POMOC PAŃSTWA - WŁOCHYPomoc Państwa nr C 8/09 (ex N 357/08) Fri-El Acerra S.r.l.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 95/07)
(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2009 r.)
Pismem z dnia 10 marca 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
BELGIQUE
Fax: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
Władze włoskie zgłosiły omawiany środek pomocy zgodnie ze wspólnotowymi wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 (dalej zwanymi "wytycznymi KPR"). Celem środka pomocy jest promowanie rozwoju regionalnego.
Pomoc przyznana Fri-El Acerra S.r.l. to pomoc ad hoc, która nie jest objęta żadnym istniejącym programem pomocy. W dniu zgłoszenia środka pomocy spółka Fri-El Acerra S.r.l. była spółką zależną przedsiębiorstw Fri-El Acerra Holding S.p.A. i NGP S.p.A. Obecnie pełną kontrolę nad nią sprawuje Fri-El Acerra Holding S.p.A. (Fri-El Green Power Holding S.p.A.) Beneficjent jest średniej wielkości przedsiębiorstwem. Pomoc przyznał region Kampania, który przekaże firmie dotację bezpośrednią w wysokości 19,5 mln EUR wartości nominalnej. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze włoskie pomoc będzie wypłacona w jednej transzy.
Realizacja projektu inwestycyjnego ma miejsce w regionie Kampania, w przemysłowej strefie Acerry. Obejmuje on przejęcie nieczynnej tradycyjnej elektrowni należącej do NGP S.p.A., położonej w tej samej strefie Acerry i poddawanej obecnie restrukturyzacji, oraz jej przekształcenie w elektrownię wytwarzającą energię z wykorzystaniem olejów roślinnych (głównie oleju palmowego). Wartość nominalna całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi 80635 mln EUR.
OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY ZE WSPÓLNYM RYNKIEM
W oparciu o informacje dostępne na obecnym etapie oceny Komisja ma przedstawione poniżej wątpliwości co do zgodności środka pomocy z wytycznymi KPR.
Po pierwsze wydaje się, że prace nad realizacją projektu rozpoczęto zanim organ przyznający pomoc wystosował list intencyjny potwierdzający, że projekt kwalifikuje się do pomocy regionalnej. Komisja ma w związku z tym wątpliwości, czy spełniony jest warunek zachęty, o którym mowa w pkt 38 wytycznych KPR.
Po drugie Komisja ma wątpliwości, czy transakcja nabycia środków trwałych przez beneficjenta pomocy w ramach przejęcia nieczynnej elektrowni odbyła się na warunkach rynkowych i między niezależnymi stronami. W związku z tym Komisja nie jest w stanie ocenić, czy spełniony jest warunek określony w pkt 52 wytycznych KPR.
Kolejna, istotna wątpliwość dotyczy wpływu projektu inwestycyjnego na rozwój regionu. W wytycznych KPR przyjęto w zasadzie negatywne stanowisko w sprawie pomocy ad hoc, chyba że można dowieść, iż korzyści płynące ze środka pomocy dla rozwoju regionu przewyższają wywołane przez niego zakłócenie konkurencji i negatywny wpływ na handel. Z uwagi na ograniczoną wysokość kwoty nie wydaje się, aby omawiany środek pomocy prowadził bezpośrednio do zakłócenia konkurencji, jednak jego wpływ na rozwój regionu należy dokładniej zbadać. Komisja odnotowała fakt, że dzięki projektowi utrzymanych zostanie 25 miejsc pracy (chodzi o pracowników przeniesionych z Cassa Integrazione do Fri-El Acerra S.r.l.). Ma ona jednak poważne wątpliwości co do wpływu nowej elektrowni o całkowitej mocy zainstalowanej 74,8 MW na deficyt energetyczny regionu Kampania oraz co do związku między elektrownią i działalnością przedsiębiorstw położonych w pobliżu Acerry.
Komisja chciałaby również zauważyć, że władze włoskie nie przedstawiły informacji pozwalających ocenić, czy planowana pomoc spełnia warunki określone w wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska. W związku z powyższym oraz z uwagi na charakter inwestycji Komisja zwraca się do władz włoskich o przedstawienie swojego stanowiska w tej kwestii.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika