Rezolucja w sprawie zmian klimatu przygotowana z okazji Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu w Kopenhadze w dniach 7-18 grudnia 2009 r.

Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie zmian klimatu przygotowana z okazji Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu

w Kopenhadze w dniach 7-18 grudnia 2009 r.

(2010/C 128/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2010 r.)

Na sesji plenarnej w dniach 4-5 listopada 2009 r. (posiedzenie z dnia 5 listopada 2009 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 156 do 2 - 5 osób wstrzymało się od głosu - przyjął niniejszą rezolucję.

Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, działając jako instytucjonalny przedstawiciel zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu Unii Europejskiej, zatwierdza następujące przesłanie do rządów, przywódców, negocjatorów i innych stron zaangażowanych w prowadzone w Kopenhadze negocjacje związane ze zmianami klimatu oraz w opracowywanie i wdrażanie polityki klimatycznej:

"Zmiany klimatu już teraz powodują w wielu częściach świata negatywne i być może nieodwracalne skutki. W nadchodzących latach problemy te mogą się jedynie pogłębić, jeśli tempo gromadzenia się gazów cieplarnianych w atmosferze nie ulegnie zmianie. Analizy naukowe przeprowadzone przez IPCC i inne równie wiarygodne źródła wyraźnie pokazują, że kraje rozwinięte będą musiały ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o ponad 80 % do 2050 r., jeśli wzrost temperatury ma być utrzymany na bezpiecznym poziomie. Aby osiągnięcie takich ograniczeń na świecie stało się realistyczne, konieczne będzie zmniejszenie emisji o 25-40 % do 2020 r., a także podjęcie znacznych wysiłków przez kraje wschodzące i rozwijające się.

Nadchodząca konferencja w Kopenhadze ma decydujące znaczenie. Jej sukces może doprowadzić do ograniczenia emisji w najbliższych latach i ustabilizowania wzrostu temperatury na

rozsądnym poziomie. Porażka mogłaby natomiast skierować świat na jeszcze bardziej niebezpieczną drogę wiodącą do przyspieszenia wzrostu temperatury i w następstwie do katastrof humanitarnych i ekologicznych.

1. W tym krytycznym momencie Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny nawołuje rządy, przywódców i negocjatorów do zdwojenia wysiłków mających na celu wypracowanie uniwersalnego i wiążącego porozumienia, które zjednoczy wszystkie państwa i ich narody we wspólnych staraniach na rzecz ograniczenia poziomu emisji w nadchodzących latach oraz na rzecz ochrony środowiska naturalnego Ziemi, która jest domem dla nas i dla przyszłych pokoleń.

2. Unia Europejska zadeklarowała, że zobowiąże się do ograniczenia emisji do 2020 r. o 30 %, jeśli inne państwa poczynią podobne wysiłki. Europa wielokrotnie domagała się porównywalnych zobowiązań ze strony pozostałych krajów rozwiniętych, a także znacznych wysiłków ze strony krajów rozwijających się, które szybko doganiają lub prześcigają kraje rozwinięte pod względem emisji gazów cieplarnianych. Apelujemy, by nadal zdecydowanie prezentować to stanowisko.

3. Jesteśmy poważnie zaniepokojeni brakiem tak potrzebnego kluczowego przełomu w negocjacjach. Niezależnie od tego, jak rozwiną się ostatnie etapy negocjacji, wzywamy Unię Europejską do oparcia się pokusie, by uznać niewystarczające poparcie innych za pretekst do obniżenia własnych ambicji czy też ograniczenia własnego zaangażowania jedynie do celów, które mogą się wyłonić w Kopenhadze jako możliwe do osiągnięcia wspólne minimum. Nie byłoby to dobre ani dla Europy, ani dla świata. Nawet jeśli w Kopenhadze nie dojdzie do powszechnego porozumienia odpowiadającego ambicjom Europy, nakłaniamy Unię, by utrzymała obecny poziom swych zobowiązań i dążyła do utworzenia silnej koalicji z innymi krajami, rozwiniętymi i rozwijającymi się, gotowymi do podjęcia porównywalnie ambitnych wyzwań i działań koniecznych do ich osiągnięcia.

4. Powinniśmy nadal wprowadzać w przemyśle i w społeczeństwie zmiany konieczne do realizacji celu ograniczenia emisji o 30 % do 2020 r., będącego osią procesu dostosowania gospodarki Europy do nowego wzorca gospodarki: ekoefektywnej, niskoemisyjnej i zrównoważonej. Potrzebujemy bezprecedensowych wysiłków badawczo-rozwojowych w sektorze energetyki, pozwalających rozwinąć wiarygodne, alternatywne technologie służące obywatelom, przedsiębiorstwom i władzom publicznym. W działaniach na poziomie politycznym nie można już postrzegać kryzysu ekologicznego w oderwaniu od kryzysu społecznego. Należy doprowadzić do ukształtowania nowego modelu produkcji i konsumpcji i postrzegać tę transformację nie jako obciążenie, lecz jako wyzwanie, impuls do wywołania nowej fali innowacji technologicznych i społecznych, które będą najlepszą gwarancją trwałych miejsc pracy, przewagi konkurencyjnej i dobrobytu społecznego w przyszłości. Wzywamy, by cel ten stał się centralnym punktem nowej strategii Unii Europejskiej do roku 2020, która powinna łączyć najważniejsze cele obecnych strategii dotyczących rozwoju zrównoważonego, trwałego wzrostu gospodarczego oraz klimatu i energii.

5. Postępujące zmiany klimatu stawiają pozostałe kraje rozwijające się, a zwłaszcza kraje najsłabiej rozwinięte, w krytycznym położeniu. Najbiedniejsze kraje rozwijające się, choć w najmniejszym stopniu przyczyniły się do spowodowania zmian klimatu, w wielu przypadkach są nimi najbardziej dotknięte. Aby konferencja w Kopenhadze zakończyła się powodzeniem, świat rozwinięty musi zdecydowanie zobowiązać się do zapewnienia nowych, dodatkowych środków finansowych, aby wesprzeć kraje rozwijające się w przezwyciężaniu największych problemów związanych z dostosowaniem się do zmian klimatu, a w odpowiednim czasie także pomóc im podjąć własne działania służące przeciwdziałaniu tym zmianom.

Komisja Europejska przedstawiła niedawno ważne propozycje na temat tego, jak duże wsparcie Europa powinna zapewnić w ramach takiego partnerstwa i jak tym wsparciem zarządzać. Komitet nawołuje Unię do szybkiego wypracowania propozycji, które będzie można przedłożyć jako poważne stanowisko negocjacyjne i wykorzystać jako środek nacisku skłaniający inne kraje rozwinięte do przedstawienia porównywalnych propozycji.

6. Całe społeczeństwo obywatelskie odczuwa wpływ zmian klimatu. Przedsiębiorstwa, związki zawodowe i inne organizacje społeczeństwa obywatelskiego - wszystkie one muszą być zaangażowane w całokształt wysiłków służących przeciwdziałaniu zmianom klimatu i dostosowaniu się do nich. Jako przedstawiciele zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego wiemy, że w całej Europie rośnie świadomość skali stojącego przed nami wyzwania i gotowość do przeprowadzenia koniecznych zmian w naszych modelach produkcji i konsumpcji oraz w naszym sposobie życia. Wzywamy naszych przywódców i negocjatorów, by zdecydowanie poprowadzili nas tą drogą. Nie może już być mowy o odwrocie".

Bruksela, 5 listopada 2009 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Mario SEPI

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024