(Sprawa T-171/10)
(2010/C 148/80)
Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2010 r.)
Strony
Strona skarżąca: Slovak Telekom a.s. (Bratysława, Republika Słowacka) (przedstawiciele: adwokaci D. Geradin, L. Kjølbye i M. Maier)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania strony skarżącej
– stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 8 lutego 2010 r. C(2010) 902 dotyczącej postępowania na podstawie art. 18 ust. 3 i art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1) (sprawa COMP/39523 - Slovak Telekom) oraz
– obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W niniejszej skardze skarżąca, w oparciu o art. 263 TFUE, zwraca się o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2010) 902 z dnia 8 lutego 2010 r. nakazującej jej, na podstawie art. 18 ust. 3 oraz art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1/2003, dostarczenie określonych informacji w ramach sprawy COMP/39523 - Slovak Telekom, dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 TFUE i przewidującej nałożenie okresowych kar pieniężnych w przypadku niespełnienia sformułowanych w niej żądań.
Na poparcie swojego żądania skarżąca przedstawia trzy argumenty.
Po pierwsze, skarżąca podnosi naruszenie prawa dotyczące uprawnienia Komisji do żądania na podstawie art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 1/2003 informacji odnoszących się do okresu poprzedzającego przystąpienie Republiki Słowackiej do Unii Europejskiej. Przed dniem 1 maja 2004 r. Komisja nie miała uprawnień do stosowania prawa Unii w celu prowadzenia dochodzeń na terytorium Republiki Słowackiej. Wobec tego Komisja nie może korzystać z uprawnień dochodzeniowych przyznanych jej w art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 1/2003 w celu uzyskania informacji dotyczących tego samego okresu.
Po drugie, skarżąca podnosi, że należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji, ponieważ narusza ona zasadę sprawiedliwego procesu, o której mowa w art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych(2). Przeprowadzone przez Komisję dochodzenie w przedmiocie zachowania Slovak Telekom w okresie, kiedy prawo wspólnotowe nie znajdowało zastosowania i Slovak Telekom nie miała obowiązku jego przestrzegania, może wyrządzać szkodę Slovak Telekom. Informacje te Komisja mogłaby wziąć pod uwagę w ramach swojej oceny. Zaskarżona decyzja w istocie świadczy o tym, że taki jest zamiar Komisji.
Po trzecie, skarżąca twierdzi, że należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji, ponieważ narusza ona zasadę proporcjonalności. Zasada ta znajduje wyraz w art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 1/2003, zgodnie z którym Komisja może żądać od przedsiębiorstw dostarczenia jej wszelkich niezbędnych informacji. W przypadku Slovak Telekom Komisja nie wykazała istnienia wymaganego związku pomiędzy żądanymi przez nią informacjami dotyczącymi okresu sprzed przystąpienia a rzekomo niezgodnym z prawem zachowaniem po dniu 1 maja 2004 r. Wynika z tego, że informacje i dokumenty dotyczące okresu sprzed przystąpienia nie są niezbędne, aby umożliwić Komisji ocenę, czy zachowanie Slovak Telecom po przystąpieniu jest zgodne z prawem wspólnotowym.
______
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. 2003, L 1, s. 1).
(2) Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. 2010, C 83, s. 389).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.148.49/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-171/10: Skarga wniesiona w dniu 15 kwietnia 2010 r. - Slovak Telekom a.s. przeciwko Komisji. |
| Data aktu: | 05/06/2010 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/2010 |