują wynagrodzenie,
E. mając na uwadze, iż wszystkie państwa członkowskie zgłosiły Parlamentowi Europejskiemu nazwiska wybranych kandydatów, lecz niektóre spośród nich nie zgłosiły jeszcze (lub zrobiły to z opóźnieniem) listy ewentualnych zastępców w kolejności ustalonej według wyników głosowania, zgodnie z przepisami art. 3 ust. 4 Regulaminu,
F. mając na uwadze, że w niektórych przypadkach państwa członkowskie częściowo zgłosiły wybranych kandydatów, a następnie przekazały dalsze szczegóły,
G. mając na uwadze, że w niektórych państwach członkowskich zgodnie z ustawodawstwem krajowym ma miejsce analiza zastrzeżeń dotyczących ważności wyboru niektórych posłów, i że procedury te mogą doprowadzić do anulowania wyboru tych posłów,
H. mając na uwadze, że zgodnie z art. 12 aktu z dnia 20 września 1976 r. Parlament Europejski ma obowiązek rozstrzygania wszelkich sporów dotyczących ważności mandatu swoich członków jedynie w sytuacji, gdy spory te dotyczą naruszeń postanowień wyżej wymienionego aktu, nie zaś w przypadku naruszeń krajowych przepisów wyborczych, do których akt ten się odnosi,
1. stwierdza ważność mandatu posłów do Parlamentu Europejskiego wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji, o których wyborze poinformowały właściwe organy krajowe i którzy złożyli pisemne oświadczenia wymagane na podstawie art. 7 ust. 1 i 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. oraz załącznika I do Regulaminu, z zastrzeżeniem ewentualnych decyzji właściwych organów państw członkowskich w sprawie sporów wyborczych;
2. ponawia wezwanie skierowane do właściwych organów krajowych o natychmiastowe zgłoszenie Parlamentowi Europejskiemu nie tylko nazwisk wybranych kandydatów, ale także o przekazanie nazwisk ich ewentualnych zastępców w kolejności ustalonej według wyników głosowania;
3. wzywa właściwe władze państw członkowskich, by jak najszybciej zakończyły analizę zastrzeżeń, które zostały im przedstawione i by poinformowały Parlament Europejski o jej wynikach;
4. wzywa Komisję, by sprawdziła, czy przepisy z 2008 r. o niełączeniu funkcji członka Izby Lordów z funkcją posła do Parlamentu Europejskiego, a zwłaszcza ich art. 4, są w pełni zgodne z aktem z dnia 20 września 1976 r., a w przeciwnym wypadku wzywa Komisję do wszczęcia odpowiedniej procedury;
5. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji właściwym organom krajowym oraz parlamentom państw członkowskich oraz Komisji.
______
(1) Dz.U. L 278 z 8.10.1976, s. 5.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.286E.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Weryfikacja mandatów (2009/2091(REG)). |
| Data aktu: | 16/12/2009 |
| Data ogłoszenia: | 22/10/2010 |