Sprawozdanie końcowe w sprawie COMP/M.5141 - KLM/Martinair.

Sprawozdanie końcowe(1)w sprawie COMP/M.5141 - KLM/Martinair

(2009/C 51/03)

(Dz.U.UE C z dnia 4 marca 2009 r.)

W dniu 17 lipca 2008 r. zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 ("rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo KLM Royal Dutch Airlines N.V., kontrolowane przez Air France-KLM Holding S.A., przejmuje w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw kontrolę nad całym przedsiębiorstwem Martinair Holland N.V. w drodze zakupu akcji.

Na podstawie wyników pierwszego etapu badania rynku Komisja stwierdziła, że istnieją poważne wątpliwości co do zgodności proponowanej transakcji ze wspólnym rynkiem ze względu na problemy w zakresie konkurencji stwierdzone w lotniczym transporcie pasażerskim na niektórych trasach. Strona dokonująca zgłoszenia złożyła następnie propozycję zobowiązań. Polegała ona na porównaniu zmian cen przelotów w klasie ekonomicznej na trasach, w przypadku których stwierdzono problemy w zakresie konkurencji, po połączeniu ze zmianami zmian cen przelotów w klasie ekonomicznej na wybranych porównywalnych trasach. Test rynkowy tych zobowiązań ujawnił wątpliwości co do praktycznych możliwości stosowania oraz skuteczności mechanizmu kontroli cen i wykazał, że rozwiązanie zaproponowane w zobowiązaniu było zbyt złożone i trudne do wdrożenia i kontroli. W związku z tym proponowane zobowiązanie okazało się niewystarczająco jednoznaczne, by wyeliminować poważne wątpliwości, jakie Komisja zgłosiła na pierwszym etapie postępowania.

W związku z tym dnia 8 września 2008 r. Komisja stwierdziła, że transakcja budzi poważne wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem i funkcjonowaniem Porozumienia EOG oraz podjęła decyzję o wszczęciu postępowania na mocy art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Strona dokonująca zgłoszenia przedłożyła uwagi do decyzji na mocy art. 6 ust. 1 lit. c) i ustnie wystąpiła o udostępnienie najważniejszych dokumentów z akt, zgodnie z najlepszymi praktykami dotyczącymi postępowań w sprawach łączenia przedsiębiorstw. W tym samym dniu zespół prowadzący sprawę udzielił odpowiedzi, że nie złożono żadnych uzasadnionych wniosków w rozumieniu art. 45 najlepszych praktyk i że w związku z tym brak jest najważniejszych dokumentów, które można by udostępnić stronie. Strona dokonująca zgłoszenia nie zgłosiła dalszych uwag w tej kwestii.

Po dogłębnym badaniu rynku Komisja stwierdziła, że proponowana transakcja nie naruszy znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub jego istotnej części i że w związku z tym należy ją uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz z Porozumieniem EOG na mocy art. 57 tego porozumienia. W związku z powyższym stronie dokonującej zgłoszenia nie przesłano pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.

Strony ani osoby trzecie nie zgłosiły urzędnikowi przeprowadzającemu postępowanie wyjaśniające żadnych zapytań ani uwag. Niniejsza sprawa nie wymaga specjalnego komentarza dotyczącego prawa do złożenia ustnych wyjaśnień.

Bruksela dnia 12 grudnia 2008 r.

Michael ALBERS

______

(1) Na mocy art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024